Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt23.1.2016

Onko kellään tietoa mitä lainsäädäntö sanoo nelipyöräisestä max. 1 kW sähkömoottorilla varustetusta polkuautosta? Ns. sähköavusteisella velomobiililla ilmeisesti saisi liikkua liikenteessä laillisesti, mutta luokitellaanko nelipyöräinen samaan ryhmään? Ja jos tämän "auton" perään laittaisi peräkärryn ja generaattorin joka lataisi akkuja niin luokiteltaisiinko se polttomoottorikäyttöiseksi?

Kommentit (4)

jansetti
Seuraa 
Viestejä53
Liittynyt10.9.2011

Nyt alkaakin käydä mielenkiintoiseksi... Ajoneuvoon itseensä asennettu generaattori taitaisi olla selvä peli. Mutta peräkärry, etenkin tavarankuljetukseen tehty. Kai sen generaattorin voi kiinnittää paikalleen ihan kuljetusturvallisuuden nimissä, ja samoin tietysti se latauslaitteisto, mukanahan se on kuljetettava, että sitten perillä voi ladata. Eikä sitä kuormaa nyt saa hujanhajan kyytiin jättää, lakikin vaatii kiinnittämään sen turvallisesti.

Ja kukas kieltää lataamasta vaikka genu olisikin kärryssä kiinni? Ajon aikana voi mennä tulkinnanvara jo liian pieneksi, mutta muuten... =)

Jakob
Seuraa 
Viestejä1125
Liittynyt11.7.2015

jansetti kirjoitti:
Nyt alkaakin käydä mielenkiintoiseksi... Ajoneuvoon itseensä asennettu generaattori taitaisi olla selvä peli. Mutta peräkärry, etenkin tavarankuljetukseen tehty.

Eikös tuo nyt ole aika selvä juttu juridisesti: Jos akkua voi ladata polttomoottorilla ajon aikana on kyseessä "sähkömekaaninen voimansiirto". Ajoneuvo saa vähintään osan ajonaikaisesta energiastaan suoraan mukana kulkevasta polttoaineesta. Ei ole merkitystä onko generaattori kiinteästi asennettu tai kuljetetaanko sitä perävaunussa vai itse ajoneuvossa.

Jos generaattoria ei voi käyttää ajon aikana, on ajoneuvo laillisesti sähkökäyttöinen. Akun tai muun sähkövaraston voi pysähdyksissä ollessa ladata haluamallaan tavalla, vaikka mukana kulkevalla kiinteästi asennetulla generaattorilla.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat