Seuraa 
Viestejä7546

http://autobild.fi/uutiset/huomio-nama-seikat-vw-dieselmoottoristen-autojen-omistajien-olisi-hyva-tietaa

Tuolla on pitkä sepustus siitä päästökohusta. Jotain kuitenkin puuttuu: 

Tuottavatko nuo EA 189 dieselmoottorit enemmän typenoksidipäästöjä, kuin niitä vanhemmat moottorit?

"Mikäli 2008–2014 -mallisen autosi VW-turbo diesel täyttää joko Euro 4- tai Euro 6 -päästönormin, ei tämän hetkisten tietojen valossa päästöongelmaa pitäisi esiintyä."

Kumpaa tuossa tarkoitetaan; Saako Euro 4 normin ennen vuotta 2008 valmistettu moottori päästää enemmän typen oksideja Euro 5:een verrattuna? Eli onko kysymys vain päästöoikeuden kiristämisestä? Noita uusia päästönormeja tulee aina silloin tällöin, mutta koskeeko ne vain uusia moottoreita? Päästöjä pyritään jatkuvasti pienentämään, mutta kai siinäkin joku tekninen raja tulee vastaan? Eihän polttomoottoria täysin päästöttömäksi saada koskaan, mutta ei se sähköautokaan päästötön ole. Sähköauton päästöt riippuvat siitä, millä se sähkö tuotetaan eikä sähköautosta ole mitään hyötyä Suomen ilmastossa, kun se kabiini pitää joka tapauksessa lämmittää.

Sivut

Kommentit (21)

carma
Seuraa 
Viestejä149

Ertsu kirjoitti:

Piti vielä lisätä, että eiköhän typen oksidit hajoa typeksi ja otsoniksi auringonvalon vaikutuksesta? Otsoni sitten hajoaa tavalliseksi hapeksi omia aikojaan?

Olen ihmetellyt sitä miten perheessämme on viime vuotena ollut kummallisia terveysoireita. Tyttäremme on ollut flunssassa odottamattoman useasti ja häntö on vaivannut uusi allerginen reaktio ihossa. Minulla ja vaimollani on ollut samoja oireita lievempinä, mutta myös univaikeuksia. Ostimme Volkswagen Passat TDI:n kaksi vuotta sitten. Olen aivan varma että terveys ongelmamme ovat alkaneet tästä. Varsinkin pakkasaamuina kylmäkäynnistäessä auton tuntuu kuin tukehtuisi tai ihan kuin näkymättömät pienhiukkaset salpaisivat hengityksen. 

Toivottavasti muilla ei ole samoja kokemuksia näistä tappaja-autoista. Huolestuneena isänä laitoin auton myyntiin paljon markkina-arvoa alemmalla hinnalla, koska nyt kukaan ei halua näitä rakkineita. Terveys on kumminkin tärkeintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
carma
Seuraa 
Viestejä149

Ihmettelen myös miksi näiden autojen terveyshaitoista ei ole suurempaa melua mediassa. Olisiko syynä se, että Volkswagen konsernin autoja on kaikilla? Milläköhän autolla esim. Ville Niinistö ajaa?

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1774

Ertsu kirjoitti:

eikä sähköautosta ole mitään hyötyä Suomen ilmastossa, kun se kabiini pitää joka tapauksessa lämmittää.

Sähköauto kuluttaa noin 15kWh/100km, esim. autossani oleva sisätilan lämpöpuhallin on 0,6kW ja voin kertoa että hyvin lämmittää. Lämmityksen kulutus on siis 4% ajosähköstä.

Polttomoottoriautossa 70% energialiemestä menee lämmöksi, sen  vuoksi sitä tuuletetaan jäähdyttimen kautta harakoille.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7546

George Hanson kirjoitti:

Ertsu kirjoitti:

eikä sähköautosta ole mitään hyötyä Suomen ilmastossa, kun se kabiini pitää joka tapauksessa lämmittää.

Polttomoottoriautossa 70% energialiemestä menee lämmöksi, sen  vuoksi sitä tuuletetaan jäähdyttimen kautta harakoille.

Myös sähköautoille energiaa tuottavassa voimalaitoksessa 70% energiasta menee lämmöksi eikä sähköautoa voi lämmittää voimalan hukkalämmöllä.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1774

Ertsu kirjoitti:

George Hanson kirjoitti:

Ertsu kirjoitti:

eikä sähköautosta ole mitään hyötyä Suomen ilmastossa, kun se kabiini pitää joka tapauksessa lämmittää.

Polttomoottoriautossa 70% energialiemestä menee lämmöksi, sen  vuoksi sitä tuuletetaan jäähdyttimen kautta harakoille.

Myös sähköautoille energiaa tuottavassa voimalaitoksessa 70% energiasta menee lämmöksi eikä sähköautoa voi lämmittää voimalan hukkalämmöllä.

Sähköä tuotetaan isommissa yksiköissä joissa hukkalämpöä syntyy suhteessa vähemmän kuin autonmoottorissa jossa on runsaasti kulutuksesta ja hyötysuhteesta poikkeavia käyttö- ja suunnittelukriteerejä.

Vesi-, tuuli- ja aurinkovoimaloiden hukkalämmön tuotto on lisäksi minimaalista.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7546

En saanut vielä vastausta alkuperäiseen kysymykseeni, että tuottaako EA 189 dieselmoottori enemmän typen oksideja kuin vanhemmat moottorit, vai onko kysymys vain päästörajan tiukennuksesta?

Diam
Seuraa 
Viestejä3786

Tämä on vain suuren toimijan eräs tapa pitää uudet tulokkaat ulkona. Kaikenlaista vähäpäästöistä dieseliä oli kehitteillä, missä ne nyt ovat.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

carma
Seuraa 
Viestejä149

George Hanson kirjoitti:

SALA LIITTO:

Jatkuva kehitystyö päästölaitteiston, ohjelmistojen ja moottorien osalta viittaa siihen, että operaatio ei voi olla vain muutaman hullun tiedemiehen vastuulla. Kyse on on suuresta, järjestelmällisestä ja saksalaisittain organisoidusta huijauksesta - ei pienen piirin vilpinteosta.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vw-herrat-syyttavat-doc-brownia/TPckuntW

jotenkin ihmettelen saksalaisten välinpitämätöntä (ja jopa tahallista) ihmisten myrkyttämistä päästöillä. Eikö historiasta ole mitään opittu...?

Tuhmeliini
Seuraa 
Viestejä403

Ertsu kirjoitti:

En saanut vielä vastausta alkuperäiseen kysymykseeni, että tuottaako EA 189 dieselmoottori enemmän typen oksideja kuin vanhemmat moottorit, vai onko kysymys vain päästörajan tiukennuksesta?

Ei tuota vanhemmat saastuttaa enemmän juksaus on siinä kun kuluttajat luulevat ajavansa uudella tiisseliautolla jonka pakokaasut on kuin vauvan henkäys mutta onkin ihan normi päästönen. ureaa ad blue on käytetty veeveen henkilöautoissa 2009 -> raskaassakalustossa jo kauemmin. tarpeeks ku sitä syöttää tietyssä moottorin rasitustilanteessa niin päästöt saadaan epätodellisen pieniksi varsinkin nox päästöjen kohdalla. näin ei normiajossa kuitenkaan sillä sitä kusta joutuis lisään säiliöön vähän väliä kun normisti vaan noin joka toisella täystankkauksella

iMuke
Seuraa 
Viestejä1381

YearZero kirjoitti:

Ertsu kirjoitti:

Piti vielä lisätä, että eiköhän typen oksidit hajoa typeksi ja otsoniksi auringonvalon vaikutuksesta? Otsoni sitten hajoaa tavalliseksi hapeksi omia aikojaan?

Olen ihmetellyt sitä miten perheessämme on viime vuotena ollut kummallisia terveysoireita. Tyttäremme on ollut flunssassa odottamattoman useasti ja häntö on vaivannut uusi allerginen reaktio ihossa. Minulla ja vaimollani on ollut samoja oireita lievempinä, mutta myös univaikeuksia. Ostimme Volkswagen Passat TDI:n kaksi vuotta sitten. Olen aivan varma että terveys ongelmamme ovat alkaneet tästä. Varsinkin pakkasaamuina kylmäkäynnistäessä auton tuntuu kuin tukehtuisi tai ihan kuin näkymättömät pienhiukkaset salpaisivat hengityksen. 

Toivottavasti muilla ei ole samoja kokemuksia näistä tappaja-autoista. Huolestuneena isänä laitoin auton myyntiin paljon markkina-arvoa alemmalla hinnalla, koska nyt kukaan ei halua näitä rakkineita. Terveys on kumminkin tärkeintä.

Meillä taas on tapahtunut aivan päinvastaisia asioita. Ostimme Volkswagen Passat TDI:n ja melko pian sen jälkeen terminaalivaiheessa oleva keuhkosyöpäni parani täysin. Samoin myös verenpaineeni laski ja kolesterolini putosi ihanteellisiin lukemiin. Laihduin ihannepainooni ja jaksan nykyään juosta jopa puolimaratonin. Tähtäänkin ensivuoden Tukholman maratoniin, jossa yritän päästä maaliin alle 2.5 tunnin ajalla. Samoin vaimoni jalkasilsa parani, kuten myös hänen sisäänkasvanut varpaankyntensä. Tyttäreni muuttui heteroksi ja sai hyväpalkkaisen työpaikan.

Ei pitäisi koskaan yleistää omaa tilannettaan koskemaan isompaa ihmisjoukkoa, aina löytyy myös päinvastaisia tapauksia.

carma
Seuraa 
Viestejä149

iMuke kirjoitti:

YearZero kirjoitti:

Ertsu kirjoitti:

Piti vielä lisätä, että eiköhän typen oksidit hajoa typeksi ja otsoniksi auringonvalon vaikutuksesta? Otsoni sitten hajoaa tavalliseksi hapeksi omia aikojaan?

Olen ihmetellyt sitä miten perheessämme on viime vuotena ollut kummallisia terveysoireita. Tyttäremme on ollut flunssassa odottamattoman useasti ja häntö on vaivannut uusi allerginen reaktio ihossa. Minulla ja vaimollani on ollut samoja oireita lievempinä, mutta myös univaikeuksia. Ostimme Volkswagen Passat TDI:n kaksi vuotta sitten. Olen aivan varma että terveys ongelmamme ovat alkaneet tästä. Varsinkin pakkasaamuina kylmäkäynnistäessä auton tuntuu kuin tukehtuisi tai ihan kuin näkymättömät pienhiukkaset salpaisivat hengityksen. 

Toivottavasti muilla ei ole samoja kokemuksia näistä tappaja-autoista. Huolestuneena isänä laitoin auton myyntiin paljon markkina-arvoa alemmalla hinnalla, koska nyt kukaan ei halua näitä rakkineita. Terveys on kumminkin tärkeintä.

Meillä taas on tapahtunut aivan päinvastaisia asioita. Ostimme Volkswagen Passat TDI:n ja melko pian sen jälkeen terminaalivaiheessa oleva keuhkosyöpäni parani täysin. Samoin myös verenpaineeni laski ja kolesterolini putosi ihanteellisiin lukemiin. Laihduin ihannepainooni ja jaksan nykyään juosta jopa puolimaratonin. Tähtäänkin ensivuoden Tukholman maratoniin, jossa yritän päästä maaliin alle 2.5 tunnin ajalla. Samoin vaimoni jalkasilsa parani, kuten myös hänen sisäänkasvanut varpaankyntensä. Tyttäreni muuttui heteroksi ja sai hyväpalkkaisen työpaikan.

Ei pitäisi koskaan yleistää omaa tilannettaan koskemaan isompaa ihmisjoukkoa, aina löytyy myös päinvastaisia tapauksia.

Oikeiden terveysongelmien vähättely tälläisillä vastauksilla on ylimielistä!

Kun tätä asiaa lähdetään tutkimaan emme varmasti ole ainoa perhe jonka terveyden tuhosi VAG kone. Joukkokanteet lähtevät ainakin jenkeissä liikkeelle. Korvaukset ovat niin suuria, ettei koko Saksan valtio pysty niitä maksamaan. Lopputulos on raunioina oleva Saksan teollisuus ja arvottomat Passatit ja muut konsernin autot, jotka kelpaavat vain romuttamolla. Voi olle että Suomessa saa ajaa vielä tappajamoottereilla, mutta se ei ole viisasta. Oman ja muiden terveyden takia. 

Toki tämä koskee nyt vain dieselkoneita, mutta en yllättyisi vaikka bensakoneista tulisi joku yllätys.

carma
Seuraa 
Viestejä149

Onneksi tulevaisuutta on ja se on Teslan. Ne maksavat vielä vähän enemmän kuin normaali Audi, mutta ero pienenee koko ajan. Ja perheen terveyden takia voi kannattaa muutama tonni uhrata vaikka ostaisi Teslan jo nyt.

Kaikkein parasta on tämä: Kohta Teslan saa 40 000 eurolla. Se kiihtyy nollasta saataan noin 4-5 sekunissa. Siinä jää Audikuski liikennevalo kiihdytyksessä kiroilemaan turbodieslillään kaasua pohjaan painaen samalla kun ilmastoon leviää hirveä määrä tappavia hiukkasia. 

Ne ketkä eivät usko olivat niitä jotka eivät uskoneet Nokian romahdusta. Tesla tekee Saksan autoteollisuudelle saman. Mutta vielä enemmän! Tesla pelastaa terveyden.

optimistx
Seuraa 
Viestejä852

Saasteet tulevat autoista pakoputkesta ulos muiden tielläliikkujien hengitettäviksi. Autossa istuvat säästyvät oman auton saasteilta.

Autoilu ei ole terveyttä edistävää, vaikka automainokset antavat ymmärtää onnea hehkuttaessaan. Esim. tietääkseni lääkärit eivät määrää potilaitaan autoilemaan enempi, tai ehdota kerääntymään koko perheen voimin suljettuun autotalliin nauttimaan käynnissä olevan auton eliksiireistä.

Eräs puolituttuni ehkä käsitti vähemmän epäpuhtaan autoilun väärin. Hän kiinnitti pölyimuriletkun pakoputkeen, johti sen autonsa sisälle tallissa. Ja alkoi kuljettajan paikalla nauttia käynnissä olevan moottorin pakokaasuja kuin potilas happea sairaalassa. Tai en tiedä, mitä käsitti, mutta niin hän teki.

Hänen kaikki terveysvaivansa katosivat arviolta  alle tunnissa.

Auton merkkiä en muista. Ehkä merkillä on merkitystä. Luultavasti ei ainakaan Tesla. Ehka se oli Passat. Tai Toyota. Tai Volvo. Ehkä täytyy selvittää, kun merkillä lienee merkitystä näissä terveysasioissa.

Tesla voi aiheuttaa sähköallergisille, atomiallergisille, kemikaaliallergisille todella ikäviä reaktioita, vaikka ei olisi edes käynnissä.  Ahdistusta, vainottuna olemisen tuntua, elämäni-on-pilalla-muiden-syy tuntua. jne.

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Edelleen olen sitä mieltä, että sähköauton lämmitykseen voisi käyttää vaikka pellettejä. Jos aivan pakko on lämmittää sähköllä, tulisi ilmanvaihdosta ottaa lämpö talteen lämpöpumpulla. Tiivistyvä vesi tulisi taltioida ikkunan pesuun. Lämpöpumppu on siitä hyvä, että sitä voi käyttää myös viilennykseen.

Kun asiaa johdattelee pitemmälle, niin autossahan on energiaa tuhlaava iskunvaimennus. Kun iskunvaimennusta käytettäisiin osittan ilman kompressointiin, saataisiin kuumaa ilmaa. Maailma ei ole valmis näiltä osin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578

George Hanson kirjoitti:

Sähköä tuotetaan isommissa yksiköissä joissa hukkalämpöä syntyy suhteessa vähemmän kuin autonmoottorissa jossa on runsaasti kulutuksesta ja hyötysuhteesta poikkeavia käyttö- ja suunnittelukriteerejä.

Vesi-, tuuli- ja aurinkovoimaloiden hukkalämmön tuotto on lisäksi minimaalista.

Polttomoottorin ongelma aiheutuu siitä, että se joutuu käymään ajettaessa suuren osan ajasta optimikäyntinopeutensa ulkopuolella. Vaihteiden määrää lisäämällä päästään lähemmäksi optimialuetta, minkä on kyllä havainnut tuoreimpien automallien pienistä kulutuslukemista.

Jos on kyse hybridiautoista, jossa polttomoottori tuottaa sähköä optimikäyntinopeudellaan, ei hyötysuhde-ero suuriin voimalayksiköihin ole kovin suuri, varsinkin jos otetaan huomioon sähkönsiirtohäviöt. Tietysti suuryksikön savukaasujen käsittely voidaan helpommin saada tehokkaammaksi kuin pienempien.

Vanha jäärä

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

Kohu sitä, kohu tätä..

Mutta onko jollain tietoa mitä volkkari teki vääristääkseen mittaus tuloksia.

Jos kaikesta chaissesta olen jotain poiminut, auto on tunnistanut jotenkin mittaus tilanteen ja rajoittanut auton tehoja.

Onko tämä hoidettu ihan ajotietokoneen ohjelmistolla. Vai onko lisänä ollut "laitteisto" joka rajoittaa muuta kautta tehoja.

Helvetisti huhuja, muttei mitään faktaa.

Volkkari nöyristelee rankasti, eli onko ollut oikein kunnon kusetus 6/0 käytössä.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

optimistx
Seuraa 
Viestejä852

vorrester kirjoitti:

Kohu sitä, kohu tätä..

Mutta onko jollain tietoa mitä volkkari teki vääristääkseen mittaus tuloksia.

Jos kaikesta chaissesta olen jotain poiminut, auto on tunnistanut jotenkin mittaus tilanteen ja rajoittanut auton tehoja.

Onko tämä hoidettu ihan ajotietokoneen ohjelmistolla. Vai onko lisänä ollut "laitteisto" joka rajoittaa muuta kautta tehoja.

Helvetisti huhuja, muttei mitään faktaa.

Volkkari nöyristelee rankasti, eli onko ollut oikein kunnon kusetus 6/0 käytössä.

Jopas oli hauska kysymys, kunnon kusetus :), kirjaimellisesti. Ureaa tosiaan syötettiin mittaustilanteessa (oliko konepellin aukiolosta tms päätelty tilanne).

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat