Seuraa 
Viestejä2

Hei, osaatteko kertoa täsmällisesti mistä johtuu mirtasapiinista aiheutuva painonnousu? Lääke toki kasvattaa ruokahalua ja sitä kautta paino myös nousee. Enemmän minua kuitenkin kiinnostaisi tietää itse lääkkeen aiheuttamasta painonnoususta. Onko lääkkeellä esimerkiksi vaikutusta aineenvaihduntaan tai johonkin hormonitoimintoihin, jne? Minulla on painot nousut noin 5 vuodessa 20kg ja nyt mietin k.o. lääkkeen vaikutusta painonnousuun. Minulla on kuitenkin suht. terveelliset elämän tavat, eli liikun säännöllisesti päivittäin. Toisaalta yösyöpettylyä tulee toisinaan edelleenkin valitettavasti harrastettua.

Kommentit (7)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Aatteleppa ite
Seuraa 
Viestejä35

marko kirjoitti:

Hei, osaatteko kertoa täsmällisesti mistä johtuu mirtasapiinista aiheutuva painonnousu? Lääke toki kasvattaa ruokahalua ja sitä kautta paino myös nousee. Enemmän minua kuitenkin kiinnostaisi tietää itse lääkkeen aiheuttamasta painonnoususta. Onko lääkkeellä esimerkiksi vaikutusta aineenvaihduntaan tai johonkin hormonitoimintoihin, jne? Minulla on painot nousut noin 5 vuodessa 20kg ja nyt mietin k.o. lääkkeen vaikutusta painonnousuun. Minulla on kuitenkin suht. terveelliset elämän tavat, eli liikun säännöllisesti päivittäin. Toisaalta yösyöpettylyä tulee toisinaan edelleenkin valitettavasti harrastettua.

Jokainen terve liikkuu, mutta jos siitä halutaan hyötyä pitää kävelyn esim. olla vähintäin ½ tuntia yhteen kyytiin, mielellään muutaman kerran päivässä.

Itse ajan fillarilla kesäisin 3-5 puolen tunnin lenkkiä, kunto on kohtuullinen paino myös rasvaa en käytä juuri lainkaan.

Sanonpahan vielä jotta kaljaa en juo ollenkaan muitakin viinoja ani harvoin!

A man is incomplete until he is married. After that, he is finished.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Aatteleppa ite kirjoitti:

BCK kirjoitti:

(testausta... poistan tän kohta.)

On täällä testaus osio erikseen muistelen nähneeni?

Jeps, niinpä onkin. Viestin poisto ei onnistunutkaan tässä uudessa softassa, nk. olin olettanut, joten sorry turhat viestit.

marko
Seuraa 
Viestejä2

BCK kirjoitti:

On näköjän monia teorioita painonnousun syistä. Itse arvuuttelisin syyksi jotain hormonaalista vaikutusta, jonka ansiosta ruokahalu kasvaa. Ks. http://mentalhealthdaily.com/2015/01/24/remeron-mirtazapine-and-weight-g...

Sulla on varmaan ollut maksimaalinen epäonni, koska lukemani perusteella yleensä painonnousu lakkaa 4 viikon päästä.

Oli tuolla linkkaamallasi sivulla myös kohtalotovereitani. Useilla paino oli noussut 10-20kg. Ilmeisesti tuo ruokahalun kasvu sitten se selittävä tekijä. Pakkausselosteessa sanotaan haittavaikutukseksi: ruokahalun lisääntyminen ja painon nousu. Selosteessa ei kuitenkaan kerrota liittyvätkö nuo kaksi asiaa toisiinsa. Noh, Olen joka tapauksessa vaihtamassa k.o lääkettä Ketipinoriin, kun lääke ei enää oikein tunnu auttavan unettomuuteen, jota varten sen lääkäriltä aikoinaan sain. 

Vierailija

Ketipinoristakin (josta käytetään myös seroquel-nimitystä englanninkielisissä maissa) olen kuullut ja lukenut, että voi mahdollisesti aiheuttaa mm. metabolista oireyhtymää lihomisen takia, siinä missä muutkin antipsykootit eli neuroleptit. 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC487012/

Lisäksi joillakin se saa rinnat kasvamaan paljon, sekä miehillä että naisilla.

http://mentalhealthdaily.com/2014/09/23/seroquel-quetiapine-side-effects...

Muistan myös lukeneeni, että seroquel saattaa rikkoa aivojen unijärjestelmän jotenkin, eli aikaansaada pysyviä aivovaurioita. 

Tietääkseni ketipinorin käyttö pieninä annoksina unilääkkeenä on ns. off-label-käyttöä, eli se ei ole kai varsinaisesti tarkoitettu sellaiseen käyttöön. (Pääasiallinen käyttö lienee psykoosilääkkeenä?)

.

Tosin mainittaakoon vielä sekin, että myös unettomuus sinällään voi aiheuttaa lihomista, koska se sekoittaa kehon nälkään liittyviä hormonitoimintoja. Suo siellä, vetä täällä.

.

Jos suinkin keksit tavan nukkua ilman lääkkeitä, se olisi tietty parasta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat