Seuraa 
Viestejä94
Liittynyt16.1.2016

Fillarissa on 600 lumenin ajovalo, ongelma on akun pakkaskestävyys, eli sitä ei ole, onko mitään kikkaa.
Tietenkin jos johtoa olisi pitemmälti voisi akkua pitää taskussa, vaan ei riitä pituus.
Taitaa olla niin ettei kovilla pakkasilla voi pyöräillä pimeään aikaan.
puoleen tuntiin herkee antamasta virtaa -20°C pakkasessa.

Joka kauvan elää, se paljon näkee.

Kommentit (13)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28936
Liittynyt16.3.2005

Akkujen kapasiteetti laskee lämpötilan laskiessa. Se seuraa luonnonlaeista ja sitä ei voi estää. Vaihtoehdot ovat siis pitää akku lämpimänä, käyttää suurempikapasiteettista akkua tai vaihtaa akku kesken ajon.  Taskussa pidettävän akun kanssa on syytä kiinnittää erityistä huomiota paloturvallisuuteen (lue: kunnon liitokset, sulakesuojaus akun vieressä, oikean paksuinen johto ja riittävän virrankestävät liittimet, litiumakkuja ei taskuun missään tapauksessa).

Kingisghan
Seuraa 
Viestejä94
Liittynyt16.1.2016

Neutroni kirjoitti:
Akkujen kapasiteetti laskee lämpötilan laskiessa. Se seuraa luonnonlaeista ja sitä ei voi estää. Vaihtoehdot ovat siis pitää akku lämpimänä, käyttää suurempikapasiteettista akkua tai vaihtaa akku kesken ajon.  Taskussa pidettävän akun kanssa on syytä kiinnittää erityistä huomiota paloturvallisuuteen (lue: kunnon liitokset, sulakesuojaus akun vieressä, oikean paksuinen johto ja riittävän virrankestävät liittimet, litiumakkuja ei taskuun missään tapauksessa).

Pahoin pelkään että akku on joku kiinalainen paska, niin onneton on kylmyyttä kestämään.

180 min lupaavat käyttöaikaa yhdelle varaukselle se voi pitää kutinsa jos ei pakkasta ole.

Epäilen kyllä sitäkin taidan kokeilla sisäätiloissa jos lähellekkään tuntia pääsee olen tyytyväinen.akku on n. 9V Ah ei ole mitään merkintää.

kolmesta AA  3,7 V akkuparistosta saisi tehtyä kunnon akun.

Joka kauvan elää, se paljon näkee.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28936
Liittynyt16.3.2005

16LA kirjoitti:
Pahoin pelkään että akku on joku kiinalainen paska, niin onneton on kylmyyttä kestämään.

Halvat ovat yleensä huonompia, mutta mikään akku ei toimi kunnolla 20 asteen pakkasessa.

Lainaus:
kolmesta AA  3,7 V akkuparistosta saisi tehtyä kunnon akun.

Ei saa. Tarvitset paljon enemmän kapasiteettia. Ei millään pahalla, mutta tuolla sähköteknisellä osaamisella ei kannata alkaa säätää akkujen kanssa. Akku voi räjähtää, syttyä tuleen, vuotaa syövyttviä kemikaaleja ja johdotus voi ylikuumentua ja syttyä tuleen (ei kovin miellyttävää, jos johto kulkee taskussa),  jos ne on mitoitettu ja/tai kytketty väärin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28936
Liittynyt16.3.2005

John Carter kirjoitti:
Hommaa vanha kunnon dynamovalo, se toimii kelillä kuin kelillä.

Lumenit voivat kyllä jäädä aika rankasti 600:sta. Napadynamovalo on näppärä huomiovalo kaupungeissa, mutta ei riitä urheilulliseen ajoon pimeässä. Sillä perinteisellä renkaan kylkeä hinkkaavalla ei tee mitään. Se, joka nauttii niin äärimmäisistä askeettisuuden ilmenemismuodoista heittää mieluummin koko fillarin jorpakkoon ja kävelee paljain jaloin traktorinpyörää perässään vetäen.

Kingisghan
Seuraa 
Viestejä94
Liittynyt16.1.2016

Neutroni kirjoitti:
16LA kirjoitti:
Pahoin pelkään että akku on joku kiinalainen paska, niin onneton on kylmyyttä kestämään.

Halvat ovat yleensä huonompia, mutta mikään akku ei toimi kunnolla 20 asteen pakkasessa.

Lainaus:
kolmesta AA  3,7 V akkuparistosta saisi tehtyä kunnon akun.

Ei saa. Tarvitset paljon enemmän kapasiteettia. Ei millään pahalla, mutta tuolla sähköteknisellä osaamisella ei kannata alkaa säätää akkujen kanssa. Akku voi räjähtää, syttyä tuleen, vuotaa syövyttviä kemikaaleja ja johdotus voi ylikuumentua ja syttyä tuleen (ei kovin miellyttävää, jos johto kulkee taskussa),  jos ne on mitoitettu ja/tai kytketty väärin.

Kyllä poveri riittää.

ENERPOWER+ 18650 Sanyo 3350 mAh 7.0 A

Erittäin laadukas akku 3350 mAh / 12 Wh kapasiteetilla! Sisältä löytyy japanilainen Sanyo NCR18650BL -akkukenno. Akussa on huolella valittu ja tarkasti Li-Ion kennon valmistajan ohjearvojen mukainen suojapiiri, joka estää ylilatauksen, syväpurkautumisen ja vaarallisen suuret purku- ja latausvirrat. 

ENERPOWER-akut suunnitellaan ja valmistetaan Saksassa

Nimellisjännite 3,7 V (maks. latausjännite normaali 4,2 V)

Nimellinen kapasiteetti 3350 mAh (minimi 3250 mAh)
Maksimi purkuvirta 7 A
Elektroninen suojapiiri (PCB)
Pituus x paksuus: 69 x 18,8 mm
Paino: 48 g
Valmistettu Saksassa
Kenno valmistettu Japanissa
Takuu 12 kk.

Joka kauvan elää, se paljon näkee.

Kingisghan
Seuraa 
Viestejä94
Liittynyt16.1.2016

John Carter kirjoitti:
Hommaa vanha kunnon dynamovalo, se toimii kelillä kuin kelillä.

On olemassa uusia induktio dynamoita joissa ei tule haittaavaa jarrutusta, lumen kanssa tukkeutumista.

Pinnoihin asetetaan sellaiset induktiolevyt ja vastakappale haarukkaan ei paristojen vaihtoja koskaan.

Joka kauvan elää, se paljon näkee.

Kingisghan
Seuraa 
Viestejä94
Liittynyt16.1.2016

Reelight ja muutama muu valmistaja tekee valoja, jotka saavat käyttövoimansa sähkömagneettisesta induktiosta. Eli pinnoihin kiinnitetään magneetit, jotka synnyttävät sähkövirtaa ohittaessaan lähelle kiinnitetyn valaisimen sisältä löytyvän kelan. Nämä valot ovat tyypillisesti vain huomiovaloja, eli niillä ei varsinaisesti näe ajaa pimeällä tiellä. Mutta ne ovat toimiessaan huolettomia kuten dynamovalot.

Joka kauvan elää, se paljon näkee.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28936
Liittynyt16.3.2005

16LA kirjoitti:
Kyllä poveri riittää.

ENERPOWER+ 18650 Sanyo 3350 mAh 7.0 A

Merkki-18650:t näyttävät paremmilta, mutta kirjoitit AA-akuista, jotka ovat paljon pienempiä. Nuokin kärsivät pakkasesta. Tee samalla kaksi pakettia ja laita liitin, joka mahdollistaa nopean vaihdon.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013

Ei pelitä nämä fillarin akut yli kymmenen asteen pakkasessa, eli kun akun lämpötila alittaa - 10 astetta virtaa ei juurikaan saa ulos. vaan eipä ole mukavaa pyörällä ajokaan pakkasessa, normaali työmatkan, 10-20 min kestää joten kuten.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

MooM
Seuraa 
Viestejä6322
Liittynyt29.6.2012

Mulla on viiden euron ledivalo ja siinä tavalliset AA-paristot, samat patterit ollut syksystä asti. Tänä aamunakin oli -30 ja kyllä siinä sen veran tuikkua näkyi, että erottuu liikenteessä. Matkaa pari kilometriä, pitkiä retkiä ei viitsi tehdä, kun tulee liian hiki.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat