Kommentit (1)

ardiccari
Seuraa 
Viestejä2

Gallup-kysymyksen vaihtoehdot, kuten niin usein käy, ovat hitusen rajoittavat. Itse en yleensä käytä suoraa toimintaa kiusanhenkiä vastaan, vaan käytän mieluummin oveluutta. Asioihin puuttuminen suoraan aiheuttaa vastareaktion (erityisesti jos luonteenlaatu suosii jo valmiiksi aggressiivista suhtautumista, kuten työpaikan räyhähenkien kanssa usein on), olipa kyse sitten kiusaamiseen vastaaminen kiusaamisella tai asiallisen palautteen antaminen.

Oveluudella tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että kuulostelen tilannetta ja luotaan ärripurrin motiiveja ja mielialoja - onko hän kenties luonteeltaan kiusaaja, joka nauttii toisten mollaamisesta, vai onko kyse kenties ylenmääräisestä stressistä ja siitä seuraavasta "aivan sama"-asenteesta, vai mahdollisesti jotain muuta.

Kiusaajia kohtaan en yleensä kummoista myötätuntoa tunne. Mielestäni paras tapa vaikuttaa asiaan on kiusaamistapauksissa itse kiusaamisen hankaloittaminen saattamalla kiusanhenget vaikeaan asemaan sosiaalisissa tilanteissa paljastamalla heidän käyttäytymisensä naurettavuus sopivalla hetkellä. Tämä saattaa edes vähentää kiusaamistilanteita, vaikka tuskin kummemmin auttaa kiusaajaksi ajautunutta ihmistä - mutta kuten sanottu, minun on vaikea asettua kiusaajan asemaan ja tuntea sympatiaa.

Muissa tapauksissa, kun häiriökäyttäytyminen ei ole tahallista pahuutta, on parasta vain vastata töykeyteen ystävällisyydellä. Lähimmäisenrakkaus ja myötätunto, silloin kun niitä itseltä suinkin löytyy, ovat vahvoja voimia, jotka voivat muuttaa monta tulehtunutta tilannetta parempaan suuntaan.

Vielä nyt selkeyttääkseni tilannetta, oletusreaktioni muita ihmisiä kohtaan, myös kiusaajia, on aina ensin positiivinen. Ihmisistä voi tulla ystävällisiä vain ystävällisyydellä, ja ilkeilemällä saa itse osakseen samaa. Vasta kun näen samaa inhoilua päivästä toiseen samalta ihmiseltä, muuttuu oma asenteeni manipuloivaksi, jolloin koitan kääntää kiusaamisen kiusaajaa itseään vastaan. Silloinkin tunnen aina syyllisyyttä, jos tajuan itse ottaneeni kiusaajan paikan, jota aina silloin tällöin käy, vaikka tarkoitus on vain osoittaa huonon käytöksen järjettömyys käytännön esimerkein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat