Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt24.1.2016

Minulla ei meinaa riittää taidot näihin. Vastaukset ovat valmiina, mutta laskulausekkeet pitäisi ratkaista. Apu vaikka osaankin on tervetullutta. Kiitos!

1. Kotitalouksissa käytettävä ruokaetikka on etikkahapon 10 massaprosenttinen vesiliuos. Mikä on ruoketiikan etikkahappokonsentraatio, kun sen tiheys on 1,01g/cm3? VASTAUS: 1,68mol/l
2. Jätealtaassa on 50m3 vesiliuosta, jonka elohopeapitoisuus on 2,5 x 10(-6)mol/l. Kuinka monta grammaa elohopeaa altaaseen on joutunut? VASTAUS: 25g
3. Fysiologisen suolaliuoksen konsentraatio on 0,15mol/dm3. Kuinka valmistat liuoksen, kun käytettävissä on 500ml:n mittapullo, ruokasuola, tislattua vettä ja vaaka. VASTAUS: m(NaCl)=4,383g
4. Tehtävänäsi on valmistaa 200 millilitran natriummetanaattiliosta CH3COONa(aq), jonka konsentraatio on 0,500mol/l. a) Mitä laboratorioastioita ja -välineitä käytät? b) Laske tarvittava suolamäärä. VASTAUS: 8.2034g c) Kerro miten valmistat liuoksen. d) Jatkotutkimuksiasi varten tarvitset 100ml natriumetanaattiliusta, jonka konsentraatio on 0,100 mol/l, joten sinun on laimennettava edellä mainitsemaasi liuosta. Esitä miten valmistat (millä välineillä ja miten työskentelet) kyseisen laimennoksen? VASTAUS: pipetoitava määrä 20.0 ml

Kommentit (2)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1917
Liittynyt16.3.2005

Näissä pitäisi ymmärtää mikä on mooli ja moolisuus. Esimerkiksi tuo ensimmäinen tehtävä. Elohopeaa on 2,5 x 10(-6) moolia litrassa. Elohopean atomimassa on 200,59. Yksi mooli elohopeaa on siten 200,59 grammaa . Tässä luoksensa siis 2,5 x 10 (-6) x 200,59 g /litra . Ja 50 kuutiometriä lienee noin 50000 litraa.

Muissa tehtävissä yhdisteiden moolimassat saadaan niissä molekyylissä olevien alkuaineiden moolimassat yhteenlaskien. Tuon moolikäsitteen sisäistämällä selviät aika pitkälle.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat