Seuraa 
Viestejä2644

Ainahan separistisuus ei tarkoita sitä, että kyseiset ihmiset olisivat terroristeja tai muita ongelmatapauksia, mutta nykyinen meininki ruokkii separistisuutta jopa Suomessa. Minä en perusta näkemyksiä sen pohjalta, että mistä päin maailmaa olet kotoisin, sillä olen vieläkin objektiivinen - niin kuin pitääkin. Globalisoituminen oli taannoin vielä IN, mutta jotkut ihmiset haluaa saada aikaan kaaosta eri kulttuurien välillä. Minä viis veisaan, että oletko Suomalainen, Ruotsalainen tai Muslimi, sillä sinun passissasi voisi lukea vaikka "Taivas" mutta se ei muuta sitä, että minkälainen sinä olet ihmisenä.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (8)

PerunaKala
Seuraa 
Viestejä2

Oman käsitykseni mukaan separatismia on ollut aina ja kyseessä on vain valtava domino efekti. "Kun naapuri tahtoo erota, miksi en minäkin?" Siitä on ehkä jopa tullut eräänlainen trendi tai jopa perinne. Kylmän sodan jälkeen ei ole ollut syytä proxy sodallekkaan

Tästä on nyt seurannut muutama kriisi ja talous lännessä ei oikein pelaa. On siis vain luonnollista, että moinen separatismi tulee esille. Suomessahan suurin tekijä on heikko talous. Radikaalit käyttävät periaatetta: "Syytä sitä ketä et ole" Pitäisikö olla yllättynyt?

Eräässä mielessä siis kyllä: Nykymaailma tuottaa separistisuutta, mutta paremmin sanottuna se enemmänkin vain kaivaa sitä vanhaa esille eikä sitä estetä. Sitä pelätään ja pelkoa vain lisäävät muut ongelmat. Palaako tilanne entiselleen: onkin kiperämpi kysymys.

Lisäksi nykyään kaikesta uutisoidaan niin tehokkaasti, että ennen pienet asiat ovat nyt isoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tannu Hanskanen
Seuraa 
Viestejä2134

Itseäni arveluttaa tuo rikollisjärjestöjen masinoima kansanvaellus Eurooppaan. Se kuinka paljon radikaaleja näissä kyydityksissä tulee. Entäpä, kun nämä radikaalit yhdistävät voimansa Euroopan avointen rajojen sisäpuolella? Pommi-iskuja kauppakeskuksissa? Sen seurauksena sisällissotia?

Asiaan ollaan vasta nyt havahtumassa ja rajoja osittain sulkemassa. Suomessakin rajojen ohi on kulkenut satoja ihmisiä etelä-suomeen eikä poliisilla ole mitään havaintoa heistä, jotka eivät itse halua syystä, tai toisesta ilmoittautua mihinkään.

Sisällissotien seurauksena jonkinnäköinen hätätila ja sotilaallinen rauhaanpakotus? Kaikille panta jalkaan, tai siru niskaan, että voidaan kontrolloida? Onko kyseessä kaiken takana vain ja ainoastaan globaali ja suuruudenhullu poliittinen agenda?

Kasvisruoka2
Seuraa 
Viestejä4440

Jospa kyse onkin jonkinlaisesta kriisistä, jossa tapahtuu kuohuntaa ja kaikki uudet ideat pyrkivät vallitsevaksi ja lopulta taas jonkinlainen konsensusaika saapuu?

Ruhollah.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

deepndark kirjoitti:

Ainahan separistisuus ei tarkoita sitä, että kyseiset ihmiset olisivat terroristeja tai muita ongelmatapauksia, mutta nykyinen meininki ruokkii separistisuutta jopa Suomessa. Minä en perusta näkemyksiä sen pohjalta, että mistä päin maailmaa olet kotoisin, sillä olen vieläkin objektiivinen - niin kuin pitääkin. Globalisoituminen oli taannoin vielä IN, mutta jotkut ihmiset haluaa saada aikaan kaaosta eri kulttuurien välillä. Minä viis veisaan, että oletko Suomalainen, Ruotsalainen tai Muslimi, sillä sinun passissasi voisi lukea vaikka "Taivas" mutta se ei muuta sitä, että minkälainen sinä olet ihmisenä.

Kysyit että miten joku voi olla eri mieltä. Itse en ole tumputtanut kumpaankaan suuntaan, mutta funtsailen että miksi saattaisi olla eri mieltä. (Tokikaan erimielisyyden ei pitäisi johtaa automaattisesti alapeukkuun, mutta käytännössä se kai on se yleisin syy tunkea peukkuaan persieeseensä että aivoissa sanoo poks.)

Joissakin kulttuureissa on tapana ruoskia ja kivittää raiskattuja naisia, heittää happoa vaikka omien lastensa päälle jos nämä sattuvat olemaan tyttöjä yms. Nyt jos ajattelemme että passissa ei lukisi jotain tiettyä, mikä tarkoittaisi ettei ole syntynyt tietyssä maassa tiettyyn kulttuuriin, eikä se muuttaisi mitään, niin sen pitäisi tarkoittaa että maasta ja kulttuurista huolimatta ihminen tekisi samat typerät temput missä tahansa maassa asuessaan.

Täten siis, sanotaan nyt vaikka Kaarle, olisi kärkäs raiskaaja mihin tahansa maahan hän syntyisi ja missä tahansa kulttuurissa hän eläisi. Voi olla ja tällaisia ihmisiä onkin. Ei se raiskaaminen taida katsoa kulttuuria. Mutta kun sitä tehdään isommalla porukalla kimpassa, silloin siinä usein on taustalla ajatus että pitää saada vihollinen lannistettua tai jotakuta ihmistä rangaistua (vaikkapa raiskattavien sukulaisia).

Mutta mitä tulee siihen että joissakin maissa kivitetään ja ruoskitaan raiskattuja, niin on kuitenkin maita missä niin ei tehdä. Mistähän se sitten johtuu ettei kaikkialla niin tehdä? Itse uskon että ei syntyperästä, mutta kulttuurista se voi johtua. (Jos vammaisessa eli sairaassa kulttuurissa syntynyt ihminen otettaisiin jo lapsena toiseen kulttuuriin jossa ei harjoiteta tiettyjä idioottimaisuuksia, niin eiköhän häneltä jäisi väliin niihin idiottimaisuuksiin oppiminen.)

Perin ihmeelliseltä erityisesti tuntuu että joissakin maissa sitä happoa on vapaassa jakelussa idiooteille jotka eivät osaa käyttää sitä muuhun kuin toisen ihmisen elämän tuhoamiseen. Mutta oletan että ko. myrkkyjä tarvitaan joissain tietyissä elinkeinoissa ja ne täten ovat yhtä helposti saatavilla kuin esim. ne intialaiset liedet joilla aviomiehet tapasivat runsain määrin polttaa elävältä vaimojaan jotta saivat lavastettua "kotitalousonnettomuuden" ja kuitattua uudet myötäjäisrahat uuden morsmaikun myötä.

Varmaan kuitenkin niissäkin kulttuureissa joista kuuluu pelkkää pahaa ja ikävää on ihmisiä jotka kykenevät empatiaan ja sympatiaan, eivätkä satuttaisi läheisiään (tai kaukaisiaankaan). Heidän tarinoitaan tarvittaisiin enemmän esille, ettei tunnu siltä että maailmassa on jotenkuten kelvollisia (länsimaisia) valtioita ja täysin paskoja valtioita.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644

Rousseau, onhan toi hemmetin ikävää ettei kaikkia ole varustettu aivoilla, joissa olisi myös älyä - ja varsinkin empatiaa ja eettisiä arvoja. Olisi muuten hyvä ominaisuus, että peukuttajan nimimerkki näkyisi kaikille rekisteröineille tiede-palstalaisille. Minä en yleensä alapukkuja useinkaan jaa, yleensä vain peukutan ylös. Mutta, jos tietyt ihmiset ei tykkää että joku on objektiivinen kun puhutaan eri kansoista niin olkoot. Joissain foorumeissa on vain yläpeukku mahdollista, mikä on tarkoituksellista just sen takia koska jotkut kyttää pimeässä rotanpesässä ja odottaa tilaisuutta saada tehdä mielipahaa.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

deepndark kirjoitti:

Rousseau, onhan toi hemmetin ikävää ettei kaikkia ole varustettu aivoilla, joissa olisi myös älyä - ja varsinkin empatiaa ja eettisiä arvoja. Olisi muuten hyvä ominaisuus, että peukuttajan nimimerkki näkyisi kaikille rekisteröineille tiede-palstalaisille. Minä en yleensä alapukkuja useinkaan jaa, yleensä vain peukutan ylös. Mutta, jos tietyt ihmiset ei tykkää että joku on objektiivinen kun puhutaan eri kansoista niin olkoot. Joissain foorumeissa on vain yläpeukku mahdollista, mikä on tarkoituksellista just sen takia koska jotkut kyttää pimeässä rotanpesässä ja odottaa tilaisuutta saada tehdä mielipahaa.

Minulle olisi käypä sellainenkin systeemi että kun tulisi peukku, sen mukaan olisi pakko liittää lyhyt anonyymi kirjallinen perustelu siitä miksi kommentista ei pitänyt. Nimimerkkien julkistaminen peukun yhteydessä vain herättäisi suotta närää, mutta perustelusta voisi saada rakennuspalikoita itselleen, jos ei oikein pysy kärryillä ihmisten aivoituksissa noin ylipäätään. Muistan eräänkin kerran kun en tajunnut yhtikäs mitään siitä että mistä oli kyse kun paukahti yhtäkkiä joku 16 alapeukkua. Ajattelutapani oli sillä erää kertakaikkiaan ihan täysin erilainen kuin useiden muiden ihmisten. Kukaan ei viitsinyt selittää asiaa että mikä siinä nyt oli se kompa ja vimpa, paitsi sitten eräs lopulta kun itse äidyin ihmettelemään että mitä kummaa.

Noin muutenkin olisi hyvä jos ihmiset mieluummin auttaisivat toisiaan korjaamaan ajattelutapaansa, jos siinä jotain korjattavaa on, kuin vain ilkkuisivat ja ivaisivat. Tai - mikä on pahinta - vaikenesivat silmiään pyöritellen.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat