Kivilajit.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Luekselen tässä kivilajeista. Onko muita aiheista kiinnostuneita täällä?

Kommentit (8)

Vierailija

Kivilajienhan pitäisi kiinnostaa jossain määrin kaikkia.

Tosi asiahan on, että hyvin suuri osa maailmassa käytettävästä aineesta on peräisin erilaisista kivilajeista.

On hyvin mielenkiintoista, ja yleissivistävää, nähdä minkälaisista kivilajeista eri aineita valmistetaan.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Mistäs lueskelet? Tarvitsisi itsekin perehtyä kivilajeihin, ihan kivi- eikä jalokivi-,

Tai vielä parempi, löytyykö täältä tuurilla ketään oikeasti geologian asiantuntijaa, jolta saisi kysellä tyhmiä? Etsiskelen tietynlaista kivilajia, jolla pitäisi olla muutamia ominaisuuksia, ja olisi kiva tietää onko sellaista valmiiksi olemassa...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Minäkin olen etsiskellyt kiveä, jonka kovuus Mohsin asteikolla olisi 10, kiven pitäisi olla väritön, ominaispaino 3,47-3,55, ja lohkeavuus erittäin etevä. Kooltan sen ei tarvitsisi olla kovin iso, tuollainen herneen kokoinen riittäisi. Mistään en ole tälläista kiveä vielä saanut, mutta toivon saavani, vaikka vähän pienemmänkin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26841
Liittynyt16.3.2005
geena
Minäkin olen etsiskellyt kiveä, jonka kovuus Mohsin asteikolla olisi 10, kiven pitäisi olla väritön, ominaispaino 3,47-3,55, ja lohkeavuus erittäin etevä. Kooltan sen ei tarvitsisi olla kovin iso, tuollainen herneen kokoinen riittäisi. Mistään en ole tälläista kiveä vielä saanut, mutta toivon saavani, vaikka vähän pienemmänkin.

Tuo nyt on helppo. Lähimmästä kultasepänliikkeestä löytyy. Jos se on pieni liike, isommat kivet lienevät tilaustavaraa. Jos ensimmäisenä mielessä heräävä ajatus liittyy hintaan, nuo kivet eivät kuitenkaan ole sinua varten. Jos kivi tulee lähinnä katseltavaksi, kannattaa hieman tinkiä ominaisuuksista ja kysyä saisiko tonkia lasiliikkeen jätelavalta borosilikaattilasinsiruja. Työkaluksi lasiliikkeen tavaraa ei kannata yrittää, vaikka se näyttäisikin hyvältä, siitä seuraa vain pahaa mieltä.

Vierailija
Neutroni
Jos kivi tulee lähinnä katseltavaksi, kannattaa hieman tinkiä ominaisuuksista ja kysyä saisiko tonkia lasiliikkeen jätelavalta borosilikaattilasinsiruja.

Jos joku mies tarjoaisi minulle borosilikaattilasinsiruja niin heittäisin semmoista ukkelia borosilikaattilasimöykyllä päähän

Mutta asiaan. Minun mielestäni jo peruskoulussa luonnontieteiden tunneilla pitäisi opettaa kivilajituntemusta. Ainakin niin, että koululaiset tunnistaisivat yleisimmät kivilajit ja mineraalit.

Vierailija
geena
Mutta asiaan. Minun mielestäni jo peruskoulussa luonnontieteiden tunneilla pitäisi opettaa kivilajituntemusta. Ainakin niin, että koululaiset tunnistaisivat yleisimmät kivilajit ja mineraalit.

Voisi tietysti miettiä onko siitä urbaanissa nyky-yhteiskunnassa mitään hyötyä. Kyllä minua muksuna kiinnosti kivet välillä paljonkin. Vanhemmiten niin paljon, että piti geotieteitä hieman opiskellakin.

Vierailija
geena

Tämä on todellakin ongelma. Kuinkahan monta ihmistä on mennyt lukemaan luonnonmaantiedettä, koska ei ole Geologian olemassaolosta tiennyt, tai olettanut, että geologia on luonnonmaantiedettä.

Syy miksi esimerkiksi monissa lukioissakaan ei "oikeasta" geologiasta juurikaan keskustella, on mielestäni se, että maantieteen opettajilla ei ole mitään velvollisuutta ja pakkoa lukea geologiaa. Tästä seuraa se, että itsekkin tiedän pari maantieteilijää, joilla on jonkinmoinen antipatia geologiaa kohtaan. Toisaalta ymmärrän sen, hyvin harvaan geologian työpaikkaan luonnonmaantieteilijän papereilla on menemistä.

Kivistä voi aina kysellä, eriasia löytyykö vastausta tai jaksaako edes miettiä. Itse olen enemmän malmi-ihmisiä.

Uusimmat

Suosituimmat