Internet: Tasa-arvo ja Vaikutusvalta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Putkahti mieleen toisesta keskustelusta.

Internet on tasa-arvoinen paikka.
Riippumatta henkilön oikeasta olemuksesta internet on tasa-arvoisempi kuin mikään muu yhteisö.

Reaalielämässä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yhteiskunnallinen asema, varallisuus ja asema työssä, heijastaa väistämättäkin muiden ihmisten suhtautumista sinuun.

Internetissä kaikki riippu kuvasta jonka olet itse kannanotoillasi antanut.
Työtön, johtaja, kodari, rappari, uros tai naaras, kaikki lähtee samalta viivalta.

Internetissä henkilö joka on sulkeutunut, työtön tai muuten ´´normaalin´´ yhteiskunnan ulkopuolella, vailla vaikutusvaltaa, voi kannanotoillaan vaikuttaa ihmisiin ja mielipiteisiin. Tälläkin palstalla löytyy monia kyvykkäitä esimerkkejä.

Toisaalta taas yhteiskunnassa hyvinkin korkealla olevat ihmiset voivat keskustella rahvaan kanssa anonyymisti, mikä heidän yhteisössään muuten olisi täysin mahdotonta. Näin myös päättäjät ja vaikutusvalta voivat saada ihmisiltä heidän oikeita mielipiteitään, tekeytymällä itse joksikin muuksi ja avartaa omaa ikkunaansa.

Kommentit (4)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Näin on puhut asiaa, olen sinun kanssa täysin samaa mieltä. Minäkin ole hyvä esimerkki. En juttele hirveästi oikeassa elämässä, näistä asioista vaikka ne on minun mielessä sieläkin. Täällä minua ei teilata mielipiteiden takia koska kukaan ei tunne minua.

Vierailija

Lisäksi kannattaa huomioida, että internetissä ei ole yleensä ikärasismiakaan, joten lasta voidaan joskus pitää aikuismaisempana kuin vanhusta.

Mutta on netitiyhteisöissäkin osa arvostettumpia kuin toiset, mutta se yleensä on ansaittua.

Vierailija

Tämä taitaa olla liian asiallinen tai selvä aihe koska ei generoi keskustelua tämän enempää.

Lisään vielä, että internet opettaa kriittiseksi mediaa kohtaan.
Ihmisillä on ollut taipumus uskoa että kirjoitettu sana on totta.
Internet murtaa tätä käsitystä ja tekee ihmiset kiriittisiksi ja analysoiviksi muutakin mediaa kohtaan.

Ts. internet opettaa ajattelemaan omilla aivoillaan.

Vierailija

Ilman internetiä sananvapaus maapallolla olisi varmasti huonommalla mallilla kuin nykyään. Kaikkien maiden televisiouutiset ja sanomalehdet ovat aina jossain määrin riippuvaisia valtion poliittisesta tilasta, mutta netissä ei näin ole. Vai eikös ne Kiinassa valvo internetiä jotenkin? Surullista.

Jopa Suomessa huomaa tämän mm. Lähi-idän konfliktien yksipuolisessa uutisoinnissa. Tosin Suomessahan tämä ei ole ongelma. Venäjällä kun on vielä viime vuosinakin ajettu alas televisiokanavia, jotka ovat eivät ole miellyttäneet Kremliä.

Mielestäni internet on hienoimpia keksintöjä viime vuosikymmeninä juuri sen riippumattomuuden ja yllättävän suuren voiman ansiosta.

Uusimmat

Suosituimmat