Rassaako itsekritiikki?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Rassaako itsekritiikki?

Täällä palstoilla pyörii melkoisesti porukkaa. Osa kehittelee paljon aiheita laidasta laitaan, malliesimerkkinä tieremiäs, vaikka ei sen suurempaa tietämystä asiasta olisikaan, aiheita aukeaa tasaiseen tahtiin ja niissä myös keskustellaan.
EDIT: Jatka samaan tahtiin vaan.

Toisaalta on ryhmä keskustelijoita joilla on erittäin laajat yleistiedot. Eivät kuitenkaan kehittele juuri omia aiheita vaan keskustelevat asiantuntevasti muiden avaamissa keskusteluissa.
Mistä johtuu omien aiheiden vähyys?
Iskeekö intelektuelleilla itsekritiikki avata keskusteluja vai missä on syy?
Pari piristävää poikkeusta tosin löytyy.

Itse haluaisin käyttää avainsanoja, itsekritiikki, mielikuvitus, yleissivistys.
Kaikki ei ilmeisesti löydy samasta paketista. (Viimeinen lause on provo)

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija
Kultamuna
Rassaako itsekritiikki?
..malliesimerkkinä tieremiäs, vaikka ei sen suurempaa tietämystä asiasta olisikaan, aiheita aukeaa tasaiseen tahtiin ja niissä myös keskustellaan.

Ja mitä olen nähnyt, aiheetkin saattavat olla joskus vähän liiankin yksityiskohtaisia mielekkääseen aiheen käsittelyyn (vrt. tiäremiehen "miksi 25v. naiset..").

Tässä tullaan siihen, että minkälaista keskustelua täällä yleensä halutaan käydä ja hukkuuko ns. hyvät aiheet paskan peittoon, puhutaanko ns. fiksuissakin aiheissa paskaa jne. (viimeinen lause oli provo, heheh).

Toisaalta on ryhmä keskustelijoita joilla on erittäin laajat yleistiedot. Eivät kuitenkaan kehittele juuri omia aiheita vaan keskustelevat asiantuntevasti muiden avaamissa keskusteluissa.

Tyylinsä ja tapansa kullakin. Kyllä täällä varmasti löytyy tietohirviöillekin aihetta keskustella jo muutenkin, ja luulen, että suurin osa aiheista on heille niin läpikäytyä juttua entuudestaan ettei sellaisista asioista ainakaan viestiketjuja viitti perustaa. Ja mitä siitä tulisi, jos aiheet olisivat suoraan norsunluutornista tyyliin "Freudin psykodynaamisen kehitysteorian fallisen vaiheen oidipuskompleksin arviointia" tms.?

Tässä muutamia mieleenjuolahtaneita juttuja.

Vierailija

Ensinnäkin palstalle tulee niin tiheään viestejä, että oma viesti tipahtaa vasemman reunan keskusteluissa listalta parhaimmillaan kymmenessä minuutissa. Sen jälkeen sinua ei ole olemassa. Toinen syy on se, että varmasti et tee sellaista aihetta, jota joku ei olisi jo aiemmin tehnyt. Harva aihe jaksaa sinnitellä pitkään, kuten vaikkapa käynnissä oleva aarteenetsintä. Vanhojen aiheiden haku ei aina kannata, koska kukaan ei jaksa lukea kaikkia ketjuja läpi, ja otsikko harvoin kertoo siitä, mistä threadissa todella keskustellaan.

Kynnys olemassa olevien aiheiden kommentoimiseen voi olla joskus korkea. Ei viitsisi laittaa turhia juttuja, jos ei ole mitään olennaista sanottavaa. Pilkka voi osua myös omaan nilkkaan. Hyvänä esimerkkinä äskettäin ollut 'pähkinä', jossa joku kysyi jotain. Kysymykset kuitattiin niin pian, että kirjoittaja tuskaantui ja laittoi sitten eräässä viestissä vastauksen saman tien omaan viestiinsä, jotta kukaan ei varmasti ehtisi ennen.

On hyvä, että palstalla on paljon kirjoittajia, mutta samalla se tuntuu olevan jonkinlainen rasite, viestien suuresta määrästä johtuen. Mielenkiintoiset aiheet vilahtavat pian pois näkyvistä. Vain jos jonkun aiheen viesteissä avautuu haava, siihen on sivallettava sanan suolaisella miekalla todella kovaa.

Luen palstaa aktiivisesti, vaikka lähettämieni viestien määrästä voisi toisin päätellä. Omien aiheiden avaus on kohdallani harvinaista, koska kaikki aiheet on jo lässytetty moneen kertaan.

Vierailija

Palstalla vallitsee ärsyttävä, kirjoittamaton teinisääntö:
Suurinosa käyttäjistä juo mielummin lasillisen kusta, kuin vastaa niinsanottuun "wanhaan" viestiketjuun.

Mielummin luodaan jopa täysin samanlainen, uusi viestiketju.

Siksi oman viestiketjun ajoitus on hyvin tärkeää, jos haluaa että joku
edes silmäilee sitä tuosta KESKUSTELUISSA-palkista.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
Kultamuna

Itse saan hyviä aiheideoita aina jossain muualla kuin koneen ääressä. Monitorin eteen päästyä ideat tuppaavat sitten unohtumaan tai kuulostamaan tyhmemmiltä kuin oikeasti ovatkaan.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kyllä mulla asioista on tietoa, mitä tuolla aivot ja psykologi puolella kirjottelen ja historia ja yhteiskuntaki puolella. Te vain kuvittelette että en tiedä asiosta, koska yritän kirjoittaa niin selvästi ja helposti että ihmiset ymmärtäisivät mitä tarkoitan.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

monesti avaan myös sellaisia ketjuja johon aijon jostain aiheesta saada vain keskustelua. ole aina onnistunut, sitä varten kirjottelen niitä.

Myö muiten mielipiteisä saa hyvin kalastettua osuvalla kirjoituksella, ei tarvitse edes kysyä erikseen. Kuin ihmiset rupeavat kirjoittelemaan mielipiteitään ja asiasta enempi.

Vierailija
tiäremiäs
Kyllä mulla asioista on tietoa, mitä tuolla aivot ja psykologi puolella kirjottelen ja historia ja yhteiskuntaki puolella. Te vain kuvittelette että en tiedä asiosta, koska yritän kirjoittaa niin selvästi ja helposti että ihmiset ymmärtäisivät mitä tarkoitan.

Sori, ei ollu tarkotus vähätellä. Kyllähän niissä useinmiten pointti on.

Vierailija
tiäremiäs
"Käytän tätä foorumia välineennä jolla saa kaivettua ihmisten ajatuksia ja mieltymyksiä ja jne.."

Ei, vaan käytät tätä foorumia chattinä.

Vierailija

Mää vaan chattaan.

Ei, tekee mieli välillä jauhaa paskaa vaikka kvanttimekaniikasta, tuntuu vaan, että ei pysty. Ihmiset tarttuu epäolennaiseen.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Olemme niin sisäänlämpiävää porukkaa, ettei tänne uskalla monet uudisajattelijat edes kirjoittaa. Heti mollataan, jollei tosiaan tuo mitään uutta. Minä muiden mukana. Kuitenkin ymmärrän lässyttäväni itse enemmän vielä, ja monesti harmittaa jälkeenpäin, mitä tuli taas kirjoitettua. Seuraavana päivänä ja yönä. Sata kertaa olen Köpösellekin sanonut, että oli viimeinen kerta kun tänne kirjoitan, koska hävettää. Penätty itsekritiikki on minulla paljon suurempi, kuin voitte kuvitellakkaan. Köpönen sitten lällättää: "Luuser, luuser." Jos jokin ihminen loukkaantuisi kirjoitukstani, paitsi porvari, luultavasti lopettaisin. Otan kaiken lisäksi helposti itseeni.

Baarin koneella ajateltuna, huomenna saatan olla eri mieltä.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Sata kertaa olen Köpösellekin sanonut, että oli viimeinen kerta kun tänne kirjoitan, koska hävettää.

Sama homma. Varsinkin alkoholin vaikutuksen alaisena.

Sitten katsellaan korvat punaisena, sieraimet laajentuneena, että mitä sitä tuli selitettyä.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27002
Liittynyt13.5.2005
Lettu Haimakainen
lierik
Sata kertaa olen Köpösellekin sanonut, että oli viimeinen kerta kun tänne kirjoitan, koska hävettää.
Sama homma. Varsinkin alkoholin vaikutuksen alaisena.

Sitten katsellaan korvat punaisena, sieraimet laajentuneena, että mitä sitä tuli selitettyä.

Jostainhan se adrenaliinin viikkoannos on saatava...

Riittoisampi keskustelukumppani.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat