Sivut

Kommentit (193)

PMLJ
Seuraa 
Viestejä12

Kyllä noista em. ruoista ainakin minun ruokavaliooni kuuluivat hampurilaiset, ranskanperunat, perunalastut, murot, donitsit, täysmehut ja makeiset jo yli 40 v. sitten. Hampurilaiset ja ranskanperunat kylläkin vain kotitekoisina. Pitsaakin söin ensimmäisen kerran jo -70 luvulla ihan Suomessa ja vieläkään en ole tippaakaan ylipainoinen.

PMLJ
Seuraa 
Viestejä12

Siis lisään vielä, hampurilaisia ja ranskalaisia sai yli 40 v. sitten ravintoloista, mutta tarkoitin että kotona ne olivat todellakin kotitekoisia eikä eineksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Olet aivan oikeassa. Lihavuus johtuu yksinkertaisesti siitä, että tunkee tolkuttomasti kaikenlaista massaa suuhunsa.

Tuolla oli sellainen itsekurin harjoituskurssi tarjolla, jolla pystyi säätelemään läskinkeräystä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Internment#/media/File:Buchenwald_Slave_La...

Varmaan tuollaisten reality-kurssien menekki voisi olla ihan kohtuullista. Taidanpa perehtyä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6147

o_turunen kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Lihavuus johtuu yksinkertaisesti siitä, että tunkee tolkuttomasti kaikenlaista massaa suuhunsa.

No eihän johdu, vaan siitä että syö enemmän kuin kuluttaa. Mitä suurempi kulutus sen parempi, voisi siis sanoa että kannattaa syödä mahdollisimman paljon ja kuluttaa ne kaikki.

Kun tiedostaa oman kivikautisen kylläisyys mekanisminsa, voi tietysti syödä ruokaa jonka energiatiheys on suhteutettu omaan kulutukseen ja mahalaukun kokoon.

John Carter
Seuraa 
Viestejä10167

SamikoKu kirjoitti:
Lihavuus on mielenterveydellinen ongelma ihan samoin kuin alkoholismikin.

Varmaan joissakin tapauksissa, mutta lihavuus voi johtua myös monista muista tekijöistä. Itse otsikkoon viitaten, en voi olla sen kanssa samaa mieltä. Yli 20 vuotta samalla salilla treenanneena olen nähnyt tapauksen jos toisenkin, jotka ovat vuoden sisällä pudottaneet painoaan jopa 50 kiloa. Painonpudottajat joiden itsekuri on riittänyt pitämään oikean ruokavalion ja liikunta harrastuksen yllä, ovat pysyneet hyvässä kunnossa ilman ylipainoa, kun taas monella itsekurin puutteesta johtuen ylipaino on palannut (jos se koskaan on hävinnytkään) , kuten myös epäterveelliset ruokailutottumukset ja liikkumattomuus.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vierailija

John Carter kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Varmaan joissakin tapauksissa, mutta lihavuus voi johtua myös monista muista tekijöistä. Itse otsikkoon viitaten, en voi olla sen kanssa samaa mieltä. Yli 20 vuotta samalla salilla treenanneena olen nähnyt tapauksen jos toisenkin, jotka ovat vuoden sisällä pudottaneet painoaan jopa 50 kiloa. Painonpudottajat joiden itsekuri on riittänyt pitämään oikean ruokavalion ja liikunta harrastuksen yllä, ovat pysyneet hyvässä kunnossa ilman ylipainoa, kun taas monella itsekurin puutteesta johtuen ylipaino on palannut (jos se koskaan on hävinnytkään) , kuten myös epäterveelliset ruokailutottumukset ja liikkumattomuus.

Osa alkoholisteistakin selviää kuiville, valtaosa ei. Sama ligavuuden kanssa. Kerran läski, aina läski, pätee yleensä. Liian syömisen takana on usein psykologisia ongelmia. Usein moniongelmaiset saa koko paletin. On alkoholiongelmaa, mielenterveysongelmaa ja kaikkea muuta mahdollista. Ongelmat tuppaa kasautumaan.

Lihavuuden hoidossa ensin täytyy lähteä fiksaamaan päätä. Ihmisen täytyy oivaltaa muutama asia. Jos niitä ei oivalla niin laiduttaminen ei onnistu ikinä. Siinä mielessä se ei ole tahdon asia vaan asioiden oivaltamista.

Peruskysymys kuuluukin. Kuinka moni lihava haluaa laihtua? Kuinka moni alkoholisti haluaa parantua?

Aika moni vastaa kyllä, mutta totuus on toista. Molemmat asiat tuo niin paljon sijaisnautintoa, että ei ne oikeesti edes viitsi tosissaan yrittää.

Käyttäjä1252
Seuraa 
Viestejä3

Olen eri mieltä otsikon kanssa. Ihminen on ajatteleva eläin ja ensisijaisesti itse vastuussa teoistaan. Muutenhan raiskauksetkaan eivät ole miehen vika, hänhän on vain yhä lisääntyvän eroottisen mediatarjonnan ja paljastavan pukeutumisen uhri!

Ihminen on toki heikko ja helposti lankeaa ylensyöntiin, koska genetiikkakin siihen kannustaa. Siitä huolimatta valinta on lopulta korvien välissä, ja ihminen voi halutessaan myös toimia toisin.

Vierailija

Carter puhuu asiaa, kuten lähes aina, koska Carter on vaan sellainen tyyppi. Ja silti joku spede kehtasi laittaa alapeukkua.

Kalorit ovat aika helvetin yksinkertaisia. Itsekin voisin syyttää omasta tupakoinnista ja persoudesta viinaan sukujuuriani, vaan itse sitä kessua vedän. Haluan itse kuulla enemmänkin ratkaisuista, kuin ylimääräisestä problematiikasta. Niin kauan kun suklaalevyllä juoksee Espoosta Turkuun ja niitä menee pari päivässä, on turha itkeä muusta kuin huonosta perimästä; niin flooran kuin itse perimän suhteen ja suhtautua asiaan, kuten asia on. Diabeteskin johtuu sataprosenttisesti geeneistä, vaan siitä huolimatta hyvät valinnat auttavat, ja jos ei itseään, niin edes seuraavaa sukupolvea.

Vierailija

SamikoKu kirjoitti:
Kyllä raiskareillakin on psykologinen ongelma. Niilläkin on jäänyt muutama asia oivaltamatta.

Psykologia ei selitä ongelmia. Psykologia selittää tendenssejä ja mahdollistaa niiden oikomisen. Psykologia on elastinen, eli ns. pehmeä tieteenala. Psykologinen ongelmanratkaisu on taas kovaa politiikkaa.

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28220

Onko kukaan laittanut merkille, että yleensä liikalihavuus samoin kuin muut riippuvuudet ovat psykologista tai biologista perua riippuen siitä, kuinka alitis se yksilö kyseisille riippuvuuksille on, joka antaa asiasta mutuarvionsa?

Toki tieteelliset tutkimustulokset ovat sitten asia erikseen, eikä niiden antamiin arvioihin tämä yleistykseni päde, mutta noin yleisesti kun kysellään ihmisten mutumielipiteitä, olisin näkevinäni ylläkuvaamani trendin.

Ja sitten hieman asiasta toiseen. Olen tutustunut artikkeliin tutkimuksesta, jonka mukaan miehet, jotka ovat sressaantuneita preferoisivat lihavampia naisia kuin miehet, jotka eivät ole stressaantuneita. Eli vaikka voisi olettaa evoluution suosivan laiheliineja parinvalinnassa, se voisi suosia näin myös pullukoitakin. Ainakin tätä taustaa vasten voisi selitellä, miksi Kim Kardashanin tai Nicki Minajin selluloosatakalisto vetoaa ainakin yhdentyypin miehiin siinä missä Victoria's angels -mallien luinen vastinekin toisenlaisiin miehiin. Ehkä tämä osaltaan selittäisi sitäkin, miksi mallimaailman kauneusihanteet saavat jatkuvasti kritiikkiä osakseen myös miehiltä. Jos jollakulla olisi parempaa tutkimustietoa aiheesta, varsinkin päinvastaista sellaista, olisi siihen kiva tutustua.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6147

-:)lauri kirjoitti:

Ja sitten hieman asiasta toiseen. Olen tutustunut artikkeliin tutkimuksesta, jonka mukaan miehet, jotka ovat sressaantuneita preferoisivat lihavampia naisia kuin miehet, jotka eivät ole stressaantuneita. Eli vaikka voisi olettaa evoluution suosivan laiheliineja parinvalinnassa, se voisi suosia näin myös pullukoitakin.

Mielenkiintoista. Miksi voisi olettaa evoluution suosivan laiheliineja? Ei me kovinkaan kauaa olla eletty maailmassa jossa ruokaa saa lähisiwasta 07-23 tai pizzaonlinesta melkein kellon ympäri. Rasva vyötäröllä oli tavallaan rahaa pankissa silloin kun ruokaa ei ollut saatavilla tasaisesti.

Nykyään kun ruokaa on länsimaissa saatavilla enemmän kuin tarpeeksi, se voi kertoa jonkinlaisesta addiktiosta ja tunnelukoista. Ehkä se nälkä, johon ylipainoinen syö, ei koskaan syömällä poistu. Kyse on toisenlaisesta nälästä.

Mutta miksi voisi nykypäivänäkään olettaa parinvalinnan suosivan laiheliineja, jos toisella puolella vaakakuppia on normaalipainoinen eli ihminen jolle ei tule liiallisesta(tai liian vähästä) rasvasta terveyshaittoja? Eikä niistä lihaksistakaan haittaa elämässä ole. Ellet sitten tarkoita laiheliinilla normaalipainoisia ja ei-laiheliini tarkoittaa ylipainoista.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7007

SamikoKu kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Osa alkoholisteistakin selviää kuiville, valtaosa ei. Sama ligavuuden kanssa. Kerran läski, aina läski, pätee yleensä. Liian syömisen takana on usein psykologisia ongelmia. Usein moniongelmaiset saa koko paletin. On alkoholiongelmaa, mielenterveysongelmaa ja kaikkea muuta mahdollista. Ongelmat tuppaa kasautumaan.

Lihavuuden hoidossa ensin täytyy lähteä fiksaamaan päätä. Ihmisen täytyy oivaltaa muutama asia. Jos niitä ei oivalla niin laiduttaminen ei onnistu ikinä. Siinä mielessä se ei ole tahdon asia vaan asioiden oivaltamista.

Peruskysymys kuuluukin. Kuinka moni lihava haluaa laihtua? Kuinka moni alkoholisti haluaa parantua?

Aika moni vastaa kyllä, mutta totuus on toista. Molemmat asiat tuo niin paljon sijaisnautintoa, että ei ne oikeesti edes viitsi tosissaan yrittää.

Vaikka vastaus olisikin, "Kyllä,haluan" niin jatkokysymys kuuluu, mitä olet valmis itse tekemään asian eteen?

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat