Seuraa 
Viestejä65

Made in Germany -brändi mennyttä? Volkswagen-skandaali tyrmistytti saksalaiset.

Saksan autoteollisuuden kivijalan kurssi Frankfurtin pörssissä on kahdessa päivässä halventunut yhteensä 40 prosenttia ja yhtiön pörssiarvosta oli kadonnut tiistain alkuillan laskelmien mukaan jo 27 miljardia euroa.

http://yle.fi/uutiset/made_in_germany_-brandi_mennytta_volkswagen-skandaali_tyrmistytti_saksalaiset/8323810

Sivut

Kommentit (38)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pauli
Seuraa 
Viestejä814

Ehkei tuho, mutta toivottavasti tästä opitaan. Ei näin voi toimia, kerta kaikkiaan. Volkkarilla on ollut julkisuutensa kanssa muutakin ongelmaa kuten hajoilevat vaihdelaatikot. Kissaa ei kuitenkaan vuosien saatossa nostettu pöydälle joten aika monilla on jo valmiiksi hampaankolot täynnä ja Toyota varmaan kiittää. Kannattaisi sakemannien opiskella uusiksi japanilaiset laatufilosofiat ja ottaa ne ihan oikeasti käyttöön tällä kertaa. Kostoksi omalta kohdalta on jättää saksalaiset tuotteet hyllyille vähäksi aikaa.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578

Reifengas kirjoitti:

Volkkari sattui jäämään kiinni. En epäile hetkeäkään, etteivätkö muutkin olisi käyttäneet samoja konsteja.

Onhan asiasta ollut aika-ajoin huhuja milloin minkin merkin osalta jo vuosikymmenen ajan. Nimittäin, että moottorinohjaus tunnistaisi päästötestin ja käyttäytyisi sen mukaan. Ja todennäköisesti ei savua ilman tulta.

Folkkari päätyi asiassa vain triviaaliratkaisuun, eli konepellin valokytkimen käyttöön.

Vanha jäärä

Tuhmeliini
Seuraa 
Viestejä403

että volsu jäi vilpistä virallisesti kiinni on yksi juttu ja toinen on että kaikki autovalmistajat kaunistelevat lukemia ja kolmas juttu on se että osasyy on kuluttajissa jotka on pikkuhiljaa totutettu vaatimaan autoilta satulukemia polttomoottoreilta joiden tehosuhteet jo utopistiset esim fordin litranen ekoboost. totuus on että homma on lipsahtanu käsistä ja kuluttajat tuijottaa sokeesti teho ja kulutuslukemia ja vaatii aina vaan parempia joka kohdannu seinän jo. ei auton tarvi kulkea kuin 120 ja siihen riittää 45 kw tehot esim golfin kokoiseesa vallan hyvin mutta harva tyytyisi tuommoisiin tehoihin kun valmistaja lupaa 90 kw 5 litran kulutuksella. koko autoteollisuuden pitäisi muuttua ja nykyiset ylipainoiset ja tehoiset autot joutaa historiaan 

Fotoman
Seuraa 
Viestejä37

Tuhmeliini kirjoitti:

että volsu jäi vilpistä virallisesti kiinni on yksi juttu ja toinen on että kaikki autovalmistajat kaunistelevat lukemia ja kolmas juttu on se että osasyy on kuluttajissa jotka on pikkuhiljaa totutettu vaatimaan autoilta satulukemia polttomoottoreilta joiden tehosuhteet jo utopistiset esim fordin litranen ekoboost. totuus on että homma on lipsahtanu käsistä ja kuluttajat tuijottaa sokeesti teho ja kulutuslukemia ja vaatii aina vaan parempia joka kohdannu seinän jo. ei auton tarvi kulkea kuin 120 ja siihen riittää 45 kw tehot esim golfin kokoiseesa vallan hyvin mutta harva tyytyisi tuommoisiin tehoihin kun valmistaja lupaa 90 kw 5 litran kulutuksella. koko autoteollisuuden pitäisi muuttua ja nykyiset ylipainoiset ja tehoiset autot joutaa historiaan 

Valtiovalta on antanut ohjeistuksen autonkin valmistajille päästöjen vähentämiselle, vain viherpiiperöt on vaatimassa tälläisiä kulkuneuvoja.

Verotuksillisin keinoin ohjataan ostamaan näitä vippaskonstein räätälöityjä autoja, rikkaat ajavat mistään välittämättä.

Kuluttajat ei ole näitä vähä saastuttavia vaatimassa.

Mistähän saisi edullisesti BMW M5 ?

MooM
Seuraa 
Viestejä11963

Tuhmeliini kirjoitti:

ei auton tarvi kulkea kuin 120 ja siihen riittää 45 kw tehot 

Useimmille huippunopeus on melko se ja sama, kun se on kuitenkin yli sen, mitä liikenteessä voi käyttää (minusta joku 140-150 on periaatteessa tarpeen, jos tulee yllättäviä tilanteita esim. ohituksissa). Saksan baanoilla tietysti joku voi kaivata enemmänkin.

Mutta kiihtyvyys on turvallisuustekijä, muuten liittymissä ja ohituksissa tulee enemmän riskiä, kun auto ei reagoi. Ja turha sanoa, että älä ohita ja odota riittävän iso väli, johon liityt. Tarkoitus kuitenkin on, että muuaallakin kuin Kiihtelysvaaran kylätiellä liikenne sujuisi. Sähköautolla tämä tietysti korjaantuu, sitten, kun ne ovat realistinen vaihtoehto muuallakin kuin suurten kaupunkien lyhyessä ajossa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Tuhmeliini
Seuraa 
Viestejä403

MooM kirjoitti:

Tuhmeliini kirjoitti:

ei auton tarvi kulkea kuin 120 ja siihen riittää 45 kw tehot 

Useimmille huippunopeus on melko se ja sama, kun se on kuitenkin yli sen, mitä liikenteessä voi käyttää (minusta joku 140-150 on periaatteessa tarpeen, jos tulee yllättäviä tilanteita esim. ohituksissa). Saksan baanoilla tietysti joku voi kaivata enemmänkin.

Mutta kiihtyvyys on turvallisuustekijä, muuten liittymissä ja ohituksissa tulee enemmän riskiä, kun auto ei reagoi. Ja turha sanoa, että älä ohita ja odota riittävän iso väli, johon liityt. Tarkoitus kuitenkin on, että muuaallakin kuin Kiihtelysvaaran kylätiellä liikenne sujuisi. Sähköautolla tämä tietysti korjaantuu, sitten, kun ne ovat realistinen vaihtoehto muuallakin kuin suurten kaupunkien lyhyessä ajossa.

niin kauan kun auton ohjaksissa on ihminen on autoilu tunteisiin kytkettyä mutta kunhan tämä automaattiajo yleistyy niin autojen tehotkin voidaan pienetää jopa 80 % nykyisestä. tämä siksi koska autot tullaan valmistamaan tulevaisuudessa aivan eri lähtökohdin kuin nykyään. pellit korvataan hiilikuiduilla ym ultrakevyillä materiaaleilla autojen ulkonäkö homogenisoituu eli kaikenlainen status muoti ym kikkailu autojen suhteen loppuu. auto on käytännössä kuin iso kaljatölkki pyörillä jossa kuljetetaan ihmisiä ja tavaraa

jussipussi
Seuraa 
Viestejä64327

Vimpain kirjoitti:

Made in Germany -brändi mennyttä? Volkswagen-skandaali tyrmistytti saksalaiset.

Saksan autoteollisuuden kivijalan kurssi Frankfurtin pörssissä on kahdessa päivässä halventunut yhteensä 40 prosenttia ja yhtiön pörssiarvosta oli kadonnut tiistain alkuillan laskelmien mukaan jo 27 miljardia euroa.

http://yle.fi/uutiset/made_in_germany_-brandi_mennytta_volkswagen-skandaali_tyrmistytti_saksalaiset/8323810

Ei ole jenkit busineskuvioissa ensimmästä kertaa pappia kyydissä. Jenkkivalmistaja vasta kolmantena automaailman valmistajista. Kaikki apu kotomaasta kelpaa. 

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578

jussipussi kirjoitti:

Ei ole jenkit busineskuvioissa ensimmästä kertaa pappia kyydissä. Jenkkivalmistaja vasta kolmantena automaailman valmistajista. Kaikki apu kotomaasta kelpaa. 

Amerikkalaisilta voi odottaa bisneskuvioissa aivan mitä tahansa härskejä kotiinpäinvetoja. Ei amerikkalainen autoteollisuus eikä varsinkaan sen johtajisto ole ollut itsekään mikään rehellisyyden perikuva.

Tosin Folkkariltakin tämä on sellainen alkeellinen töppäys, ettei olisi millään uskonut. Olisi saksalaisinsinöörin uskonut pystyvät kertaluokkia parempaan huijaukseen. Mutta oliko tämäkin tilattu halvalla pelkästään vain matkamittarin ruuvauksiin perehtyneeltä alihankkijalta?

Vanha jäärä

Tuhmeliini
Seuraa 
Viestejä403

Vanha jäärä kirjoitti:

Reifengas kirjoitti:

Volkkari sattui jäämään kiinni. En epäile hetkeäkään, etteivätkö muutkin olisi käyttäneet samoja konsteja.

Onhan asiasta ollut aika-ajoin huhuja milloin minkin merkin osalta jo vuosikymmenen ajan. Nimittäin, että moottorinohjaus tunnistaisi päästötestin ja käyttäytyisi sen mukaan. Ja todennäköisesti ei savua ilman tulta.

Folkkari päätyi asiassa vain triviaaliratkaisuun, eli konepellin valokytkimen käyttöön.

Kaikki autonvalmistajat ilmoittavat kauniimpia lukemia kuin mitä todellisuudessa saavutetaan. sitten tosta volsun konepellin valokytkimesta niin se on urbaanilegendaa.  volsun uudet 2 litr diisselikoneiset tunnistaa labrakokeen siitä että auto viritetään dynamometriin jolloin mm airbagit otetaan pois käytöstä. ohjelma syöttää tällöin koneeseen ureaa sen verran normalia enemmän että saadaan päästötestitulos siistiksi varsinkin typpioksidien osalta. kun autolla ajetaan liikenteessä niin auto ei kuluta juurikaan sitä kusta eli päästötkin on siksi eri kuin labra eli virallisesti esitetyt päästölukemat. käytännössä kaikki autot päästelee enemmän normiliikenteessä kuin labrassa mutta nyt sattui vain niin ikävästi volsun kohalla että jäi kiinni housut kintuissa ja ei varmaan vahingossa eli kyllä gm varmaan jollain tasolla myötävaikuttamassa paljastuksen toteutumisessa

jussipussi
Seuraa 
Viestejä64327

Vanha jäärä kirjoitti:

jussipussi kirjoitti:

Ei ole jenkit busineskuvioissa ensimmästä kertaa pappia kyydissä. Jenkkivalmistaja vasta kolmantena automaailman valmistajista. Kaikki apu kotomaasta kelpaa. 

Amerikkalaisilta voi odottaa bisneskuvioissa aivan mitä tahansa härskejä kotiinpäinvetoja. Ei amerikkalainen autoteollisuus eikä varsinkaan sen johtajisto ole ollut itsekään mikään rehellisyyden perikuva.

Tosin Folkkariltakin tämä on sellainen alkeellinen töppäys, ettei olisi millään uskonut. Olisi saksalaisinsinöörin uskonut pystyvät kertaluokkia parempaan huijaukseen. Mutta oliko tämäkin tilattu halvalla pelkästään vain matkamittarin ruuvauksiin perehtyneeltä alihankkijalta?

Muistaakseni Bosch toimitti systeemin mutta Volkkarilla laillinen vastuu sen käytöstä.

Odotettavissa myrskyisää keliä osakkeelle.

Nordean varallisuudenhoito on kieltänyt pankkijätin salkunhoitajilta sijoitukset päästöskandaalista kärsivän Volkswagenin osakkeisiin, kertootalouslehti Financial Times.

Nordea ilmoitti keskiviikkona, eitteivät salkunhoitajat saa investoida yhtiön osakkeisiin tai joukkovelkakirjoihin seuraavan kuuden kuukauden aikana. Nordea omistaa puoli miljoonaa Volkswagenin osaketta.

Yhtiön hyvästä hallinnointitavasta vastaava Sasja Beslik kertoi kiellon johtuvan sekä kohun aiheuttamista mahdollisista taloudellisista vaikutuksista että ympäristömääräyksien vakavasta loukkamisesta.

http://www.talouselama.fi/uutiset/nordea+pysaytti+volkswagensijoitukset+...

Toope
Seuraa 
Viestejä28473

Reifengas kirjoitti:

Volkkari sattui jäämään kiinni. En epäile hetkeäkään, etteivätkö muutkin olisi käyttäneet samoja konsteja.

Aivan varmasti, mutta kardinaaliluokan moka silti. USA:n vahingonkorvaussysteemi on todella raaka firmoille, miljardeja tulee sakkoja.

"Ruotsikin oli pirullinen maa ennen kuin tajusivat tuon monikulttuurin. Peppit ja Lindgrenit ovat niin eilispäivää." Pommit ja etnojengit? Uusi normaaliko?
"Ei ole tärkeää, kuka tai mikä hallitus lopettaa huonon maahanmuuton Suomeen. Pääasia on se, että joku sen lopettaa."
"Minä kun tyhmänä luulin, että median moniarvoisuus olisi arvokasta, eikä valtamedian samanmielisyys?"

jussipussi
Seuraa 
Viestejä64327

Toope kirjoitti:

Reifengas kirjoitti:

Volkkari sattui jäämään kiinni. En epäile hetkeäkään, etteivätkö muutkin olisi käyttäneet samoja konsteja.

Aivan varmasti, mutta kardinaaliluokan moka silti. USA:n vahingonkorvaussysteemi on todella raaka firmoille, miljardeja tulee sakkoja.

Mahdollisesti vasta pintaa raapaistu, alkaa näyttää siltä että tulee vaikuttamaan Euroopan kasvulukuihinkin tämä.

Saksan liikenneministerin Alexander Dobrindtin mukaan Volkswagen on peukaloinut autojensa päästöjä myös Euroopassa, eikä ainoastaan Yhdysvalloissa.

Dobrindtin mukaan yhtiö on manipuloinut 1,6- ja 2-litraisia dieselmoottoreita. Dobrindtin mukaan tiedossa ei ole vielä, kuinka monta peukaloidulla moottorilla varustettua autoa on myyty Euroopassa.

Saksan viranomaiset aikovat tehdä pistokokeita myös muiden autonvalmistajien malleihin.

http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/saksan-liikenneministeri-vw-peukaloi...

Kaapelijehu
Seuraa 
Viestejä390

Tämä Volkswagen tapaus ei tullut kyllä minään yllätyksenä, yhä useammin autojen verotus perustuu jollakin tapaa autojen päästöihin. Valmistajilla on suuri intressi saada päästöt näyttämään mahdollisimman pieniltä, joten vilunki oli kyllä odotettavissakin. Yllättävää silti se, ettei Volkswagenilla tajuttu, että näin tökeröllä tavalla toteutettu huijaus paljastuu ennemmin tai myöhemmin.

Mielestäni on selvä tarve sille, että EU:ssa pitäisi olla jokin puolueeton viranomainen joka testaa kaikki uudet automallit mahdollisimman objektiivisin kriteerein, sitä vaatii oikeastaan jo kuluttajan suoja. Valmistajan ilmoittamiin tuotetieoihin pitäisi kuluttajan voida luottaa. 

Kaapelijehu

Kaapelijehu
Seuraa 
Viestejä390

Tuhmeliini kirjoitti:

että volsu jäi vilpistä virallisesti kiinni on yksi juttu ja toinen on että kaikki autovalmistajat kaunistelevat lukemia ja kolmas juttu on se että osasyy on kuluttajissa jotka on pikkuhiljaa totutettu vaatimaan autoilta satulukemia polttomoottoreilta joiden tehosuhteet jo utopistiset esim fordin litranen ekoboost. totuus on että homma on lipsahtanu käsistä ja kuluttajat tuijottaa sokeesti teho ja kulutuslukemia ja vaatii aina vaan parempia joka kohdannu seinän jo. ei auton tarvi kulkea kuin 120 ja siihen riittää 45 kw tehot esim golfin kokoiseesa vallan hyvin mutta harva tyytyisi tuommoisiin tehoihin kun valmistaja lupaa 90 kw 5 litran kulutuksella. koko autoteollisuuden pitäisi muuttua ja nykyiset ylipainoiset ja tehoiset autot joutaa historiaan 

On totta, että nykyautot ovat vähän liiankin tehokkaita normaaleihin liikenneolosuhteisiin. Suomen teillä ei saa laillisesti ajaa kuin sitä 120 km/h korkeitaan. Joten 140-150 km/h pitäisi olla ihan riittävä maksimi auton huippunopeudelle. Tosin ohituskiihtyvyydellä ja ennen kaikkea moottorin väännöllä on aika iso merkitys. Itselläni on Volvo ja olen tykästynyt siihen että vääntävä kone tekee ajamisesta helppoa. Huippunopeudella ei ole merkitystä, mutta väännöllä kyllä on. Itse ainakin joudun myöntämään, että teho ja kulutus ovat tärkeitä asioita. Jos pitäisi valita 70 hv ja 10l/100 km kuluttavan ja 150 hv ja 4l/100 km kuluttavan auton välillä, niin kauan ei tarvi miettiä. Se on ihan totta, että nykyautot ovat hyvin varusteltuja ja varustelu kasvattaa auton painoa ja siihen painoon kyllä kannattaisi kiinnittää huomiota, sillä mitä painavampi auto, sitä enempi tarvitaan tehoa saman suorituskyvyn aikaansaamiseen.

Kaapelijehu

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat