Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt22.11.2015

Vieläkin ihmiset väittelevät siitä, että lämpeneekö maapallon ilmasto vai ei. Minulla on ikää 65 vuotta ja olen koko ikäni asunut luonnonläheisesti, joten minulla on siitä johtuen ollut paljon luontoon liittyviä harrastuksia, joiden kautta olen päässyt näkemään luonnon lämpenemisen omin silmin. Talvet ovat nykyään niin lyhyitä ja lauhoja, että täällä lounaassa ei enää ole kunnon hiihtokelejä. Perhoslajistoon on tullut uusia eteläisiä perhoslajeja, joita täällä ei ennen ole ollut.

Sivut

Kommentit (66)

Tannu Hanskanen
Seuraa 
Viestejä2134
Liittynyt3.6.2015

Käyttäjä602 kirjoitti:
Vieläkin ihmiset väittelevät siitä, että lämpeneekö maapallon ilmasto vai ei. Minulla on ikää 65 vuotta ja olen koko ikäni asunut luonnonläheisesti, joten minulla on siitä johtuen ollut paljon luontoon liittyviä harrastuksia, joiden kautta olen päässyt näkemään luonnon lämpenemisen omin silmin. Talvet ovat nykyään niin lyhyitä ja lauhoja, että täällä lounaassa ei enää ole kunnon hiihtokelejä. Perhoslajistoon on tullut uusia eteläisiä perhoslajeja, joita täällä ei ennen ole ollut.

Niinhän sitä sanotaan, että aika kultaa muistot. 65-vuotta on aivan liian lyhyt aikaväli tarkasteluun, kun ilmastolla on historiaa miljardeja vuosia.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6432
Liittynyt8.11.2012

Minä taas olen kuullut ilmaston lämpenemisen omin korvin. Ei kannata ilmastosta huolta kantaa puolet ajasta lämpenee ja puolet kylmenee. Toki tuo pätee vasta yli pitkän tarkasteluajan.

Ilmastonmuutoksesta ei kannata välittää. Se on vain pikkupelikikka massikeisareilta vallankahvassa.

Käyttäjä602
Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt22.11.2015

Tannu Hanskanen kirjoitti:
Käyttäjä602 kirjoitti:

Niinhän sitä sanotaan, että aika kultaa muistot. 65-vuotta on aivan liian lyhyt aikaväli tarkasteluun, kun ilmastolla on historiaa miljardeja vuosia.

Ennen tuo meri jäätyi niin, että autoilla ajettiin jääteitä pitkin kauas ulkosaaristoon. Enää tuo meri ei jäädy talvisin edes sitä vertaa, että jään päälle pääsisi jalkaisin pilkille. Nuo matalat suojaiset lahdet jäätyvät, mutta ulommaksi merelle ei tarvitse mennä. Näin täällä lounaisessa saaristossa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Käyttäjä602 kirjoitti:

Eikö 65 vuoden tarkasteluajan perusteella voi sanoa että mitä on tapahtunut 65 vuoden aikana?
Sillä kuinka vanha maapallon ilmasto on, ei ole merkitystä havaintojen luotettavuuteen. Kai te sen kässäätte?

Tietenkään aloittajan havainnot eivät ole välttämättä merkkejä muusta kuin jonkinlaisesta muutoksesta keleissä. Ilmasto on isompi kokonaisuus ja jos sen muutoksesta halutaan puhua, niin varmaan pitäisi olla aika tarkka terminologiassaan.

Ja ekana pitäisi tehdä selväksi että tarkoittaako muutoksesta puhuessaan muutosta vai muutosta.
Jatkuva mikrotason muutos vs. maailmanloppu. Jostain tuolta väliltä varmaan löytyy se mistä puhutaan.

Tannu Hanskanen
Seuraa 
Viestejä2134
Liittynyt3.6.2015

Käyttäjä602 kirjoitti:
Ennen tuo meri jäätyi niin, että autoilla ajettiin jääteitä pitkin kauas ulkosaaristoon. Enää tuo meri ei jäädy talvisin edes sitä vertaa, että jään päälle pääsisi jalkaisin pilkille. Nuo matalat suojaiset lahdet jäätyvät, mutta ulommaksi merelle ei tarvitse mennä. Näin täällä lounaisessa saaristossa.

Niin no ennen sinua ei ajeltu autoilla ollenkaan, niin ne ajat vaan muuttuu. Harvoin näkee enää hevosiakaan liikenteessä. Täällä etelässä tuli lumet kuukauden etuajassa, mutta en ole toistaiseksi huolissani jääkaudesta.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11304
Liittynyt13.7.2015

Joopa joo, eikä ihminen voi laihtua, kun ei pysty millään mittaamaan painonsa muutosta kun sitä ei ole tehty säännöllisesti syntymästä lähtien ja jos olisikin, niin koskaan ei pääsisi alle syntymäpainonsa. Viikko tai kuukausihan on ihan liian lyhyt aikaväli painonmuutoksen seuraamiseen jos historiaa on 65 vuotta.

Käyttäjä602
Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt22.11.2015

Kirjoitin siitä, minkä olen itse henkilökohtaisesti kokenut. Laajemmin tuota ilmastonmuutosta olen seurannut television luonto- ja ajankohtaisohjelmista. Niistä olen nähnyt, että jäätiköt sulavat sekä pohjoisessa että etelässä ja meriveden lämpötila on noussut koko maapallolla.

Tuokin on yksi ilmiö luonnossa, että eteläiset perhoslajit ovat jättäneet entiset elinalueensa ja siirtyneet pohjoisemmaksi. Enää näillä nurkilla ei tarvitse katsella rämekylmänperhosta eikä suonnokiperhosta. Ne elävät nykyään pohjoisempana kuin aiemmin,. Sellaisilla alueilla, joissa niitä ei vielä 1960-luvulla tavattu.

Vänni
Seuraa 
Viestejä263
Liittynyt27.11.2013

Niin tuota riittäähän tuohon ilmaston lämpenemisen seurailuun tietysti viikonkin aika. Minkälaista ajanjaksoa tuolla lämpenemisellä kukin tarkoittaa ? Paljonko ilmasto saisi sitten lämmetä ja missä ajassa ? Tämä ajanjakso jää usein mainitsematta, kuinka pitkäksi ajanjaksoksi ihmisten elinaika maapallolla tulee turvata ? Mikä olisi kohtuurarite, ilmaston lämpenemisen estoon, että elintasoa ei tarvitsisi kovin paljon laskea ? 

Karres
Seuraa 
Viestejä145
Liittynyt8.7.2015

Maapallon lämpöjaksot ovat tulleet 100000-120000 vuoden välein Etelämantereen jääkairaustulosten perusteella, Ihminen ei voi siihen vaikutta, sen tekee aurinko.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Käyttäjä602 kirjoitti:
Kirjoitin siitä, minkä olen itse henkilökohtaisesti kokenut. Laajemmin tuota ilmastonmuutosta olen seurannut television luonto- ja ajankohtaisohjelmista. Niistä olen nähnyt, että jäätiköt sulavat sekä pohjoisessa että etelässä ja meriveden lämpötila on noussut koko maapallolla.

Tuokin on yksi ilmiö luonnossa, että eteläiset perhoslajit ovat jättäneet entiset elinalueensa ja siirtyneet pohjoisemmaksi. Enää näillä nurkilla ei tarvitse katsella rämekylmänperhosta eikä suonnokiperhosta. Ne elävät nykyään pohjoisempana kuin aiemmin,. Sellaisilla alueilla, joissa niitä ei vielä 1960-luvulla tavattu.

Minä kerran seurasin tilannetta Pirkanmaan alueella yli 30 vuotta. Totesin että lumiukontekomahdollisuuteni alkutalveen sijoittuvana syntymäpäivänä heikkenivät tarkastelujakson edetessä.

Mitä tuosta voi päätellä? Itse päättelin että alkutalvet ovat lämmenneet. Mitään tilastoja en ole joutanut kattelemaan.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1545
Liittynyt13.11.2014

Joskus 70-luvulla mietin pitäisikö ostaa moottorikelkka. Nyt pitäisi ostaa myös vetokoukku autoon ja kelkkaperäkärry jotta pääsisi  pohjoiseen kelkkailemaan.

Lunta on enää äärimmäisen harvoin niin paljon, että kelkalle olisi käyttöä. Silloin oli tilanne toinen.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Karres kirjoitti:
Maapallon lämpöjaksot ovat tulleet 100000-120000 vuoden välein Etelämantereen jääkairaustulosten perusteella, Ihminen ei voi siihen vaikutta, sen tekee aurinko.

Miten jääkairaustulokset liittyvät siihen miten ihmisen touhut vaikuttavat ilmastoon?

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Käyttäjä602 kirjoitti:

Eiköhöän suurin osa ihmisistä ole sitä mieltä, etä ilmastoa on kokenut valtavia muutoksia sitten viime jääkauden (mahdollisesti Mannin jääkiekkomailakoulukuntaa lukuunottamatta).

Yleensä keskustellan siitä onko viime aikainen vaihtelu ihmiskunnan aiheuttamaa fossiilisten pokttmisen takia. Tosin muutama vuosisata  sitten esim. Beltit olivat jäässä, jolloin Ruotsin armeija pääsi terrorisoimaan Tanskaa meren jään poikki, siis paljon ennen ihmiskunnan aiheuttamia fossiilisen hiilen polttotalkota.

Käyttäjä602
Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt22.11.2015

Tein muutamia vuosia sitten sellaisen havainnon, että 2000-luvulla pyydystettyjenerhoslajien yksilöt ovat kooltaan isompia kuin 1960-luvulla pyydystettyjen samojen perhoslajien yksilöt. Arvelin tämän johtuvan siitä, että kesän lämmin aika on aiempaa pidempi, joten perhostoukilla on pidempi kasvuaika ja ne kasvavat isommiksi kuin esivanhempansa. Tiedä häntä, mistä johtuu. Minulla ovat kuitenkin tallessa 1960-luvun perhoskokoelmat ja 2000-luvun perhoskokoelmat, joten tuo kokoero on vertailtavissa.

Tannu Hanskanen
Seuraa 
Viestejä2134
Liittynyt3.6.2015

Viikonlopun aikana Etelässä tuli ainakin parikymmentä senttiä lunta. Lehdissä kerrotaan, että lumet sulavat vauhdilla ja tulee taas lämpimämpää. Saa nähdä osuuko lehtien ennustukset tälläkään kertaa oikeaan, kun itsellä kutisee siihen suuntaan, että nämä samat lumet olisivat maassa joulunakin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat