Kommentit (8)

Ymmyrkäinen
Seuraa 
Viestejä3

Periaatteessa hienoa, että paikannus tarkentuu. Tulevaisuudessa joka ainoa digimurikka tietää tarkan sijaintinsa, joka tietysti pitää jakaa kaikille muille murikoille, ettei synny törmäyksiä ja muuta ikävää.

Mitenkähän kauan menee, kun joku rakentaa robottipörriäisen, älykkään etälamauttajan, joka aktivoituu ja iskee, kun uhrin kantaman laitteen koordinaatit tulevat sopivalle etäisyydelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä1762
Seuraa 
Viestejä7

Jutun edetessä ihmettelee, että mitähän uutta tässä nyt olisi, kaikkihan on jo keksittyä ja myös pitkälle toteutettua. Sitten nuo viimeiset lauseet ja kommentti, että laskenta on rähän saakka ollut niin kallista, panee kyllä voihkaisemaan. Voi herran pieksut, kaikesta sitä tarinaa väännetään. Tietenkin kiinnostaisi saada käsiinsä tuo alkuperäinen artikkeli, ei tuossa arvovaltaisessa julkaisussa mitään puppua paineta.

Käyttäjä1762
Seuraa 
Viestejä7

No sieltähän löytyi helposti abstrakti luettavaksi. Onhan tuo taas pieni askel eteenpäin. Hommassa on kyse siitä, että ajoneuvopaikannuksessa menetetään helposti jatkuva GPS-signaalin kantoaallon seuranta, ja paikannustulokseen syntyy tämän johdosta desimetri ja jopa metriluokan hyppyjä, epäjatkuvuuskohtia. Nämä tutkijat ovat kehittäneet laskentamenetelmän, missä ajoneuvoon asijoitettujen kiihtyvyysantureiden data tukee uudella tavalla laskentaprosessia, ja hyppyjä (integer slips) ei pääse syntymään yhtä helposti. Autojen paikannuksessa voidaan saavuttaa jotain parempaa. Esim. lentokonepaikannuksessa ei ole samaa ongelmaa. Mutta tavallinen käyttäjä ei tule mitään mullistavaa kokemaan.
Kuten täällä jo eräs toinenkin käyttäjä epäili, joku on vain mennyt lukemaan ja tulkitsemaan artikkelia, josta hän ei ole ymmärtänyt enempää kuin sika hopealusikasta.

Vierailija

Viime vuosikymmenen alkupuolella muistan kuulleni juttuja tuosta että kiihtyvyyanturin mittauksella parannettaisin GPS-paikannusta. Että uutinen tuossa taitaisi olla lähinnä tuo laskentamenetelmä.

Pauli
Seuraa 
Viestejä221

inertiaa on käytetty ilmailussa vuosikymmeniä ja kun gps tuli saataville yhdistettiin nämä kaksi asiaa heti kättelyssä. nykyään niin sanotut IMU gepsit on kauraa hintojen tippuessa esim neli ym koptereissa. toki, muutamalla eurolla ei hyvää IMUA saa vieläkään mielestäni, mutta mitä tarkoittaakaan hyvä ja kenelle...? RTK korjauskin on edennyt sellaisiin mittoihin, että euroopassakin tarjotaan jokaisessa maassa korjaussignaalia ns VRS palveluina, mitä nimiä nyt käytetäänkin. ehkä uutta tässä olisi sellainen että esim puhelimen gps saataisiin ilman korjaussignaaleita sentti luokkaan, mutten usko ennen kuin näen. se on nääs niin, ettei kalliitkaan systeemit (yli 100 k€) nääs saa kaikkia virheitä suodatettua esim signaalien heijastumista. jotenkin optimi tilanteessa voidaan päästä tuohon, mutta sitten tälläkin on taas sama totuusarvo kuin kännyköistä ilmoitetulla valmiusajalla. jahka saan itse kokoeiltavaksi moisen, niin uskon.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3608

Huumoria koko juttu.

Jo ikiajat paikannus on ollut senttimetreissä, mutta kun ei kaikille hulluille voi antaa kirvestä.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat