Lääkkeiden yhteisvaikutukset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lääkkeiden yhteisvaikutukset toisten lääkkeiden, luonnonlääkkeiden, ravinnon ja nautintoaineiden kanssa ovat aika ajoin laajankin huomion kohteena. Yleensä sanaparista lääkkeiden yhteisvaikutus tulee mieleen haitallinen tapahtuma.
Lähde: http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/110105_b.htm

[url=http://spc.nam.fi/humspc/s/860777.xml?Template=/html/spctemplate.htm]l
4.4. Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet

Tuntuu, että lääkärit eivät ole usein kovin kiinnostuneita tästä aiheesta. Esim. Äidillä on sekä vanhoja lääkkeitä että uusia lääkkeitä, niitä se sitten vetelee omaan tahtiinsa ja miten sattuu. Näiden lisäksi vielä erilaisia luonnonlääkkeitä (nyk. käsitt. yleistymässä) ja alkoholia. Kysyttyäni asiasta hän sanoi olevansa epätietoinen tällaisesta asiasta kuin lääkkeiden yhteisvaikutus. Miten tarkkaan näihin asioihin kiinnitetään huomiota terveyskeskuksessa? Pitäisikö asiakkaille kertoa tarkemmin haittavaikutuksista?

Onko tämä aihealue piikki lääketieteen lihassa ja ollaanko yhteisvaikutuksista yleensä tarpeeksi tietoisia, niin lääketieteessä kuin ihmisten keskuudessa?

Kommentit (7)

Vierailija

Joo, ameriikassa ja ruotsissa on kuollut satoja ihmisiä syötyään kolmea luontaistuotetta yht aikaa. Niiden kemmialliskoostumus on aiheuttanut äkillisen hypotermian. En siksi viitti sanoo tuotteitten nimiä.

Mutsini söi verilettuja ja pinattikastiketta samaa aikaa asperiinin kans ja pots lojo, nop siunausta vaan äipälle..

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Kuinka suuri osa lääkkeiden sivuvaikutusten aiheuttamista kuolemista johtuu nimenomaan lääkkeiden yhteisvaikutuksista?

Yhdysvalloissa lääkkeiden sivuvaikutuksiin kuolee noin 110 000 ihmistä vuosittain, mutta tämän tiedon yhteydessä en ole nähnyt yhteisvaikutusten osuutta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
MD
Nykyisin on olemassa ohjelma, joka hälyttää interaktioista. Se on saatavissa potilasohjelmaan, joka automaattisesti hälyttää, jos lääkäri aikoo kirjoittaa lääkkeen, jolla on yhteisvaikutuksia potilaan aiemman lääkityksen kanssa.

Ohjelma ei ole ilmainen, mutta varmasti hintansa väärtti.

http://www.terveysportti.fi/terveysport ... kutus.koti

Nyt kiinnostaisikin tietää onko kaikilla lääkäreillä tällainen ohjelma jo käytössä? Ja jos ei, niin keillä on? Ovatko terveydenhuollon asiakkaat eriarvoisessa tilanteessa?

Vierailija

"Mutsini söi verilettuja ja pinattikastiketta samaa aikaa asperiinin kans ja pots lojo, nop siunausta vaan äipälle..."

Ihan vain sivuhuomautuksena, että ei kaksi samanaikaista tapahtumaa välttämättä tarkoita sitä, että niillä olisi funktionaalinen suhde.

Mutta tämän saitin pääaihe on toki tärkeä; on varmaankin pilvin pimein sellaisia lääkeaineiden coctaileja, joiden lopullista yhteisvaikutusta ei tietäne kukaan. On varsinkin vanhuksia, jotka syövät kolmen eri lääkärin määräämiä kymmentä eri lääkettä. Kun siihen vielä lisätään mahdollisesti pari pikarillista viiniä, niin hupsheijaa...

Vierailija
Volitans
MD
Nykyisin on olemassa ohjelma, joka hälyttää interaktioista. Se on saatavissa potilasohjelmaan, joka automaattisesti hälyttää, jos lääkäri aikoo kirjoittaa lääkkeen, jolla on yhteisvaikutuksia potilaan aiemman lääkityksen kanssa.

Ohjelma ei ole ilmainen, mutta varmasti hintansa väärtti.

http://www.terveysportti.fi/terveysport ... kutus.koti




Nyt kiinnostaisikin tietää onko kaikilla lääkäreillä tällainen ohjelma jo käytössä? Ja jos ei, niin keillä on? Ovatko terveydenhuollon asiakkaat eriarvoisessa tilanteessa?

Ei ole. Eriarvoisessa asemassa ollaan.

En tiedä keillä on. Tampereen lääkäripäivillä oli useitakin luentoja lääkkeiden interaktiosta ja myös ko ohjelmasta.

Minä vein sanoman heti omalle työpaikalleni.

Aluksi tuo ohjelma oli ilmainen, trial-versio. Käytin sitä, ehdin opettaa kollegoillenikin, mutta nyt se on hiljattain muuttunut maksulliseksi. Jos työpaikkamme ei hanki tuota pika pikaa, 49 € pulitan omasta taskustani. Omaa oikeusturvaani se kuitenkin eniten palvelee.

Vierailija

Lääkkeen yhteisvaikutus: 30 asperiinia murskattuna kaurapuuron joukkoon ja tunnin kouristelun ja suun vaahtoamisen ja sisäisten verenvuotojen tulee hengen lähtö. Johtopäätös: kaurapuuro on tappavan myrkyllistä asperiinien kanssa

Uusimmat

Suosituimmat