Auton akun talvivarusteidea

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulipa tuossa mieleen, että eikös kannattaisi pohjolan kylmiin oloihin kehittää auton akun ympärille sentin-parin eristekerros, joka säilyttäisi akun lämpimämpänä pakkasella?

Sellainen polyuretaani tms laatikko, johon akku pudotettaisiin. Kannessa ja reunoissa voisi olla alas viettävät ilmakourut, että akusta mahdollisesti pääsevät kaasut pääsisivät purkautumaan laatikon pohjassa olevista rei'istä ulos.

Latautuessaanhan akku lämpenee ja tuo lämpö sitten säilyisi "termarissa" pidempään, ehkä jopa yön yli niin, ettei akku menisi -20 asteiseksi.

Patentin paikka?

Kommentit (8)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Etkai vaan ole lukenut Tekniikan Maailmaa? Muistaakseni uusimmassa oli kuvailtu juurikin tuollainen kaupallinen sovellus. Vai oliko se joku muu tekniikan alan lehti, en nyt ihan tarkkaan muista.

Vierailija
Leuka
Tulipa tuossa mieleen, että eikös kannattaisi pohjolan kylmiin oloihin kehittää auton akun ympärille sentin-parin eristekerros, joka säilyttäisi akun lämpimämpänä pakkasella?

Sellainen polyuretaani tms laatikko, johon akku pudotettaisiin. Kannessa ja reunoissa voisi olla alas viettävät ilmakourut, että akusta mahdollisesti pääsevät kaasut pääsisivät purkautumaan laatikon pohjassa olevista rei'istä ulos.

Latautuessaanhan akku lämpenee ja tuo lämpö sitten säilyisi "termarissa" pidempään, ehkä jopa yön yli niin, ettei akku menisi -20 asteiseksi.

Patentin paikka?

aromipesä aromipesä aromipesä. Osta pyöreä aromipesä ja muotoile siitä kantikas aromipesä akulle. Voit myös ottaa akkuvalmistajiin yhteyttä ja pyytää niitä suunnittelemaan aromipesään sopiva akku

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Leuka
Tulipa tuossa mieleen, että eikös kannattaisi pohjolan kylmiin oloihin kehittää auton akun ympärille sentin-parin eristekerros, joka säilyttäisi akun lämpimämpänä pakkasella?



Eristeen pitäisi olla sen verran paksu, että se riittäisi pitämään akun lämpimänä ajokertojen välillä. Tämä vaatisi jo aika paksuja vällyjä. Taloissakin tarvitaan katoissa jo noin 40 cm:n paksuisia eristeitä, vaikka sisällä on kuitenkin aktiivinen lämmitys. Aerogeelillä saisi kyllä eristepaksuuksia oleellisesti ohennetuksi - en kyllä tiedä onko tuo palonkestävää.

Leuka

Sellainen polyuretaani tms laatikko, johon akku pudotettaisiin. Kannessa ja reunoissa voisi olla alas viettävät ilmakourut, että akusta mahdollisesti pääsevät kaasut pääsisivät purkautumaan laatikon pohjassa olevista rei'istä ulos.



Polyuretaani on palavaa, joten sitä ei missään nimessä pidä tunkea akun tai muutenkaan mihinkään auton lämmölle altistuvaan paikkaan.

Tuuletusreiät todellakin tarvitaan. Mutta samalla tuuletusreiästä liikkuu konvektiovirtausten vuoksi lämpö pois.

Leuka

Latautuessaanhan akku lämpenee ja tuo lämpö sitten säilyisi "termarissa" pidempään, ehkä jopa yön yli niin, ettei akku menisi -20 asteiseksi.



Järjestelmään tarvittaisiin myös aktiivinen jäähdytys. Nämä kaikki yhdessä vaatisivat hurjasti tilaa. Voisihan tuollaisen toki viritellä vaikkapa takakonttiin, mutta missäs sitten kuljetat tavarat? Jäähdytys taas vie energiaa kesällä. Lisäksi epäilen, että muutoskatsastuksesta tuollainen viritelmä ei mene kovinkaan helposti.

Leuka

Patentin paikka?

Ehkäpä ei... Voihan akkua yksinkertaisesti lämmittää tarvittaessa.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Voisikohan auton akun pitää lämpimänä radioisotoopeilla? Siinä tosin on omat riskitekijänsä, mutta akun sisällä on joka tapauksessa aika ikäviä liemiä.

Vierailija

Ihan hyvä idea, mutta vaikea toteuttaa. Autot kuitenkin suunnitellaan about Keski-Euroopan sääolosuhteisiin (-10 - +40 C), jolloin suunnittelussa ei huomioida extreme-pakkasia (<-20 C). Tästä johtuen autojen suunnittelijat sijoittavat akun mahdollisimman hyvän paikkaan kolarin, edullisen painopisteen ja helpon käsillepääsyn kannalta. Minulla ei esim. ole paljoa akun ympärillä tilaa. Tulin juuri todenneeksi kun vaihdoin lullaan uutta akkua.

SAAB:illa oli muistaakseni joksus ainakin proto-asteella sellainen jäähdytysvedenkierto, joka varastoi läpöenergiaa. Jonnekin tulipellin lähelle oli suunniteltu jotain suoloja (ei tarkempaa muistikuvaa, en ole kemisti) sisältävä tankki. Jäähdytysvesi kiersi tankin kautta ja luovutti lämpöenergiaa tankkiin. Kun auton sammutti ja antoi jäähtyä, jäi suolatankkiin pitkäksi aikaa hyvä määrä lämpöenergiaa, jolla sai jäähdytysveden lämpenemään uudelleenkäynnistyksessä huomattavasti nopeammin kuin ilman. Koska järjestelmää ei ole otettu edes lisävarustelistalle, olettaisin sen olleen kustannuksiin nähden liian kallis.

Vierailija

Olen jo pitkään ihmetellyt ettei Defa tai Calix ole kehittänyt akun läämmitintä. Sillä olisi ratkaiseva vaikutus akusta saatavaan tehoon pakkasella.
Muistelen, että -20 asteessa akku antaa enää noin 20% siitä mitä lämpimänä.
Olisi tuotekehityksen paikka.

Vierailija

Onhan se jo kehitetty sellainen lämpöeriste akun ympärille. Muistaakseni joulun tienoilla sanomalehdessä oli juttu miehestä, joka oli pidemmän aikaa kehitellyt tätä akun lämmitystä. Sitä oli tarkoitus käyttää erityisesti raskaiden ajoneuvojen, kuten kuorma-autojen akkuihin.

Olisi kätevää, kun moottorin lohkolämmittimen johdosta otettaisiin hieman energiaa pienelle akun lämmittimelle ja laturille. Eipä haittaisi talvella pieni ylläpitovaraus, kun muutenkin akku on koetuksella pakkasilla. Ei ole akulle hyväksi, jos sen joutuu starttaamaan tyhjäksi. Käynnistysakkua ei ole tarkoitettu sellaiseen, että se käytetään aivan tyhjäksi saakka.

Vierailija
Leuka
Tulipa tuossa mieleen, että eikös kannattaisi pohjolan kylmiin oloihin kehittää auton akun ympärille sentin-parin eristekerros, joka säilyttäisi akun lämpimämpänä pakkasella?

Sellainen polyuretaani tms laatikko, johon akku pudotettaisiin. Kannessa ja reunoissa voisi olla alas viettävät ilmakourut, että akusta mahdollisesti pääsevät kaasut pääsisivät purkautumaan laatikon pohjassa olevista rei'istä ulos.

Latautuessaanhan akku lämpenee ja tuo lämpö sitten säilyisi "termarissa" pidempään, ehkä jopa yön yli niin, ettei akku menisi -20 asteiseksi.

Patentin paikka?

No, ei ainakaan patenttia kannata hakea. Se on nimittäin jo aikaa sitten käsitelty ja vehjettä nimitetään lämpöakuksi. Niitä ihan tehdäänkin Suomessa. Eli kyseessä on massa-akku, johon ajon aikana varastoituu moottorin hukkalämpöä ja tätä "ylimääräistä" energiaa voidaan sitten käyttää esim. käynnistyksessä ja alkukilometreillä päästöjä pienentämään tai sitten vaikkapa tolpalla seisovan pirssin taukolämpönä.

Suomessa ensimmäiset lämpöakun kaupalliset toteutukset tulivat jo siellä 1980-luvun lopulla ja ensiksi Saappi 99:hin ja nykyään sovellutukset ovat saatavissa autoon kuin autoon, ja monissa vakionakin.

Uusimmat

Suosituimmat