Valveunet(/enneunet(?)); kokemuksia, pohdintaa ja muuta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pelailet liikaa? No ei kai... hullu olet. no ei kai.. Kai tolle joku selitys on. anteeksi itseni

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Montako kertaa päivässä tulee mieleen, saada pesää joltain muijalta? Jollekin tutulle tapahtuvan jotain pahaa?

Vierailija

Näin unta, että heräsin. Sitten se tuli toteen, kun heräsinkin. Näissä on muuten jännää se, että joskus luulen heränneeni, mutta näenkin vain unta heräämisestä. Ja unessa joskus siis tajuan, että hetkinen, tämähän onkin vielä unta, ja sitten herään oikeasti.

Vierailija

Deja vu:n tapenen juttuhan tuo on, vaikka luulisitkin että olet tuon unen joskus nähnyt niin se on oikeasti vain tapahtuma hetkellä tapahtuvaa aivojen "lagitusta" .

Vierailija

juuri tänään näin sellasta "deja vuuta".. johtuu tiettävästi siitä että toinen aivopuolisko käsittelee asioita nopeammin kuin toinen.

Vierailija

Koosteena siis kronologisessa järjestyksessä:
1. "Näen" valveunen/enneunen.
(Muistan "uneni" siis aamulla ja myöhemminkin, en ole unohtanut sitä, se ei vain ole mielessä kokoaikaa (niinkuin normaalisti jokin muu asia/kokemus/tms)

--Aikaa kuluu noin kahdesta kuukaudesta noin puoleen vuoteen--

2. Hetkeä ennen (½-1min ehkä) kun asia toteutuu niin muistan "uneni" ja kaikki asiat siitä ja saan tietoisuuden/hallinaan tunteen. Ja hetken päästä "unessa" "nähty" tilanne on käynnissä (ja tiedän mitä kukakin tulee sanomaan, tekemään jne).

Siinä se vähän onkin, koska kronologinen on tosiaan "kronologinen" vasta tässä tapauksessa silloin kun mieli kokoaa tapahtuneen uudestaan kasaan. Menneisyyden tapahtumat suhteessa nykyhetkeen saavat sisäisen kellon tilat vääristymään.

Vierailija

Minäkin olen nähnyt semmoisia, mutta kyllä minäkin uskon että se "uni" muodostuu vain siinä tilanteessa kun sen tietää nähneensä. Muussa tapauksessa sitä ei voi selittää tieteellisesti.

Vierailija

Uskon tällaisen "deja vuun" johtuvan vain ja ainoastaan siitä, että ihmisen aivot temppulee. Siis luulet nähneesi jotain unessa tai ennen ja se on tapahtunut = deja vu
Olen itse tuntenut vastaavia tuntemuksia että jotain on oikeasti joskus tapahtunut jossain unessa.. tai jotain.. se tuntuu varsin yliluonnolliselta, mutta silti uskon siihen että aivothan siinä "deja vuussa" temppuilee.
Olisi varsin hienoa tehdä tästä jokin äänestys että ketä on nöhnyt deja vuun tapaisia ilmiöitä

Vierailija
Makekaze
Tuppu L

Siis se "uni" on silloin aikoja ennen tapahtuman tapahtumista.

Niin sitä vain luulee. Oletko luullut joskus olevasti 100% oikeassa, mutta oletkin väärässä? (aivot valehtelee joskus)

Jos sinä olisit kirjoittanut nuo tapahtumat paperille (tai vastaavaan), niin sitten se olisi jo aika ihmeellistä, mutta ei aivoihin voi aina luottaa.

Vierailija

On minullekkin tapahtunut tuommoista mutta kun jälkeenpäin on miettinyt niin en olekkaan kovin varma että olen nähnyt sitä unta joskus. Jos kirjotat unet ylös päivittäin ja joku tapahtuma vastaa täysin unta, niin sitten voisit alkaa miettimään että onpa ihmeellistä, mutta tuo kuulostaa juuri semmoiselta että kun se asia oikeasti tapahtuu niin silloin myös se mitä luulet olleen uneksi ja tapahtuneen puoli vuotta sitten, taltioituu aivoihin.

Erakko
Seuraa 
Viestejä1807
Liittynyt26.8.2005

Kun käännyin valtatielle, liikenne oli yht'äkkiä ruuhkainen. Tajusin heti tilanteen liittyvän mielenterveyteeni. Muilla autoilla tuntui olevan kova kiire, ne ohittivat minut vauhdilla jousituksen ollessa keinuvan liippaavaa kuin vanhoissa Mossen Elite- malleissa, vaikka uusia länsiautoja olivatkin. Ajoin kahdeksaakymppiä kieli keskellä suuta. Ilmiö hävisi, kun käännyin kotiin johtavalle kylätielle.

Kovempia juttuja olisi, mutta kaikki asiat eivät ole julkisia.

Vierailija

http://www.hoyhensaaret.info/index.php?sivu=selkounet

Jossain taisi olla myynnissä laite, joka "herättää" käyttäjän juuri rem-jakson aikana ja näin pääsee lucid-tilaan aina kun haluaa.

Edit: On muuten mielenkiintoista, jos menee vaikka istumaan koneelle, niin voi kuunnella unessa musiikkia
Kummasti ne aivot osaa tallentaa jokaisen instrumentin, vaikka ei kappaletta niin hyvin tietäisikään.

Vierailija
Makekaze
Tuppu L
Minäkin olen nähnyt semmoisia, mutta kyllä minäkin uskon että se "uni" muodostuu vain siinä tilanteessa kun sen tietää nähneensä. Muussa tapauksessa sitä ei voi selittää tieteellisesti.

Siis se "uni" on silloin aikoja ennen tapahtuman tapahtumista.

Tieteellistä selitystä tälle tuskin koskaan tulee löytymäänkään, näin uskon itsekkin ja myös psykologiksi opiskeleva ystäväni ei osannut sanoa että mikä se olisi, jotain epäluonnollista/yliluonnolllista oli vastaus.

Tässä treadissa oli jollain samanlaisen oloisia "kokemuksia" kuin minulla on ollut..

Ihminen osaa pettää itseään deja vu'lla(kin). Kun näet seuraavan enneunen, kirjoita se ylös.

Silloin kun deja vu-ilmiö tapahtuu, ihminen haluaa sijoittaa sen johonkin historiassaan, siis uneen. Kertomuksesi herättää epäluuloa, koska muistat tarkasti unennäön ajankohdan, muttet sen ennustaman oikean tapahtumisen ajankohtaa edes kahden vuoden tarkkuudella. Jos unen muistaa (osaa sijoittaa) usean kuukauden takaa, epäilyt vain vahvistuvat.

On mahdollista, että olet nähnyt unta niistä ihmisistä, koulun ruokalasta jne., ja kun pelot, toiveet, toteutuvat, kaikki onkin tapahtunut jo aiemmin (deja vu), vaikket voikaan kokemishetkellä erottaa, mikä on oikeasti ollut (mahdollisen) unen sisältö.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat