Juudaksen evankeliumi - Jeesuksen suosima opetuslapsi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Juudaksen evankeliumi" julki

Uudenlainen näkemys Golgatan tapahtumista tulee julki huhtikuussa, jolloin julkaistaan niin sanottu Juudaksen evankeliumi. Se kertoo Jeesuksen viimeisistä päivistä petturin näkökulmasta.

Tutkijat ovat kääntäneet 26 sivua ikivanhaa tekstiä, joka kertoo historiallisista tapahtumista Juudas Iskariotin silmin. Teksti kuvaa Juudaksen sankarina ja Kristuksen suosimana opetuslapsena. (Ettei vaan olisi itse Jeesuksen rakkain opetuslapsi, eli Johanneksen evankeliumin kirjoittaja)

Linkkejä aiheeseen:

Juudas Jeesuksen rakkain opetuslapsi
Jeesuksen rakkain opetuslapsi ja Pietarin kumma kysymys Jeesukselta "Entä hän, Herra?"
Kirjoittiko Juudas Johanneksen evankeliumin - Juudas Jeesuksen rakkain opetuslapsi?
Juudaksen evankeliumi julki - Kristuksen suosima opetuslapsi eli "Jeesuksen rakkain opetuslapsi"
Kirjoittiko Juudas Johanneksen evankeliumin
Juudaksen evankeliumi julki

Sensaatiolöydös väittää siteeraavansa Jeesuksen ja Juudaksen keskusteluja sanasta sanaan. Sen mukaan Juudas suoritti "jumalaista tehtävää" pettäessään Jeesuksen.

Jotkut pitävät evankeliumia jopa yhtenä modernin arkeologian suurimmista löydöksistä. Toiset akateemikot ovat teilanneet evankeliumin "uskonnolliseksi fantasiaksi", jolla ei ole mitään tekemistä historian kanssa. Eräät tutkijat taas uskovat, että kirjoitus on varhaisten kristittyjen yritys pelastaa Juudaksen maine.

Arvostettu National Geographic -lehti julkaisee tekstin huhtikuussa. Vaikka lehti on yrittänyt pitää tekstin sisältöä salassa, joitakin valokuvia ja kopioita siitä on kiertänyt teologeilla ja taidekauppiailla.

- Jos National Geographic julkaisee dokumentin, protestanttisella kirkolla ei pitäisi olla ongelmia asian kanssa, toteaa Englannin kirkon korkea-arvoinen edustaja brittilehti Mail on Sundaylle.

Lehti haastatteli eiliseen numeroonsa kirjoitusta tutkineita asiantuntijoita. Heidän mukaansa Jeesus neuvoo tekstissä Juudasta pettämään hänet.

- Sinusta tulee muiden kiroama apostoli, kun petät minut. Sinusta tule kolmastoista, ja seuraavat sukupolvet kiroavat sinut. Mutta sinä hallitset heitä.

Jeesus sanoo evankeliumissa; "Sinusta tulee apostoli". Mutta, mutta, eihän Juudaksesta tullut apostolia? Hän oli kyllä opetuslapsi mutta hänhän tappoi itsensä ennen kuin opetuslapsista tuli apostoleja. Vai tuliko sittenkin? Tuliko hänestä taustalla toimiva 13:sta apostoli, joka kirjoitti Johannes-nimellä rakkaimman opetuslapsen evankeliumin, sekä Ilmestyskirjan. Ehkä siksi Juudaksen kohtalosta on kaksi ristiriitaista kertomusta Uudessa Testamentissa:

Kuoliko Juudas Iskariot todellakin kauan ennen kuin Jeesus nousi kuolleista kolmantena päivänä:

Kyllä Matteuksen mukaan:
Matteus 27:3-6
Juudaksen kohtalo:

"Kun Juudas, Jeesuksen kavaltaja, näki, että Jeesus oli tuomittu kuolemaan, hän katui tekoaan.
Hän vei saamansa kolmekymmentä hopearahaa takaisin ylipapeille ja vanhimmille.
Silloin Juudas paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi."

Ei Apostolien tekojen mukaan:
Apost. teot, 1:18
Juudaksen kohtalo:

"Petoksensa palkalla hän hankki itselleen kappaleen maata,
mutta sitten hän syöksyi päistikkaa alas,
niin että hänen vatsansa halkesi ja sisälmykset pursuivat ulos."

Tuskinpa hän olisi tuota maata ostanut ensimmäisenä tekonaan muutamien päivien tai viikkojen sisään.

Aika paha ristiriita Juudaksen kohtalossa jos hän Matteuksen mukaan heti Jeesuksen tuomion julistamisen jälkeen vie rahat takaisin ylipapeille ja hirttäytyy ennen Jeesuksen ristinkuolemaa. Kun taas Apostolien teoissa hän pitää rahat ja ostaa niillä maata (tuskin aivan lähipäivinä) ja tappaa itsensä joskus myöhemmin hyppäämällä veripellolle.

Jos Apt 1:18 pitää paikkansa niin Juudas hankki kavallusrahoillaan pellon. Voidaan kai ajatella ettei se varmasti ollut ensimmäisiä tekoja joka hänellä oli mielessä kavalluksen jälkeen. Kyllä tässä rahojen käytössä nyt ainakin kolme päivää tai useampi viikkokin varmasti kului. Silloinhan Jeesus oli jo noussut kuolleista. Miksi Juudas siis olisi enää tässä vaiheessa tappanut itsensä, jos Jeesus kerran oli kuolleista jo noussut?

..Ehkä Juudas ei tappanutkaan itseään vaan jatkoikin tehtäväänsä kolmantenatoista apostolina ja kertomukset kohtalosta ovatkin vain se pakollinen sanoma kavaltajan kovasta kohtalosta. Jeesus sanoo vielä; "Mutta sinä hallitset heitä". Tarkoittaako tämä kenties sitä että tämä taustavaikuttaja, Johanneksen evankeliumin ja Ilmestyskirjan kirjoittaja on ollut merkittävä vaikuttaja kristinuskossa kirjoitustensa muodossa?

Mitä mieltä olette, onko tässä totuuden siemen? Ehkä jeesus tosiaan tarvitsi jonkun pettämään hänet ja juudas otti raskaan taakan kantaakseen.

Mitä luulette tapahtuvan jos tämä evankeliumi onnistutaan todistamaan aidoksi? Muuttaisiko se kristinuskoa? Onko edes mahdollista että kristinusko voisi hyväksyä tätä asiaa?

Jostain syystä olen ollut aina epäileväinen Juudaksen petturuudesta.
Jo lapsena mietin, että Jeesus oli kertomusten mukaan niin rakastettava henkilö, että jos häntä rakastaa niin ei voisi pettää, jollei Jeesus niin itse pyytäisi.... Juudas oli erityisen rakas, ja ehkä myös luotettavin täyttämään mahdollisti tällaisen pyynnön. Jeesus joka tapauksessa tiesi, ja halusi käytännössä tehdä sen mitä oli tehtävä, jotta ennustus hänestä täyttyisi.

On myös mahdollisuus, että mitään pettämistä ei tapahtunut.
Tarkoitan, että jos he toimivat yhteisymmärryksessä jumalyhteyden johdattamina ja rakkauden hengessä (vahingoittamatta muita, edes itseään).

Tässäkään tapauksessa ei suinkaan olekaan kyse Jeesuksen elämäntyön vesittämisestä vaan itsestäänselvyyksien nostamisesta pöydälle, tutkimuspöydälle.

Itsestäänselvyyksien, joiden varassa Raamattu on tuttu ja turvallinen, muttei välttämättä riittävän aukoton saatikka avoin etsiäksemme totuutemme avartumista Raamatun ulkopuolisistakin tietolähteistä.

Mikä saa ihmisen pelkäämään toisenlaistenkin lähteiden tutkimista - sekö, että ne on piilotettu omana aikanaan "sananvapautta" rajoittaneen eli sensurointia hartaasti viljelleen oikeaoppisuuden takia - ja siten peitottu meiltä jo ennen kuin synnyimme?

Sitä paitsi: kuinka tietäisimmekään, milloin ja minkä välityksellä Jumala puhuttelee meitä, jos näet ajattelemme hänen ilmaisunsa ja meidän ymmärryksemme olevan riittäviä ainoastaan nykyiseen raamatulliseen viitekehykseen perustuen!

Vanha koptinkielinen kopio tekstistä tuli tutkijoiden tietoon 1980-luvulla, jolloin sitä kaupattiin korkeaan hintaan. Tekstistä on tähän mennessä julkaistu vain yhden sivun käännös.

Juudaksen evankeliumin alkuperäinen kreikankielinen teksti on todennäköisesti peräisin toiselta vuosisadalta. Tutkijoiden hallussa oleva kopio lienee 300-luvulta. Teksti on siis Uuden testamentin evankeliumeja myöhäisempi.

Tiedetään, että tämän niminen evankeliumi oli käytössä ns. kainilaisilla. Se oli erikoinen kristittyjen lahko, joka piti sankareinaan kaikkia kristinuskon antisankareita, kuten Kainia ja todennäköisesti Juudasta. Kainilaisia pidetään harhaoppiseksi julistetun gnostilaisuuden ääriryhmänä. Kirkkoisä Ireneus mainitsee 180-luvulta peräisin olevassa kirjoituksessa kainilaiset ja Juudaksen evankeliumin.

Todennäköisesti Juudaksen evankeliumi on jo vuosisatoja kuulunut Vatikaanin kirjaston valikoimaan, teoksena jolta kunnon oikeaoppisten kristittyjen silmiä on erityisesti suojeltu.

Juudas Jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena ja raskaimman osan toteuttajana ei kuitenkaan millään tavoin vähennä pelastustyön arvoa, päin vastoin.

Kommentit (14)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Voisitko lyhentää noita linkkejä, jotta nakemyksesi olisi luettavassa muodossa. Minäkään en sitä aluksi tajunnut, mutta sain ohjeen Aapolta:

linkin teko homma menee esim. näin: tämä triidi , mutta jätä pois nuo kaksi ylimääräistä välilyöntiä http:n edestä ja 15:n takaa, eli kaikki samaan pötköön. Pitäisi näyttää tältä > tämä triidi

Lierikki Riikonen

Vierailija

[size=150:2e7nk5da]Juudas Iskariotin evankeliumi[/size:2e7nk5da]

Suomennos

Suomennos perustuu Rudolphe Kasserin, Marvin Meyerin ja Gregor Wurstin käännökseen ja koptinkieliseen tekstieditioon.

ALKU

Ilmoituksen salainen selostus, jonka Jeesus puhui keskustelussa Juudas Iskariotin kanssa kolme päivää ennen kuin hän juhli pääsiäistä.

JEESUKSEN MAANPÄÄLLINEN TEHTÄVÄ

Kun Jeesus ilmestyi maan päälle, hän teki ihmeitä ja suuria ihmetekoja ihmiskunnan pelastukseksi.
Vaikka jotkut [kulkivat] oikeamielisyyden tiellä, muut kulkivat rikkomuksissa: kaksitoista opetuslasta kutsuttiin. Hän alkoi puhua heille maailman tuonpuoleiset mysteerit ja mitä tapahtuisi lopussa.
Usein hän ei ilmestynyt opetuslapsilleen itsenään, vaan hänet havaittiin heidän keskuudessaan lapsena.

KOHTAUS 1: Jeesuksen dialogi opetuslastensa kanssa: Kiitosrukous

Eräänä päivänä hän oli opetuslastensa kanssa Juudeassa. Ja hän tapasi heidät kokoontuneena yhteen ja istumassa hartaassa seremoniassa.
Kun hän [lähestyi] opetuslapsiaan, yhteen kokoontuneita ja istumassa esittäen kiitosrukousta leivästä, [hän] nauroi.
Opetuslapset sanoivat [hänelle], ”Mestari, miksi sinä naurat kiitosrukoukselle? Me olemme tehneet sen, mikä on oikein”.
Hän vastasi ja sanoi heille, “Minä en naura teille. ette tee tätä oman tahtonne tähden, vaan koska sen avulla teidän jumalaa kiitetään."
He sanoivat, ”Mestari, sinä olet […] meidän jumalan poika.” Jeesus sanoi heille, “Miten te tunnette minut? Todella [minä] sanon teille: ihmisten sukupolvi, joka on teidän kanssanne, ei tunne minua”.

OPETUSLAPSET VIHASTUVAT

Kun hänen opetuslapsensa kuulivat tämän, he alkoivat vihastua ja raivostua ja alkoivat pilkata häntä sydämissään.
Kun Jeesus havaitsi heidän [ymmärryksen] puutteen, [hän sanoi] heille, “Miksi tämä mielenkuohu on johtanut teitä vihaan? Teidän jumala, joka on teidän kanssanne ja […] on yllyttänyt teidät vihaan teidän sielu[ssanne]. Joka teistä on [kyllin vahva] ihmisten keskuudessa ilmaiskoon täydellisen ihmisen ja seisokoon kasvojeni edessä”. He kaikki sanoivat, ”Me olemme väkeviä.” Mutta heidän henkensä ei uskaltanut seistä [hänen] edessään, paitsi Juudas Iskariotin.
Hän kykeni seisoa hänen edessään, mutta hän ei kyennyt katsoa häntä silmiin, ja hän käänsi kasvot pois.
Juudas [sanoi] hänelle, ”Minä tiedän, kuka sinä olet ja mistä sinä olet tullut. Sinä olet Barbelon kuolemattomasta valtakunnasta. Ja minä en ole arvoinen lausumaan häntä, joka lähetti sinut.”

JEESUS PUHUU JUUDAKSELLE YKSITYISESTI

Tietäen että Juudas oli ajattelemassa jotakin mikä oli ylistettävää, Jeesus sanoi hänelle, “Astu eroon muista ja minä kerron sinulle valtakunnan salaisuudet. Sinun on mahdollista saavuttaa se, mutta sinä tulet murheelliseksi suuresta tehtävästä. Joku muu asettuu paikallesi, jotta kaksitoista [opetuslasta] voisivat tulla jälleen täyttymykseen heidän jumalansa kanssa.” Juudas sanoi hänelle, ”Milloin sinä kerrot minulle nämä asiat, ja [milloin] valon suuri päivä sarastaa tälle sukupolvelle?”
Mutta kun hän sanoi tämän, Jeesus jätti hänet.

KOHTAUS 2: Jeesus ilmestyy opetuslapsille uudestaan

Seuraavana aamuna, tämän tapahduttua, Jeesus [ilmestyi] hänen opetuslapsilleen jälleen. He sanoivat hänelle, ”Mestari, mihin sinä menit ja mitä sinä teit, kun sinä jätit meidät?” Jeesus sanoi heille, ”Minä menin toisen suuren ja pyhän sukupolvi luo”. Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Herra, mikä on se suuri sukupolvi, joka on suurempi ja pyhempi kuin me, jotka emme ole nyt näissä valtakunnissa?” Kun Jeesus kuuli tämän, hän nauroi ja sanoi heille, ”Miksi te ajattelette sydämissänne voimakkaasta ja pyhästä sukupolvesta? Todella [minä] sanon teille, ei yksikään tä[stä] aiooni[sta] syntynyt näe tuota [sukupolvea], ja tähtien enkelten isäntä ei hallitse tuota sukupolvea, ei kuolevaisista henkilöistä kukaan voi liittyä siihen, koska tämä sukupolvi ei tule […], joka on tullut […]. Kansan sukupolvi [teidän] keskuudessanne on ihmisten sukupolvesta […] voima, jota […] toiset voimat […] [jolla] te hallitsette.”

Kun [hänen] opetuslapsensa kuulivat tämän, kukin heistä harmistui hengessä. He eivät voineet sanoa sanakaan. Toisena päivänä Jeesus meni ylös [heidän] luo. He sanoivat [hänelle], ”Mestari, me olemme nähneet sinut [näyssä], sillä meillä on ollut suuria yöllisiä [unia …].” [Hän sanoi], ”Miksi on [teillä…kun] olette menneet piiloon?”

OPETUSLAPSET NÄKEVÄT TEMPPELIT JA KESKUSTELEVAT SIITÄ

He [sanoivat, “Me olemme nähneet] erään suuren [talon, jossa on laaja] alttari [ja] kaksitoista miestä – he ovat pappeja, me sanoisimme – ja eräs nimi; ja kansanjoukko odotti alttarin luona, [kunnes] papit […ja saivat] uhrit. [Mutta] me odotimme.” [Jeesus sanoi], “Millaisia ovat [papit]? He [sanoivat, “Jotkut…] kaksi viikkoa; [jotkut] uhraavat omat lapsensa, toiset vaimonsa, ylistyksessä [ja] nöyryydessä toistensa kanssa; jotkut makaavat miesten kanssa; jotkut sekaantuvat [teurastukseen]; jotkut tekevät syntien paljouden ja laittomuuden tekoja. Ja miehet, jotka seisovat alttarin [edessä]] vetoavat teidän [nimeen], ja teidän epätäydellisiin kaikkiin tekoihinne, uhrit on tuotu saattamaan valmiiksi […].” Sen jälkeen kun he sanoivat tämän, he olivat vaiti, sillä he murehtivat.

JEESUS ANTAA TEMPPELINÄYSTÄ ALLEGORISEN TULKINNAN

Jeesus sanoi heille, “Miksi te murehditte?” Todella minä sanon teille, kaikki papit, jotka seisovat alttarin edessä, vetoavat minun nimeeni. Taas minä sanon teille, minun nimeni on kirjoitettu tähtien sukupolvien […] päälle ihmisten sukupolvien kautta. [Ja he] kylvävät hedelmättömiä puita, minun nimessäni, häpeällisellä tavalla.” Jeesus sanoi heille, ”Nuo, joka te olette nähneet saavat uhreja alttarin luona – nämä ovat ne, joita te olette. Tämä on jumala, jota te palvelette, ja te olette nuo kaksitoista miestä, jotka te olette nähneet. Karja, jonka te olette nähneet tuoduksi uhrattavaksi, ovat monet ihmiset, jotka te johdatte eksyksiin tämän alttarin edessä. […] seisoo ja käyttää minun nimeäni sillä tavalla, ja hurskaiden sukupolvet jäävät kuuliaisiksi hänelle. Hänen jälkeensä toiset ovat oleva siellä [haureuden harjoituksista], ja toiset ovat siellä lasten tappamisista, ja toiset ovat niistä, jotka makaavat miesten kanssa, ja niistä jotka pidättäytyvät, ja loput saastuneesta, laittomasta ja erheellisestä kansasta, ja heistä, jotka sanovat, ´Me olemme enkelten kaltaisia´, he ovat ne tähdet, jotka tuovat kaiken tähän lopputulokseen. Ihmisten sukupolville on sanottu, ´Katso, Jumala on saanut sinun uhrisi papin käsistä´ - se on, erehdyksen virasta. Mutta se on Herra, kaikkeuden Herra, joka käskee, ´Viimeisenä päivänä heidät pistetään häpeään.´”

Jeesus sanoi [heille], “Lopettakaa uh[raaminen…] jota te olette […] alttarilla, sillä he ovat yli teidän tähtienne ja teidän enkeltenne ja ovat jo päässeet heidän lopputulokseensa siellä. Niin antakaa heidän olla [kietoutua ansaan] edessänne, ja antakaa heidän mennä [ - noin 15 riviä puuttuu - ]

sukupolvet […]. Leipuri ei voi ruokkia koko luomakuntaa [taivaan] alla. Ja […] heille […] ja […] meille ja [….].
Jeesus sanoi heille, “Lopettakaa kamppailu kanssani. Kullakin teistä on oma tähtenne, ja joka[inen]
[– noin 17 riviä puuttuu -]

[…]ssa joka on tullut […ilmaantua] tämän aioonin puuta [… ] varten ajalla […] mutta hän on tullut kastelemaan Jumalan paratiisin, ja [sukupolvi] joka kestää, koska [hän] ei saatuta tämän sukupolven [elämäntavalla], vaan […] koko iäisyyttä varten.”

JUUDAS KYSYY JEESUKSELTA TÄSTÄ SUKUPOLVESTA JA IHMISSUKUPOLVISTA

Juudas sanoi [hänelle, “Rabbi], millaisia hedelmiä tämä sukupolvi tuottaa?” Jeesus sanoi, “Sielut kaikista ihmissukupolvista kuolevat. Kun nämä ihmiset, kuitenkin, ovat käyttäneet loppuun valtakunnan ajan ja henki jättää heidät, heidän ruumiit kuolevat mutta heidän sielut jäävät eloon, ja heidät otetaan ylös.” Juudas sanoi, ”Ja mitä tehdään ihmissukupolvien lopulle?”. Jeesus sanoi, “On mahdotonta kylvää siementä [kalliolle] ja kerätä sadoksi sen hedelmä. [Tämä] on siis se tie […saastunut] sukupolvi […] ja turmeltunut Sofia […] käsi, joka on luonut kuolevaiset ihmiset, niin että heidän sielunsa menee ylös ikuisiin valtakuntiin. [Todella] minä sanon teille, […] enkeli […] voima on mahdollista nähdä, että […] nuo, joille […] pyhät sukupolvet […].” Sen jälkeen kun Jeesus sanoi tämän, hän lähti.

KOHTAUS 3: Juudas selostaa näyn ja Jeesus vastaa

Juudas sanoi, “Mestari, kuten sinä olet kuunnellut kaikkia heitä, kuuntele nyt myös minua. Sillä minä olen nähnyt suuren näyn.”

Kun Jeesus kuuli tämän, hän nauroi ja sanoi hänelle, “Sinä kolmastoista henki, miksi sinä yrität niin kovasti? Mutta puhu, ja minä kannan sinun kanssasi.”
Juudas sanoi hänelle, “Näyssä jonka minä näin itsestäni ikään kuin kaksitoista opetuslasta olivat kivittämässä minua ja vainosivat [minua vakavasti]. Ja minä myös tulin paikkaan jossa […] sinun jälkeesi. Minä näin [erään talon…], ja minun silmäni eivät voineet [käsittää] sen kokoa. Merkittävät ihmiset piirittivät sitä, ja tässä talossa vehreä kattoa, ja talon keskellä oli [kansa – kaksi riviä puuttuu - ]

sanoen, ´Mestari, ota minut mukaan tämän kansan kanssa.´”
[Jeesus] vastasi ja sanoi, ”Juudas, sinun tähtesi on johtanut sinut eksyksiin.” Hän jatkoi, ”Ei kukaan kuolevaisesta syntynyt ole arvollinen astumaan siihen taloon, jonka sinä olet nähnyt, sillä se paikka on varattu pyhälle. Ei aurinko eikä kuu hallitse siellä, eikä päivä, vaan pyhä asuu siellä aina, ikuisessa valtakunnassa pyhien enkeleiden kanssa. Katso, minä olen selittänyt sinulle valtakunnan salaisuudet ja minä olen opettanut sinua tähtien erehdykset; ja […] lähetän sen […] kahteentoista aiooniin."

JUUDAS KYSYI HÄNEN OMASTA KOHTALOSTAAN

Juudas sanoi, “Mestari, voisiko olla minun siemen hallitsijoiden valvonnan alaisuudessa?”.
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle, ”Tule, että minä [- kaksi riviä puuttuu-],

mutta että sinä tulet surulliseksi muiden sukupolvien tähden – ja sinä tulet hallitsemaan heitä. Viimeisinä päivinä he kiroavat sinun nousun pyhään [sukupolveen].”

JEESUS OPETTAA JUUDAS KOSMOLOGIASTA: HENKI JA ITSESTÄÄN SYNTYNYT

Jeesus sanoi, “[Tule], että minä opettaisin sinulle [salaisuudet] joita yksikään ihminen ei ole koskaan nähnyt. On suuri ja rajaton valtakunta, jonka laajuutta ei mitkään enkelten sukupolvi ole nähnyt. [Jossa] on suuri näkymätön [Henki], jota ei enkelten silmä ole koskaan nähnyt, ei sydänten ajatus ole koskaan käsittänyt, eikä sitä ole koskaan kutsuttu millään nimellä."
Ja kirkas pilvi ilmestyi sinne. Hän sanoi, “Tulkoon enkeli minun palvelijaksi.” “Mahtava enkeli, valaistu jumalallinen itsestään-Syntynyt, nousi näkyviin pilvestä. Hänen vuoksens neljä muuta enkeliä tuli toisesta pilvestä, ja he alkoivat palvelijaksi enkeli Itsestään-Syntyneelle. Itsestään-Syntynyt sanoi ´Tulkoon […] ja se tuli […]. Ja hän [loi] ensimmäisen valaisun hänen yläpuolelleen. Hän sanoi, ´Tulkoon enkelit palvelemaan [häntä], ja lukemattomat saapuivat. Hän sanoi, ´[Tulkoon] valaistu aioni´, ja hän saapui. Hän loi toisen valaisun yläpuolelleen, sekä enkelten lukemattoman määrän toimittamaan palvelusta. Tämä on, kuinka hän loi loput valaistut aionit. Hän teki heidät hallitsemaan heitä, ja hän loi heitä varten lukemattoman määrän enkeleitä avustamaan.

ADAMAS JA TAIVAAN VALOT

“Adamas oli ensimmäisessä valaisevassa pilvessä, jota ei mikään enkeli ole koskaan nähnyt kenenkään niiden parissa, joita kutsuttiin ´Jumalaksi´. Hän […] että […] kuva […] ja [tämän] enkelin kaltaisuuden mukaan. Hän valmisti Sethin turmeltumattoman [sukupolven] ilmentymään […] kaksitoista […] kaksikymmentäneljä […]. Hän valmisti seitsemänkymmentä kaksi taivaan valoa ilmestymään turmeltumattomassa sukupolvessa, Hengen tahdon mukaan. Itse seitsemänkymmentäkaksi taivaan valoa valmisti kolmesataakuusikymmentä taivaan valoa ilmestymään turmeltumattomassa sukupolvessa, Hengen tahdon mukaan, jotta heidän lukumääränsä olisi viisi kutakin varten.
Kaksitoista aionia kahdestatoista taivaan valosta asetti heidän isän, kuusi taivasta kullekin aionille, sellaiseksi että kuusikymmentäkaksi taivasta on kuuttakymmentäkahta taivaan valoa varten, ja kutakin [niitä varten viisi] taivaankantta, [koko] kolmeasataakuuttakymmentä [taivaankantta varten…]. Heille oli annettu valta ja [suuri] [lukematon] enkelten sotajoukko kunniaksi ja palvonnaksi, [ja sen jälkeen myös] neitsyt henget, kaikkien aionien ja taivaitten ja taivaankansien kunniaksi ja [palvonnaksi].

KOSMOS, KAOS JA MANALA

“Isä ja seitsemänkymmentäkaksi taivaan valoa kutsuvat noiden kuolemattomien suurta joukkoa kosmokseksi – se on kadotukseksi. Taivaan valot ovat Itsestään-Syntyneen ja hänen seitsemänkymmenenkahden aionin kanssa. Hänessä ilmestyi ensimmäinen ihminen turmeltumattomissa voimissa.
Ja aioni ilmestyi hänen sukupolven kanssa. Aionia, jossa oli tiedon pilvi ja enkeli, kutsutaan nimellä EI. […] aioni […] tämän jälkeen […] sanoi, ´Hallitkoon kaksitoista enkeliä kaaosta ja [manalaa].´Ja katso, pilvestä ilmestyi eräs [enkeli] jonka kasvot sädehtivät tulesta ja jonka ulkonäkö
tahraantui verestä. Hänen nimensä oli Nebro, joka merkitsee ´kapinoitsijaa´; muut kutsuvat häntä nimellä Jaldabaoth. Eräs toinenkin enkelis, Saklas, tuli pilvestä. Niin Nebro loi seitsemän enkeliä - samoin Saklaksen – assistenteiksi, ja nämä valmistivat kaksitoista enkeliä taivaissa, kunkin yhteydessä sai osan taivaissa.

HALLITSIJAT JA ENKELIT

”Kaksitoista hallitsijaa puhui kahdentoista enkelin kanssa: ´Olkoon kukin teistä […] ja heidät […] sukupolvi [ - yksi rivi puuttuu - ] enkelit´:
Ensimmäinen on [S]eth, jota kutsutaan Kristukseksi.
[Toinen] on Harmathoth, joka on […].
[Kolmas] on Galila. Neljäs on Jobel.
Viides [on] Adonaios.
Nämä viisi hallitsevat manalaa, ennen kaikkea kaaosta.

IHMISKUNNAN LUOMINEN

“Silloin Saklas sanoi hänen enkeleilleen, ´Luokaamme ihminen kaltaiseksi ja kuvaksi´. Hän muovasi Adamin ja tämän vaimon Eevan, joka kutsutaan, pilvessä, nimellä Zoe. Tällä nimellä kaikki sukupolvet etsivät ihmistä, ja kukin heistä kutsuvat naista näillä nimillä. Nyt Sakla ei käs[kenyt…] paitsi […] suku[polvet…] tämä […]. Ja [hallitsija] sanoi Adamille, `Sinä elät pitkään lastesi kanssa.´”

JUUDAS KYSYI ADAMIN JA IHMISKUNNAN KOHTALOSTA

Juudas sanoi Jeesukselle, “[Miten] kauan aikaa ihminen elää?” Jeesus sanoi, “Miksi sinä ihmettelet tätä, että Adam sukupolvineen on elänyt elämänsä tuokion pitkään ikään hallitsijana paikassa, jossa
hän sai valtakuntansa?”
Juudas sanoi Jeesukselle, “Kuoleeko ihmishenki?” Jeesus sanoi, “Tämän vuoksi Jumala määräsi Mikaelin antaa ihmisten henget heille lainaksi, jotta he toimittaisivat palveluksen, mutta Mahtava
määräsi Gabrielin lahjoittamaan henget suurelle sukupolvelle ilman hallitsijaa – se on, hengen ja sielun. Siksi sielujen [loput] [-yksi rivi puuttuu-]

JEESUS KESKUSTELEE JUUDAKSEN JA MUIDEN KANSSA HEIKKOJEN TUHOSTA

“[…] valo [—kaksi riviä puuttuu—]
ympärillä […] olkoon […] henki, [joka on] sinussa, asuu tässä [lihassa] enkelten sukupolvien keskuudessa. Mutta Jumala antoi tiedon Adamille ja niille, jotka olivat hänen kanssaan, jotta kaaoksen ja manalan kuninkaat eivät hallitsisi heitä.”
Juudas sanoi Jeesukselle, ”Mitä nuo sukupolvet tekevät?” Jeesus sanoi, ”Todella sanon minä sinulle, kaikkia niitä varten tähdet tuottavat aineet täydellistymiseksi. Kun Saklas täyttää elämän tuokion siirtääkseen häntä varten, heidän ensimmäinen tähtensä ilmestyy sukupolville, ja he täydentävät sen minkä he sanoivat heidän tehtäväksi. Silloin he harjoittavat haureutta minun nimessäni ja surmaavat lapsensa ja he […] [noin kuusi ja puoli riviä puuttuu-]

minun nimi, ja hän […] teidän tähtenne [kolmen]toista aionin yli." Tämän jälkeen Jeesus [nauroi].
[Juudas sanoi], ”Mestari, [miksi sinä naurat meille]?”
[Jeesus] vastasi [ja sanoi], “Minä en naura [sinullle] vaan tähtien erehdykselle, koska nämä kuusi tähteä kuljeskelevat näiden viiden taistelijan kanssa, ja he kaikki tuhoutuvat luotuineen.”

JEESUS PUHUU KASTETUISTA JA JUUDAKSEN KAVALLUKSESTA

Juudas sanoi Jeesukselle, “Katso, mitä tulevat tekemään nuo, jotka on kastettu sinun nimessäsi?”
Jeesus sanoi, ”Todella minä sanon [sinulle], tämä kaste […] minun nimi
[ - noin 9 riviä puuttuu - ]

minulle. Todella [minä] sanon sinulle, Juudas, [nuo, jotka ] uhraavat Saklakselle […] Jumala
[- kolme riviä puuttuu-]

kaikki mikä on pahaa.

“Todella […] sinun viimeinen [….] tulee
[- noin kaksi ja puoli riviä puuttuu-]
surra [noin kaksi riviä puuttuu-]

hallitsija, kunnes hän on tuhottu. Ja silloin Adamin suuren sukupolven kuva korotetaan, taivaan, maan ja enkelten yläpuolelle, tuo sukupolvi, joka on ikuisesta valtakunnasta, on olemassa. Katso, sinulle on kerrottu kaikki. Nosta silmäsi ja katso pilveen ja valoon siinä ja tähtiin sen ympärillä.
Tähti, joka johtaa tien, on sinun tähtesi.”
Juudas nosti silmänsä ja näki valoisan pilven, ja hän astui siihen. Nuo, jotka seisoivat maan päällä, kuulivat äänen tulevan pilvestä, sanoivat, […] suuri sukupolvi […]… kuva […]
[- noin viisi riviä puuttuu-].

PÄÄTÖS: JUUDAS KAVALTAA JEESUKSEN

[…] Heidän ylipapit napisivat, koska [hän] oli mennyt vierashuoneeseen rukoillakseen. Mutta jotkut kirjanoppineet katseli häntä siellä tarkkaavaisesti voidakseen vangita hänet rukouksen aikana, sillä
he pelkäsivät kansaa, sillä kaikki pitivät häntä profeettana. He tulivat Juudaksen luo ja sanoivat hänelle, ”Mitä sinä teet täällä? Sinä olet Jeesuksen opetuslapsi.”. Juudas vastasi heille niin kuin he
toivoivat. Ja hän sai jonkin verran rahaa ja antoi hänet heidän käsiinsä.

JUUDAKSEN EVANKELIUMI

Vierailija

Juudaksen evankeliumi on syntynyt selittämään sitä, miksi kaikkivoipa Jeesus ei estänyt lähestyvää loppuaan; ts. silloin kun tuo evankeliumi on kirjoitettu, on jo uskottu että Jeesus tuli maan päälle suorittamaan tiettyä tehtävää. Juudaksella on tehtävän toteutumisessa tärkeä osa, joten Juudaskin on saanut kunnian tulla evankeliumin julistajaksi.

Vierailija
Merteuil
Juudaksen evankeliumi on syntynyt selittämään sitä, miksi kaikkivoipa Jeesus ei estänyt lähestyvää loppuaan; ts. silloin kun tuo evankeliumi on kirjoitettu, on jo uskottu että Jeesus tuli maan päälle suorittamaan tiettyä tehtävää. Juudaksella on tehtävän toteutumisessa tärkeä osa, joten Juudaskin on saanut kunnian tulla evankeliumin julistajaksi.

Näinpä, tuon aikaiselle traditiolle Jeesuksen päätyminen ristille, oman opetuslapsen kavalluksen johdosta ei liene ollut mikään hänen karismaansa ja merkittävyyttänsä korostava seikka. Enemmänkin nolon puoleista. Mielenkiintoista myös että kansa on tällä kertaa Jeesuksen puolella kun taas juutalaiset ovat kaiken pahan alku.

Vierailija

Tuo Jeesuksen "kavaltaminen" on ajatuksena aika omituinen.

Jeesus tyhjensi Luukkaan evankeliumissa pyhäkön kauppiaista, saarnasi ja opetti ja vielä väitteli ylipappien ja kirjanoppineiden kanssa siellä. Oli siis tarinan mukaan naamastaan tunnettu mies. Mitä kavaltamista hänessä enää oli?

Vierailija

Hurskapöllö kirjoitti:

Hurskapöllö: Tuo Jeesuksen "kavaltaminen" on ajatuksena aika omituinen.
Jeesus tyhjensi Luukkaan evankeliumissa pyhäkön kauppiaista, saarnasi ja opetti ja vielä väitteli ylipappien ja kirjanoppineiden kanssa siellä. Oli siis tarinan mukaan naamastaan tunnettu mies. Mitä kavaltamista hänessä enää oli?

Aslak kirjoitti:
Aslak: Niin tuota sammaa solen mieki koittanu näille toitottaa.
Mutta taoppa tuo nuille ottalumppijhon , son monilla umpiluuta.

Asia on varsin ymmärrettävä. Juudashan edustaa ei vain itseään vaan koko sitä ajatuskokonaisuutta, mikä häneen liittyy.

Koen asian näin: Kun tunnistin Bahá’u’lláhin asian ja tiedostin hänen olevan Jeesuksen ”paluun”, järkytyin ajatuksesta, että hylkään Jeesuksen. Tunsin itseni Juudakseksi ja kamppailin varsin pitkään asian kanssa. Mutta koska en voinut kieltää asiaa, minkä olin ymmärtänyt, en voinut muuta kuin ”loikata”. Ilman ”loikkausta” olisin jäänyt riippumaan kuin maan ja taivaan välille.

Aloin syventyä Bahá’u’lláhin kirjoituksiin. Niin kului vuosia ja ymmärsin pala palalta yhä enemmän uskontojen evoluutiosta. Sitten yhtenä kertana tajusin, että en ollut hylännyt mitään, koska kaikki edelliset uskonnot olivat saman evoluutioketjun erillisiä ”helmiä” ja niin palasin lukemaan evankeliumeita uudelleen, mutta nyt eri näkökulmasta katsottuna. Ihmeekseni huomasin, että ymmärsin niitä, kuin en ollut ikinä aiemmin ymmärtänyt.

En sano kenellekään, että ymmärrykseni bahá’i-uskosta tai evankeliumeista olisi sen kummoisempi kuin kenenkään muunkaan, mutta olen tuonut asian esiin omasta näkökulmastani katsottuna, jokainen on omista valinnoistaan ja uskostaan vastuussa vain itse.
Alkuun kuulin monilta ystäviltäni ja sukulaisiltanikin, että olen tehnyt jotakin anteeksiantamatonta, minut leimattiin vääräuskoiseksi petturiksi,
Juudakseksi. Sanottiin, että olin siirtynyt ”Maailman Ruhtinaan leipiin” eli myynyt uskoni rahasta ja vallanhalusta.

Nyt Juudas tuntuu hyvin tutulta ja hyväksyn Juudaksen evankeliumin täysillä. Ei ole mitään salattua, joka ei tulisi ilmi, niinhän Jeesus sanoi.
Itsestäni tuntuu melkein mystiseltä, että ihmiset kasvoivat toisenlaisen näkökulman varassa 2000 vuotta ja vasta nyt, kun kristinusko on ”maallistunut”, asia tulee esille, mutta ilman sitä, ihmiset eivät kai olisi kasvaneetkaan, johonkin piti purkaa kaikki syyllisyys. Kun se purettiin Juudakseen, yhteen petturiin, olisi juutalaisten pitänyt kansakuntana selvitä ilman vainoja, mutta toisin kävi.

Tiedän oikein hyvin mihin ”syyllisyys” kristinuskon hylkäämisestä ja maailman epävakaisuudesta ja globaalista näkökulmasta voidaan purkaa, mutta ehkä sen kautta uusi asia tulee julki.

Vierailija

Juha Molari, Juudas Iskariotin evankeliumin suomennos siirtyy salaiseksi
http://personal.inet.fi/business/molari/juudas.pdf

Lainaus:

"Juudas Iskariotin evankeliumi on suomennettuna ja tulkittuna pdf-muodossa, mutta saamani palautteen perusteella otan sen pois kotisivultani, joka voitaisiin tulkita minua vaurioittaen julkiseksi jakeluksi.

Ongelma on poikkeuksellinen tilanne, että antiikkiseen tekstiin on modernit tekijänoikeudet.

Juudaksen evankeliumissa ilmaistaan teos ”salaiseksi ilmoitukseksi”.

Juudas Iskariotin evankeliumi on palannut pienen julkisuuden jälkeen taas valitettavasti salaiseksi ilmoitukseksi, koska tekijäoikeuslaki estää koptinkielisen rekonstruktion käyttämistä lähteenä, vaikka itse ensimmäinen kirjoittaja on kuollut satoja vuosia sitten.

Työryhmä on kuitenkin tehnyt valtavan työn teoksen rikkinäisten palasten yhteen saattamisessa.

En levitä evankeliumia julkisesti!

En toki ole saanut tai tavoitellut taloudellista hyötyä tai korvausta, vaan olen tarjonnut mahdollisuuden yksityisen ihmisen tutkimustyöhön.

Tekijäoikeuslaki luo oikeuden kirjalliseen teokseen ja määrittää myös sen kääntämistä sekä koptista että englannista suomeksi.

Koptin kielen kirjoittaja on toki kuollut kauan sitten, mutta työryhmä on tehnyt valtavan työn entisöidessään teoksen.
Niin on syntynyt tekijänoikeus teokseen.

Evankeliumi on palannut alkuperäisen muotonsa mukaisesti "salaiseksi ilmoitukseksi".

Olen "tyhjätasku", minulla ei ole varaa tekijänoikeusmaksuihin.
Jatkossa tyydyn siteerauksiin puheissani ja tutkimuksissani."

Tällä sivustolla on siis ainut netistä löytyvä suomennos Juudaksen evankeliumista. Niiden, jotka haluavat tämän suomennoksen talteen, kannattaa kopioida se nyt, sillä suomennos saattaa hävitä myöhemmin.

Sinällään on erittäin arveluttavaa että historiallista tekstiä ei saa julkaista tai kääntää, koska jotkut ovat entisöineet sen. Kysehän on kulttuurihistoriallisesta teoksesta, joka pitäisi olla tietenkin saatavissa käännettynä.

Vierailija

vai että tekijänoikeus...
on tämä sen verran historiallinen teksti, että se kuuluisi kaikille.

mitä itse evankeliumiin tulee, olen aina ihmetellyt miksi juudaksesta on tehty pahis. jos jeesus painotti sitä, että kaiken tuli päättyä ristiinnaulitsemiseen, miten ihmeessä juudas voi olla 'syyllinen' jos hän toteutti tuota kohtaloa?
juudaksen evankeliumi ainakin selittäisi tuota kysymystäni..

Vierailija

Eternity antoi Juudaksen käännöksen viestissään: Lähetetty: Kes Huh 12, 2006 11:13 pm. Hän kertoo tekstin perustuvan National Geographyn tekstiin, mutta hän kopioi kirjoittamani käännöksen mainitsematta tätä lähdettä. Ei ole kovin hyvä tapa! Minulta on ilmestynyt uusi, korjattu ja keskustelulla (myös kieleen liittyvällä) täydennetty editio evankeliumista. Olen lähettänyt tämän joillekin pdf-muodossa, mutta saattaa tulla takaisin kotisivuilleni, kun saan varmuuden luvallisuudesta. Koptilaisen edition missään lauseessa ei varoteta tekstin kääntämisestä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
JuhaMolari
Eternity antoi Juudaksen käännöksen viestissään: Lähetetty: Kes Huh 12, 2006 11:13 pm. Hän kertoo tekstin perustuvan National Geographyn tekstiin, mutta hän kopioi kirjoittamani käännöksen mainitsematta tätä lähdettä. Ei ole kovin hyvä tapa! Minulta on ilmestynyt uusi, korjattu ja keskustelulla (myös kieleen liittyvällä) täydennetty editio evankeliumista. Olen lähettänyt tämän joillekin pdf-muodossa, mutta saattaa tulla takaisin kotisivuilleni, kun saan varmuuden luvallisuudesta. Koptilaisen edition missään lauseessa ei varoteta tekstin kääntämisestä.

Jeesus sanoi:

"Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani."

Eksynyt paimen rankaisee nyt tehtävää suorittavaa lammasta.

Tarkastelkaa tätä sydämissänne.

Vierailija

Eilen ma 17.4.06 klo. 19.00 Neloskanavalta tulleessa Da Vinci koodi -dokumentissa ei edes osattu tulkita Leonardo da Vincin Viimeinen ehtoollinen - The Last Supper (Il Cenacolo tai La Ultima Cena) -maalausta oikein.

Kuva maalauksesta löytyy täältä:
The Last Supper

VEISTÄ PITÄVÄ OPETUSLAPSI ON PIETARI

Taulussa neljäntenä olevaa henkilöä, joka pitää veistä kädessä ja kuiskuttaa jotain Jeesuksen rakkaimman opetuslapsen korvaan, mainostettiin joksikin aivan vääräksi opetuslapseksi, taisi olla Bartolomeus.
Uusi testamentti ja siellä Johanneksen evankeliumi kuitenkin kertoo tämän veistä pitävän opetuslapsen henkilöllisyyden, kun osaa lukea:

Jeesus ilmaisee kavaltajansa
21 Näin Jeesus puhui. Järkyttyneenä hän sanoi heille: "Totisesti, totisesti: yksi teistä kavaltaa minut."

22 Opetuslapset katsoivat toisiaan ymmällään, tietämättä, ketä hän tarkoitti.

23 Yksi opetuslapsista, se joka oli Jeesukselle rakkain, oli aterialla hänen vieressään.

24 Simon Pietari nyökkäsi hänelle, että hän kysyisi Jeesukselta, ketä tämä tarkoitti.

Eli veistä pitävä opetuslapsi Leonardo da Vincin viimeinen ehtoolinen malauksessa on aivan selvästi Simon Pietari, joka pyytää Jeesuksen rakkainta opetuslasta kysymään Jeesukselta ketä tämä tarkoitti kavaltajalla.
Veitsi on merkkinä siitä että Pietari on valmis surmaamaan petturin kun rakkain opetuslapsi kertoo Jeesuksen vastauksen.

RAKKAIN OPETUSLAPSI KUULI KAVALTAJAN HENKILÖLLISYYDEN JEESUKSELTA, MUTTEI PALJASTANUT MUILLE, MIKSEI? -MENIKÖ HÄNEEN "SAATANA"

No rakkain opetuslapsihan ei tätä vastausta koskaan kertonut Pietarille vaikka kuuli sen, koska Jeesus antoi leivänpalan tälle itselleen, ja häneen, eli Juudas Iskariottiin meni niinsanotusti "saatana". Hän lähti tekemään kavallustehtäväänsä, eikä yksikään muista opetuslapsista osannut arvata että luotetuin opetuslapsi, rahapussin pitäjä ja Jeesuksen rakkain opetuslapsi lähtisi kavallusaikeissa, vaan luulivat hänen menevän ostamaan jotain tai antamaan almuja köyhille:

25 Opetuslapsi nojautui taaksepäin, Jeesuksen rintaa vasten, ja kysyi: "Herra, kuka se on?"

26 Jeesus vastasi: "Se, jolle annan tämän leivänpalan." Sitten hän kastoi palan ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle.

27 Silloin, heti kun Juudas oli sen saanut, Saatana meni häneen. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä aiot, tee se pian!"

28 Kukaan aterialla olevista ei ymmärtänyt, miksi Jeesus sanoi hänelle näin.

29 Koska Juudaksella oli hallussaan yhteinen kukkaro, jotkut luulivat, että Jeesus oli käskenyt hänen ostaa jotakin juhlaa varten tai antaa almuja köyhille.

30 Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos. Oli yö.

Kukaan muu kuin siis tämä rakkain opetuslapsi ei kuullut ketä Jeesus tarkoitti. Miksei siis tämä sanonut muille että Iskariot on kavaltaja ..siis ellei hän itse ollut Juudas.
Koska Johanneksen evankeliumissa sen kirjoittaja, tuo rakkain opetuslapsi kertoo yksityiskohtaisesti mitä Jeesus sanoi hänelle, hän selvästi kuuli kuka kavaltaja oli, eikä siis muiden opetuslasten tapaan ollut epätietoinen Juudaksen lähdön syystä.

RAKKAIN OPETUSLAPSI EI MAGDALAN MARIA

Viimeinen ehtoollinen taulussa oleva rakkain opetuslapsi ei myöskään ole Magdalan Maria (Maria Magdaleena), joksi häntä Da Vinci koodi -kirjassa väitetään. Tämän kertoo yksiselitteisesti kohta, jossa Magdalan Maria kohtaa Simon Pietarin ja tämän kyseisen rakkaimman opetuslapsen lähtiessään tyhjältä haudalta:

Magdalan Maria ja opetuslapset haudalla
1 Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois.

2 Hän lähti juoksujalkaa kertomaan siitä Simon Pietarille ja sille opetuslapselle, joka oli Jeesukselle rakkain, ja sanoi heidät tavattuaan: "Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne hänet on pantu."

3 Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät heti juoksemaan haudalle.

4 Miehet menivät yhtä matkaa, mutta se toinen opetuslapsi juoksi Pietaria nopeammin ja ehti haudalle ensimmäisenä.

5 Hän kurkisti sisään ja näki käärinliinojen olevan siellä, mutta hän ei mennyt sisälle.

6 Simon Pietari tuli hänen perässään, meni hautaan ja katseli siellä olevia käärinliinoja.

7 Hän huomasi, että Jeesuksen kasvoja peittänyt hikiliina ei ollut käärinliinojen vieressä vaan erillään, omana käärönään.

8 Nyt tuli sisään myös se toinen opetuslapsi, joka oli ensimmäisenä saapunut haudalle, ja hän näki ja uskoi.

9 Vielä he näet eivät olleet ymmärtäneet, että kirjoitusten mukaan Jeesus oli nouseva kuolleista.

Eli tarkkaan lukiessa huomaa että Magdalan Maria lähti juoksujalkaa kertomaan Simon Pietarille ja sille rakkaimmalle opetuslapselle, ja sanoi heidät tavattuaan että hauta on tyhjä. Jos Maria Magdalena tämän jälkeen kuvitellaan rakkaimmaksi opetuslapseksi, niin sitä on myös Simon Pietari.
Lisäksi: Miehet juoksivat yhtä matkaa haudalle, tässä ei siis puhuta henkilöistä vaan miehistä.

DA VINCI KOODI KUSEE

Nyt on siis selvää että rakkain opetuslapsi joka kuvataan Da Vincin maalauksessa ei voi olla ainakaan Magdalan Maria, koska Jeesuksen rakkain opetuslapsi Johanneksen evankeliumin omin sanoin ei voinut olla tämä. Näin Da Vinci koodi -kirjan nimikin on jo osoitettu virheelliseksi. Jos Viimeinen ehtoollinen maalauksessa oleva rakkain opetuslapsi ei ole Maria Magdalena, koko koodi on lööperiä, ja samalla koko salaisuus, joka kirjan mukaan perustuu tuohon koodiin maalauksessa. Ja koko rakkaimmasta opetuslapsesta puhutaan yleensäkin ainoastaan Johanneksen evankeliumissa.

Ehkä Da Vinci oli lukenut Johanneksen evankeliumin huonosti ja piti rakkaimpana opetuslapsena todellakin Magdalan Mariaa maalatessaan taulua, tai sitten hän vain kuvasi Johanneksen (jota perinteisesti pidetään rakkaimpana opetuslapsena) naismaisena nuorukaisena.
Yhtä kaikki Da Vincilla ei ollut mitään salattua tietoa jonka hän koodasi tauluun, koska kuvan naiskasvo ei voi olla Maria.

UUSI NÄKÖKULMA: JUUDAS ISKARIOT - JEESUKSEN RAKKAIN OPETUSLAPSI

Sen sijaan esitän tälläkin keskustelualueella muutamassa viestissä ajatuksen että Juudas Iskariot itse oli tuo Jeesuksen rakkain opetuslapsi, ja siis Johanneksen evankeliumin sekä Johanneksen Ilmestyksen eli Ilmestyskirjan kirjoittaja. Juudaksen evankeliumi antaa tähän nyt myös uutta vahvistusta, koska se kertoo nimenomaan Juudaksesta Jeesuksen lähimpänä ja vahvimpana opetuslapsena, jonka Jeesus "kastaa" kavaltajan tehtävään. Lisäksi Jeesus kertoo Juudakselle tämän evankeliumin mukaan maailman kaikki asiat, jotka Juudas siis salanimellä kertoisi viimeisten aikojen näyistä Ilmestyskirjassaan.

Juudaksen evankeliumi
Jeesus puhuu juudakselle yksityisesti
Tietäen että Juudas oli ajattelemassa jotakin mikä oli ylistettävää, Jeesus sanoi hänelle, "Astu eroon muista ja minä kerron sinulle valtakunnan salaisuudet. Sinun on mahdollista saavuttaa se, mutta sinä tulet murheelliseksi suuresta tehtävästä. Joku muu asettuu paikallesi, jotta kaksitoista [opetuslasta] voisivat tulla jälleen täyttymykseen heidän jumalansa kanssa."

..Jeesus sanoi, "[Tule], että minä opettaisin sinulle [salaisuudet] joita yksikään ihminen ei ole koskaan nähnyt."

.."Katso, sinulle on kerrottu kaikki."

NÄIN SELVIÄÄ PIETARIN OUTO KYSYMYS YLÖSNOUSSEELTA JEESUKSELTA JA OPETUSLAPSIEN KÄSITYS ETTEI SE OPETUSLAPSI KUOLE VAAN ON TÄÄLLÄ TOISEEN TULEMISEEN ASTI

Kaiken tämän todistaja
20 Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut hänen rintaansa vasten ja kysynyt: "Herra, kuka se on? Kuka sinut kavaltaa?"

21 Hänet nähdessään Pietari kysyi Jeesukselta: "Entä hän, Herra?"

22 Jeesus vastasi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen? Seuraa sinä minua."

23 Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei se opetuslapsi kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei tämä opetuslapsi kuole. Hän sanoi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen?"

24 Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava.

25 Paljon muutakin Jeesus teki. Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta kirjaan, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.

Eli miten Johannes aiemmin oletettu Johanneksen evankeliumin kirjoittaja olisi "ansainnut" mahdollisen elämisen toiseen tulemiseen asti, sitä kun ei voitane pitää palkintovirkana.

LISÄÄ AIHEESTA LÖYDÄT KIRJOITUKSISTANI:

Juudaksen evankeliumi

Juudas Jeesuksen rakkain opetuslapsi

Jeesuksen rakkain opetuslapsi ja Pietarin kumma kysymys Jeesukselta "Entä hän, Herra?"

Kirjoittiko Juudas Johanneksen evankeliumin - Juudas Jeesuksen rakkain opetuslapsi?

Juudaksen evankeliumi julki - Kristuksen suosima opetuslapsi eli "Jeesuksen rakkain opetuslapsi"

Kirjoittiko Juudas Johanneksen evankeliumin

Vierailija
JuhaMolari
Minulta on ilmestynyt uusi, korjattu ja keskustelulla (myös kieleen liittyvällä) täydennetty editio evankeliumista. Olen lähettänyt tämän joillekin pdf-muodossa, mutta saattaa tulla takaisin kotisivuilleni, kun saan varmuuden luvallisuudesta. Koptilaisen edition missään lauseessa ei varoteta tekstin kääntämisestä.

Laittaisitko täydennetyn käännöksesi Juudaksen evankeliumista vaikka tänne.

Vierailija
Vesimies
JuhaMolari
Minulta on ilmestynyt uusi, korjattu ja keskustelulla (myös kieleen liittyvällä) täydennetty editio evankeliumista. Olen lähettänyt tämän joillekin pdf-muodossa, mutta saattaa tulla takaisin kotisivuilleni, kun saan varmuuden luvallisuudesta. Koptilaisen edition missään lauseessa ei varoteta tekstin kääntämisestä.

Laittaisitko täydennetyn käännöksesi Juudaksen evankeliumista vaikka tänne.

Korjattu ja muokattu teksti ja kirjallisuuskeskustelu Juudaksen evankeliumin teemoihin on palannut kotisivulleni: http://personal.inet.fi/business/molari/juudas.pdf Siinä arvioin myös tarvetta kirjoittaa Juudakselle uusi tarina. Kysehän on tavallisesta tuon ajan kirjallisesta piirteestä, jota muutoinkin esiintyi kreikkalaisessa kirjallisuudessa. Pdf-tiedostoni yhteydessä on myös linkkejä Nag Hammadin teksteihin, kirkkoisiin sekä evankeliumia hallitsevaan gematriseen ja astrologiseen aineistoon. Mielestäni Juudas Iskariotin evankeliumi ei ole vasta UT:n jälkeinen aatemaailmaltaan, sillä tuskin Juudaan kirjeen "Kainin tietä" kulkevat henkilöt merkittävästi poikkesivat näistä ajatuksista.

Uusimmat

Suosituimmat