Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt9.1.2016

Olen 16 v. saakka käyttänyt bentsoja, laaja-alaiseen paniikkihäiriöön. 1960-luvun taiteessa ei ollut paljon vaihtoehtoja, kuin anksiolyytit, diapam ja oxepam. Kaikki lääkkeet joita Famaca Fenniassa on, tähän sairauteen, on kokeiltu. Nyt menee Cymbalta 30 mgx1 vrk. Trivaril 2 mg x2 ja Risolid 25 mg x2. Tarvittaessa vielä Temesta 1 mg x 1- 2. Sekä sydämen tykytykseen Propral 10 mg. tarvittaessa. Alan olla jo keski-iän ylittänyt ja muistissa on jo häikkää. Ilmeisesti lääkkeistä aiheutunutta. Onko mahdollista päästä näistä anksiolyyteistä eroon? Jos niin kuinka? Onko muita vaihtoehtoja olemassa näiden tilalle? Cymbalta on hieman helpottanut oloani, ei kuitenkaan niin, ettenkö joutuisi näitä bentsoja ottamaan lisäksi. Jos nämä bentsot lopetetaan, olen neljän seinän sisällä ja toimintakyvytön. Koska vaikea masennus tullut vuosien saatossa mukaan. Psykiatri määrännyt nämä kaikki enkä käytä väärin lääkkeitä. Tk.ssa nipotetaan aina näistä ja pelkään ettei näitä uusita psykiatrin lausunnosta huolimatta, enää pitkään. Psykiatrille ei enää varaa mennä. Koen syyllisyyttä näiden käytöstä, juuri nipottamisen tähden, apteekissa myös ihmtellään lääkearsenaaliani. Olen vaikea potilas, myönnän mutta pienempi ei auta, sekin kokeiltu. Jos ei enää Tk. uusi reseptejä, onko sen jälkeen kuolema edessä? Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen. Kiitos.

Kommentit (5)

Raisku
Seuraa 
Viestejä214
Liittynyt20.9.2015

koekani kirjoitti:
Alan olla jo keski-iän ylittänyt ja muistissa on jo häikkää. Ilmeisesti lääkkeistä aiheutunutta. Onko mahdollista päästä näistä anksiolyyteistä eroon? Jos niin kuinka? Onko muita vaihtoehtoja olemassa näiden tilalle? Cymbalta on hieman helpottanut oloani, ei kuitenkaan niin, ettenkö joutuisi näitä bentsoja ottamaan lisäksi. Jos nämä bentsot lopetetaan, olen neljän seinän sisällä ja toimintakyvytön. Koska vaikea masennus tullut vuosien saatossa mukaan.

Lääkitystä ei pidä lopettaa heti, vaan tiputtaa annostusta vähitellen. Tämä koskee näitä kaikkia lääkkeitä, joita sinulle on määrätty.

Bentsodiatsepiinejä pitäisi määrätä vain lyhytaikaiseen käyttöön mm. koska ne aiheuttavat riippuvuutta.

Vahinko on kuitenkin jo tapahtunut. En kyllä ymmärrä miksi on määrätty ei fyysisistä syistä johtuvaan sydämentykytykseen  Propralia, psykoterapia kun olisi siihenkin oikea hoito.

"Jos nämä bentsot lopetetaan, olen neljän seinän sisällä ja toimintakyvytön. Koska vaikea masennus tullut vuosien saatossa mukaan."

Tästä ei selviä, onko masennus bentsojen lopettamisen vieroitusoireista johtuvaa, siitä että istut ilman mitään virikkeitä kotona, mikä aiheuttaa toimintakyvyttömyyttä ja masennusta vai onko masennusta lääkityksestä huolimatta.

Lääkityksen asteittainen vähentäminen ja psykoterapia ovat ne keinot, joilla voit päästä lääkkeistä eroon.

Joskus auttaa myös lääkkeitä määräävän psykiatrin vaihtaminen sellaiseen, joka ei hyödy määräämistään lääkkeistä taloudellisesti.

Pitäisi ymmärtää sydämentykytysten johtuvat stressaavasta tilanteesta, jonka itse aiheuttaa ja olla välittämättä tykytyksistä, jotka ovat vaarattomia.

Ala vähentämään lääkitystä lääkärisi ohjeiden mukaan ja keksi samalla joku harrastus tai muuta toimintaa, mikä pakottaa liikkeelle. Masennusta ei useinkaan synny, jos tekee jotain, mikä ohjaa ajatukset pois masennusta aiheuttavista syistä. Lääkkeitä vähennettäessä voi olla vieroitusoireina esimerkiksi ahdistuneisuutta.

Vastalääkkeenä toimii vaikka koira, jonka kanssa on pakko lähteä liikkeelle.

Huonoin vaihtoehto on istua yksin kotona mitään tekemättä, murehtimassa asioitaan.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5944
Liittynyt23.11.2009

Samaa mieltä Raiskun kanssa. Sun pitäisi alkaa ajamaan bentsojen lopettamista asteittain itse, lääkärin kanssa yhteistyössä, varmasti ovat yhteistyöhaluisia kun lähestyt asiaa tällä tavalla että haluat vähentää / lopettaa.

Jos arvailen niin ensin bentsot pois ensin ja Cymbalta jää, kauanko olet sitä syönyt? Uskon että toimisi paljon paljon paremmin psykoterapian kanssa yhdistettynä nuo masennuslääkket. Mutta älä tee mitään ominpäin, juttele lääkärin kanssa.

"Olen vaikea potilas, myönnän mutta pienempi ei auta, sekin kokeiltu. Jos ei enää Tk. uusi reseptejä, onko sen jälkeen kuolema edessä?"

Ei todellakaan ole vaan vapautuminen pitkään jatkuneesta addiktiosta.

koekani
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt9.1.2016

Pitkäänkö olen käyttänyt betsoja, n. 40 vuotta. Jos tätä aletaan purkamaan, loppu elämäni kuluukin siihen. On harrastuksia, enkä nyt ole neljän seinän sisällä masennuksesta huolimatta. Voi olla että masennus olisi jo alkuun ollut oikea diagnoosi ja sen hoito. Mutta kuten sanoin, 1970-luvulla ei kunnon masennuslääkkeitä ollut ja ahdistus sekä sosiaalisten tilanteiden välttäminen olivat oireina, niin bentsoja annettiin. On kyllä välillä kokeiltu kaikki ns. antipsykootit mutta ei ole psykoosia, paha olo niistä tulee vain. Normi elämää olen tästä huolimatta elänyt, lääkkeet olleet " kainalosauvani." Nyt kun muisti alkaa pätkiä alkaa huolettaa tulevaisuus, tuleeko tässä lääkkeiden vuoksi vihannekseksi? Hitaasti pitäisi lopettaa, tiedän ja olen lukenut runsaasti alan kirjallisuutta. Teoriatietoa on mutta käytännön hoito ontuu pahasti. Tk. lääkärin tapaan silloin kun satun ajan saamaan, hänellä ei pitkiin istuntoihin ole aikaa. Sairaalahoitoon en lähde, tiedän monia kuinka huonoon kuntoon sairaalassa on tullut. Hoidot ja lääkitys ei sielläkään kohtaa. Mistäpä sitä psykoterapiaa voi eläkeiässä työvoimatoimiston kirjoilla oleva ja sieltä saadun korvauksen varassa elävä, hankkia. Kela ei kustanna ja lainaa en tällaiseen saa. Yksityislääkärit kalliita ja mistä ne pätevät ja asiansa taitavat lääkärit löytää? Kelahan ei enää korvaa psykiatrin antamaa psykoterapiaa. Jotenka taitaa olla mahdoton tehtävä, päästä eroon ja saada korvaava lääkitys tilalle. Uskon että ahdistuneisuus on sisäsyntyinen, eikä lääkkeiden sivuvaikutus, missä masennus lisänä. Hohhoijakkaa, kaikkeen sitä ihminen on joutunut, väärän hoidon seurauksena.

Raisku
Seuraa 
Viestejä214
Liittynyt20.9.2015

koekani kirjoitti:
Pitkäänkö olen käyttänyt betsoja, n. 40 vuotta. Jos tätä aletaan purkamaan, loppu elämäni kuluukin siihen. On harrastuksia, enkä nyt ole neljän seinän sisällä masennuksesta huolimatta. Voi olla että masennus olisi jo alkuun ollut oikea diagnoosi ja sen hoito. Mutta kuten sanoin, 1970-luvulla ei kunnon masennuslääkkeitä ollut ja ahdistus sekä sosiaalisten tilanteiden välttäminen olivat oireina, niin bentsoja annettiin. On kyllä välillä kokeiltu kaikki ns. antipsykootit mutta ei ole psykoosia, paha olo niistä tulee vain. Normi elämää olen tästä huolimatta elänyt, lääkkeet olleet " kainalosauvani." Nyt kun muisti alkaa pätkiä alkaa huolettaa tulevaisuus, tuleeko tässä lääkkeiden vuoksi vihannekseksi? Hitaasti pitäisi lopettaa, tiedän ja olen lukenut runsaasti alan kirjallisuutta. Teoriatietoa on mutta käytännön hoito ontuu pahasti. Tk. lääkärin tapaan silloin kun satun ajan saamaan, hänellä ei pitkiin istuntoihin ole aikaa. Sairaalahoitoon en lähde, tiedän monia kuinka huonoon kuntoon sairaalassa on tullut. Hoidot ja lääkitys ei sielläkään kohtaa. Mistäpä sitä psykoterapiaa voi eläkeiässä työvoimatoimiston kirjoilla oleva ja sieltä saadun korvauksen varassa elävä, hankkia. Kela ei kustanna ja lainaa en tällaiseen saa. Yksityislääkärit kalliita ja mistä ne pätevät ja asiansa taitavat lääkärit löytää? Kelahan ei enää korvaa psykiatrin antamaa psykoterapiaa. Jotenka taitaa olla mahdoton tehtävä, päästä eroon ja saada korvaava lääkitys tilalle. Uskon että ahdistuneisuus on sisäsyntyinen, eikä lääkkeiden sivuvaikutus, missä masennus lisänä. Hohhoijakkaa, kaikkeen sitä ihminen on joutunut, väärän hoidon seurauksena.

Kysy lääkäriltä, voitko päästä psykoterapiaan hetkeksi, kun alat samalla vähentämään lääkitystä.

Käynnit maksavat muutaman kympin, paitsi työttömille ne ovat ilmaisia, sossu maksaa laskut.

Sinun iässä pystyy toimimaan terapeuttina itsekin, kunhan tietää kuinka se onnistuu.

Ota ensin selvää, mistä on kysymys. https://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoterapia#Asiakaskeskeinen_terapia

Saat lisää luettavaa, jos kiinnostaa kuinka saat itsesi siihen kuntoon, ettet tarvitse kuin korkeintaan yhtä lääkettä.

koekani
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt9.1.2016

Kiitos. Mielläni ottaisin lisätietoja vastaan, uskoisin onnistuvan itsekin vieroituksesta, hyvien ohjeiden avulla. Tietysti käyn sovittuna aikana tk.ssa. kertomassa, mitä aion tehdä lääkitykseni kanssa. Koska asia oikeasti huolestuttaa minua. Olisi jo aiemmin pitänyt pysähtyä ja nähdä, ettei tällainen hoito vetele mutta sitä sokeutuu ja uskoo psykiatreihin ja syö mitä eteen annetaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat