Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt8.11.2007

Mikä helikopterin lähdön hankkimisessa kestää ja kestää? Tuossa joku päivä sitten lääkärihelikopteri laskeutui läheiselle urheilukentälle. Se oli siellä ihan hiljaa n. puoli tuntia, kunnes se alkoi valmistella lähtöä. Moottoreita huudatetaan jotain 10-15 minuuttia ja roottori pyörii. Pitääkö moottoreita lämmittää ennen liikkeellelähtöä vai mikä siinä niin tavattoman kauan kestää?

Sivut

Kommentit (16)

Jakob
Seuraa 
Viestejä1109
Liittynyt11.7.2015

Jos heillä oli potilas kyydissä niin veikkaan että lääkäri on pyytänyt että on syytä olla lähtövalmiina. Jonkun aikaa on sitten mennyt että joku toimenpide on saatu valmiiksi.

Asuin ennen keskussairaalan lähellä ja kyllä ne sieltäkin lähtiessä jonkun aikaa huudattivat moottoreita, ehkä 3-5 min tms.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt8.11.2007

Varmaan se oli lähtövalmiina tuossa urheilukentällä kaiken aikaa, kun se oli about puoli tuntia ihan hiljaa? Sitten kuuluu äänestä, että se alkaa valmisteleen lähtöä. Sitä lähtöä valmistellaan 10-15 minuuttia. Moottorit huutaa ja roottori pyörii, mutta liikkeelle ei päästä. Mitä tommosella rakkineella tehdään missään oikeassa hälytystilanteessa, kun lähdön hankkiminen kestää noin tavattoman kauan?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30876
Liittynyt16.3.2005

Ertsu kirjoitti:
Varmaan se oli lähtövalmiina tuossa urheilukentällä kaiken aikaa, kun se oli about puoli tuntia ihan hiljaa? Sitten kuuluu äänestä, että se alkaa valmisteleen lähtöä. Sitä lähtöä valmistellaan 10-15 minuuttia. Moottorit huutaa ja roottori pyörii, mutta liikkeelle ei päästä. Mitä tommosella rakkineella tehdään missään oikeassa hälytystilanteessa, kun lähdön hankkiminen kestää noin tavattoman kauan?

Ei se varmaan puolessa tunnissa jäähdy. Käsittääkseni piloteilla on joku tarkastuslista, mutta ei sen läpikäynti pitäisi tuollaisessa tilanteessa kestää montaa minuuttia. Mistä päättelet, että se odotus on kopterin vika?

Minä luulen kanssa, että sille kuljetettavalle on tehty jokin toimenpide ennen kuljetusta ja siinä on ilmennyt joku komplikaatio sen jälkeen kun pilotin on käsketty valmistautua lähtöön. Eivät ne kuljeta mielellään sairaita ennen kuin tila on jollain lailla vakaa. Maassa voi tehdä enemmän kuin kopterissa tai ambulanssissa.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11497
Liittynyt13.7.2015

Ertsu kirjoitti:
Sitä lähtöä valmistellaan 10-15 minuuttia. Moottorit huutaa ja roottori pyörii, mutta liikkeelle ei päästä. Mitä tommosella rakkineella tehdään missään oikeassa hälytystilanteessa, kun lähdön hankkiminen kestää noin tavattoman kauan?

Heko lentää varmaan 200 km/h linnuntietä kohteeseen. Maa-ambulanssi hälytysajossa liikkuu taajamassa kenties 30 km/h ja maaseudulla 70 km/h keskimääräiseksi linnuntienopeudeksi muutettuna. Jos maa-ambulanssin lähtövalmistelu vie minuutin ja hekon kymmenen, niin heko on nopeammin perillä etäisyyden ollessa 

lähtöviiveiden erotus 9min = 0,15h,

A) taajamassa:

ambulanssin etenemisyhtälö matka Xa = 30 km/h * T

hekon etenemisyhtälö matka Xh = 200 km/h * (T - 0,15) 

joissa T on aika (h), asetetaan Xa = Xh eli 30T=200*(T-0,15) -> 30T = 200T-30 -> T=6,67T - 1 -> 5,67T = 1 -> 0,176h eli 10,58 minuuttia. Siinä ajassa siis vehkeet kulkevat 30*0,176 = 5,28 km.

B) maaseudulla vastaavasti Xa = 70 km/hT

Xa=Xh -> 70T=200*(T-0,15) -> 70T = 200T-30 -> T=2,86T - 0,428 -> 1,86T = 0,428 -> 0,23h eli 13,8 minuuttia. Siinä ajassa kuljetaan 70*0,23 = 16,1 km.

Eli siis jos lääkäriambulanssiasema on taajamassa aina enintään noin 5 km:n säteellä tai haja-asutusalueella aina enintään noin 16 km:n säteellä autettavasta, ei lääkärihelikoptereilla ole mitään virkaa vaan auto on yhtä nopea tai nopeampi (olettaen ettei ole ruuhkia, pääkalloliukkautta, lumipyryä tai muuta vastaavaa). 

Mutta elämme Suomessa, jossa matkat ovat pitkiä ja ihmisiä, myös lääkäreitä ensivastepäivystyksessä, harvassa. Lähtöviive huomioidenkin helikopteri on usein nopein ja luotettavin tapa saada lääkäri potilaan luokse. Toki siinä käytetään harkintaa ja järkeä että jos sattuu saamaan infarktin keskussairaalan tai lääkäriambulanssiaseman portailla, ei helikopteria tietenkään tarvitse yleensä käyttää.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt8.11.2007

Neutroni kirjoitti:

 Mistä päättelet, että se odotus on kopterin vika?

Minä luulen kanssa, että sille kuljetettavalle on tehty jokin toimenpide ennen kuljetusta ja siinä on ilmennyt joku komplikaatio sen jälkeen kun pilotin on käsketty valmistautua lähtöön. Eivät ne kuljeta mielellään sairaita ennen kuin tila on jollain lailla vakaa. Maassa voi tehdä enemmän kuin kopterissa tai ambulanssissa.

Siitä päättelen, että kun moottoreita aletaan nostamaan kierroksille, niin tarkoitus on lähteä liikkeelle. Kyllä siellä kerkiää sydänpotilas kuolemaan, kun niin kauan hankitaan lähtöä. Mää oon kattonut joitain youtube-videoita, missä helikopterin lähtöä valmistellaan ja tavattoman kauan se kestää.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1351
Liittynyt13.3.2008

Suomenkielellä ei näköjään paljon tietoa asiasta ole, mutta mikäli osaat englantia, niin tuolla asiasta enemmän. Tuon perusteella sanoisin, että se puolen tunnin viive on johtunut jostain muusta kuin helikopterin tekniikasta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30876
Liittynyt16.3.2005

Ertsu kirjoitti:
Siitä päättelen, että kun moottoreita aletaan nostamaan kierroksille, niin tarkoitus on lähteä liikkeelle.

Se on kain jonkinlainen tyhjäkäyntimuoto, että roottori pyörii nollalapakulmalla. Luultavasti on ollu tarkoitus lähteä liikkeelle, mutta on tullut joku viive ja kuljettaja on pitänyt koneen välittömässä lähtövalmiudessa.

Lainaus:
Kyllä siellä kerkiää sydänpotilas kuolemaan, kun niin kauan hankitaan lähtöä.

Onko se sitten hohdokkaampaa kuolla helikopterin kyydissä? Käsittääkseni lääkintähenkilökunnalla on perustellut kriteerit sille, koska potilasta aletaan kuljettamaan. Ambulassihenkilökuntakin tekee yleensä kymmeniä minuutteja jotain toimenpiteitä ennen kuin päättää lähteä eikä vain heivaa potilasta kyytiin ja lähde kumit kiljuen elokuvatyyliin.

Lainaus:
Mää oon kattonut joitain youtube-videoita, missä helikopterin lähtöä valmistellaan ja tavattoman kauan se kestää.

Niin, ne joutuvat käymään ennen lentoa läpi jonkinlaisen teknisen tarkistuslistan niin kuin kaikkien ilma-alusten pilotit. Se kuuluu ilmailumääräyksiin. Voi tietysti olla, että jossain tarkastuksessa on ollut jotain pientä epäselvyyttä, mutta tarkempi tarkastelu on osoittanut että se ei estä koneen lähtöä. Tilannetta tuntematta on mahdotonta sanoa, mikä juuri tuossa tapauksessa on ollut ongelmana.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6499
Liittynyt8.11.2012

Ab Surd Oy kirjoitti:
 Heko lentää varmaan 200 km/h linnuntietä kohteeseen. Maa-ambulanssi hälytysajossa liikkuu taajamassa kenties 30 km/h ja maaseudulla 70 km/h keskimääräiseksi linnuntienopeudeksi muutettuna. Jos maa-ambulanssin lähtövalmistelu vie minuutin ja hekon kymmenen, niin heko on nopeammin perillä etäisyyden ollessa 

lähtöviiveiden erotus 9min = 0,15h,

A) taajamassa:

ambulanssin etenemisyhtälö matka Xa = 30 km/h * T

hekon etenemisyhtälö matka Xh = 200 km/h * (T - 0,15) 

joissa T on aika (h), asetetaan Xa = Xh eli 30T=200*(T-0,15) -> 30T = 200T-30 -> T=6,67T - 1 -> 5,67T = 1 -> 0,176h eli 10,58 minuuttia. Siinä ajassa siis vehkeet kulkevat 30*0,176 = 5,28 km.

B) maaseudulla vastaavasti Xa = 70 km/hT

Xa=Xh -> 70T=200*(T-0,15) -> 70T = 200T-30 -> T=2,86T - 0,428 -> 1,86T = 0,428 -> 0,23h eli 13,8 minuuttia. Siinä ajassa kuljetaan 70*0,23 = 16,1 km.

Eli siis jos lääkäriambulanssiasema on taajamassa aina enintään noin 5 km:n säteellä tai haja-asutusalueella aina enintään noin 16 km:n säteellä autettavasta, ei lääkärihelikoptereilla ole mitään virkaa vaan auto on yhtä nopea tai nopeampi (olettaen ettei ole ruuhkia, pääkalloliukkautta, lumipyryä tai muuta vastaavaa). 

 

Heko ei voi laskeutua kaikkialle, sen lasketuminen vie aikaa, ambulanssi saa sairaalassakin potilaan nopeammin perille jne.

Eli kaupunkioloissa reilut 30km, tai niin paljon siis että hekossa ei ole mitään järkeä ja maaseudulla vajaat 100km. Jolloin siis jotain lappia lukuunottamatta on vähän seutuja, joissa lääkärihelikopterissa on järkeä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Ei niitä teho-osastoja, joihin metsätaipaleiden auto-onnettomuuksissa vakavimmin loukkaantuneet yleensä hekolla kuskataan, kovin tiheässä ole missään päin suomea.

John Carter
Seuraa 
Viestejä9886
Liittynyt17.2.2006

CE-hyväksytty kirjoitti:
Ei niitä teho-osastoja, joihin metsätaipaleiden auto-onnettomuuksissa vakavimmin loukkaantuneet yleensä hekolla kuskataan, kovin tiheässä ole missään päin suomea.

Täältä löytyy paikkakunnat ja kriteerit hekon käytölle.

FinnHEMSillä Lääkäriyksikön hälyttäminen tapahtuu hätäkeskusten kautta. Kunkin sairaanhoitopiirin ensihoidon vastuulääkäri yhdessä lääkäriyksikön vastuulääkärin kanssa antavat alueensa hätäkeskuksille ohjeet tilanteista, joissa lääkäriyksikkö tulee hälyttää.

Hälyttäminen tapahtuu hätäkeskuspäivystäjän tekemän riskinarvion perusteella. Myös kohteessa olevat ensihoitajat voivat hälyttää lääkäriyksikön, jos potilaan tila sitä edellyttää.

Tyypillisimpiä lääkäriyksikön tehtäviä ovat sydänpysähdys, tajuttomuus, rintakipu sekä liikenneonnettomuudet. Hälytyskriteerit ovat eri sairaanhoitopiireissä hieman erilaiset, koska ambulanssien hoidon taso, valmius ja maantieteelliset olosuhteet vaihtelevat.

http://www.finnhems.fi/

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Paul M
Seuraa 
Viestejä8640
Liittynyt16.3.2005

Eiköhän tuossa vain dramatisoida, kun huomataan että on yleisöä. Kuten mopedi-iässä. Kun pappatunturin tyhjäkäynti sattui toimimaan hitaasti louskuttaen kuin wanhassa Jawassa, niin sitähän kelpasi pitää käynnissä kunnes joku hermostui. Turpiinin yksiselitteinen ujellus on jotain samaa. Ja lelu on jonkin verran arvokkaampi. Kuviteltu arvostus ja ympäristön kateus ovat korkealla tasolla ja sekö jos mikä lämittää pitkästä aikaa. Kun siis viimeksi on sama fiilis ollut jossain 70-luvulla. Vai saavatko kopterikuskit olla ilmassa 50+v? Kyllä kai sentään.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Lyde19
Seuraa 
Viestejä4003
Liittynyt7.7.2013

Veikkaanpa että kopteri suoriutuu tiehensä 30 sekunnissa jos lääkäri sanoo että nyt on kiire sairaalaan. Yleensä on varmaan parempi tarkistaa potilaan tila ja tehdä alustavat toimet maassa ennen siirtoa. En siis tiedä mutta luulen näin.

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä1783
Liittynyt26.8.2009

Googlailin huvikseni vähän. Suihkuturbiinimoottoriset kopterit vaatii lämmittelyä, niillä pääsee ihan kylmästartista nopeimmillaan 3-5 minuutissa ilmaan, jos on nopea pilotti joka saa lämmittelyvaiheessa käytyä checklistin nopeasti läpi (ja loput ilmassa).

Mäntämoottorikopterilla voi päästä ilmaan minuutissakin, mutta nehän on niitä pikkurimpuloita, joilla ei potilaita kuljetella.

Eli aloitukseen viitaten, veikkaisin että siinä tehtiin 

a) potilaalle jotain hoitotoimenpiteitä ennen lähtöä ( jos olis delannu sinne kopteriin, niin ei olis tarttenu sitten enää kopterilla kuljettaakaan. Vainajia on turha viedä sairaalaan )

b) jotain kyselyitä ja varmisteltiin jotain vastaanottavasta sairaalasta, esim. leikkaussalia tms. Huonokuntoista potilasta on helpompi varmaan hoitaa maassa kuin ilmassa, tai 

c) odoteltiin kenties lähtölupaa jostain aluelennonjohdosta ( en tiedä tarvitaanko moista )

tai kaikkia näitä. Mutta jos se kopteri olisi laskeutunut siihen vastikään, eikä moottoreita olisi välillä sammutettu, eikä roottoria pysäytetty, niin periaatteessa ilmaan olisi päässyt vaikka samantien.

Koska oli välillä stopissa, niin vähintään se 3 min menee.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat