Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

http://www.hs.fi/elama/a1452658874627?jako=3047734347cc4e08c26342852937c...

Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”
Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtajan Heli Vaarasen mukaan on yhä tavallisempaa, että mies kokee itsensä väheksytyksi parisuhteessa

ELÄMÄ 13.1.2016 16:09
Merituuli Saikkonen
HELSINGIN SANOMAT

Naisesta kuoriutuu parisuhteessa kaiken päättävä kenraali, ja miehestä tulee hänen uskollinen apurinsa.

”Naiset puhuvat miehistään kuin nämä olisivat vähän vähemmän älykkäitä ihmisiä tai vallattomia lapsia, joita ei saada kuriin”, sanoo Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtaja Heli Vaaranen.

Miehet eivät Vaarasen mukaan puhu naisista vastaavalla tavalla juuri koskaan.

Väestöliiton asiantuntija: Olen huolissani miesten väheksymisestä liitoissa ja sinkkuelämässä.

”Se koettaisiin todella omituiseksikin. Puhua nyt vähättelevästi ihmisestä, jonka kanssa elää ja jota rakastaa. Naisten suhteen puhetapaan törmää joka paikassa: ratikoissa, kahviloissa, internetin keskustelupalstoilla… Missä vain naiset puhuvat miehistään, erityisesti koulutetut naiset.”

Sivut

Kommentit (300)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

http://www.hs.fi/mielipide/a1452576623366?ref=hs-art-suositellut

Väestöliiton asiantuntija: Olen huolissani miesten väheksymisestä liitoissa ja sinkkuelämässä
Väestöliiton palveluissa nähdään miehen kärsimys siitä, miltä tuntuu tulla parisuhteessa kohdelluksi välttämättömänä pahana tai tyttö­kavereita huonompana ystävänä, kirjoittaa Väestöliiton Parisuhdekeskuksen johtaja Heli Vaaranen HS:n mielipidepalstalla.

Rosa Meriläinen kirjoittaa blogissaan (HS 5.1.) nais ystävien korvaamattomuudesta miehiin nähden . Ajatus ilmentää ajallemme ominaista menestyvien naisten tapaa puhua miehistä väheksyvästi ja naisystävistä ylistävästi. Ilmiö tulee vastaan myös Väestöliiton parisuhdepalveluissa netissä ja vastaanotoilla. Huolestuttavaa on, kun puhe muuttuu miestä syrjiväksi toiminnaksi ja avoimeksi väheksymiseksi.

MooM
Seuraa 
Viestejä7242
Liittynyt29.6.2012

Kukin tyylillään. Molemmissa sukupuolissa on kypsymättömiä ja parisuhteeseen sopimattomia yksilöitä. On varmaan yleisempää, että nainen ottaa äidin roolin (suhteessa mieheen) ja mies taas useammin kapinoivan teinin. Alkusyy voi olla kummassa vaan (molemmat roolit johtavat väkisinkin siihen, että toisen on vähän pakko ottaa rooli itsekin - tai häipyä).

SItten on ihmistyyppi, joka hyväksikäyttää toista häikäilemättä, eli raha ja/tai työpanos/seksi kelpaa (tässäkin molempia sukupuolia, ilmenee vähän eri tavalla keskimäärin), vaikka ystävyyttä tai kumppanuutta ei ole ja käytös on sen mukaista. 

Mutta sitä olen itsekin ihmetellyt, miten rumasti ihmiset puhuvat puolisoistaan ja puolisoilleen. Erityisesti naiset, miehet kai tilittävät vähemmän muutenkin. Riitely on erikseen, mutta sellainen jatkuva väheksyntä ja arvostelu on tosi kiusallista katsoa sivusta ja varmasti syö ihmistä. Miehissä ongelma on kai enemmän vapaamatkustus, perheen arkeen ei osallistuta mitenkään eikä vaimoa huomata ollenkaan. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1579
Liittynyt13.11.2014

Naiset voivat parhaiten ympäristössä jossa on miesylimäärää. Näin tarjolla on riittävästi huomiota ja kilpailua naisten suosiosta. Erityisesti tämän huomaa työpaikoilla - mitä suurempi osuus naisia, sitä enemmän "draamaa" kun koetaan jäätävän paitsioon. Selkäänpuukotuksiin sekä niiden suunnitteluun alkaa kulua enin osa ajasta.

Jos vaimo on harrastusporukassa jossa joku on lähiaikoina eronnut, kannattaa varoa. Eronnut kertoo maukkaita tarinoita sinkkuuden ihanuudesta toisille, eikä aikaakaan kun "vertaistuki" on saanut aikaan erojen hyökyaallon ryhmässä. Erojen seurauksia sitten taas itketään jossain toisessa ryhmässä.

Toisaalta, edelliset kommentaattorit ovat myös oikeassa.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9317
Liittynyt18.8.2008

Höpöpuheita. Kyllä se meikä päättää todella tärkeistä asioista.

Joitain hommia on tullut vaimollekin delegoitua - kuten varmaan moni muukin - mitä arvon arvostelijat eivät ole huomanneet.

Teen siis tärkeät päätökset, kuten Syyrian tai Irak:n tilanteet ja Yk:n linjausten hyväksyntä.

MooM
Seuraa 
Viestejä7242
Liittynyt29.6.2012

syytinki kirjoitti:

--

Teen siis tärkeät päätökset, kuten Syyrian tai Irak:n tilanteet ja Yk:n linjausten hyväksyntä.

On tullut huomattua, että aika monenlaiset vastuun- ja työnjaot perheen sisällä voivat toimia. Onhan se hyvä, että perheyksiköllä on selkeä kanta näihinkin asioihin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

mdmx
Seuraa 
Viestejä5973
Liittynyt23.11.2009

En kyllä oikein kanssa tota meillä ihan allekirjoita, mutta varmasti näin voi joillakin olla.

Molemmat tykkää liidata ja johtaa. Joskus käydään kovaäänistä keskustelua, kumpikaan ei tykkää perääntyä aluksi. Joskus olen itse oikeassa, joskus väärässä, riippuu ihan asiasta. Tunneälyyn liittyvissä jutuissa vaimo usein on lopulta oikeassa. Meillä on linjaksi muodostunut jäätävä rehellisyys kaikista asioista, eli voisi sanoa että tavoitteena ei ole suojella toista ikäviltä tunteilta vaan pyrkiä selvittämään miksi joku tuntuu ikävältä. Eli nostetaan sitä kissaa pöydälle aina kun siltä tuntuu.

Avoin ja molempien tiedostama pyrkimys on tasavertaiseen kumppanuuteen, ei siihen että ollaan isää ja äitiä tai kapinoivaa lasta toisillemme. Tottakai tulee tilanteita että lipsuu, ja silloin toinen siitä kyllä sanoo. 

Vaimo helpommin loukkaantuu, ja sen saa kyllä sitten itse tuntea nahoissaan. Toisaalta sitten kun dialogia jatkaa muutaman päivän kuluttua, tiedostaa itsekin että näin kävi. Eli siinä mielessä voisi sanoa että itse on se vakaampi osapuoli, ja välillä miettii tarkemmin miten asiat tuo esiin. Mutta itse koen tämän luonnollisena, kuin myös fyysisen suojelun. Jos en olisi vahvempi, kokisin että olen liian heikko kyseiselle naiselle.

Tätä ei parane kyllä suoraan sanoa, pari kertaa erehtynyt niin tekemään, ja senkin sai tuntea nahoissaan. :)

Mulla on enemmän rahaa, eli hankinnoissa se viimeinen sana usein on itsellä. Tottakai suuret hankinnat on yhteisiä, mutta siitä huolimatta, se viimeinen sana on sillä kenen kortti vinkuu. Mutta eipä tule mieleen yhtäkään tilannetta jossa tästä olisi tullut konflikti, eli ilmeisesti ollaan samoilla linjoilla tyylin/sisustuksen/yms suhteen. 

Nainen kaipaa huomiota ja huomaamatonta suojelua, mies kaipaa kunnioitusta. Näillä mennään. :) Vaikka joskus tulee sanottua liian suoraan päin naamaa, koskaan ei ole tullut puhuttua seläntakana pahaa. Se on muutenkin lopun alkua mielestäni. Myöskin silloin kun on muita ihmisiä paikalla, ei tietyistä asioista puhuta, kirjoittamaton sääntö jota ei tarvitse onneksi edes sanoa. Tämä on epäkunnioittavaa, ne ikävät jutut puhutaan aina kahdenkesken, toista ei saa saattaa ikävään tilanteeseen[epämiellyttävään tunteeseen] niin että muita ihmisiä on paikalla. Se on halpamaista, ja osoittaa mielestäni sen ettei asioista pystytä puhumaan suoraan.

Joskus näkee ihmisiä jotka halventavat puolisoaan ryhmässä. Tuntuu pahalta toisen puolesta. Itse tuppaan kysyä aika suoraan että kannattaisko erota. Sitten ei tarvii yleensä enää niitä ihmisiä katsella, tai ei ainakaan kuunnella noita juttuja.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5973
Liittynyt23.11.2009

MooM kirjoitti:
syytinki kirjoitti:

--

On tullut huomattua, että aika monenlaiset vastuun- ja työnjaot perheen sisällä voivat toimia. Onhan se hyvä, että perheyksiköllä on selkeä kanta näihinkin asioihin.

Kai voi sanoa että itse teen myös linjauksia Syyrian, Irakin yms tilanteista. Ei noita päätöksiksi kyllä voi sanoa, ei siinä mitään päätetä. :) Vaimoa ei juuri nuo aiheet kiinnosta niin voi linjata ihan mitä haluaa, ja kaikki uppoo. Tai siis uppoo toisesta korvasta sisään ja valuu toisesta ulos. Jotain isompia linjoja jää sisäänkin ehkä.
Selkeä työnjako minkä tahansa yhteisön, oli sitten perhe tai työ, on käytännön[arjen] toimivuuden kannalta aika olennaista. Yksilöiden välillä on selkeitä eroja, toiselle sopii paremmin toisenlainen työ, toiselle toinen. Kai noi aika hyvin mätsää vanhanaikaisiin sukupuoli jaotteluihin ainakin meidän kohdalla.

Tosin kerrostaloelämä kaupungissa hieman rajottaa sitä toimintaa mikä itselle on luonnollista, mutta mökillä palataan hyvin luontevasti niihin rooleihin. Tarvii sitten harrastuksilla koittaa paikata tätä vajetta. Seuraava isompi hankinta okt vähän kaempana kaupungista.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5973
Liittynyt23.11.2009

SamikoKu kirjoitti:
Ja kaiken alla tämä Blokikirjoitus. (Vaatii lukuoikeudet)

http://www.hs.fi/elama/a1451875474058

Miehiä tulee ja menee, mutta ystävättäret pysyvät
Naisen elämään liittyy asioita, joita voi juhlistaa parhaiten toisten naisten kanssa, kirjoittaa HS:n kolumnisti Rosa Meriläinen.

Nojoo.. Naisia tulee ja menee, mutta kaverit pysyvät. Pätee myös moneen mieheen. Ite koen kyllä että nyt on asetuttu, mutta eihän sitä koskaan varmaksi tiedä mitä tulevaisuus tuo mukanaan, reilu 11v nyt takana.

Jos ero tulee niin vertaistuki kunnon[tajupois] kännien kera, ei kuulosta ollenkaan huonolta ajatukselta. Miehiltä saa sellaista tietynlaista empatiaa johon nainen ei koskaan voi kyetä. Kun parisuhteen yllättäen päätyttyä on hetkellisesti sellaisessa 'En ymmärrä yhtään mistään yhtään mitään." tilassa, kun asiat ja koko elämä yllättäen kääntyy päälaelleen.

Miehen elämään liittyy myös asioita, joita voi jakaa[huom, sana juhlistaa ei oikein mielestäni istu tähän] parhaiten toisten miesten kanssa. Onhan se nyt ihan eri maailma.

MooM
Seuraa 
Viestejä7242
Liittynyt29.6.2012

mdmx kirjoitti:

Miehen elämään liittyy myös asioita, joita voi jakaa[huom, sana juhlistaa ei oikein mielestäni istu tähän] parhaiten toisten miesten kanssa. Onhan se nyt ihan eri maailma.

Ihan uteliaisuudesta: mitä nämä ovat. En siis kiistä enkä paheksu, vaan haluaisin esimerkkejä.

Itse en oikein löydä tuollaisia. Tietysti on jotain, joista puolisoni ei niin ole kiinnostunut eikä siksi ymmärrä merkitystä, mutta silloinkin jos rautalangasta väntää, että tämä on iso juttu, osaa olla iloinen siitä, että minä olen. Tai vastaavasti tukea, jos asia on negatiivinen. Mutta se on persoonajuttu, ei sukupuolesta riippuva. 

silfos
Seuraa 
Viestejä441
Liittynyt5.3.2010

Parisuhteista avioliitto on Miehelle huonoin mahdollinen: onnistumisen mahdollisuudet 50/50, jos ei onnistu niin kodin menetys ja usein myos
lapsen/ lasten menetys.

si vis pacem, para bellum

Vierailija

MooM kirjoitti:
mdmx kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta: mitä nämä ovat. En siis kiistä enkä paheksu, vaan haluaisin esimerkkejä.

Itse en oikein löydä tuollaisia. Tietysti on jotain, joista puolisoni ei niin ole kiinnostunut eikä siksi ymmärrä merkitystä, mutta silloinkin jos rautalangasta väntää, että tämä on iso juttu, osaa olla iloinen siitä, että minä olen. Tai vastaavasti tukea, jos asia on negatiivinen. Mutta se on persoonajuttu, ei sukupuolesta riippuva. 

Konservatiivisempi siipi ei pysty aiheuttamaan julkista pahennusta naisten kanssa. Miehillä on sisäsyntyinen tarve välillä taantua, eikä siihen kuvioon sovi roisi akka. Se nyt ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö nainen saisi taantua, mutta kaksi pahaa ei tee yhdestä hyvää. Sen takia pidän akkojen lässytyksiä "kun nainen tekee, niin se onkin sitten eri asia" turhanpäiväisenä kaakatuksena joka vain kertoo siitä ettei ihminen itse tiedä mitä haluaa.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

”Pariterapiaan miehet tulevat kuin syytettyinä. Syytettyinä siitä, etteivät ole pystyneet täyttämään naisen kaikkia vaatimuksia.”

Olisiko niin että ne pariskunnat jotka päätyvät pariterapiaan tulevat usein juuri tälläisella asetelmalla?
Muutakin siellä oli ja ilmeisesta Vaaranen kkirjoitti kokemuksen syvällä rinta-äänellä eli tuskin ihan tuulesta temmattua puhetta. Eli tämä asetelma on yleistymään päin.
Jos se on totta niin mistä se mielestänne johtuu?

Huomaako naiset ylipäätään itse jos he päsmäröivät?
Pyrkivätkö miehet olemaan matsompia kuin todellisuudessa ovatkaan asiaa kysyttäessä, kaunistelevat tai siloittelevat tilannetta?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat