Kuinka pitkäksi aikaa tietokone kannattaa jättää päälle?

Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Kaverini kritisoi sitä, että jätän tietokoneen kotona tuntikausiksi päälle. Töissä sammutan koneen yleensä vain viikonlopuiksi. Monitorin sammutan kyllä aina kun poistun koneelta.

Kysyn siis otsikon mukaisesti: Kuinka pitkäksi aikaa tietokone kannattaa jättää päälle?

Näkökulmia on tietysti monia: sähkönkulutus, käyttömukavuus, sammutteluun ja käynnistelyyn tuhrautuva aika jne.

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Mulla ei oo koneesta vielä mitään hajonnu vaikka se on aina päällä. Konekin on suht vanha, vaikka on siinä uusiakin osia.

Noin 3 - 15 päivän välein joudun buuttaamaan ku kone alkaa tökkiä. Silloin (kun muistaa) pitää muistaa tarkistaa pölytilanne ja imuroida tarpeen vaatiessa.

Näyttönä on telkkari ja se on päällä aina ku oon kotona.

Vierailija

Tämähän liittyy kovasti koneesi käynnistysnopeuteen.

Jos koneesi käynnistyy esim. 20 sekunnissa, ei varmaan ole kovin kova vaiva käynnistää konetta joka kerta kun olet ollut vaikka kaksi tuntia poissa.

Yleisesti kyllä suosittelen koneen sulkemista yöksi. Tarvittaessahan käynnistyksen voi vaikka ajastaa.

Vierailija

Kaikki kovalevyni, jotka ovat hajonneet, ovat hajonneet
käynnistyksen yhteydessä.

Joten vilpittömästi suosittelen: älä koskaan sammuta tietokonettasi.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Vieressäni sauhuaa tälläkin hetkellä kone joka on ollut yhtäjaksoisesti päällä kaksi ja puoli vuotta. Mahdollisesti se ei enää käynnistyisi sammutuksen jälkeen uudestaan.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

oma kone on kyllä päällä ihan 24/7, huoltoseisokki on noin parin kuukauden välein, kun tuppaa tuota pölyä kertymään siileihin ja muuallekkin koteloon. Tuo vanhempi kone on ollut vastaavanlaisessa käytössä jo 5,5 vuotta ja hyvin toimii edelleen. Ja on tuo lämmitysöljykin sen verran kallista nykyään, että tässähän voi vaikka säästääkin

edit: niin ja molemmat rouskuttavat setiä ja einsteinia luppoaikoinaan

Vierailija

Miksi et säädä konettasi siirtymään säästövirralle jos sitä ei käytetä? Voit modifioida asetukset vaikka niin että näyttö sammuu puolen tunnin kuluttua ja kovalevy & emolevy siirtyy säästötilaan tunnin jälkeen.

Vierailija

Luin jostain taulukon, jossa mitattiin sähkönkulutuksen kasvavan lineaarisesti tietokoneen tehon funktiona. Eli kyllä se varmaan nykyisillä huippumoderneilla peleillä vähän tuntuu, ja jos ei, niin ainakin parin vuoden kuluttua sähkölasku on taas tuplaantunut. Ei kai nyt kukaan sellaisesta konkkaan mene, asunnon lämmittäminen vie varmasti paljon enemmän sähköä, mutta kuitenkin.

Itse sammutan koneen aina kun en ole sen ääressä. Syy on se, että jos kone on päällä en malta olla poissa sen kimpusta

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
Jake2
Ei kai nyt kukaan sellaisesta konkkaan mene, asunnon lämmittäminen vie varmasti paljon enemmän sähköä, mutta kuitenkin.

ja kun ottaa huomioon että sen pc:n haukkaama sähkö muuttuu kummiskin kaikkinensa lopulta lämmöksi niin ei se sähkölaskua kasvata yhtään jos kämppä lämpiäisi muutenkin sähköllä...

Vierailija
Echi
Miksi et säädä konettasi siirtymään säästövirralle jos sitä ei käytetä? Voit modifioida asetukset vaikka niin että näyttö sammuu puolen tunnin kuluttua ja kovalevy & emolevy siirtyy säästötilaan tunnin jälkeen.

Jos haluat säästää kovalevyjäsi, älä laita niitä menemään pois päältä. Juuri käynnistysvaihe voi iskujen ohella hajottaa kovon.

Minulla on kaksi konetta joista toinen on aina päällä ja jota käytän nettisurffailuun. Toinen kone on ns. lelukone, sillä rakentelen siihen omia patentteja, roudaan sitä myös mukanani LANeilla. Lelukonetta en viitsi pitää päällä silloin kun en ole itse kotona, sillä koneessa on nestejäähdytys. Pumpun vioittuessa virran pitäisi katketa koneesta automaagisesti, mutta vuotovaurion sattuessa akvaarioilmiön lisäksi en viitsi riskeerata oikosulkua.

Tuollainen nykyaikainen toimistokone ei vie joutokäynnillä paljoa enempää virtaa kuin pari hehkulamppua.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
DerMack
Jake2
Ei kai nyt kukaan sellaisesta konkkaan mene, asunnon lämmittäminen vie varmasti paljon enemmän sähköä, mutta kuitenkin.

ja kun ottaa huomioon että sen pc:n haukkaama sähkö muuttuu kummiskin kaikkinensa lopulta lämmöksi niin ei se sähkölaskua kasvata yhtään jos kämppä lämpiäisi muutenkin sähköllä...

Eikä haittaa, vaikka öljylläkin lämmittäisi. Ei ole juuri eroa öljyn ja sähkön hinnoilla, varsinkin, jos on yli-ikäinen öljypoltin ja kattila.

Kesällä tilanne on toki toinen.

Vierailija

Nykyiset, toimivat käyttikset (ei siis win95, 98 etc.) käyttävät prossua tarpeen mukaan. Sähkönkulutus korreloi siis koneen käyttämän tehon mukaan kun käytössä on joku uudempi käyttöjärjestelmä.

Tällainen putkimonitori kuluttaa aika paljon sähköä, käyttämäni Sony esim 150W. Tietokoneen kulutus lienee 50-150W kuormasta riippuen. Nykyiset näytönohjaimet syövät kanssa kunnolla tehoa 3d-rasituksessa.

Kävin tutkailemaan sähkönkulutusta ja monitorin virransäästön ja koneen sammutteluin huomaa selvästi sähkönkulutuksessa.

Jos oletetaan että yhdistelmän sähkönkulutus on 300W ja kone on aina päällä, on vuosikulutus 2628 kWh eli noin 260 euroa vuodessa. Toki lämmitysasia pitää ottaa huomioon...

Vierailija
Perkele
Kaikki kovalevyni, jotka ovat hajonneet, ovat hajonneet
käynnistyksen yhteydessä.

Joten vilpittömästi suosittelen: älä koskaan sammuta tietokonettasi.

Minulla on hajonnut kovo 2 kertaa, kun olen pitänyt konetta päällä pitkään. Tosin niissä kovoissa oli jotain häikkää (Maxtor :c).

Itse pidän max 3 päivää putkeen päällä, sitten alkaa tökkiä. Ei se käynnistys niin iso urakka aamuisin ole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat