Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt29.11.2015

Olen käsittänyt, että nopeusvalvontakamerat Suomessa perustuvat kahteen tiessä olevaan induktiosilmukkaan. Tietääkö joku näistä tarkemmin, varmaankin molemmat silmukat lukevat signaalin joka tulee kun auto ajaa yli, ja sitten kone yrittää sovittaa jollain menetelmällä nuo kaksi signaalia yhteen? Katsookohan se vain jotain huippuarvoa signaalista, vai vertaako se koko mittauksen "muotoa"?

Olen miettinyt tapoja huijata tai sekoittaa tuota nopeusvalvontakameraa:

Yksi tapa olisi sellainen, että auto ei näy induktiosilmukalle lainkaan, (https://en.wikipedia.org/wiki/Degaussing), onkohan tämä edes mahdollista?

Toinen keino saattaisi olla jonkinlainen sähkömagneettisia aaltoja lähettävä laite, joka saisi silmukan luulemaan auton vauhtia hitaammaksi tai järjettömän nopeaksi?

Kolmas keino voisi olla kuvaustapahtuman häiritseminen, eli joku tavallisessa valossa läpinäkyvä kalvo rekisterikilven päällä, joka kuitenkin salaman välähtäessä heijastaa niin hyvin että kuvasta ei saa mitään selvää.

Olen myös miettinyt systeemiä, joka napista painamalla likaa rekisterikilven ja toisesta napista suihkuttaa puhtaaksi.

Erillinen kysymys on, olisivatko tällaiset laitteet laillisia. On ruvennut kuitenkin ärsyttämään tuo automaattinen nopeusvalvonta sen verran, että asia on syytä selvittää.

Sivut

Kommentit (39)

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005

Et ole ajatellut triviaaliratkaisua, eli ryhtyä ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti?

Tosin olen itsekin joskus miettinyt eri periaatteita samaan tarkoitukseen, ja rekisterikilven läheisyyteen asetettu ja hieman yläviistoon suunnattu riittävän tehokas orjasalama (välähtää liikennekameran salaman väläyksestä) on mielestäni paras keksimäni innovaatio. Se ylivalottaisi kameran kuvan epäselväksi.

Vanha jäärä

tuoppimas
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt29.11.2015

Olen kyllä vankka nopeusrajoituksien kannattaja. Keskustelussa monesti unohdetaan, että nopeusrajoituksilla vaikuttavat muutkin tekijät kuin turvallisuus: esimerkiksi tiestön kuluminen, liikennemelu, yms. asiat, jotka lopulta koituvat muiden kustannuksiksi kuin liian nopeasti ajavan autoilijan. 

Olen autoillut vuosikausia ja ensimmäisen kerran kuukausi sitten välähti typerässä paikassa typerään aikaan kun ajoin typerän nopeasti. Pyrin kyllä ajamaan aina nopeusrajoitusten mukaisesti. Puhallutettu minut on vain muutaman kerran, valvonta on siis olematonta. Haluan protestoida kasvottomia tolppakyttäimiä vastaan ja kartoittaa mahdollisesti laillisia mahdollisuuksia kiertää niiden avulla suoritettavaa valvontaa.

Pauli
Seuraa 
Viestejä202
Liittynyt24.11.2014

Vaihda toisen samanhenkisen kanssa etukilvet päittäin. Seriffit harrastaa tosin muutenkin skannausvalvontaa partioissa, mutta niin kauan kuin molemmat katsastuttaa ja maksaa maksut autoistaan niin donitsin nielijät on tyytyväisiä. Vappunaamari helpompi käyttöisempi - ei kuvasta voi sitten tunnistaa kuskia.

Itse käytän erästä kikkaa, mutten sitä tietty paljasta.

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Liittynyt14.1.2008

Minäkin käytän hyvin tehokasta kikkaa. Ei ole tullut vielä ainuttakaan sakkoa.

(painaa puuta)

Tosin en tahdo kertoa sitä. Yhteiskunnalle tulisi kalliiksi poistaa kaikki tolpat Se menettäisi hyvät sakkotulot.

Ajelkaa typerän lujaa tolppien kohdalla. Muualla varovasti.

Maksakaa sakkonne.

Kiitos!

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Liittynyt14.1.2008

Joskus tieteellinen uteliaisuus ei ole toivottavaa. Jos tulosten julkistaminen vahingoittaa vakavasti yhteiskuntaa, niin se voi olla jopa rangaistavaa.

Millä tempauksella voisimme vahingoittaa Suomea pahiten?

Luulenpa, että tuommoinen keskustelu poistettaisiin täältä.

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

peniemis
Seuraa 
Viestejä141
Liittynyt1.3.2013

Mahtaisikohan sopivalla taajuudella toimivan alustaan tehdyllä indukstiosilmukalla saada tien anturin antamaan reippaita lukemia? Kameran väittäessä tavalliselle henkilöautolle 260 km/h nopeutta, jos tulee rangaistusvaatimus, niin siitä saa jo juttupalkkion iltapäivälehdiltä ja ylinopeus on helppo kiistää uskottavasti.

tuoppimas
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt29.11.2015

Tällä keksinnöllä ei "vahingoiteta" valtiota, kunhan keksitään ratkaisu, jota nykyinen laki ei kiellä. Muuten voisi perustella, että nopeusrajoitusten mukaisesti ajaminenkin "vahingoittaisi" valtiota.

Vastaantulijoiden kaistan kautta ei voi kiertää kaksikaistaisilla teillä, joissa on kaide välissä. Vastaantulijoiden kaistan kautta kiertäminen voi sitä paitsi olla vaarallista.

Etukilven vaihtaminen on kiellettyä, ja kiinnijäämisriski on olemassa, jos auto ei ole samaa merkkiä, mallia ja väriä.

Tietääkö joku tarkemmin tuosta induktiosilmukasta, miten se auton mittaa?

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13868
Liittynyt27.11.2006

Vanha jäärä kirjoitti:
Et ole ajatellut triviaaliratkaisua, eli ryhtyä ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti?

Helsingin ja Hangon välisellä kantatie 51:llä on runsaasti valvontakameroita. Tien nopeusrajoitus vaihtelee erittäin lyhyin välein 60-80-100 -nopeuksilla.

Käytännössä tämä on johtanut siihen että monet autoilijat ajavat tiellä pääosin n. 60-70 km nopeutta, koska on lähes mahdotonta seurata jatkuvasti vaihtuvia rajoituksia ja kameroita on paljon. 70 km nopeudella 60 alueelta tuleva sakko ei ole vielä kovin suuri.

Itse olen miettinyt tolppien sahaamista poikki rälläkällä. En kuitenkaan ole (vielä :) ) siihen ryhtynyt.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Liittynyt14.1.2008

tuoppimas kirjoitti:
Tällä keksinnöllä ei "vahingoiteta" valtiota, kunhan keksitään ratkaisu, jota nykyinen laki ei kiellä.

Nykyinen laki kieltää mm. näin:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980546

Huomaa sana "tai" . Tarkoittaa valvontalaitteen häiritsemistä. Jos häiritset induktiosilmukkaa tai kameraa, niin...?

---

Jos haluaa kameran ohi päästä ylinopeudella ilman sakkoa, niin eikö moottoripyörä olisi sopiva siihen?  Ei näy rekisterikilpeä eikä naamaa. Paikallinen polisiisi voi tietysti joutessaan kiinnostua innokkaasta kaahaajasta.

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

tuoppimas
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt29.11.2015

Tulkintakysymys on, laskisiko häiritsemiseksi se, että rakentaa auton sellaiseksi että se ei näy induktiosilmukoissa. Haluaisin keksiä laillisen tavan kiertää tuota valvontaa.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11293
Liittynyt13.7.2015

Pseudohippi kirjoitti:

Helsingin ja Hangon välisellä kantatie 51:llä on runsaasti valvontakameroita. Tien nopeusrajoitus vaihtelee erittäin lyhyin välein 60-80-100 -nopeuksilla.

Käytännössä tämä on johtanut siihen että monet autoilijat ajavat tiellä pääosin n. 60-70 km nopeutta, koska on lähes mahdotonta seurata jatkuvasti vaihtuvia rajoituksia

Jos ajokyky on noin seniilillä asteella, niin lääkärin tulisi ottaa ikätarkastuksessa ajokortti pois, elleivät lähiomaiset sitä ole älynneet tehdä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14187
Liittynyt16.3.2005

tuoppimas kirjoitti:
Tulkintakysymys on, laskisiko häiritsemiseksi se, että rakentaa auton sellaiseksi että se ei näy induktiosilmukoissa. Haluaisin keksiä laillisen tavan kiertää tuota valvontaa.

Tuo on ratkaistu jo monta kymmentä vuotta sitten. Muistaakseni ensimmäisen kerran joskus 1930-luvulla.

https://www.youtube.com/watch?v=g7f1feSjDks
https://www.youtube.com/watch?v=aaxKfOwU_qk

Muistaakseni noissa on joku muutaman metrin korkeusraja,että vehje tulkitaan ilmatyyny- tms. alukseksi eikä lentokoneeksi.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat