Seuraa 
Viestejä51

Kuinka pitkä ratakisko tarvitaan, että se taipuu omalla painollaan 50 cm luokille.

a) kyljellään

b) (pystyssä)

Kisko painaa 54 kg/m.

Voiko edes laskea noilla tiedoilla.

( +20°C )

Pikaveneellä käy nopsaan Virossa!

Kommentit (9)

PPo
Seuraa 
Viestejä13921

Palkin tapauksessa taivutusmomentille voidaan johtaa yhtälö

M(x) = -v''(x)EI 

jossa M(x)  on taivutusmomentti pituuskoordinaatin x  funktiona, v(x)  on taipumaviiva,   E  on materiaalin kimmokerroin ja  I on palkin jäyhyysmomentti.

Ratkaisemalla differentiaaliyhtälö saadaan a- kohta selvitettyä.

Algoth Naama
Seuraa 
Viestejä51

PPo kirjoitti:

M(x) = -v''(x)EI 

jossa M(x)  on taivutusmomentti pituuskoordinaatin x  funktiona, v(x)  on taipumaviiva,   E  on materiaalin kimmokerroin ja  I on palkin jäyhyysmomentti.

Vai niin, mulla jäi opinnot hiukan heikolle hapella aikoinaan, tuli jo nuorena vedettyä kaikki mikä päähän menee.

Tosin nyt en juopottele ollenkaan.

Pidin tukkimiehen päiväkirjaa 1000 selvää päivää saakka, sen jälkeen selvänä olo on itsestään selvyys, 11 vuotta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
PPo
Seuraa 
Viestejä13921

Algoth Naama kirjoitti:

PPo kirjoitti:

M(x) = -v''(x)EI 

Vai niin, mulla jäi opinnot hiukan heikolle hapella aikoinaan, tuli jo nuorena vedettyä kaikki mikä päähän menee.

Pidin tukkimiehen päiväkirjaa 1000 selvää päivää saakka, sen jälkeen selvänä olo on itsestään selvyys, 11 vuotta!

Olen iloinen puolestasi. Tsemppiä!!

Itse  juopottelen säännöllisesti, mutta se ei estä minua käsittelemään antamaani differentiaaliyhtälöä. Itse asiassa se on suorastaan helppo. Tarkkana pitää olla alkuehtojen huomioonottamisessa.

Eppäilen, että et ole pätkääkään kiinnostunut palkin pituudesta.

PPo
Seuraa 
Viestejä13921

PPo kirjoitti:

M(x) = -v''(x)EI 

a)Teräspalkki (tiheys 7,8e3 kg/m^3), jonka poikkileikkaus on neliö.∆G/∆L=k=540 N/m

Jäyhyysmomentti I=a^4/12=4e(-6)m^4, kimmomoduli E=10e10N/m2.

Tuettuna molemmista päistään.

Ratkaistaan differentiaaliyhtälö, josta saadaan

v(L/2)=5kL^4/384EI=0,5, josta L=15 m.

b)-kohdan jätän osaavimmille.

Algoth Naama
Seuraa 
Viestejä51

PPo kirjoitti:

Algoth Naama kirjoitti:

PPo kirjoitti:

M(x) = -v''(x)EI 

Olen iloinen puolestasi. Tsemppiä!!

Itse  juopottelen säännöllisesti, mutta se ei estä minua käsittelemään antamaani differentiaaliyhtälöä. Itse asiassa se on suorastaan helppo. Tarkkana pitää olla alkuehtojen huomioonottamisessa.

Eppäilen, että et ole pätkääkään kiinnostunut palkin pituudesta.

jeps, kiitosta vaan, tsemppiä vaan sullekkii!

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572

Vanha jäärä kirjoitti:

Jos nyt joku haluaa tietää kiskoista, niiden ominaisuuksista, asennuksesta ja ylläpidosta, niin lukekoon tämän Tiehallinnon julkaisun. Dokumentin sivulla 31 (julkaisun sivu 29) on hieman tietoja sallituista, eli ilmeisesti palautuvista taipumista. Kiskon neliömomentit taas löytää Tatan dokumentin sivulta 19 alkaen.

Parempi taulukko on JFEn dokumentissa sivulta 10 alkaen.

Vanha jäärä

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat