Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt19.10.2015

Kannattaako kuvia tulostaa kotikoneella? Tämä taitaa olla ikuinen kysymys, johon ei voi saada tyhjentävää vastausta, mutta laittakoon kukin omia kokemuksiaan, se riittää! Ja tietty jos joku on bongannut vaikka jonkun tilaston tai vertailun tai muuta aiheeseen liittyvää.
Olen nimittäin jonkun verran tulostellut itse omalla HP:lläni. Laatu on ihan hyvä, kun tulostan alkuperäiselle kuvapaperille ja parhaalla laadulla, mutta en oo koskaan laskenut kannattaako se rahallisesti!

Kommentit (3)

MarkoP
Seuraa 
Viestejä14
Liittynyt25.4.2013

Täällä oli ainakin ihan hyvä artikkeli aiheesta. Tiivistettynä, kymppikuvia ei kannata tulostaa oikein millään tulostimella, tulee niin kalliiksi, mutta sellaisen A4 -tulosteet on jo eri juttu, niitä voi kannattaakin tulostaa..

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30901
Liittynyt16.3.2005

Tärkein syy kotitulostukseen on laatu. Omat laitteet voi värikalibroida niin että tietää mitä saa. Tulostusliikeiden väriprofiilit ovat usein summittaisia ja vaihtelevat kun ne muuttavat säätöjään tai uusivat laitteitaan. Monet liikkeet myös sotkevat kuvia tahallaan (ja vielä kutsuvat sitä irvokkaasti kuvanparannukseksi), jos ei tilaa sikahinnoiteltuja "pro-laadun" kuvia, joissa pilaamisalgoritmit voi klikata pois päältä. Laadun säilyttäminen vaatii sitten kunnon vehkeet, kalibrointilaitteet ja alkuperäismusteet ja -paperit. Jos muuttaa jotakin, tai mikä yleisempää valmistajat muuttavat tuotteitaan (varsinkin harakiritehtailijat muuttavat koko ajan, koska he tilaavat aina eriä eri tehtailta halvimpien tarjoisten perusteella), on kalibroitava ja testattava systeemi uudelleen. Eli muut kuin äärimmäistä teknistä laatua hakevat hiustenhalkojat älköön vaivautuko.

Joku A4 on koon puolesta ajatapaus, mutta niitäkin saa tuon tuostakin tarjouksissa eurolla, jos voi odottaa muutaman viikon.

Minä en ole viitsinyt alkaa tuohon. Mopo karkaisi hanskasta ja se vaatisi tuhottomasti aikaa ja rahaa ja ero on hiuksenhieno, jos sitä ei ala varta vasten mittailemaan. Toki voidaan kysyä niinkin, että mikä järki on ostaa tonnien kameroita ja objektiiveja ja tulostaa sitten suttuisia ja sekalaisilla "parannus"algoritmeilla sotkettuja kymppikuvia halvimman tarjouksen tekevässä liikkeessä.

Sukkula
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt21.6.2016

Hieman tosiaan riippuu, että kuinka paljon haluaa hifistellä. Nykyään tulostimet ovat varsin hyviä, joten kotitulostimella saa tehtyä hyvää jälkeä. Itse olen hieman a4 kokoa pienempiä valokuvia tulostelut kotona ja tehnyt niistä kollaaseja. Kun printtailee valokuvia kotona, niin toki paperi ja musteet maksavat. Valokuvapaperi tosin ei ole enää kovin hintavaa. Musteista osui silmää tälläinen tietopaketti, jota kannattaa vilkaista http://www.tulostinmusteet.fi/tulostusopas/

Mutta mitä itse kollaasiin tulee, niin toki kuvien reunat näkyy, mutta itse olen tehnyt sellaisia kollaaseja tarkoitukella, joissa kuvat ovat osittain päällekäin. Mikäli haluaa koota suuren taulun, jossa rajat eivät ole näkyvillä, niin siinä on omat haasteensa. 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat