Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Eli tietävät voisi linkkailla englannin-, ja suomenkielisiä tutkimuksia ja lehtiartikkeleita hyvistä opetusmenetelmistä. Lähinnä kysymyksessä 7-9 vuotiaat lapset. Tutkimusten tai artikkeleiden tulisi käsitellä koulupäivän pituutta, tuntimääriä, opetettavia aineita, opetustunnin pituuksia (tehokas omaksumisaika), leikin merkitystä opetuksessa ja muuten, sekä opiskelua elämää varten. (Ei opiskelusta opiskelua varten)

Kritiikin kohteena lähinnnä Thaimaalainen opetusjärjestelmä joka suosii pitkiä (hyödyttömiä) koulupäiviä, tehotonta opetusta jne. (jopa yksityisissä ja paremman luokan kouluissa) Suuri osa ihmisistä hakee lapsilleen parempaa koulutusta virallisen opetuksen ulkopuolella, mutta kaikki maksaa aikaa ja rahaa. Aika lähinnä on ongelmallinen asia ja lapsen elämään täytyy mahtua paljon muutakin kuin opiskelua.

Yritän päästä oman poikani koulun johtajan puheille. Faktatieto ja sitä tukeva englanninkielinen materiaali olisi tervetullutta jota voisi siirtää eteenpäin. En usko että asioita juurikaan pysyy muuttamaan, mutta huomiota oleellisiin asioihin olisi kannattaa kuitenkin yrittää kiinittää.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Kommentit (4)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Mode korjatkoon otiskon virheen. Editointi ei toimi.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Keijona
Seuraa 
Viestejä10142
Liittynyt13.3.2015

Opetusympäristöt on niin erilaisia, joten olettaisin että keskustelu opettajien ja koulun henkilökunnan kanssa hedelmällistä. Opettajissa  henkilökohtaiset ja persoonnalliset erot todella suuria.  

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

MooM
Seuraa 
Viestejä7064
Liittynyt29.6.2012

Yksi uusi suuntaus on se, että systemaattisesti ohjataan tutkivaan oppimiseen

https://en.wikipedia.org/wiki/Inquiry-based_learning

Toinen on ryhmässä tapahtuva oppiminen (paljon laajempi asia kuin ryhmätyö, jossa se tuotos oli perinteisesti se mittari)

https://en.wikipedia.org/wiki/Introduction_to_Cooperative_Learning

Ehkä enemmän aikuisille soveltua tapa on jaettu asiantuntijuus (myös opettajien välinen yhteistyö)

http://sgo.sagepub.com/content/5/3/2158244015596206

Enemmän uusia ajatuksia koottuna

http://www.teach-nology.com/currenttrends/

Kaiken kaikkiaan ajatus on se, että opetus ei olisi tiedon kaatamista oppilaiden niskaan siinä toivossa, että jotain tarttuu. Vaan että oppija itse ajattelee, kerää ja jäsentää tietoa. Ja soveltaa sitä tehtävien ratkomiseen, jolloin tieto rakentuu luonnollisemmin osaksi ihmisen systeemiä, ei erilliseksi muistin kautta päntätyksi lokeroksi. Opettajan rooli on ohjata prosessia, tarjota välineet ja olla tukena siinä, jos homma tökkii. Käytännössä toteutus on helvetin vaikeaa monista erilaisista syistä.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Noin minäkin olen asioita mieltänyt niinkuin sanoit ja ymmärrän toki, että toteutus ei aina ole mahdollista jo yksinkertaisesti siitä syystä että kaikilla opettajilla ei oma yläpään kapasiteetti riitä ja valmiita runkoja ei ole olemassa.

Kiitos. Olisiko jollain vielä hyviä englanninkkielisiä artikkeleita esim. Jani Kaaron blokkauksen pohjalta läksyistä ym:sta?

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat