Seuraa 
Viestejä8
Liittynyt17.9.2015

Molemmista päistä tuetun jääpalkin ympärillä on ohuesta teräslangasta valmistettu silmukka, johon on ripustettu 2 kg punnus. Punnuksen painon voidaan arvioida jakautuvan tasaisesti 1 mm2:n alueelle jääpalkkia. Ilmanpaine on 101325 Pa. Mitä tapahtuu ja miksi, kun ulkoiset olosuhteet vastaavat lämpökylpyä, jonka lämpötila on 0°c?

Osaisiko joku selittää minulle mitä tapahtuu ja miksi?

Kommentit (4)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30818
Liittynyt16.3.2005

Puntin lankasilmukka sulaa läpi palkista, joka jää ehjänä paikalleen. Miksi- kysymyksen vastaus löytynee siitä kirjasta, josta tuo tehtävä on otettu. Koulukirjoja saa lukea ennen kuin kysyy läksyvastauksensa muilta.

PPo
Seuraa 
Viestejä13546
Liittynyt10.12.2008

kati1234 kirjoitti:
Molemmista päistä tuetun jääpalkin ympärillä on ohuesta teräslangasta valmistettu silmukka, johon on ripustettu 2 kg punnus. Punnuksen painon voidaan arvioida jakautuvan tasaisesti 1 mm2:n alueelle jääpalkkia. Ilmanpaine on 101325 Pa. Mitä tapahtuu ja miksi, kun ulkoiset olosuhteet vastaavat lämpökylpyä, jonka lämpötila on 0°c?

Osaisiko joku selittää minulle mitä tapahtuu ja miksi?

Luulen, että on kyse tasapainosta

H2O(s)<—>H2O(l).

Teräslangan alapuolella jäähän kohdistuva paine kasvaa ja tasapaino häiriintyy. Systeemi pyrkii uuteen tasapainotilaan ja se tapahtuu siten, että jää langan alapuolella alkaa sulaa. Lanka uppoaa jäähän  ja langan yläpuolella oleva vesi jäätyy paineen pienetessä. 

Lanka katkaisee jääpalkin katkaisematta sitä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat