Seuraa 
Viestejä1532
Liittynyt29.7.2010

Ihminen on pieni https://www.youtube.com/watch?v=HL0waHkIkps kaikki tulee tuhoutumaan. Eikö tämä masenna. Selitätäppä tää mulle Esko Valtaoja

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Kommentit (14)

Siipiveikkonen
Seuraa 
Viestejä1532
Liittynyt29.7.2010

Siis ihmettelen ateistien positiivisista suhtautumista elämään. Ne harvat joita tunnen on aika mukavia. Voishan sitä ryhtyä vaikka uudeksi tsingiskaaniksi ja käyttää älyä pahaan. 

Minäkin nöösipoika.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5601
Liittynyt26.3.2005

Cryosat kirjoitti:
Ihminen on pieni https://www.youtube.com/watch?v=HL0waHkIkps kaikki tulee tuhoutumaan. Eikö tämä masenna. Selitätäppä tää mulle Esko Valtaoja

En ole Valtaojaa edes nähnyt, mutta...On se kummaa, tulevaisuus pelottaa. Mutta entä menneisyys? Mennään vaikka sinne inflaation lähes absoluuttiseen kylmyyteen. Eikö se masenna? Ei se sen kummempaa ollut kuin tulevaisuuskaan. Olemme onnekkaassa vaiheessa aikajanalla.

Päinvastoin olkaamme onnellisia, että elämme aikaa, jossa gravitaatio ja pimeä energia ovat karkealla halolla ottaen tasapainossa. Ja, että BB:ssä ja senjälkeisessä inflaatiossa kosmoksemme sai ne vapausasteet, että elokin on mahdollista. Eli materian evoluutio baryonigenesisssä ja sittemmin etenkin tähdissä ja sittemmin biosfäärissä jne. Mitä sinä valitat? Onko kaljasi latkuuntunut?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28924
Liittynyt16.3.2005

Ei varmaan ole, jos on niin suuruudenhullu, että ei voi kokea elämäänsä merkittäväksi, jos ei pysty olemaan merkittävä osa maailmankaikkeutta. Onneksi normaalit löytävät merkityksensä oman elämän tapahtumista eivätkä piittaa vähääkään, että ne eivät vaikuta maailmankaikkeuteen tai edes ihmiskuntaan tai ihmisten valtakuntaan.

xork
Seuraa 
Viestejä384
Liittynyt6.11.2010

Niin, mikään maailmankaikkeudessa ei näyttäisi sanelevan elämillemme tarkoitusta. Yhtäkkiä sitä huomaa olevansa mitätön koko universumin skaalassa. Mutta entä sitten?

Itselleni, joka huomaan olevani ajattelemaan ja tuntemaan kykenevä olio, elämä on kuitenkin upealta tuntuva mahdollisuus. Kun sivuuttaa universumin skaalan ja sen sijaan ajattelee elämää omasta näkökulmasta, niin minua ei ainakaan masenna yhtään. Voin tehdä mitä vaan mitä kehoni ja ympäristöni mahdollistaa, ja minulla on siihen joitain kymmeniä planeetanpyörähdyksiä aikaa.

Miksi tarvitsisin itseni ulkopuolelta ohjeet, mihin pyrkiä, kun voin itse päättää mitä puuhaan?

Biologinen mekanismi koosti minut alkuaineista ja palaudun ennen pitkää samanlaisiksi alkuaineiksi. Joku voisi sanoa häviävänsä elämänsä, kun kuolee, mutta toisaalta se oli saatu ilmaiseksi, joten itse sanoisin vaan lainanneeni sitä. Ihan hyvä diili, kun ei tarvitse jäädä maksamaan korkojakaan. Siksi elämä on mielestäni voitto. Minun näkökulmasta jokainen kokemus on jonkunlainen voitto. Jokainen kokemus kerryttää minua. Eikä minun tarvitse olla ajallisesti ikuinen olio, joka panee kokemuksensa ja keräämänsä esineet vitriiniin näytille. Ketä varten ne siellä olisivat? Mitä ne hyödyttäisivät?

Ei minun tarvitse jättää jälkeä tähän maailmaan. Tämä on minun elämäni. Mutta vaikka makaisin luolassa tekemättä mitään, vaikuttaisin silti historian kehitykseen ratkaisevasti. Kaaoksessa mikään ei ole niin pientä, etteikö se lopulta kääntäisi tuloksen aivan joksikin muuksi. Mutta minua kuitenkin henkilökohtaisesti kiehtoo ajatus paremmasta tulevaisuudesta. Siksi jätän joitain jälkiä silloin tällöin, vaikka en ole itse näkemässä, mitä sain aikaiseksi. Mikään ei ole niin pientä, etteikö se lopulta olisi perusta kaikelle, mitä maailma on.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4829
Liittynyt23.11.2009

Miksi se masentaisi? Sehän vain todistaa miten merkityksettömiä masennusta aiheuttavat murheet ovat.

Kyse on vain ja ainoastaan siitä miltä tuntuu, nyt. Ja mitä voi tehdä sen eteen että kohta tuntuisi paremmalta. Pitäen mielessä sen ettei omien tekojen seurauksena huomenna tai viikon päästä tuntuisi pahemmalta kuin tänään.

Kun sisäinen universumi laajenee, sinne voi koittaa saada sisältöä joka lisää kokijan onnellisuutta. Samalla kannattaa poistaa sisältöä, joka vähentää onnellisuutta.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4829
Liittynyt23.11.2009

Q: Onko millään mitään merkitystä?

A: Kokijan kannalta voi olla, paitsi jos kokee ettei. Se tosin on valheellista, koska tuo jo sinällään on kokemus jolla on merkitystä kokijalle.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38556
Liittynyt6.12.2009

Neutroni kirjoitti:
Ei varmaan ole, jos on niin suuruudenhullu, että ei voi kokea elämäänsä merkittäväksi, jos ei pysty olemaan merkittävä osa maailmankaikkeutta. Onneksi normaalit löytävät merkityksensä oman elämän tapahtumista eivätkä piittaa vähääkään, että ne eivät vaikuta maailmankaikkeuteen tai edes ihmiskuntaan tai ihmisten valtakuntaan.
Vedän kuuta puoleeni.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13831
Liittynyt27.11.2006

Merkitykset ovat subjektiivisia. Asioilla on se merkitys jonka itse niille antaa.

Tämä on minusta hyvin lohdullinen ajatus.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4829
Liittynyt23.11.2009

jepajee kirjoitti:
Näin ne kultit syntyvät. Kun käytetään sanaa merkitys mielekkyyden sijaan, saadaan numerologiaan pohjautuva uuspakanistinen uskonto jossa pastasiivilät ovat ehkä vähän turhankin mielekkäitä.

Voiko pastasiivilä olla turhan mielekäs.. entiedä. Kaikki riippuu näkökulmasta.

Kaikki kai johonkin uskovat? Näkisin että on tärkeää ymmärtää että usko ei ole faktan väärtti[kankeaa, tiedän].

mdmx
Seuraa 
Viestejä4829
Liittynyt23.11.2009

Mutta uskoisin että ymmärrys ei ole läheskään niin tärkeää kuin uskominen, jos siis jatketaan topicin parissa. Joissain asioissa ymmärrys taas on tärkeämpää kuin uskominen. Tai siis itse uskon niin. Onko se sitten merkityksellistä vai ei, ymmärrän ettei ole, paitsi subjektiivisena kokemuksena minulle, niin uskon.

Kokija on kaiken keskiössä omassa kokemuksessaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat