Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt10.10.2015

Itse käytän tinderiä aktiivisesti, myöskin näin tekee kämppikseni.

Olemme törmänneet selkeään kavaan. Usein Tinder-profiileissa suomenruotsalaiset kirjoittavat "finlandssvenskt" tai "suomenruotsalainen" (useasti pelkästään tämä on ilmoitettu profiilissa).

Ilmiö on erittäin mielenkiintoinen tarkastelun kohde kuinka ihmiset rakentavat identiteettiään omasta ympäristöstään (kulttuurista).

Mutu-teoriana voisi spekuloida, että tässä on kyse siitä että ilman suomalaisia ei voisi olla olemassa suomenruotsalaista identiteettiä: ei mitää mistä peilata itsensä erilaisena/parempana/huonompana jne.

Itse olen kotoisin pohjanmaalta. En silti kirjoita Tinder-profiiliini: pohjanmaalainen. Kirjoitan että olen kotoisin siitä ja siitä kunnasta. Mainitsen myös missä nykyisin asun.

Olen kiinnostunut tietämään lisää suomenruotsalaisten mentaliteetistä ja identiteetin rakennuksesta? En itse ole päässyt kokemaan suomenruotsalaisten kulttuuria, joten olen jäävi sanomaan siitä mitää empiiristä.

Itse ruotsissa asuneena (4 vuotta) tiedän että ruotsalaisia ei kiinnosta suomen asiat eikä suomenruotsalaiset missään määrin. Voisiko tämä olla ongelma suomenruotsalaisille? He eivät voi olla ruotsalaisia, eivätkä ehkä halua olla suomalaisia, joten he päättävät olla jotakin muuta?

Minulle teorisoitiin että suomenruotsaliset eivät kykene dekonstruktoimaan omaa identiteettiään - minuuttaan. Ja täten eivät pysty näkemään itsejänsä vain ihmisinä jotka voisivat itse päättä omat arvonsa ja näkemyksensä, vaan ovat erittäin visusti oman kulttuurinsa, (suhteellisten pienien) piiriensä ja ympäristönsä "vankeja". Ja tähän liittyy vahvasti kulttuurillinen tunne siitä että suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia sinänsä, vaan jotakin muuta. Ja tästä syystä suomenruotsalaiset ottavat erilaisen roolin tunteakseen ja näyttääkseen (ehkä alitajuisesti) erottuvan muista suomessa asumista ihmisistä.

Kommenteista olisi apua, koska tämä aihe liittyy osittain graduuni!

Sivut

Kommentit (19)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

F. Nikke kirjoitti:

Itse käytän tinderiä aktiivisesti, myöskin näin tekee kämppikseni.

Olemme törmänneet selkeään kavaan. Usein Tinder-profiileissa suomenruotsalaiset kirjoittavat "finlandssvenskt" tai "suomenruotsalainen" (useasti pelkästään tämä on ilmoitettu profiilissa).

Ilmiö on erittäin mielenkiintoinen tarkastelun kohde kuinka ihmiset rakentavat identiteettiään omasta ympäristöstään (kulttuurista).

Mutu-teoriana voisi spekuloida, että tässä on kyse siitä että ilman suomalaisia ei voisi olla olemassa suomenruotsalaista identiteettiä: ei mitää mistä peilata itsensä erilaisena/parempana/huonompana jne.

Itse olen kotoisin pohjanmaalta. En silti kirjoita Tinder-profiiliini: pohjanmaalainen. Kirjoitan että olen kotoisin siitä ja siitä kunnasta. Mainitsen myös missä nykyisin asun.

Olen kiinnostunut tietämään lisää suomenruotsalaisten mentaliteetistä ja identiteetin rakennuksesta? En itse ole päässyt kokemaan suomenruotsalaisten kulttuuria, joten olen jäävi sanomaan siitä mitää empiiristä.

Itse ruotsissa asuneena (4 vuotta) tiedän että ruotsalaisia ei kiinnosta suomen asiat eikä suomenruotsalaiset missään määrin. Voisiko tämä olla ongelma suomenruotsalaisille? He eivät voi olla ruotsalaisia, eivätkä ehkä halua olla suomalaisia, joten he päättävät olla jotakin muuta?

Minulle teorisoitiin että suomenruotsaliset eivät kykene dekonstruktoimaan omaa identiteettiään - minuuttaan. Ja täten eivät pysty näkemään itsejänsä vain ihmisinä jotka voisivat itse päättä omat arvonsa ja näkemyksensä, vaan ovat erittäin visusti oman kulttuurinsa, (suhteellisten pienien) piiriensä ja ympäristönsä "vankeja". Ja tähän liittyy vahvasti kulttuurillinen tunne siitä että suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia sinänsä, vaan jotakin muuta. Ja tästä syystä suomenruotsalaiset ottavat erilaisen roolin tunteakseen ja näyttääkseen (ehkä alitajuisesti) erottuvan muista suomessa asumista ihmisistä.

Kommentoin noita boldaamiani kohtia.

Ensinnäkin. Suomalainen-termi tarkoittaa sekä A) suomenkielistä että B) suomalaista (kansallisuutta), joten hieman tarkkuutta peliin. Lause "ilman suomalaisia ei voisi olla olemassa suomenruotsalaista identiteettiä" ei ole mielekäs, sillä suomenruotsalaisethan ovat suomalaisia. Ehkä tarkoitat tuossa suomenkielisten kulttuuria?

B) On käsittääkseni aika loukkaavaa väittää, että joku suomalainen ei tuntisi olevansa suomalainen vain sen perustella, mikä on henkilön äidinkieli, oli se sitten suomi, saame,  ruotsi tai mikä. Ainakin ne suomenruotsalaiset, jotka itse tunnen, tuntevat kyllä olevansa ihan suomalaisia, ja useat jopa isänmaallisia suomalaisia, ylpeitä Suomesta, Suomen kulttuurista jne.. A) Jos taas tuossa yrität sanoa että ruotsinkieliset eivät tunne olevansa suomenkielisiä, niin sehän on aika triviaali toteamus.

Sitten tuo ajatus dekonstruktiosta. Miten se perusteltiin? Miksi juuri suomenruotsalaiset eivät kykenisi siihen, ja miksi suomenkieliset puolestaan kykenisivät?

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Jos teet gradua suomenruotsalaisesta identiteetistä, kannattaisi haastatella ahvenanmaalaisia. Minulle eräs siellä jonkin aikaa asunut mannersuomalainen kertoi heidän sanoneen, että ei, me emme ole suomenruotsalaisia, sillä suomenruotsalaisuushan tarkoittaa sitä, että kuuluu vähemmistöön (minoritet). Ahvenanmaalaiset ruotsinkielisethän ovat tosiaankin enemmistönä saariryppäällään.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Veikkaan että kysymys on luokkajaosta. Ei haluta rahavsta loikkimaan omalle tontille. Ne suomalaisetkin jotka tunkee sitten portille on "parempaa" kansaa ja mahdollisesti kielitaitoista. Vaan mistä me tiedämme, että kaikki suomenruotsalaiset ovat tuon "lipun" laittaneet? Osahan on voinut sen jättää pois.

Eli jos homma etenee niin halutaan taustoiltaan "kotikieltä" taitava panopuu. Sen kanssa on helpompi liikkua omien ystävien kanssa ja voi puhua ruotsia eikä tarvitse jonkun "rahvaslihan" takia tinkiä omasta mukavuudestaan ja puhua suomea.

Mites on, saako sieltä tinderistä sukupuolielinten läpsytystä?

Ite menin tyhmyyttäni liittymään Twoo palveluun pelkällä kuvalla, kun muka joltain tutulta tuli viesti. Muutama kymmenen akkaa on tykännnyt, mut en mä enää viitsi sählätä.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

loppe
Seuraa 
Viestejä138
Liittynyt25.5.2015

Suomenruotsalaisena sanoisin, että tuossa ilmaisussa jota niin mielellään käytetään (finlandssvensk) on kyse myönteisestä identifikaatiosta. Suomenruotsalaiset pitävät suomenruotsalaisuudestaan...

Tietysti joukossa voi olla joku idiootti, joka pitää itseään suomenkielisiä jotenkin parempana, mutta yleensä näin.

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

F. Nikke

Kirjoitit:

”Minulle teorisoitiin että suomenruotsaliset eivät kykene dekonstruktoimaan omaa identiteettiään - minuuttaan.”

Voisitko selittää mahdollisimman konkreettisesti ja epäpostmodernisti, että mitä tämä ”identiteetin dekonstruointi” oikein on. Ehkäpä ongelmasi sitten selviäisi minullekin.

Ja:

”Ja tähän liittyy vahvasti kulttuurillinen tunne siitä että suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia sinänsä, vaan jotakin muuta. Ja tästä syystä suomenruotsalaiset ottavat erilaisen roolin tunteakseen ja näyttääkseen (ehkä alitajuisesti) erottuvan muista suomessa asumista ihmisistä.”

Esiintyykä tuota lihavoitua tunnetta sitten mielestäsi paljonkin ruotsinkielisisten suomalaisten keskuudessa. Miten se ilmenee? Ja entäpä sitten kaksikieliset Suomen kansalaiset? Onko niillä mitä traumoja taikka muita aivoperäisiä häiriöitä mielestäsi?

Vai voisiko olla, että tuo tunne on olemassa vain joidenkin, valitettavan usean tosin, suomenkielisen suomalaisten mielessä.

Lienetköhän muuten tietoinen siitä, että ruotsinkieli on nykykäsityksen mukaan suomenkieltä vanhempi kieli nykyään Suomeksi kutsutulla alueella. Eihän tämä suoranaisesti liity  tuohon useiden suomenkielisten alemmuuskompleksiseen suhtautumiseen kielivähemmistöön, kunhan muuten vaan utelen.

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

Samikoku

Kirjoitit:

”Veikkaan että kysymys on luokkajaosta. Ei haluta rahavsta loikkimaan omalle tontille.”

Poikkeuksellisesti vastan sinulle, koska tässä on kyseessä hyvin yleinen väärinkäsitys. Täytyy kyllä muutenkin sanoa, että kirjoittelusi taso on parantunut valtavasti. En tyypillisesti lue kirjoituksiasi kovinkaan tarjasti, jos laisinkaan, mutta en ole voinut välttyä siltä käsitykseltä, että pelkän provosoinnin lisäksi, välillä ainakin, yrität saada aikaan ihan oikeaa ja rakentavaa keskusteluakin.

Ruotsinkielisten ja suomenkielisten suomalaisten välillä ei käsittääkseni ole sen suurempaa sosioekonomista eroa. Moni sisämaasuomalainen, joka ei oikeataan koskaan ole edes tavannut ruotsinkielisiä suomalaisia, ihan oikeasti uskoo tuohin bättre folk –huuhaahan.

Asiaa tietenkin hämärtää se, että alkuperäisestä äidinkielestä riippumatta menestyvät nykyisen Suomen alueen asukit ovat monasti vaihtaneet kielensä ruotsiksi, koska ennen nykyisen suomenkielen kehittämistä 1800 –luvun lopulla, ei kerta kaikkiaan ollut mitään mahdollisuutta sivistyä ilman Ruotsin (tai ranskan tai latinan jne) osaamista. Moni menestyvä suomenkielinen suku ruotsinkielistyi aikoinaan ihan ymmärrettävitä syistä (parhaimmillaan Ruotsin valtakunnassa puhuttiin 17 eri kieltä, joten tietenkin on oltava yksi ylemmän hallinnon ja kieli).

Menestyvät siis ovat muuntuneet ruotsinkielisiksi. Eli, ei siis niin päin, että ruotsinkielen osaaminen olisi tuonut menestyksen.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

F. Nikke kirjoitti:

Aika jännä muuten, että kysyt suomenkielisiltä tuommoisia asioita. Silloin saat vastaukseksi suomenkielisten tiedonhippusia, arveluita, toisen käden tietoa, ja mahdollisesti pelkkiä ennakkoluuloja. Miksi et kysy noita kysymyksia tutkimuskohteeltasi, eli ruotsinkielisiltä?

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

L kirjoitti:

Samikoku

Kirjoitit:

”Veikkaan että kysymys on luokkajaosta. Ei haluta rahavsta loikkimaan omalle tontille.”

Poikkeuksellisesti vastan sinulle, koska tässä on kyseessä hyvin yleinen väärinkäsitys. Täytyy kyllä muutenkin sanoa, että kirjoittelusi taso on parantunut valtavasti. En tyypillisesti lue kirjoituksiasi kovinkaan tarjasti, jos laisinkaan, mutta en ole voinut välttyä siltä käsitykseltä, että pelkän provosoinnin lisäksi, välillä ainakin, yrität saada aikaan ihan oikeaa ja rakentavaa keskusteluakin.

Ei sen tarvitse olla mikään poikkeus, kyllä minulle voi vastata. Toisaaltaan en ole juuri muuttunut kirjoittajana, sekä reagoin edelleen tietyllä tapaa ylimilisyyten, vähettelyyn, agresiiviseen käytökseen jne. Arvostan itsehillintää, asioitten puolueetonta ja järkiperäistä jäsentelyä. Luovat kommentit ja mielikuvitus myös kiehtoo. Eli en näe mitään syytä miksi emme voisi keskustella jos se pysyy tietyssä raamissa ilman "monottamista". Kyllä minä arvostan myös sinun tietojasia ja tiettyä perinpohjaisuutta asioihin vastatessasi ja niitä tutkiessasi. 

L kirjoitti:
Ruotsinkielisten ja suomenkielisten suomalaisten välillä ei käsittääkseni ole sen suurempaa sosioekonomista eroa. Moni sisämaasuomalainen, joka ei oikeataan koskaan ole edes tavannut ruotsinkielisiä suomalaisia, ihan oikeasti uskoo tuohin bättre folk –huuhaahan.

Minä olen kohdannut elämänni aikana jonkin verran ruotsinkielisiä. Kaksi tai kolme "menttoriani" mm. on olleet vanhempia ruotsinkielisiä mieshenkilöitä. Arvostin heitä suuresti. Mielestäni ruotsinkielisten ryhmässä tuo "kielimuuri" ja yhteinen tausta on niin suuri tekijä, että se halutaan ilmoittaa. Se toimii houkutuksena ja tiedoituksena. Houkutuksena omankielisille ja taustaisille, mahdollisesti karkoituksena niille jotka eivät taida ruotsin kieltä. Vaikka ruotsinkieliset suomessa yleensä puhuvat lähes yhtä hyvää suomea kuin suomenkielisetkin, puhuvat he kuitenkin mielummin ruotsia (minun käsittääkseni).  Oman käsitykseni mukaan ruotsinkieliset ovat keskimäärin sivistyneempiä ja varakkaampia kuin suomalaiset. En ihmettelisi vaikka tuota rakoa haluttaisin pitää ja karkoitaa merkittävästi alle oman "tason" lähentymisyritykset.

L kirjoitti:

Asiaa tietenkin hämärtää se, että alkuperäisestä äidinkielestä riippumatta menestyvät nykyisen Suomen alueen asukit ovat monasti vaihtaneet kielensä ruotsiksi, koska ennen nykyisen suomenkielen kehittämistä 1800 –luvun lopulla, ei kerta kaikkiaan ollut mitään mahdollisuutta sivistyä ilman Ruotsin (tai ranskan tai latinan jne) osaamista. Moni menestyvä suomenkielinen suku ruotsinkielistyi aikoinaan ihan ymmärrettävitä syistä (parhaimmillaan Ruotsin valtakunnassa puhuttiin 17 eri kieltä, joten tietenkin on oltava yksi ylemmän hallinnon ja kieli).

Menestyvät siis ovat muuntuneet ruotsinkielisiksi. Eli, ei siis niin päin, että ruotsinkielen osaaminen olisi tuonut menestyksen.

Tämä on hyvää yleissivistävää tietoa.

- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

BCK kirjoitti:

F. Nikke kirjoitti:

Aika jännä muuten, että kysyt suomenkielisiltä tuommoisia asioita. Silloin saat vastaukseksi suomenkielisten tiedonhippusia, arveluita, toisen käden tietoa, ja mahdollisesti pelkkiä ennakkoluuloja. Miksi et kysy noita kysymyksia tutkimuskohteeltasi, eli ruotsinkielisiltä?

Ehkä haluaa tarkastella asiaa useammasta näkökulmasta?

Toisaaltaan saako ruotsinkielisiltä rehelisiä vastauksia?

Ihmisillä on taipumus kätkeä totuutta jopa itseltään. Rasisti väittää olevansa "roturealisti" ja ruotsinkielinen tuoda ilmi kielisyytensä myös johonkin omaan kuvitteelliseen motiivinsa perustuen. 

- Charles Bukowski

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

SamikoKu kirjoitti:

BCK kirjoitti:

F. Nikke kirjoitti:

Ihmisillä on taipumus kätkeä totuutta jopa itseltään. Rasisti väittää olevansa "roturealisti" ja ruotsinkielinen tuoda ilmi kielisyytensä myös johonkin omaan kuvitteelliseen motiivinsa perustuen. 

Saako suomenkielisiltä sen rehellisempiä vastauksia? Jos nimittäin vastaukset ovat näin luokattomia:

Tannu Hanskanen kirjoitti:

Bättre folk, sitä pitää tuoda esiin joka kulmassa ja suoralla.

Sinänsä on totta, että itseään on vaikea nähdä sellaisena kuin on. Se taitaa päteä kaikkiin ihmisiin. En tiedä kulttuurintutkimuksen/etnografian tms. menetelmistä riittävästi, mutta minulla on sellainen käsitys, että jos tutkitaan ruotsinkielisten kulttuuria, ja tutkimusmenetelmänä on kysellä suomenkielisellä keskustelupastalla suomenkielisten mielipiteitä ruotsinkielisistä, niin tutkimuskohde väistämättä muuttuu: se ei enää olekaan ruotsinkieliset, vaan pikemminkin suomenkielisten ennakkoluulot ja kokemukset ruotsinkielisistä.

Ruotsinkielisiä on käsittääkseni moneen lähtöön. Esimerkisi Pohjanmaan rannikkoseudulla on paljon ihan perusjantteria ruotsinkielistä, sama koulutus, sama sosioekonominen asema jne. kuin suomenkielisillä. Ei ne mitään bättre folkia tosiaankaan ole. On Suomessa toki joitakin rikkaita ruotsinkielisiä sukuja, mutta ei niiden perusteella voi yleistää oikein mitään kaikkia suomenruotsalaisia koskevaksi, ei edes kieltä (vrt. Närpiön murre, jota muut ruotsinkieliset eivät ymmärrä). Kaksikielisistä minulla on sellainen mielikuva (ennakkoluulo, heh), että ovat keskimääräistä älykkäämpää porukkaa. Muistelen myös lukeneeni jokun tutkimuksen aiheesta.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

loppe kirjoitti:

Suomenruotsalaisena sanoisin, että tuossa ilmaisussa jota niin mielellään käytetään (finlandssvensk) on kyse myönteisestä identifikaatiosta. Suomenruotsalaiset pitävät suomenruotsalaisuudestaan...

Tietysti joukossa voi olla joku idiootti, joka pitää itseään suomenkielisiä jotenkin parempana, mutta yleensä näin.

Tässä on ainoa suomenruotsalaisen mielipide. Olisiko sinulla mielessä paikkaa tai paikkoja netissä jossa voisi aloittajan kysymyksen kysyä suoraan suomenruotsalaisilta?

Sanoit myös että "Suomenruotsalaiset pitävät suomenruotsalaisuudestaan..." niin voisittkoa hieman tarkentaa tuota? Mistä asioista siinä pidät tai miksi se synnyttää mielihyvää identifioitua suomenruotsalaieksi?

Tässä ei ole koiraa haudattuna, mutta on vaikea samaistua koska itse en erityisesti pidä tai ole pitämättä suomalaisuudestani tai suomenkielisyydestäni. Se on asia joka nyt vaan ON ilman sen suuremppaa merkitystä.

- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

BCK kirjoitti:

SamikoKu kirjoitti:

BCK kirjoitti:

F. Nikke kirjoitti:

Saako suomenkielisiltä sen rehellisempiä vastauksia? Jos nimittäin vastaukset ovat näin luokattomia:

Tannu Hanskanen kirjoitti:

Bättre folk, sitä pitää tuoda esiin joka kulmassa ja suoralla.

Sinänsä on totta, että itseään on vaikea nähdä sellaisena kuin on. Se taitaa päteä kaikkiin ihmisiin. En tiedä kulttuurintutkimuksen/etnografian tms. menetelmistä riittävästi, mutta minulla on sellainen käsitys, että jos tutkitaan ruotsinkielisten kulttuuria, ja tutkimusmenetelmänä on kysellä suomenkielisellä keskustelupastalla suomenkielisten mielipiteitä ruotsinkielisistä, niin tutkimuskohde väistämättä muuttuu: se ei enää olekaan ruotsinkieliset, vaan pikemminkin suomenkielisten ennakkoluulot ja kokemukset ruotsinkielisistä.

Ruotsinkielisiä on käsittääkseni moneen lähtöön. Esimerkisi Pohjanmaan rannikkoseudulla on paljon ihan perusjantteria ruotsinkielistä, sama koulutus, sama sosioekonominen asema jne. kuin suomenkielisillä. Ei ne mitään bättre folkia tosiaankaan ole. On Suomessa toki joitakin rikkaita ruotsinkielisiä sukuja, mutta ei niiden perusteella voi yleistää oikein mitään kaikkia suomenruotsalaisia koskevaksi, ei edes kieltä (vrt. Närpiön murre, jota muut ruotsinkieliset eivät ymmärrä). Kaksikielisistä minulla on sellainen mielikuva (ennakkoluulo, heh), että ovat keskimääräistä älykkäämpää porukkaa. Muistelen myös lukeneeni jokun tutkimuksen aiheesta.

Emmehän me voi varmasti tietää mistä tehdään tutkimusta. Itse en ainakan suoralta kädeltä usko että joku todella tekee ilmoittamaansa tutkimusta tai gradua. (Voi toki tehdä, mutta voi yhtähyvin tehdä jotain muutakin ja keräillä ideoita ja ajatuksia.) Suomalaisten asenteet vastaan ruotsinkielisten omat asenteet. Siinä olisi kanssa mietittävää, että onko molemmin puolin hiukka käppiä ja harhaluuloja? Itse nyt vaan uskon, että se samankielisyys on niin suuri mukavuuskerroin että siihen hakeudutaan. Itse nimittäin olen asunut suurimman osan elämääni ulkomailla ja kyllä se on vaan kliffaa jutella suomalaisten kanssa vaikka minulla on ystäviä ja tuttavia monista kansallisuuksista.

Ainakin itse pyrin arvioimaan rehellisesti ja perustamaan sanomiseni johonkin enkä mielestäni heitä "luokatonta" juttua. Jos sinullakin on mielikuva, että kaksikieliset olisi älykkäämpää porukkaa niin eikö olisi silloinkin loogista, että he hakeutuvat toistensa seuraan ja sen takia haluavat identifioitua selvästi tunnistettavasti?

- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat