Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

No perkele, olen siis ajatellut tupakoinnin lopettamista, kaljan juonnin vähentämistä, liikunnan lisäämistä jne.
Mutta en ole vielä oikein saanut näitä tavoitteita täytettyä. "Kaikkea kohtuudella" putkahti sitten päähäni ja ajattelin että, tohon minä voisin jopa pystyä. Jousto on aina hyvä juttu. Suosittelen!

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (8)

mdmx
Seuraa 
Viestejä5935
Liittynyt23.11.2009

Hyvät sulle.. Itse olen pitkään yrittänyt käyttää nikotiinia kohtuudella. Se vaan on niin helvetin addiktiivista.... Ensin pari vuotta polttamatta, sitten humalassa aski tupakkaa. Katos, krapula aamuun jäi pari. Siitä se sitten lähtee, seuraavana viikonloppuna pitää ostaa pari kaljaa ihan vaan että voi ostaa tupakkaa.

Tämä on toistunut nyt jo 2-3 kertaa, luulis että oppis, mut ei. Mutta kun pitää pystyä käyttämään nikotiinia kohtuudella, en suostu siihen etten muka pystyisi. Myös se miten riippuvuus aina alussa syntyy ja pahenee on kiehtovaa, ne valheelliset ajatukset ja näkökulmat mitä päähän tulee, jotka pyrkii perustelemaan miksi juuri nyt voi polttaa yhden röökin. En oikein ymmärrä itseäni tässä. Riippuvuuden synnyn psykologinen olemus subjektiivisesti kokemuksen kautta tutkittuna on mulle vielä mysteeri.

En tiedä toista päihdettä jonka käyttö kohtuudella olisi yhtä vaikeaa kuin nikotiinin, tosin moni addiktoiva päihde on kyllä kokeilemattakin.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5935
Liittynyt23.11.2009

ehkä tässä on kyseessä joku lukko, siis korvienvälisongelma, jota pyrin selvittämään altistamalla itseäni addiktiolle ja tutkimalla itseäni tässä tilassa.

mlu
Seuraa 
Viestejä57
Liittynyt15.4.2014

Kaikkea kohtuudella on typerin mahdollinen ohje addiktille. Miettikää oikeasti miten helppo vaikkapa alkoholistin on parantua ryhtymällä käyttämään alkoholia kohtuullisesti? Tai narkkarin? Tai vaikkapa glukoosikoukussa olevan perheenäidille. Siitä mitään tule. Ainoa keino katkaista addiktio on lopettaa kokonaan ja hankkia jotain muuta älykkäämpää täyttämään se tila elämästäsi jonka tuo addiktio on aiemmin täyttänyt.

Vierailija

mlu kirjoitti:
Kaikkea kohtuudella on typerin mahdollinen ohje addiktille. Miettikää oikeasti miten helppo vaikkapa alkoholistin on parantua ryhtymällä käyttämään alkoholia kohtuullisesti? Tai narkkarin? Tai vaikkapa glukoosikoukussa olevan perheenäidille. Siitä mitään tule. Ainoa keino katkaista addiktio on lopettaa kokonaan ja hankkia jotain muuta älykkäämpää täyttämään se tila elämästäsi jonka tuo addiktio on aiemmin täyttänyt.

Ihan hyvä neuvo se on. Jos sitä bisseä joka tapauksessa menee, ostaa ykköstä. Jos röökää ketjussa, vetää sähköröökiä minimilitkuilla. Jos sitä sokeria on pakko vetää, niin sitten vähäsokerista.

Kohtuus on jotain joka ei katso aikaa eikä paikkaa, toisin kuin lopettaminen.

Vierailija

Ite ajattelin ruveta vetämään jotain Nutriletteja tai vastaavia. En siksi että pitäisi laihduttaa, vaan jos vedän niitä pari päivässä, niin mun ei tarvitse miettiä ravintoarvoja. 

Kenellä muka on viiden värisiä kasviksia jääkaapissa? Ja vielä niin, että ne mahtuisivat samalle lautaselle?

mdmx
Seuraa 
Viestejä5935
Liittynyt23.11.2009

jepajee kirjoitti:

Ihan hyvä neuvo se on. Jos sitä bisseä joka tapauksessa menee, ostaa ykköstä. Jos röökää ketjussa, vetää sähköröökiä minimilitkuilla.

Mut mikä estää säätämästä litkuja jytkymmiksi? Itse jotenkin karsastan sähkötupakkaa siksi että pelkään että se lisää tupakointiani huomattavasti.

Olen lopettanut röökaamisen nuuskalla kaksi kertaa, siis niin että en jäänyt koukkuun nuuskaan. Nuuskan käyttö on paljon helpompi lopettaa, koska siihen ei ole tullut tapariippuvuutta. Tupakoinnin aloitin joskus 14vuotiaana, se tapa on aika syvässä mielen sopukoissa.

jepajee kirjoitti:

Jos sitä sokeria on pakko vetää, niin sitten vähäsokerista.

Ehkä tämä todella toimisi... Antaa ikäänkuin periksi sille perimmäiselle tarpeelle/tavalle mutta pyrkii korkeammalla tasolla hallitsemaan sitä mitä oikeasti vetää.

Tuhmeliini
Seuraa 
Viestejä403
Liittynyt28.11.2013

kaikkea kohtuudella tarkoittaisi kohdallani että pitäisi lisätä paheita listaan ja vähentää jotain mihin syyllistyn alkajaisiksi voisin alkaa tupakoida vaikka 5 röökiä päivässä ja vähentää runkkaamista 10 kertaan

Vierailija

mdmx kirjoitti:
jepajee kirjoitti:

Ihan hyvä neuvo se on. Jos sitä bisseä joka tapauksessa menee, ostaa ykköstä. Jos röökää ketjussa, vetää sähköröökiä minimilitkuilla.

Mut mikä estää säätämästä litkuja jytkymmiksi? Itse jotenkin karsastan sähkötupakkaa siksi että pelkään että se lisää tupakointiani huomattavasti.

Olen lopettanut röökaamisen nuuskalla kaksi kertaa, siis niin että en jäänyt koukkuun nuuskaan. Nuuskan käyttö on paljon helpompi lopettaa, koska siihen ei ole tullut tapariippuvuutta. Tupakoinnin aloitin joskus 14vuotiaana, se tapa on aika syvässä mielen sopukoissa.

jepajee kirjoitti:

Jos sitä sokeria on pakko vetää, niin sitten vähäsokerista.

Ehkä tämä todella toimisi... Antaa ikäänkuin periksi sille perimmäiselle tarpeelle/tavalle mutta pyrkii korkeammalla tasolla hallitsemaan sitä mitä oikeasti vetää.

Miten vähemmän tupakkaa voi lisätä tupakointia? Itselläni astma alkoi olemaan sen verran vittumainen, että piti valita joko rööki tai lääkkeet, joten ostin sähköröökin litkuineen. Kun olen himassa, niin koko ajanhan se on kädessä ja nyt joudun taas alentamaan nikotiinin määrää kuuteen, sopeuttaakseni sen polttamisen määrään.

Ja kyllä se toimii, koska periaatteessa se ei vaadi mitään.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat