Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt10.12.2015

Hei

Tarvittaisiin kemistien apuja

Ongelmana on saada irroitettua valurautaisesta V-moottorilohkon vesitilasta sekä sylinterikansien vesitilasta sinne vuosikymmenten aikana kertynyt kattilakivi. Mekaanisesti ei saa poistettua kun tonne tilaan ei pääse minkään työkalun kanssa.

Tällä hetkellä minulla on 5% sitruunahappoa tuolla. Tuolla sitruunahapolla irroittaminen on vaan todella hidasta. Lämmittämällä näyttäisi tehostuvan toi kuplinta reippaasti, mutta on todella hankalaa olla koko aikaa kosaanin kanssa antamassa liekkiä tolle. Onko muita happoja joita voisi käyttää turvallisesti, jotka söisivät tuolta kattilakiveä pois, mutta eivät syövyttäisi valurautaa? Joitain joiden kanssa hommaan menisi tunteja eikä kuukausia/viikkoja?

Ilmeisesti toi kupliminen (ja sen aiheuttama sihinä) on sen merkki että ne kalkkisaostumat sieltä liukenee? Entä mitä tuo musta aine on jota kuplien mukana tulee tuolta pintaan?

Millä neutraloisitte "syövytyksen" jälkeen tuon vesitilan? Onko emäksinen mäntysuopaliuos siihen hyvä vai riittäneekö pelkkä vedellä huuhtelu?

Joidenkin juttujen mukaan happo menisi valuraudan huokosiin, jolloin ei syöpyminen loppuisikaan vaikka hapot olisi jo huuhdeltu pois. Pitääköhän nää paikkaansa?

Kiitos vastauksista etukäteen

Kommentit (11)

Raisku
Seuraa 
Viestejä214
Liittynyt20.9.2015

Sitruunahaposta syntyvä kalsiumsitraatti liukenee huonosti veteen.

Etikkahappo käyttäisin, mikä vapauttaa myös sitraatin helpommin liukenevaan muotoon.

Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu riittää ja nesteiden vaihto jossain vaiheessa tai neutraloi lisäksi ruokasoodalla.

Mäntysuovan veteen liukenemattomat rasvahapot vapautuvat etikkaliuoksessa, suopaa tuskin kannattaa käyttää.

Karres
Seuraa 
Viestejä143
Liittynyt8.7.2015

Kidesoodaliuoksella on tullut aikoinaan putsattua, mut kone on ollut kasassa ja liuosta on kierrätetty koneessa. Sittenhän on lipeäpitoiset kidemäiset putkenaukaisuaineet. Lipeä reakoi happojen kanssa ja syövyttää mm. alumiinia. Eli tutustu "ominaisuuksiin" ennen hankintaa. 

jumbafiction
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt10.12.2015

Kyseessä siis autosta irti oleva moottorilohko joten huuhtelu onnistuu todella hyvin ja voi käyttää monipuolisemmin aineita kun ei tarvitse välittää muusta kun valuraudan kestävyydestä. Millä tuota kalsiumsitraattia saa liuotettua tuolta pois jos vedellä on hankalaa? Onko tuo kalsiumsitraatti tuota mustaa mitä tuolta tulee välillä?

Voisin tuolla ruokasoodalla neutraloida tuon homman jälkeen ja toisen moottorin puolen hoitaa tolla etikkahapolla. Toisella puolella olikin enemmän tuota kattilakiveä mitä tällä mikä nyt on sitruunahapossa. Saako tuota etikkahappoa ihan apteekista? Kuinka väkevänä kannattaa käyttää?

Raisku
Seuraa 
Viestejä214
Liittynyt20.9.2015

Kalsiumsitraatista vapautuu hyvin veteen liukenevaa sitruunahappoa etikan kanssa reagoidessa.

Etikka reagoi myös kattilakiven kanssa.

Etikkaa (10%) ja ruokasoodaa myydään ruokakaupoissa.

Laita ensin etikkaa koneeseen ja huuhtele myöhemmin hyvin. Vasta sitten ruokasoodaa, vaikka se tuskin on tarpeellista.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12922
Liittynyt16.3.2005

Elektrolyysiä käytetään ruosteen poistoon. Saattaisi toimia kattilakivenkin kanssa. Elektrolyysissä syntyy kaasua, joka kuohkeuttaa ja irroittaa ruosteen. Ruoste ei muutu miksikään, se vain putoaa itsestään tai sitten irtoaa harjaamalla.

Onteloissa on se ongelma, että elektrodi pitäisi pujottaa onteloon. Muuten ei virta onteloon etene, se kun kulkee mieluiten pienimmän resistanssin tietä.

Elektrolyysiliuos on vettä ja natriumkarbonaattia, Na2CO3, eli samaa, millä maalinjämiä ja rasvaa poistetaan. Kidesoodaksikin tuota toisinaan nimitetään.

https://www.youtube.com/watch?v=AQNvhUYqCkw

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3385
Liittynyt7.7.2013

Vene(moottori)liikkeestä saattaa löytää tuohon tarkoitukseen tehtyä litkua.

Itse olen kalkit poistanut esim. kahvinkeittimestä kidesoodalla. Lämpö tehostaa vaikutusta hapoilla ja sodalla. Kannattaa siis sekoittaa kiehuvaan veteen.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3385
Liittynyt7.7.2013

Niin ja jos kone olisi kasassa niin voisipa laittaa pari konetiskiainetablettia vesikierttoon ja jonkin ajan päästä vaihtaa jäähdytysnesteet.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38556
Liittynyt6.12.2009

Raisku kirjoitti:
Sitruunahaposta syntyvä kalsiumsitraatti liukenee huonosti veteen.

Etikkahappo käyttäisin, mikä vapauttaa myös sitraatin helpommin liukenevaan muotoon.

Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu riittää ja nesteiden vaihto jossain vaiheessa tai neutraloi lisäksi ruokasoodalla.

Mäntysuovan veteen liukenemattomat rasvahapot vapautuvat etikkaliuoksessa, suopaa tuskin kannattaa käyttää.

 

Kyllä ja sooda on hyvä moneen muuhunkin asiaan.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38556
Liittynyt6.12.2009

Lyde19 kirjoitti:
Niin ja jos kone olisi kasassa niin voisipa laittaa pari konetiskiainetablettia vesikierttoon ja jonkin ajan päästä vaihtaa jäähdytysnesteet.
Toimiva kikka.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38556
Liittynyt6.12.2009

Raisku kirjoitti:
Kalsiumsitraatista vapautuu hyvin veteen liukenevaa sitruunahappoa etikan kanssa reagoidessa.

Etikka reagoi myös kattilakiven kanssa.

Etikkaa (10%) ja ruokasoodaa myydään ruokakaupoissa.

Laita ensin etikkaa koneeseen ja huuhtele myöhemmin hyvin. Vasta sitten ruokasoodaa, vaikka se tuskin on tarpeellista.

 

Muistaakseni väkiviianetikat on yleisesti 5%?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat