Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt13.10.2014

Hei

Onko palstalla sisätautien erikoislääkäriä? Tässä visainen kysymys. 

Olen 57-vuotias nainen ja olen käyttänyt hormonikorvaushoitoa 1,5 vuotta ( laastari ). 6 kk sitten p-alat oli 16, nyt se oli 35. Maksa-arvot ovat aina olleet alhaiset, ei ole ylipainoa, en tupakoi ja alkoholin käyttö on sen verran vähäistä, että viikossa 1-2 lasia punaviiniä. Olen aina harrastanut monipuolista liikuntaa. Ravintopuolesta: noudatan ravintoympyrää ja käytän rasvaista kalaa (lohta suomi/ruotsi) 3-4 kertaa viikossa. 

Lääkeinfossa sanotaan haittavaikutuksina maksa-arvojen kohoaminen, vaikka tämä onkin lievää nousua, mutta kuitenkin askarruttaa mistä p-alatin nousu johtuu. Voiko tuo laastari minulla nostaa p-alat- arvoa?

Kommentit (3)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

En ole lääkäri, enkä tiedä onko täällä tällä hetkellä lääkäreitä kirjoittamassa (paitsi nimimerkki ROS ehkä? Hänen kirjoituksiaan en ole vähään aikaan nähnyt).

Olisikohan näistä apua?:

http://huslab.fi/ohjekirja/1024.html

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03071

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00070

Lääkevaikutusten lisäksi P-ALAT voi nousta myös mm. lihomisen johdosta, jolloin puhutaan lihavuudesta aiheutuvasta rasvamaksasta, tai oik. ei-alkoholiperäinen rasvamaksa, sillä tilaa voi esiintyä normaalipainoisillakin (se toinen rasvamaksatyyppi on alkoholin aiheuttama). Myös virustulehdus voi kohottaa P-ALAT:ia. Rasvamaksa (josta korkea P-ALAT voi olla merkki) voi olla yhteydessä diabeteksen ilmaantumiseen, onhan sinulla mitattu sokeriarvot?  Myös munuaisten tai sydämen vajaatoiminta voi kohottaa P-ALAT:ia, samoin keuhkojen taudit, lihasdystrofiat jne..  Ja mainitsemasi lääkkeet: "Lääkkeiden aiheuttamissa maksaparenkyymivaurioissa lisääntyy ALAT-aktiivisuus (mm. estrogeenit, fentiatsiinit). " http://www.laboratorio.fi/ohjekirja/nayta.tmpl?sivu_id=194;setid=6364;id...

Ja sokerista puheenollen, fruktoosin (jota taloussokerissa on puolet) ja muiden nopeiden hiilihydraattien käyttö lisää maksan rasvoittumista. Ja muitakin harvinaisempia syitä rasvamaksaan on. Osalla ihmisistä rasvamaksa voi edetä kirroosiin asti, jolloin tila on hengenvaarallinen. Osalla rasvamaksa ei aiheuta sen kummempia oireita.

Laihduttaminen parantaa rasvamaksaa, ja myös liikunta itsessään ilman laihtumistakin, joten hienoa, jos liikut.

Hormonikorvaushoitoa ei mustaakseni kannattane aloittaa, jos on kulunut useita vuosia (arvaus: yli 4?) kuukautisten loppumisesta. Muistaakseni se voi silloin heikentää sydänterveyttä, mutta asia kannattaa kysyä gynekologilta (ei yleislääkäriltä). Yleensähän kuukautiset loppuvat siinä 50:n tienoilla, siksi mainitsen asiasta. Jos hormonikorvaus on määrätty vaihdevuosioireisiin, nk. oletan, niin onko se auttanut ko. oireisiin? (Jos vastaus on ei, niin silloin kyllä sinuna lopettaisin toimimattoman hoidon. Varsinkin, jos sinulla on kohtu tallella, ja pitää myös ottaa keltarauhashormonia, se taitaa olle se hankalampi hormoni, verrattuna estrogeeniin.) Esimerkiksi hikoilukohtaukset voivat johtua muistakin syistä, mm. kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Onko kilpirauhasarvosi mitattu?

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

^ Eiku se taisikin olla rintasyöpäriski, joka liittyi hormonikorvaushoitoihin, eikä sydänriskit. En kyllä ole varma.

Hormonikorvaushoitoa kannattaa annostella pienin mahdollinen määrä, jolla oireet pysyvät poissa. Jossain vaiheessa vaihdevuosioireet vähenevät itsestään, luultavasti noin  kahdessa vuodessa, ja kannattaa silloin tällöin kokeilla, pärjäisikö ilman korvaushoitoa. Tästä enemmän täällä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00178

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Liittyen löydästi aiempiin horinoihini:

Duodecim: Dyslipidemiat

Hormonikorvaushoito naisilla

Hormonikorvaushoitoa ei suositella ateroskleroottisten sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisyyn tai hoitoon 223, 224.
Vaikka hormonikorvaushoito vaikuttaa peri- ja postmenopausaalisilla naisilla edullisesti lipideihin muun muassa pienentämällä seerumin LDL-kolesterolipitoisuutta ja suurentamalla HDL-kolesterolipitoisuutta 225, 226, 227, 228, hyötyä valtimosairaustapahtumien vähenemisestä ei ole voitu osoittaa kliinisiin päätetapahtumiin perustuvissa lumekontrolloiduissa tutkimuksissa.
Hormonikorvaushoito ei vähennä valtimosairaustapahtumia postmenopausaalisilla naisilla A vaan saattaa jopa lisätä niitä 229, 230. Jos kuitenkin hoito on aloitettu alle kymmenen vuoden kuluttua menopaussista tai tutkittavat naiset ovat olleet 50–59-vuotiaita, koronaaritapahtumissa on todettu taipumusta vähenemiseen.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat