Juomapullot lentokoneessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Juon muovisesta pullosta lentokoneessa ja suljen sen tiiviisti. Maan pinnalle palattuani pullo on jonkin verran rutistunut. Ymmärrän tämän, koska ilmanpaine kasvaa maanpintaa saavutettaessa, jolloin ilma (ja neste?) pullossa puristuu kokoon. Kysymys kuuluu: miten lentokoneisiin pakataan vaikkapa ne muoviset desin vesikipot siten, että ne eivät poksahda kun lennetään ylös tai eivät rutistu kun tullaan alas? Vai muuttavatko ne astiat muotoaan, mutta ne on optimoitu olemaan normaalin muotoisia silloin kun ollaan ilmassa? Onko jollakulla poksahtanut jotain (muuta kuin tärykalvo melkein) lentokoneessa?

Kommentit (10)

Vierailija

Niissä on niin vähän ilmaa sisällä, ettei tilavuus muutu juurikaan, vaan alumiininen kansi myötää sopivasti. Vesihän ei puristu kokoon tarpeeksi, että se aiheuttaisi purkin halkeamisen noin pienellä paine-erolla.

Vierailija

Kun lensit ylös, niin pullo oli vielä täysi ja tiiviisti kiinni, sitten joit siitä puolet, ja pienemmän ilmanpaineen omaava ilma täytti pullon ja sitten suljit sen tiiviisti, joten koneen laskeutuessa ulkoinen ilmanpaine rutisti sen kasaan.

Ilmapallo olisi mielenkiintoista ottaa mukaan..., ja tuommoiset maassa jo puolikkaat vesipullot voivat varmaan kyllä sihahtaakin aukaistessa.

Näin eilen saman ilmiön...

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

En tiedä, millaisia kippoja siellä lentokoneessa on, mutta jos niiden ilmamäärä on pieni, niin tilavuuden muutos paineen muuttuessa on pieni. Vesi ei muuta käytännössä lainkaan tilavuuttaan noin pienillää paine-eroilla.

Jos pullo rutistuu, niin taitaa olla kyseessä sellaisia melko ohuesta materiaalista tehtyjä pulloja. Nekin kestää kyllä helpommin sisäistä painetta kuin ulkoista, eli eivät posahda lentokoneessa, jos suljetaan maassa.

Matkustajalentokoneethan ovat paineistettuja, jotta matkustajat eivät joutuisi kärsimään vuoristotaudista. Minulla ei kuitenkaan ole tietoa, kuinka suureksi paine-ero jää.

edit: joo toistoa, kun olin sen verran hidas.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
bosoni
Matkustajalentokoneethan ovat paineistettuja, jotta matkustajat eivät joutuisi kärsimään vuoristotaudista. Minulla ei kuitenkaan ole tietoa, kuinka suureksi paine-ero jää.

Paineistuskustannusten minimoimiseksi matkustajakoneissa sallitaan paineen tippua tasolle jollainen se on noin kilometrin korkeudessa. Tällaisen paine-eron useimmat kestävät vielä helposti.

Pikainen katsaus MAOL:iin kertoo paineen olevan kilometrin korkeudella 899 mbar. Eli sallittu paine-ero olisi siten noin 114 mbar. Todellisuudessa raja saattaa olla vielä hieman alhaisempi.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
Dweazel
bosoni
Matkustajalentokoneethan ovat paineistettuja, jotta matkustajat eivät joutuisi kärsimään vuoristotaudista. Minulla ei kuitenkaan ole tietoa, kuinka suureksi paine-ero jää.

Paineistuskustannusten minimoimiseksi matkustajakoneissa sallitaan paineen tippua tasolle jollainen se on noin kilometrin korkeudessa. Tällaisen paine-eron useimmat kestävät vielä helposti.

Pikainen katsaus MAOL:iin kertoo paineen olevan kilometrin korkeudella 899 mbar. Eli sallittu paine-ero olisi siten noin 114 mbar. Todellisuudessa raja saattaa olla vielä hieman alhaisempi.

"Korkealla lennettäessä matkustamon ilmanpainetta ei yritetäkään pitää
merenpinnan paineen tasolla, vaan ns. kabiinin korkeuden annetaan
nousta, eli ilman paineen sisätiloissa annetaan laskea siten, että se
vastaa lentämistä ilman paineistusta tyypillisesti n. 8000 jalan
korkeudella."

Eli liikutaan jossain 2500 m:n painetta vastaavissa lukemissa, kuten olin muistelevinani...

Lähde:Ilmailutoimittajat

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

Joo, siis se ilma tosiaan muuttuu paljon enemmän kun vaikka vesi siellä purnukassa. Vesi on veden nestemäinen olomuoto ja ilma kaasua. Kaasun tilavuus muuttuu aivan eri tavalla kun nesteen tilavuus. Lämpölaajeneminen valaissee asiaa jonkin verran. Eli kaasuillehan lämpölaajenemiskerroin oli gamma ja nesteille beta.

Vierailija
Veikko
Niissä on niin vähän ilmaa sisällä, ettei tilavuus muutu juurikaan, vaan alumiininen kansi myötää sopivasti. Vesihän ei puristu kokoon tarpeeksi, että se aiheuttaisi purkin halkeamisen noin pienellä paine-erolla.

Nesteethän eivät puristu kokoon juuri lainkaan. Ja esimerkiksi virvoitusjuomapullothan on suunniteltu kestämään painetta.

Vierailija

Tukkeentunut poskiontelo on kovin nautinnollinen kun sen sisäinen paine kasvaa ulkoista suuremmaksi lentokoneessa...

Edit tulipa tehtyä hassu kirotusvihre

Vierailija

Eiköhän elintarvikepakkauksissa muutenkin ole minimaalinen määrä ilmaa. Sipsipussit ovat myös mukavaa evästä koneissa, varsin pitkänmatkan lennoilla joilla todellakin noustaan yläilmoihin. Kotimaanlennoilla näitä kokeita on ikävä tehdä, juuri kun optimaalinen lentokorkeus saavutetaan täytyy alkaa jo pudottaa korkeutta..

Hehheh, tulee aivan mieleen eräs yö afrikan päällä kun viereisellä matkustajalla räjähti sipsipussi varsin sotkuisin seurauksin

Uusimmat

Suosituimmat