Häiritsevän melun raja

Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Töissä suunnittelen jonkinlaisen lisätuulettimen hankkimista.

Yksinkertaistettuna ongelma on sellainen, että on laitteita, jotka tuottavat lämpöä ja toisia (mitta)laitteita, jotka ovat herkkiä lämmön vaihteluille. Niinpä tuo syntyvä lämpö pitää saada johdettua pois.

Ajattelin rakentaa systeemin, jossa tuuletin pukkaa syntyvää lämmintä ilmaa putkeen, joka on johdettu huoneen poistoilmaputken (halk. 100 mm) suulle. Nämä putket ovat olemassa juuri tämäntyyppisiä tarkoituksia varten.

Hatusta vedin, että joitakin kymmeniä litroja sekunnissa sen tuulettimen pitäisi ilmaa puhaltaa. Laskelmia ja kokeiluja täytynee myöhemmin vielä tehdä.

Varsinainen kysymys koskee melua. Kuinka suurta (dB) melua kokemuksenne mukaan viitsii kuunnella? Jatkuvasti ei tuon laitteiston kanssa samassa huoneessa tarvitse istua, joten yhtä hiljainen sen ei tarvitse olla kuin toimistotilat.

Jonkinlaisena johdatuksena ja esimerkkinä siihen minkätyyppistä olen ajatellut, olkoon tämä. Näyttää pitävän ääntä 55 dB:n verran.

Kommentit (4)

Vierailija

Tietokonetuulettimista on selkeää riesaa, jos ne ylittävät 16 desibelin mökärajan. Sitä käytän itse aina vertailukohtana kun taustamelua analysoidaan.

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Tuosta melusta tai sen kokemisesta.

Istun juuri toimiston (avo-) työpisteessäni ja vieressäni on äänimittari, täällä on koneellinen IV ja toimisto on muuten hyvin hiljainen, näppäimistöjen ääntä- joka on vaimempaa kuin tuo ilmanvaihto.

Äänitaso on tasainen 52-54 dB, joka on kyllä häiritsevän korkea! Siis jos siinä tilassa tulee pitkiä aikoja viettää ja jotain TV:tä tai vastaavaa katsoa, lukemisesta puhumattakaan.

Suositukset ovat tuossa 35 dB paikkeilla ja se olisikin hyvä taso pitkäkestoiseen taustameluun. Jos ylittää 40 dB niin alkaa jo olla häiritsevästi.

Kotonani on koneellinen IV ja öisin(kin) kun olen tutkinut äänitasoa, silloin kun IV-koje on minimissään ja talo täysin äänetön, olen saanut lukemat max. 20 dB, se on aika mukava nukkumiseen, ei siis häiritse.

Sisäilmaluokituksen mukaan S1 tasoon päästäkseen tulisi huippuarvot olla 25 dB asuinhuoneissa, S2 28 dB samoin S3.

Joten tuo 55 dB tuntuu aika kovalta kuitenkin. Riippuu tietusti mihin käyttöön tuo tulee.

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Uusimmat

Suosituimmat