Seuraa 
Viestejä14023
Liittynyt27.11.2006

Olen joskus miettinyt hybridiautokonseptia, jossa olisi pienehkö, ehkä kymmenen kilowatin polttomoottori ja isompi sähkömoottori. Polttomoottori olisi tarkoitettu ainoastaan auton akkujen lataamiseen tarvittaessa ja kaikki ajovoima otettaisiin sähkömoottorilta täyssähköauton tapaan. Näin polttomoottori voitaisiin tehdä suhteellisen pieneksi, kevyeksi ja yksinkertaiseksi, sen kulutus voitaisiin optimoida ja se voisi tarvittaessa toimia akkujen lämmittäjänä/lataajana myös auton seistessä esim. eräolosuhteissa, jossa lataussähköä ei ole seinästä saatavilla. Tällainen mukana kulkeva latausmoottori pidentäisi myös auton toimintasädettä ja vähentäisi riippuvuutta latausasemista. (Saman asian voisi periaatteessa toteuttaa pistokeladattavan auton takaluukussa olevalla aggregaatilla, mutta integroitu järjestelmä olisi varmaan siistimpi ja taloudellisempikin.)

Onko tällaista konseptia kenties kokeiltu jossain ja jos ei niin miksi ei? Itse en oikein keksi siitä mitään huonoja puolia tavalliseen hybridiin verrattuna, mutta voi hyvin olla että olen unohtanut jotain oleellista.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Sivut

Kommentit (62)

Lyde19
Seuraa 
Viestejä4012
Liittynyt7.7.2013

Hybridissä pärjätään suhteellisen pienitehoisella sähkömoottorilla koska latausmoottori auttaa kun tarvitaan huipputehoa. Pelkkä sähkömoottori vaatii isomman akuston. Voisit vaikka laskea kauanko Teslan akuston täyslataus kestää normi 5kw agregaattorilla/laturilla.

JPI
Seuraa 
Viestejä26698
Liittynyt5.12.2012

Pseudohippi kirjoitti:
Olen joskus miettinyt hybridiautokonseptia, jossa olisi pienehkö, ehkä kymmenen kilowatin polttomoottori ja isompi sähkömoottori. Polttomoottori olisi tarkoitettu ainoastaan auton akkujen lataamiseen tarvittaessa ja kaikki ajovoima otettaisiin sähkömoottorilta täyssähköauton tapaan. Näin polttomoottori voitaisiin tehdä suhteellisen pieneksi, kevyeksi ja yksinkertaiseksi, sen kulutus voitaisiin optimoida ja se voisi tarvittaessa toimia akkujen lämmittäjänä/lataajana myös auton seistessä esim. eräolosuhteissa, jossa lataussähköä ei ole seinästä saatavilla. Tällainen mukana kulkeva latausmoottori pidentäisi myös auton toimintasädettä ja vähentäisi riippuvuutta latausasemista. (Saman asian voisi periaatteessa toteuttaa pistokeladattavan auton takaluukussa olevalla aggregaatilla, mutta integroitu järjestelmä olisi varmaan siistimpi ja taloudellisempikin.)

Onko tällaista konseptia kenties kokeiltu jossain ja jos ei niin miksi ei? Itse en oikein keksi siitä mitään huonoja puolia tavalliseen hybridiin verrattuna, mutta voi hyvin olla että olen unohtanut jotain oleellista.

Kyllä nimenomaan tuollainen konsepti on olemassa ja toteutettukin. Idea on täsmälleen se mitä ajattelit: Polttomoottori on mitoitettu siten, että pidemmässäkin ajossa sen teho riittää mielekkään nopeuden ylläpitämiseen (jos akut tyhjät) ja joka muuten akkuja ajossa ladattaeassa käy aina vain tietyllä optimaalisella kierrosnopeudella/teholla, eikä miten tarvii kuten tavan autossa. En nyt millään muista nimeä tai hakusanoja googlelle, mutta TV:ssä tuollaisen näin jo yli 10 (??) vuotta sitten.

3³+4³+5³=6³

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30891
Liittynyt16.3.2005

Pari arvausta. Ensinnäkin niin pieni promille maailmassa myytävistä autoista joutuu koskaan Suomen kaltaisiin eräolosuhteisiin, että toimivuus ei ole autonvalmistajia kiinnostava asia. Ainakaan tässä vaiheessa, kun uusi tuote on vielä lastenkengissä.

Toinen mieleen tuleva ongelma on, että ihmiset haluavat turhamaisuuttaan isotehoisia autoja. 10 kW ei vain myy, vaikka sähkökäyttö tekisi ajon miellyttäväksi. Sinänsä tuo vaikutaisi ihan järkevältä idealta, kenties hieman tehostettuna niin, että polttomoottori voisi ylläpitää noin 100 km/h tuntinopeutta. Siihen käsittääkseni vaaditaan normaalilla perheautolla jotain 10-15 kW. Silloin akusto voitaisiin mitottaa suhteellisen pieneksi antamaan käyttövoimaa kaupungeissa ja kiihdytyksiin. Sähkökäytönkin teho voisi olla maltillinen, noin 50 kW riittäisi paremmin kuin hyvin.

Mutta se kaatuu varmasti ihmisten typeryyteen. Autoteollisuus (jonka käsikassaroita EU:n viranomaiset ovat) ei salli niille muutamille harkintakykyisillekin järkevää (eli kuluttajalle halpaa) autoilua Euroopassa.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä4012
Liittynyt7.7.2013

Löytyi tieto että Teslassa olisi 60 tai 85kwh akusto.
Tuollaisella 5kw agregaattorilla akut siis periaatteessa lataa 12-20 tunnissa.
Kannattaisiko maahantuojan laittaa Teslaan suomi-päivitys jossa olisi 5kw diesel agregaattori takaboksissa?

Kylmissä olosuhteissa sisätilan lämmitys kannattaisi hoitaa diesel/poltoöljy agregaattorin hukkalämmöllä.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1112
Liittynyt11.7.2015

Tällaisessa konseptissa on sellainenkin etu että polttomoottori saadaan toimimaan parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Optimointi on mahdollista koska normaalista autonmoottorista poiketen tällaisen moottorin tarvitsee toimia ainoastaan yhdellä kuormitusalueella. Eli moottori voi toimia vaikkapa ainoastaan 10kw@3000 rpm ilman mitään kiihtyvyys jne. vaatimuksia.

torspo
Seuraa 
Viestejä156
Liittynyt21.2.2012

GM:n Chervolet Volt / Holden Volt / Opel Ampera / Vauxhall Ampera on aloittajan kaipaama "konsepti" sillä erotuksella, että laturia käyttävä polttomoottori vain on isompi (1,4l/63kW). Polttomoottori on mitoitettu siten, että sähkömoottorista voidaan ottaa täysi teho, vaikka akusto olisi tyhjä. Luulen, että syynä on vastuukysymykset (vrt akuston tyhjeneminen ja tehon notkahdus kesken ohituksen).

L'ancienne alliance est rompue ; l'homme sait enfin qu'il est seul dans l'immensité indifférente de l'Univers d'où il a émergé par hasard. Non plus que son destin, son devoir n'est écrit nulle part.
-Jacques Monod

lokki
Seuraa 
Viestejä4970
Liittynyt3.1.2010

Pseudohippi kirjoitti:
Olen joskus miettinyt hybridiautokonseptia, jossa olisi pienehkö, ehkä kymmenen kilowatin polttomoottori ja isompi sähkömoottori. Polttomoottori olisi tarkoitettu ainoastaan auton akkujen lataamiseen tarvittaessa ja kaikki ajovoima otettaisiin sähkömoottorilta täyssähköauton tapaan. Näin polttomoottori voitaisiin tehdä suhteellisen pieneksi, kevyeksi ja yksinkertaiseksi, sen kulutus voitaisiin optimoida ja se voisi tarvittaessa toimia akkujen lämmittäjänä/lataajana myös auton seistessä esim. eräolosuhteissa, jossa lataussähköä ei ole seinästä saatavilla. Tällainen mukana kulkeva latausmoottori pidentäisi myös auton toimintasädettä ja vähentäisi riippuvuutta latausasemista. (Saman asian voisi periaatteessa toteuttaa pistokeladattavan auton takaluukussa olevalla aggregaatilla, mutta integroitu järjestelmä olisi varmaan siistimpi ja taloudellisempikin.)

Onko tällaista konseptia kenties kokeiltu jossain ja jos ei niin miksi ei? Itse en oikein keksi siitä mitään huonoja puolia tavalliseen hybridiin verrattuna, mutta voi hyvin olla että olen unohtanut jotain oleellista.

Tästä aiheesta käytiin kiivas kekustelu kolme vuotta sitten. Nyt on useampi samaa mieltä. Oppimista on siis tapahtunut, mikä on hauska nähdä.  Neutroni on oikeassa tuon autoteollisuuden aseman suhteen, mutta toinen seikka, jota suomalaiset eivät helposti huomaa on vuoristo. Vuoristoisessa maassa akkusähköä tarvitaan vuorelle kiipeämiseen melkoisen paljon, joten aivan pienellä polttomoottorilla pitkään ylämäkeen puolityhjällä akulla lähtien joutuu pulaan. Henkilöauton vieminen parin kilometrin vuoren yli, vaatii toistakymmentä kilowattituntia energiaa nettonakin. Kovalla vauhdilla ajaminen vielä lisää tehontarvetta ja akun kooksi täytyy mitoittaa yli 20 kWh, mikä on jo oikean sähköauton tarve. 10 kW range extenderillä (moottorigeneraattori) ei ehdi ladata kuin neljänneksen tarvittavasta, siksi hybridiautoihin laitetaan n. 50 kW koneet.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä4012
Liittynyt7.7.2013

Seuraavaksi voidaan sitten jättää kallis ja raskas akusto pois. Eli laitetaan jykevä diesel pyörittämään generaattoria joka pyörittää sähkömoottoreita. Näinhän on jäänmurtajissa. Tässä säästetään vaihteiston tehohäviön verran. Tälläisen suunnitteli muuten Ferdinal Porsce toisen maailmansodan aikana tankin voimanlähteeksi.

Käpy
Seuraa 
Viestejä28
Liittynyt13.9.2015

torspo kirjoitti:
GM:n Chervolet Volt / Holden Volt / Opel Ampera / Vauxhall Ampera on aloittajan kaipaama "konsepti" sillä erotuksella, että laturia käyttävä polttomoottori vain on isompi (1,4l/63kW).

Voltti on saanut ymmärtääkseni hyvin jalansijaa. Eikös siltä tule nyt uusi malli, jossa on pitempi toimintamatka eli isompi akusto?

Myös Bemarilla on jokin Voltin tapainen, olikohan i3 tai jotain?

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4015
Liittynyt15.9.2015

Neutroni kirjoitti:

Toinen mieleen tuleva ongelma on, että ihmiset haluavat turhamaisuuttaan isotehoisia autoja. 10 kW ei vain myy, vaikka sähkökäyttö tekisi ajon miellyttäväksi. Sinänsä tuo vaikutaisi ihan järkevältä idealta, kenties hieman tehostettuna niin, että polttomoottori voisi ylläpitää noin 100 km/h tuntinopeutta. Siihen käsittääkseni vaaditaan normaalilla perheautolla jotain 10-15 kW. Silloin akusto voitaisiin mitottaa suhteellisen pieneksi antamaan käyttövoimaa kaupungeissa ja kiihdytyksiin. Sähkökäytönkin teho voisi olla maltillinen, noin 50 kW riittäisi paremmin kuin hyvin.

Kuinkahan paljon enemmän häviöitä syntyy, kun 74 kW (100 hv) moottorista otetaan tuo 10 -15 kW, ajettaessa tuota 100 km/h nopeutta. Pienempi moottori on tietysti kevyempi ja valmistuskustannukset pienemmät, mutta akustokin ja sähkömoottorit painavat. Säästyisiköhän polttoainetta ratkaisevasti tuollaisella hybridillä.

torspo
Seuraa 
Viestejä156
Liittynyt21.2.2012

Paljonkohan enemmän maksaa valmistaa 50kW moottori verrattuna 10kW moottoriin? Muutama tuhat? Ero tuskin on merkittävä sähköautojen hintaluokassa.

L'ancienne alliance est rompue ; l'homme sait enfin qu'il est seul dans l'immensité indifférente de l'Univers d'où il a émergé par hasard. Non plus que son destin, son devoir n'est écrit nulle part.
-Jacques Monod

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14023
Liittynyt27.11.2006

Kiitos vastauksista, vastaan tässä yhdelle.

Lyde19 kirjoitti:
Löytyi tieto että Teslassa olisi 60 tai 85kwh akusto.
Tuollaisella 5kw agregaattorilla akut siis periaatteessa lataa 12-20 tunnissa.
Kannattaisiko maahantuojan laittaa Teslaan suomi-päivitys jossa olisi 5kw diesel agregaattori takaboksissa?

Kylmissä olosuhteissa sisätilan lämmitys kannattaisi hoitaa diesel/poltoöljy agregaattorin hukkalämmöllä.

Ei tarkoitus suinkaan ole ladata akustoa välttämättä täyteen vaan pidentää toiminta-aikaa ja tarjota eräänlainen backup, jolla pääsee liikkeelle vaikka sähköttömältä kesämökiltä lähimmän latauspisteen ääreen.

Otetaan esimerkki: auto jossa on 50 kwh akusto ja jolla saavutetaan 300 km toimintasäde 100 km nopeudella (luvut hatusta, mutta periaate näistä selviää). Autossa on sähkömoottorin lisäksi  10 kw polttomoottori.

Nyt kun sillä ajetaan se 300 km 100 km nopeudella, akut ovat siis tyhjät. Mutta jos polttomoottori lataa samassa ajassa 10 kw teholla on kolmen tunnin ajon jälkeen vielä 30 kw kapasiteettia jäljellä; tämä pidentäisi toimintasädettä yli 50 % ( ja tietysti pidentynyt matka-aika taas lisää). Tai toisaalta kun viikon mökkiriekkumisen jälkeen pitäisi lähteä kotiin mutta akusto on tyhjä, voisi polttomoottorin käynnistää muutamaksi tunniksi niin että sillä pääsee 50 km päässä olevan pikalaturin ääreen (hyötysuhteet yms pienetävät todellisia lukuja. Ja tietty jos sähköä on riittävästi tarjolla, polttomoottoria ei tarvitsisi käyttää lainkaan).

Olennaista on, että polttomoottori ei olisi mitenkään yhteydessä auton voimansiirtoon vaan sen tehtävä olisi vain tuottaa sähköä akustoa varten, ja toki auto toimisi pääsääntöisesti kuten täyssähköauto. Näin polttomoottorista voitaisiin tehdä halpa ja hyvin taloudellinen.

Minusta tuossa vältettäisiin monta täyssähköauton huonoa puolta ja toisaalta se, että hybridien kaksi isoa moottoria tekee ratkaisusta kalliin ja tilaa vievän. Akkuja tosiaan tarvitaan enemmän kun perushybridissä.

Chevrolet Volt näyttäisi pikemminkin siltä että siinä on otettu käyttöön kaikkien ratkaisujen huonot puolet, perushybridin kallis kaksimoottorisuus, sähköautoksi liian pienet akut ja polttomoottoriautoksi liian pienitehoinen moottori :). Itsellä mielessä pikemmin Tesla, jossa apulaturi.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14023
Liittynyt27.11.2006

Jakob kirjoitti:
Tällaisessa konseptissa on sellainenkin etu että polttomoottori saadaan toimimaan parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Optimointi on mahdollista koska normaalista autonmoottorista poiketen tällaisen moottorin tarvitsee toimia ainoastaan yhdellä kuormitusalueella. Eli moottori voi toimia vaikkapa ainoastaan 10kw@3000 rpm ilman mitään kiihtyvyys jne. vaatimuksia.

Juuri tämä minullakin on mielessä. Moottori olisi halpa ja taloudellinen. Sillä selvittäisiin helposti kylmien alueiden erikosongelmastakin, että akkujen kyky luovuttaa varausta heikkenee lämpötilan laskiessa. Teslassa asia on ratkaisut siten, että akuston sähkö lämmittää akustoa itseään, jotta sen kapasiteetti saadaan käyttöön. Tämä tietysti kuluttaa niiden akkujen sähköä. Helpompaa olisi, jos tämä lämmittäminen hoidettaisiin pienellä polttomoottorilla, joka voitaisiin vaikka ajastimella säätää käymään puoli tuntia päivittäin ja lämmittämään akustoa.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Käpy
Seuraa 
Viestejä28
Liittynyt13.9.2015

Pseudohippi kirjoitti:
Olennaista on, että polttomoottori ei olisi mitenkään yhteydessä auton voimansiirtoon vaan sen tehtävä olisi vain tuottaa sähköä akustoa varten

Tuohan tilanne Voltissa on.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat