Seuraa 
Viestejä852
Liittynyt14.1.2008

http://media.sanoma.fi/segmentti

Täytyy tässä miettiä, mihin segmenttiin kuuluisin. Taitaa oikeastaan puuttua se:

"Ei osta mitään -mörököllit"

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Kommentit (8)

okivi
Seuraa 
Viestejä1636
Liittynyt24.7.2008

Kiitos linkistä, ihan mielenkiintoinen segmentointi. Koska tein työurani laadun parissa, niin olen oppinut arvostamaan laatua sen kaikissa ilmenemismuodoissa. Lähinnä kuulun segmenttiin "Asiakeskeiset laadun arvostajat". Olen vitkastelija uutuuksien käyttöönotossa.

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Liittynyt22.7.2011

Veli H. kirjoitti:

Mun segmetti taitaa olla  "ei mikään edellisistä" eli 2%.

Oliskohan tuo se optimistxin "EN OSTA MITÄÄN" - joukko. Tämähän ei mainostajaa ymmärrettävästi kiinnosta.

MooM
Seuraa 
Viestejä7064
Liittynyt29.6.2012

Opettaja kirjoitti:

Veli H. kirjoitti:

Mun segmetti taitaa olla  "ei mikään edellisistä" eli 2%.

Oliskohan tuo se optimistxin "EN OSTA MITÄÄN" - joukko. Tämähän ei mainostajaa ymmärrettävästi kiinnosta.

onko se sitten "ostaja" ollenkaan?

Lisäksi tuossa oli kyse median kulutuksesta ja sen tavoista. Ei suoraan ostamisesta, vaikka tietysti maksullisia palveluita ja tuotteita yritetäänkin kehittää ja tarjota eri segmenteille.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Liittynyt14.1.2008

Nyt taas näitä "kirjoitan ensin - mietin sitten" - juttuja. Aloitin ketjun, kun olin lukenut Sanoma Media Oy:n uuden toimitusjohtajan Kalsteen haastattelua. Siitä tai jostain muusta jäi mieleen, että konserni ottaa painopisteekseen 3 ryhmää, joista jäi mieleen 1) naiset 2) yli 55-vuotiaat  3) ?. Lisäksi jäi mieleen avainsana "LIFESTYLE".  Kärkkäisen (jossain talouslehdessä) julkistaman kirjoituksen mukaan Mikrobitti/MB oli ensin tietyn tekiniikan HARRASTAJIIN vetoava lehti, ja enimmillään levikki noin 100 000 kpl. Sitten tämä konserni alkoi vääntää sen suuntaa "LIFESTYLEeen" kiiltavine kuvineen ja tyylikkäine piirteineen, oikeastaan pois perusharrastelijan kiinnostuksen kohteista. Levikki vajosi kai noin kolmannekseen, ja sitten se myytin pois.

Eikös tämä näytä olevan TIEDE-lehdenkin uusi linja? Kuvia, viihdettä, muutama  sana välissä? Oikeasti tieteestä harrastajamaisesti kiinnostuneet eivät (tulevaisuudessa?) saa mitään irti, kun on otsikko, kuva, ja muutama hätkäyttävä lause. Juuri kun asia alkaisi kiinnostaa, se loppuukin.

Keskustelupalstan karsinta näyttäisi oleva linjassa tämmöisen koreilun kanssa.

Siinä mielessä etsin, mille kohderyhmälle tätä Tiede-lehteä oikein tarjotaan.

Ei ole julkaisijan tehtävä helppo. Vakavammin harrastavat LUKIJAT (vs vain KUVIEN katselijat) voivat yhtä hyvin lukea englanniksi ne asiat ulkomaisilta nettisivuilta.

Ehkä ei ole populaaritieteellä suomenkielellä tulevaisuutta, riittävästi lukijoita, että kannattaisi, teki sitten miten vaan.

Ehkä naistenlehtimäinen ote on sitten oljenkorsista tukevin. Otan osaa.

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Liittynyt14.1.2008

Korjaus edelliseen : toimitusjohtaja Pia Kalsta.

3. kohderyhmä on perheet. (wikipediasta avainsana Sanoma Media Finland Oy)

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

MooM
Seuraa 
Viestejä7064
Liittynyt29.6.2012

Tästä on täällä puhuttu ennenkin. Siis, että Tiede lähestyy Tieteen Kuvalehteä, joka on selvästi enemmän suuren yleisön ja lasten/nuorten makuun sopiva. 

Samanlainen syvällisyyden ja paneutumisen katoaminen on käynnissä muuallakin medioissa. Vaikkapa nyt Ylen panotuksissa. Jää vain yksittäisiä marginaalisia toimijoita, jotka tuottavat muuta kuin nopeaa ja kevyttä. 

Osin vika on tietysti kuluttajissakin. Laatua haluavien pitäisi vaatia ja maksaa siitä. Tai saada muut maksajat (mainostajat) ymmärtämään, että laatua kannattaa tukea ja että sitä kautta saa kiinni tietyn kohderyhmän. TV-kanava tai lehden julkaisija kyllä toimittaa tai julkaisee mitä vaan, jos sille on riittävästi tilausta. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Liittynyt14.1.2008

MooM kirjoitti:

Tästä on täällä puhuttu ennenkin. Siis, että Tiede lähestyy Tieteen Kuvalehteä, joka on selvästi enemmän suuren yleisön ja lasten/nuorten makuun sopiva. 

Samanlainen syvällisyyden ja paneutumisen katoaminen on käynnissä muuallakin medioissa. Vaikkapa nyt Ylen panotuksissa. Jää vain yksittäisiä marginaalisia toimijoita, jotka tuottavat muuta kuin nopeaa ja kevyttä. 

Osin vika on tietysti kuluttajissakin. Laatua haluavien pitäisi vaatia ja maksaa siitä. Tai saada muut maksajat (mainostajat) ymmärtämään, että laatua kannattaa tukea ja että sitä kautta saa kiinni tietyn kohderyhmän. TV-kanava tai lehden julkaisija kyllä toimittaa tai julkaisee mitä vaan, jos sille on riittävästi tilausta. 

Kirjoittamasi perusteella piti oikein pistää Tiede-lehti, Tieteen kuvalehti ja Tieteessä tapahtuu paperiversioina vierekkäin.

Tosiaan Tiede-lehti ilmeisesti haluaa lähestyä Tieteen kuvalehteä. Kuvalehden nykyversio yllätti todella positiivisesti, luin likimain kaiken siitä. Ei ihme, että täällä on muutettu strategioita. Kuvalehdellä ei ole keskustelupalstaa, joten veikkaanpa tämänkin katoavan pian.

Vaikka itse olenkin aina suosinut kuvattomia tekstejä, täytyy rehellisyyden nimessä myöntää, etten väsyneessä tilassa jaksa Tieteessä tapahtuu-tyyliä. Samassa tilassa kuvien veltto selailu menettelee kuitenkin. Ehkä enemmistö ihmisistä on kuin väsynyttä enimmäkseen. Ei voi moittia, elämä on hektistä monille.

Tieteessä tapahtuu levikki on vain 7000 kpl.

Kyllä kai useimpien lehtien on pakko lähestyä keskimääräisten ihmisten maailmaa ja kiinnostuksen kohteita Suomessa. Iltapäivälehtien levikit ovat aivan eri suuruusluokkaa kuin muiden. Kuvia, sensaatioita, napsujournalismia, pinnallisuutta, "seiska-tyyliä".

Kyllä trendi kohti äärimmäistä "National Enquierer- uutisointia" on niin vahva, etten äänestä lompakollani sitä vastaan. Huokaus.

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat