Seuraa 
Viestejä6

Mikä materiaali pysäyttää/absorboi parhaiten ultraääntä?

Sivut

Kommentit (31)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jäärä
Seuraa 
Viestejä3802

CE-hyväksytty kirjoitti:
Itse lähtisin silikonista. Esim. tissi on hyvä.

Mielikuvittelen kohteen osumista lepakon lentoreitille ja sen seurauksena hyvin nopealla aikavälillä eskaloituvaa häslinkiä, jonka dramatiikalle vain taivas on kattona.

pk36
Seuraa 
Viestejä6

Eli tapaus on sellainen että alakerrassa on harvinaisen vittumainen naapuri joka käyttää ultraääntä yöllä unen häirintään.On töissä firmassa jossa käytetään ultraääntä muovien hitsaukseen. Voiko ultraääni vahingoittaa aivoja ainakin pää on helvetin kipeä seuraavana päivänä kun annettu herätyksiä ultraäänellä. Valitukset isännöitsijälle ei auta kun naapuri kiistää kaiken.

pk36
Seuraa 
Viestejä6

Ei ole tietääkseni mitään sairautta,olen satavarma ultraäänen käytöstä koska työssäni automaatioinsinöörinä tiedän ultraäänen aiheuttamat fysikaaliset tuntemukset esim ultraääniantureiden kanssa.

Vierailija

pk36 kirjoitti:
Ei ole tietääkseni mitään sairautta,olen satavarma ultraäänen käytöstä koska työssäni automaatioinsinöörinä tiedän ultraäänen aiheuttamat fysikaaliset tuntemukset esim ultraääniantureiden kanssa.

Ehkä naapuri laskee myös homokaasua asuntoosi: http://bleach.kapsi.fi/homokaasu.htm  Kannattaa tukkia kaikki ilmanvaihtoreiät ja tiivistää ovet ja postiluukku.

pk36
Seuraa 
Viestejä6

Arvasin että aletaan epäilemään sairautta/hulluutta. Otetaan asia sitten käsittelyyn teorian pohjalta.Voiko ultraääni lävistää kallon vaikka suoraa kosketusta äänilähteestä ei ole? Itse epäilen että päänsäryn aiheuttaa ääniaaltojen kalloon aiheuttama värinä tai sitten kova äänenpaine ärsyttää kuuloelimiä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä62968

pk36 kirjoitti:
Arvasin että aletaan epäilemään sairautta/hulluutta. Otetaan asia sitten käsittelyyn teorian pohjalta.Voiko ultraääni lävistää kallon vaikka suoraa kosketusta äänilähteestä ei ole? Itse epäilen että päänsäryn aiheuttaa ääniaaltojen kalloon aiheuttama värinä tai sitten kova äänenpaine ärsyttää kuuloelimiä.
Ja tähän oletukseen kuuluu myös se ettet sinä oleta sairautta/hulluutta. Kannattaa käydä lääkärin juttusilla.

kfa
Seuraa 
Viestejä2517

Ultraääni ei juurikaan läpäise seinää. Syynä heijastuminen seinän ja ilman rajapinnasta sekä seinämateriaalin aiheuttama äänen vaimeneminen. Juuri siihen seinien läpäisemättömyyteen perustuu ultraäänitutkan käyttäminen huonetilojen valvontaan. Seinien toisella puolella tapahtuva liike ei valvontaa häiritse.

Jos naapurin puolelle voisi ultraääntä lähettää seinän läpi niin ultraäänitutkaa olisi jo pitkään käytetty vakoiluun. Vaan se kun ei onnistu niin täytyy käyttää THz - taajuuksista radioaaltoa, mikä on onnistunut vasta ihan viimeisten kymmenen vuoden aikana. Jokainen ilma-kiinteä_aine - rajapinta eli esimerkiksi seinän materiaalien pinnat vaimentavat ultraääntä tyypillisesti useita kymmeniä desibelejä ja siihen päälle itse seinämateriaalin aiheuttama useiden kymmenien desibelien vaimennus. Seinän lävitse et ultraääntä naapuriasuntoon saa sellaisella voimakkuudella, että sillä olisi yhtään mitään merkitystä.

Sallittu ilman kautta välittyvän ultraäänen haittoja aiheuttamaton äänenpaine on esimerkiksi 50 kHz paikkeilla noin 110 dB. Vaimennukset huomioonottaen seinän takana pitäisi lähettimen tehon olla megawattiluokkaa, jotta seinästä tulisi mitään läpi. Tyypillisesti edes ultraäänihitsauslaitteen vieressä ei äänenpaine ilmassa ole mainitut 110 dB. Tässä teollisuuden työturvallisuudesta ultraäänen käyttöön liittyen:

https://www.science.mcmaster.ca/medphys/images/files/courses/772/Ultraso...

Jos päässä sirisee eikä sirinä ole peräisin esimerkiksi television tai tietokoneen hakkuritehonlähteestä niin syytä joudut etsimään muualta. Tinnitus kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Kannattaa ottaa myös auditoristen hallusinaatioiden mahdollisuus huomioon. Noin joka kymmenes ihminen kuulee ääniä, joita ei ole olemassa.

http://www.studio55.fi/terveys/article/laakari-aanien-kuuleminen-ei-ole-...

pk36
Seuraa 
Viestejä6

Joo tiedän tuon vaimentuman ilmassa ja rajapinnassa.Mutta oleteaan että alakerrasta saadaa minun lattiaan ultraääni niin ettei vaimennusta olisi,eli lähetin olisi kiinni lattiassa ja käytössä väliaine, niin eikös betonissa ultraääni kulje melko vaimentumattoma. Aalto tulee pulssimaisena, 2-4 pulssia reilusti alle sekunnissa.

Itsekään en millään olisi uskonut ultraääneen jollei olisi työnkautta kokemusta millaista kipua se aiheuttaa  ihossa ja kun sain selville että naapuri työskentelee firmassa jossa käytetään ultraäänihitsausta niin 1+1=2.

Poliisille en voi mennä valittamaan kotirauhan häirinnästä koska ei ne voi uskoa kun ei ole todisteita,kuten ei täälläkään uskota. Menisin heti psykiatrille/lääkärille jos kokisin näitä samoja aistimuksia mökillä,hotelissa tai missä muualla tahansa.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä8583

Kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä joka voi tarkistaa onko kuulo-elimissä ultraäänen aiheuttamia vammoja. Jos on niin saat lääkärintodistuksen joka on poliisille pitävä näytö alakerran ukon touhuista. Kun esität lääkärintodistuksen vammoista poliisille niin heidän pitää virkansa puolesta tehdä kotietsintä alakertaan ja ultraäänivehkeet löytyvät.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat