Kommentit (9)

roope

Jep,jep,

Olen tupakoinut lähes 50 vuotta. Alkuaikoina flunssani kehittyivät usein keuhkoputkentulehduksiksi saakka ja vaativat lääkehoitoa. Tosin niitä esiintyi harvoin n. 5-10 vuoden välein. Vuoden 2000 jälkeen ei flunssia ole esiintynyt, nyt siis 15 vuoteen en ole tarvinnut lääkehoitoja. Keuhkokuva otettiin n. 5 vuotta sitten yleisen tarkastuksen yhteydessä - ei huomautettavaa.

Onko tästä ymmärrettävä, että minulla on tapahtunut geenimutaatio n. 10-15 vuotta sitten? Vai voisiko tuo johtua ravinto- ja elämäntapatottumuksista - likimain näihin aikoihin vaihdoin rankemman alkoholinkäytön, kohtuukäytöön. Aiemmin harrastin "kaatokännejä" suhteellisen usein, vuoden 1990 jälkeen selvästi vähentäen ja vuoden 2000 jälkeen olen käyttänyt alkoholia lähinnä ruokajuomana (punaviini ja olut), kuin myös satunnaisina yömyssyinä, hyvälaatuinen brändy.

Olenkin varma, että savutteluun liittyvät haitat liittyvät enemmän alkoholinkäyttöön, kuin itse savutteluun. Savuttelun haitat voi kompensoida hyvällä ruokavaliolla. En tarkoita tällä ravintosuositusten mukaista ruokavaliota vaan sellaista, joka ottaa huomioon sen miltä ruoka maistuu ja sitä, ettei sitä syödä murheeseen vaan vain siksi, että se maistuu hyvältä juuri sillä hetkellä. Kun syö tällä tavoin, ei tule syötyä liikaa, vaan aina juuri sopivasti ja tarpeeseen - kyllä keho tietää, mitä se tarvitsee - täytyy vain osta kuunnella.

asdf
Seuraa 
Viestejä11906

Vierailija kirjoitti:

kyllä keho tietää, mitä se tarvitsee - täytyy vain osta kuunnella.

Ihmisen keho on kehittynyt haalimaan energiaa mahdollisimman paljon ja edelleen useimmilla ihmisillä tämä esiintyy energiapitoisen, esim. rasvaisen tai makean, syömisen himona. Hyvin harva pysyy terveellisissä mitoissa, jos tuppaa kehoonsa aina sitä mitä tekee mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
MooM
Seuraa 
Viestejä7547

on tutkimustuloksia siitä, että pienikin määrä makeaa (tai mitä kukakin kaipaa) vaimentaa makeanhimoa ja sitä kautta herkkujen ylensyöntiä. Eli siinä mielessä kohtuullinen mielitekojen toteuttaminen voi olla joillekin ihmistyypeille ratkaisu painonhallintaan.

http://pub.maastrichtuniversity.nl/3e1d4961-7065-4220-a037-1420ee0f950c

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olenkin varma, että savutteluun liittyvät haitat liittyvät enemmän alkoholinkäyttöön, kuin itse savutteluun. 

Itse en polta, mutta samoja havaintoja alkoholin ja yskimisen suhteen. Aikasemmin kun tuli naukkailtua melkosen usein ja joskus suurempiakin määriä kerralla niin oli paljon yskimistä ja keuhkoputken tulehduksia. Nykyään tulee otettua harvemmin "vain" keskimäärin kerran kuukaudessa ja kertannoksena noin 9 pulloa keskikaljaa.

Yksi tuttu joka lopetti dogaamisen kokonaan lopetti myös yskimisen (hän polttaa).

Onkohan tuosta mitään tutkimusta olemassa? Olis ainakin hyödyllistä tutkia.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973

itse asiassa itse en tunne yhtyään tupakoijaa,jolla joku sairaus olisi liitettävissä suoraan tupakointiin.Itse olen polttanut viime vuosituhannelta kuin korsteeni,flunssia,saati keuhkoputken tulehduksia ei ole ikinä.Kunto on kova ja hapenottokyky myös.

Mielestäni vähän asenteellinen juttu jo otsikosta lähtien.Oisko voinut otsikoida vaikka vastaavasti,että geenimuunnos sairastuttaa jotkut tupakoijat?

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2283

Klooripitoiset pesuaineet päästävät vähän klooria ilmaan mutta jo ne pienet pitoisuudet altisti käyttäjänsä flunssille. Tämä oli äskettäinen tiedelöytö. Ajattelin kuvaannollisesti, että kloori "tekee reikiä" limakalvoon niin, että pöpöt pääsee läpi. 

Ehkä alkoholihöyryt tekee samaa keuhkoissa asti, onhan sekin desinfioivaa puhdistusainetta, joten kuka hullu sitä puhdistusainetta kurkkuunsa kaataisi.

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3608

Näistä tervaskannoistahan kuullaan aina silloin tällöin. Kyse on pelkästä matematiikasta. On näitä luonnonoikkuja; sanotaan yksi kymmenestätuhannesta, joka eivät sitten millään kuole kessutteluun.

Hän jää kertomaan juttujaan. Ne 9999 eivät ole tarinaansa kehumassa.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

L
Seuraa 
Viestejä7878

roope

Kirjoitit:

”Onko tästä ymmärrettävä, että minulla on tapahtunut geenimutaatio n. 10-15 vuotta sitten?”

Kun evoluutiobiologiassa puhutaan mutaatioista, tarkoitetaan jonkun yksilön sukusolussa tapahtunutta perimän muutosta (joko sukusolun kopioinnin yhteydessä tapahtuneen virheen tai sitten esimerkiksi ionisoivan säteilyn tai muun ulkoisen tekijän johdosta), joka periytyy tuon yksilön jälkeläiseen. Tuo muuntunut perimä joko yleistyy populaatiossa tai sitten se katoaa.

Tällainen mutaatio ei siis koskaan vaikuta siihen yksilöön itseensä, jonka sukulinjan soluissa se muutos on tapahtunut.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat