Fehlingin reaktiosta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulipa tehtyä fehlingin reaktio eli fehlingin liuoksia I ja II sekaisin näytteen kanssa. Laitoin näitä jonkin alkoholin kanssa sekaisin jolloin muodostuin musta liete/sakka. MIelestäni kyseessä on ollut siis tertiäärinen alkoholi, joka ei ole hapettunut, vaan on hajonnut pienemmiksi molekyyleiksi ja aiheuttanut musta värin. Glukoosi ja fruktoosi taasen ovat hapettuneet ja on muodostunut punertavaa kuparidioksidia. Fruktoosin positiivinen reaktio johtuu ilmeisesti keto-enoli -tautomeriasta. Ketoni (fruktoosi) ja aldehydi (glukoosi) muuttuvat enoliksi ja siitä takaisin aldehydiksi ja ketoniksi. Reaktio tapahtuu sekä emäksisessä että happamassa liuoksessa. Näin glukoosista ja fruktoosista syntyy tasapainoseos, joka sisältää molempia sokereita, vaikka alkuaan liuokseen lisätään vain toista. Tämän takia molempia sokereita sanotaan pelkistäviksi sokereiksi.

Onko tämä pelkää harhaa vai olenko päätellyt oikein. Oliko alkoholi tertiäärinen. Olisiko primäärinen alkoholi hapettunut edelleen aldehydiksi ja karboksyylihapoksi ja sekundäärinen alkoholi ketoniksi.

Kommentit (10)

Vierailija

Itse olen käytellyt ilmaista MDL ISIS Draw - ohjelmaa. Se on ihan kätevä yksinkertaisten molekyylien piirtämiseen.

hmk
Seuraa 
Viestejä867
Liittynyt31.3.2005
Analyytikko
Rekisteröidyin ja nyt yritän hyväksyä ehdot mutta ei mene läpi. Miksi=

Outoa. Kokeilin itse, ja hyvin toimi. Olisikohan palvelin ruuhkautunut?

Eli ilmeisesti onnistuit kirjautumaan sisään email-osoitteella + salasanalla, mutta et päässyt enää eteenpäin käyttöehdot-sivulta "I ACCEPT" -painikkeella? Minä kyllä pääsin sen jälkeen download-sivulle... Annoitko sivulle riittävästi aikaa latautua? Tuliko jotain virheilmoituksia?

Edit: Jahas... Ilmeisesti jo toimii

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

hmk
Seuraa 
Viestejä867
Liittynyt31.3.2005
Analyytikko
Miksi tuossa kolmedeemallissa ei näy kaksois- ja kolmoissidoksia.

Se on ohjelman ominaisuus... syytä päätökseen en tiedä. Mutta 3d-rakenteen voi optimoida myös siellä piirtopuolella siirtymättä 3d-vieweriin; sillä puolella kaksois- ja kolmoissidokset ainakin näkyvät.

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Uusimmat

Suosituimmat