Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt26.10.2015

Perehdyin koulutöiden ansiosta relaatiotietokannan normalisointiin, ja päädyin lukemaan Wikipediasta relaatiomallin jonkinlaisen isähahmon, Edgar F. Codd:in elämästä, ja Wikipedia kertoo, että hän teki työtä myös nk. soluautomaatin parissa. Kiinnostuin soluautomaatista.

Wikipediassa kuvataan ns. "Life" -pelin toimintasäännöt.

Kertokaa kyseisestä automaatista paremmin perillä olevat, miten solujen täytyy olla toisiinsa yhteydessä, jotta kyseiset säännöt pitäisivät paikkansa? Entä onko muita sääntöjä esitetty? Riittääkö, että solu on kiinni jostain kohtaa toisessa solussa?

Kysyn asiaa siksi, koska kiinnostaisi soveltaa kyseisiä sääntöjä tai soluautomaattia erääseen elämän sovellusalueeseen lähinnä teoriatasolla. Ohjelmoisin soluautomaattia hyödyntäen tietokonesimulaation koskien kyseistä elämään liittyvää sovellusta.

Kommentit (1)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29973
Liittynyt16.3.2005

bluesmood kirjoitti:
Kertokaa kyseisestä automaatista paremmin perillä olevat, miten solujen täytyy olla toisiinsa yhteydessä, jotta kyseiset säännöt pitäisivät paikkansa? Entä onko muita sääntöjä esitetty? Riittääkö, että solu on kiinni jostain kohtaa toisessa solussa?

Perinteisessä versiossa solukko on suorakulmainen verkko. Solun tilaan seuraavalla aika-askeleella vaikuttaa sen oma tila ja kahdeksan lähimmän naapurin tila.

Soluautomaatteja on erilaisilla säännöillä. Solun syntymän ja kuoleman ehdot vaihtelevat, tiloja voi olla enemmän kuin kaksi ja hila voi monimutkaisempi kuin yksinkertainen neliöverkko.

https://en.wikipedia.org/wiki/Conway's_Game_of_Life

Lainaus:
Kysyn asiaa siksi, koska kiinnostaisi soveltaa kyseisiä sääntöjä tai soluautomaattia erääseen elämän sovellusalueeseen lähinnä teoriatasolla. Ohjelmoisin soluautomaattia hyödyntäen tietokonesimulaation koskien kyseistä elämään liittyvää sovellusta.

En odottaisi kovinkaan hyvää vastavuutta soluautomaattien ja todellisen elämän välillä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat