Seuraa 
Viestejä6436

No niin SamokoKu ja John Carter, Klo 15.00 viimeinen osio SM-punnerruksista

Kommentit (19)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä6436

http://suomenvoimanostoliitto.fi/07022016-penkkipunnerrus-ylitornio-aavki

Eilen eivät seniorit (mastersnostajat) edes nostaneet. Aiemmin viikonloppuna senioritkin nostivat ja yksikään ei nostanut alle 100 kilon kuin vasta yli 70 vuotiaissa pari. Että odotellaan kun SamikoKu on 77-vuotias niinkuin esim Taisto Hämäläinen. En usko, että katsojia (jotka tietävät missä mennään) huvittaa. Päinvastoin.

Tai otetaan esim naisissa Eila Kumpuniemi (legendaarisen Veli Kumpuniemen vaimo). Nyt ikää 73 vuotta. Ja painoa 49 kiloa. Moninkertainen voimanoston maailmanmestari, useita ME:itä, lukemattomia SE:itä (kuten myös nyt tehty 56 kiloa). En usko, että katsojia huvitti. Olen itse ollut monet kerrat ulkomailla nostamassa  hänen kanssaan. Erittäin sympaattinen vanha rouva jänkhältä. Grand old lady, voisi sanoa.

Penkkipaidalla nostaminen on taitolaji. Aloittaa ei voi liian alhaalta, kun on vaikeuksia saada pienellä painolla tanko rintaan. Siksi jotkut aloittavat T-paidalla vain saadakseen jonkin tuloksen. Toiseen ja kolmanteen vedetään sitten penkkipaita ylle.

Vierailija

Ton postauksen aikaan katselin linkistä ja siellä taisi joku pappa nostaa 84kg penkkipaidalla.
Ei varmaan kovin kireä paita voi olla kun paino kuitenkin tuli rinnalle. Sen verran kireä oli kuitenkin että kädet sojotti hieman eteenpäin. Nää nostajat oli alussa ja sen jälkeen alko tulla jopa yli kolmensadan paitanostoja loppua kohden. En tiedä mikä kisa oli kyseessä, mutta tuon edellisen postaukseni aikoihin sitä tuli linkistä.

Itseasiassa olen aikalailla paitonostoja vastaan ja niinsanotusti arvostan "raakanostoja". Kyykyssäkin vyö, mutta polvisiteetkin alkaa olla siinä ja siinä, mutta kai polvsiteetkin voidaan "raakanostoksi" tulkita kunhan ei käytä kyykkytrikoita.

EI sinänäs. EN minä kenenkään nostoja halveksu. Hienoa että vanhat äijät jaksaa osallistua ja varmasti vain aniharva on vakavasti mukana. Ite en ole paidalla nostanut, enkä kyykkytrikoillakaan. Ei siis harmainta aavistusta kuinka se käyttäytyy, mutta jotenkin se tekee tulosten vertaamisesta liki mahdotonta, ainakin maallikon silmissä.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä6436

En tiedä mitä olet katsellut. Jos suomalaista kilpailua, niin tuota 84 kiloa ei edes saa lastata tankoon, jollei ole kysymys jostain ennätyksestä (SE, EE, ME jne). Korotukset aina 2,5 kilon välein. Eli Smulterin 2. ja 3. yritys oli 409 kiloa, eli olisi ollut uusi SE (mutta ei aivan oiennut oikea käsi).

Kyllä 84/85 kiloakin rintaan saa, riippuu paidan kireydestä. Vanhemmat ”papat” eivät tietysti hirmukireitä käytäkään, koska painot vaatimattomia.

Kyllä voimanostossa kilpaillaan sekä varusteilla (penkkipaita) että raakana (classic). Tämä nyt sattui olemaan paitanostokisa. Hauskaa että olet paitanostoja vastaan vaikka et ole ikinä edes kokeillut.

Myös voimanostossa (kyykky,penkki ja veto) kilpaillaan sekä varusteilla että raakana. Ne ovat vain kaksi eri tapaa nostaa ja monet keskittyvät vain jompaan kumpaan. Raakanostossa hyväksytään rannesiteet, vyö ja ns. polvenlämmittimet (ei siis polvisiteitä) ja tietysti trikoo, joka ”venyy ja paukkuu”, ei siis tue. Kyykkytrikoissa on sama ”ongelma” kuin penkkipaidalla. Kireällä trikoolla tahtoo kyykyn syvyys jäädä ylös, rautaa pitäisi olla tarpeeksi, että pääsee alas (MUTTA kun pitäisi ylöskin tulla). Kyykyn syvyys on IPF:ssä (toisin kuin pilleriliitoissa) hyvin jyrkkä: reiden yläpinta lonkkanivelen kohdalla täytyy mennä ALEMMAS kuin polven yläpinta. Suurin virhe kokemattomilla.

Masters nostajatkin toki nostavat vakavissaan ja tosissaan, mutta nostaminen ei ole elämän ja kuoleman asia (kuten voi olla yleisessä sarjassa). Kaikessa kilpailemisessa ratkaistaan mitalit niiden joukosta, jotka ovat osallistuneet kisaan ja saaneet tuloksen. Kaikista ei vain ole tähän.

Kova 12-vuotias (jos totta). Itse olisin kyllä näyttänyt punaista syvyydestä, mutta tämähän olikin jostain harjoituksista. IPF:ssä saa kilpailla vasta 14 täytettyään. Katsotaan, että kasvun ollessa kesken ei huippupainoja pitäisi ottaa. Vaikka lihakset olisivatkin kehittyneitä, niin sisäkalut eivät välttämättä.

Vierailija

Lentotaidoton kirjoitti:
Hauskaa että olet paitanostoja vastaan vaikka et ole ikinä edes kokeillut.

Itseasiassa olen aika paljon vastaan kaikenlaista "välineurheilua". Toki voisin penkkipaitaa kokeilla jos siihen tulisi tilaisuus, mutta en usko että siitä itselle "lajia" tulisi. Ymmärrän kyllä että ei ne hirmuraudat pelkillä luilla ylös tule. Voimaa toki tarvittaan. Penkkipaita ja kyykkytrikoo kuitenkin muuttaa myös harjoittelua. Heikko piste saattaa nimenomaan siirtyä esim. rinnalta irtisaamisen sijasta juuri johonkin käden minimaaliseen ojantamisen tai kyykkyn leveys muuttuu. Onko tuossa kroppa sitten balansissa?

Makukysymyksiä nuo, liian pikkutarkaa säätämistä minun mielestäni ja liian tekniseksi muuttuu nostot.
Toki jokainen nostaa niinkuin haluaa ja arvostan kaikkia jotka tuloksia tekee. Ylipäätään kaikkia jotka järjestelmällisesti viitsii harjotella jotain lajia varten.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä6436

OK. Asia on vain niin, että viimeksi ilman ”välineitä” taidettiin urheilla antiikin Kreikassa, eli alasti. Satasta ei juosta kumisaappaat jalassa, seivästä ei hypätä heinäseipäällä, sukset eivät ole mitään ”hikilankkuja” jne jne. Korkeushyppykään ei ole korkeushyppyä, painopiste ei koskaan ole riman päällä jne.

Tietysti myös varusteilla ja raakana nostaminen tarvitsevat eri tekniikoita. Raakanostamisessa on kroppa ”balanssissa” sen nostomuodon mukaan, varusteilla omansa. Ojentamisessa on molemmissa esim oteleveysmaksimi (81 cm) ja takapuoli ei saa nousta milliäkään penkistä, jalka flat lattialla jne.

Penkkipaidallakin nostavat harjoittelevat noin 80-90%  ihan T-paidalla. Vasta kilpailujen lähestyessä kokeillaan ja viritellään paitanostoja, otetaan lankkupenkkiä jne.

Voimanostossa on nostaminen muuttunut ”tekniseksi” sen tähden, että laji ei ole olympialaji ja IPF:n sekä kansallisten liittojen on saatava osa rahoituksesta hyväksytyiltä valmistajilta ja hyväksytyiltä vermeiltä. Tietysti valmistajat itse pukkaavat uutta (ja vähän parempaa) joka vuosi, jotta business pyörisi. Tosin myös IPF:ssä ryhdistäydyttiin muutama vuosi sitten ja esim penkkipaidat jäädytettiin muutaman vuoden tasolle. IPF:ssä on tarkat säännöt:  vermeitä ja käyttää saa vain hyväksyttyjen valmistajien yksilöidysti hyväksyttyjä malleja. Ns. pro-liitoissa on kehitys kuitenkin mennyt täysin överiksi, moninkertaisia denimistä tehtyjä peltipaitoja ja tarravirityksiä näkee, eli IPF ja pilleriliitot käyttävät aivan eri varusteita.

Itse asiassa vermeiden kehitys ja niiden kalleus (ja nostamisen opettelu niillä) on aivan viime vuosina lisännyt raakanostamisen suosiota rajusti. Mutta pääasiahan on se, että säännöt ovat kaikille samat. Ja kolme tuomaria + jury pitävät huolen siitä, että näillä mennään.

John Carter
Seuraa 
Viestejä16092

Hyvä linkki kisoista. Äijät nosteli kelpo rautoja yli 200 kiloa penkissä, tosin varusteiden kera. En ole ikinä kokeillut tuollaisia varusteita, mutta saanut käsityksen, että niistä on hyötyä paljonkin penkissä. Smulterin tuloksissa varusteilla nostettu tulos taitaa olla 100 kg kovempi, kuin ilman varusteita.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä6436

Smulter on penkannut kisoissa raakana 282 kiloa ja paidalla 401 kiloa. Hyöty paidasta vaihtelee suuresti. Isot pojat saavat suhteessa enemmän hyötyä kuin pienemmät. Kuten sanoin aiemmin, paitanosto on taitolaji. Jotkut eivät saa juuri mitään hyötyä paidasta (ja keskittyvät raakanostoon). Ensi yritykset paidalla usein ovat pettymyksiä tuloksen suhteen (ja sattuukin niin saatanasti kun sauma puree lihaan). Sitkeällä yrittämällä (ja osaavalla valmennuksella) tuloksia syntyy (jos on syntyäkseen).

Vierailija

Kyykäilin tänä aamuna. Setti oli seuraava.

20x20kg, 20x60kg, 20x90kg, 20x120kg, 10x140kg. Eli varsinaisia työsarjoja oli 2-3. Kaks viimestä kyllä työtä teetti ja toi 20 setti sadallakahdellakympillä pani hyvästi puuskuttamaan.

Tarkotus nyt hakea hieman voimakestävyyttä ja hapettomuuden sietokykyä, mutta kuitenkin niin että se maksimikin pikku hiljaa kipuais jonkin verran. Einää ei oiken jaksa vetää mitään hillittömiä tehoreenejä ja yleensä otankin van yhden isomman liikkeen, eli kyykky, mave tai etukyykky eri päivinä. Ylävartan liikkeitä pystyy kyllä hulppeemmin ottamaan edelleenkin.

Tämä postaus siksi kun ajattelin että onko kukaan tota voimakestävyyttä koskaan reenannut tai jos kommenttia löytyy tosta omasta tavasta. Nostan siis rasitusta asteettaisesti ja virsinaista työtä ja kiloja yhteesä liikkuu aika paljon. ( Ainakin verrattuna siihen että ottais pelkkiä kutosia)

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä6436

Aikas sisukas olet. Sekä lyhyissä maksimiraudoissa että pitkissä sarjoissa on omat vaaransa. Maksimissa pitää osata kyykätä teknisesti oikein, muuten voi vammautua. Ja maksimia ei koskaan yksin ilman varmistajia. Ja mielellään siteillä ja vyöllä.

Sarjat ovat toinen juttu. Itse maksimivoima ei kyllä lisäänny yli kuuden sarjoissa. Tietysti kunto yleisesti nousee kohisten. Ylipitkissä sarjoissa sama vaara kuin maksimissa, voi jokin paikka (vaikka viiveellä) retkahtaa. Näissäkin ehdottaisin varmistajia.

Viimesen päälle kyykkytreeniä voi mielestäni ottaa vain kerran viikossa (eli vaihdella penkin ja maven välillä). Mitä enemmän ikää, sitä pidempi palautuminen. Itse en ylipitkiä sarjoja juuri harrastanut (kuin hupimielessä joskus) kun ei niistä kilpailumaksimissa ollut hyötyä.

Vierailija

Mulla on ideana että se kehitys tavallaan mitataan viimesessä sarjassa. Alla haetaan kestävyysvoimaa, mutta ei oteta yli kahden kympin sarjaa vaikka pystyis. Rasitusta nostetaan pikkuhilljaa, mutta viimesessä sarjassa sitten pökätään toistoja lisää jos tulee. Kun kunto nousee niin samalla nousee toi viimenen sarja kohtalaisen nopeesti koska alla olevat ei enää syö niin paljo kapasiteettia veke. Esimerkiks edellisellä kerralla nostin 7x140 ja nyt viikon päästä 10x140. Käytännössä tossa tulee vain kaksi tiukempaa sarjaa. 

Otan kyykyn kerran viikossa ja kevyemmän etukyykyn yleensä myös samalla viikolla. Se tasapainottaa keskivartaloa ja antaa vatsaan voimaa. Mave ja penkki kerran viikossa. Dipejä ja erilaisia vetoja rekillä toki myöskin. Apuna myös hieman erilaisia hilavitkuttimia, mutta en hinkkaa niitä kovin paljoa.

Kokeilen nyt näin ja katon jos se edistys tyssää tai tulee takapakkia.

Veikkaisin että oma kyykkytekniikka ei ole kauhean huono. Selkä kestää hyvin eikä taivu mistään raskaammissakaan nostoissa. Paino naousee tasasesti eikä esim, perse "edellä". Näissä en käyttänyt korkoa yhtään kantapään alla vaan tasanen lattia ja kössikengät jalassa. Saan hieman etua jos kantapää on korkeemmalla.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä6436

Kuullostaa ihan hyvältä. Jos siis tarkoitus on hankkia kestävyysvoimaa. Onko ambiitioita asian suhteen? Eli aiotko mahdollisesti osallistua jonkinlaisiin kisoihin? Kuten sanottu, maksimi ei näillä nouse. Useimmilla ei into riitä treenaamiseen vain treenaamisen ilosta, kilpailuvietti syttyy (ei välttämättä puntinnostoon). Tietysti vain niillää, joilla rauta todella nousee.

Kuullostaa myös hyvältä, että selkä kestää ”asennossa” noston aikana. Korko on makuasia, useimmat käyttävät pientä korkoa. Mutta tärkeää on se, että kengät ovat tukevat. Mavessa voi vetää voimistelutossuilla, mutta kyykätä ei. Ja penkissä tietysti korkein sääntöjen mahdollistama korko (jotta kaari säilyisi).

Lisää vielä järkevä syöminen, niin tulosta tulee (mutta ilmeisesti näin teetkin).

Vierailija

Ei ole aikomusta osallistua kisoihin. Ei myöskään mitään sopivia kisoja lähitienoolla tietääkseni.
Yritän nyt vaan saada tätä kuntoa pikkuhiljaa ylös kun vielä siihen realistiset mahdollisuudet on.
Kyllä joku kisakin tietysti olis mahdollinen jos semmonen täällä taikamaassa järjestettäis ja noin juridinen puoli olis kunnossa, mutta kun en kuulu mihinkään seuraan etc. Vakuutus ym. on hankalia.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat