Seuraa 
Viestejä13
Liittynyt8.1.2016

Lentotukialus ajoi taistelun tuoksinassa suuren sinilevälautan läpi. Lämmönsiirtimien ulkopinnat peittyivät paksulla mönjäkerroksella. Jäähdytyspumput menivät maksimiteholle automaattisesti, mutta vähän ajan kuluttua automatiikka alkoi rajoittamaan höyryn kehitystä. 194 MW laski tasolle 48,5 MW eli 75% työntövoimasta katosi.

Neuvokas kapteeni komensi 30 Super Hornettia kannelle kolmeen riviin. Kymmenen konetta vierekkäin siivet edelleen taitettuina, ja rivien etäisyys 160 metriä (kannen pituus Nimitz-luokassa on 333 metriä). Koneet kiinni kanteen ja 60 ohivirtausmoottoria jyrähti käyntiin.

Laivan alkuperäinen työntövoima on 3500 kN mutta töhnän takia vain 25% eli 875 kN. Lentokoneet tuo 60 x 62kN lisää, ilman jälkipolttoa, eli 3750 kN. Yhteensä oli nyt siis 4625kN eli reilusti enemmän kuin lähtötilanne, ja laiva tekikin uuden nopeusennätyksen, 39,6 mph eli 73 km/h ! Laiva nousi hieman plaaniin, ja veden vastus laski 30%. Nopeus nousi lähelle 100 km/h !

- maanpuolustus.org -

Kommentit (6)

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Kun kerran tukialushävittäjät lähetetään taivaalle höyrykatapulttien avulla, miksei tämä lähetys tapadu aina 2. kannelta, jolloin ylin kansi voitaisiin varata laskeutuville koneille ?

setamies
Seuraa 
Viestejä13
Liittynyt8.1.2016

Nousupaikka vie aika vähän kansitilaa, olisko alle 50 metriä. Toisaalta alatasoilla on liiankin ahdasta, johtuu kapenevasta leveysgeometriasta. Vain yläkansi on leveä.

Toisaalta jos nousu olisi kakkostasolla, niin nouseva kone voisi törmätä läpilaskun tekevään koneeseen. Nykyään nousu ja laskutoiminta ei ilmeisesti häiritse toisiaan, kun nousevan koneen takana on "seinä" pysäyttämässä suihkuvirtauksen ja läpilaskutkin menee hieman nousukoneiden ohi. Sehän olisi tavoite, että voi nousta ja laskeutua tarpeen tullen välittömästi, ilman jonotusta. Nykyään voi ilmeisesti nousta kaksi konetta rinnakkain, yhtä aikaa.

Jos tulee suurhälytys, niin vie oman aikansa saada 50 konetta ilmaan, eli sekä-että olisi ehkä ratkaisu, tai F-35B. Ja sitten ne kaikki haluaa laskeutua samaan aikaan puolen tunnin päästä. Pullonkaulana voi olla hissit tai laskuvaijerin palautuksen nopeus. Kunhan arvailen, kertokaa jos on oikeaa tietoa.

- maanpuolustus.org -

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38517
Liittynyt6.12.2009

setamies kirjoitti:
Lentotukialus ajoi taistelun tuoksinassa suuren sinilevälautan läpi. Lämmönsiirtimien ulkopinnat peittyivät paksulla mönjäkerroksella. Jäähdytyspumput menivät maksimiteholle automaattisesti, mutta vähän ajan kuluttua automatiikka alkoi rajoittamaan höyryn kehitystä. 194 MW laski tasolle 48,5 MW eli 75% työntövoimasta katosi.

Neuvokas kapteeni komensi 30 Super Hornettia kannelle kolmeen riviin. Kymmenen konetta vierekkäin siivet edelleen taitettuina, ja rivien etäisyys 160 metriä (kannen pituus Nimitz-luokassa on 333 metriä). Koneet kiinni kanteen ja 60 ohivirtausmoottoria jyrähti käyntiin.

Laivan alkuperäinen työntövoima on 3500 kN mutta töhnän takia vain 25% eli 875 kN. Lentokoneet tuo 60 x 62kN lisää, ilman jälkipolttoa, eli 3750 kN. Yhteensä oli nyt siis 4625kN eli reilusti enemmän kuin lähtötilanne, ja laiva tekikin uuden nopeusennätyksen, 39,6 mph eli 73 km/h ! Laiva nousi hieman plaaniin, ja veden vastus laski 30%. Nopeus nousi lähelle 100 km/h !

Kertooko tarina että lähtikö mönjä?

setamies
Seuraa 
Viestejä13
Liittynyt8.1.2016

Kuten ainakin purjehtijat tietää, niin sinilevälautta pitää ylittää maksimivauhtia eli pitäisi ottaa Hornetit lavalle jo aikaisemmin. Aina levää ei kuitenkaan huomata ajoissa.

Melkein kaikki levä irtoaa tuossa vauhdissa. 100 km/h on melkoinen painepesuri. Jopa maali on kovilla.

Jossain on käytetty irtonaisia varamoottoreita kakkostasolla koepenkissä ja saatu hieman navigaatio-softaan hämminkiä generoitua. Autopilotti ei pidä tuntemattomista voimista ja yrittää kompensoida ne pois. Eli laskee höyryn tuottoa.

- maanpuolustus.org -

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat