Seuraa 
Viestejä4012
Liittynyt7.7.2013

Milloin talitinttien pöntöt pitäisi puhdistaa ja miten? Pitäisikö desinfioida jotenkin?
Mökin pihaympäristössä näkyi talvehtivan kymmenkunta talitinttiä kun olen talveksi laittanut ruokaa automaattiin.
Ja kun on pönttöjäkin yöpymistä varten niin tuntuvat selvinneen pakkasista.
Yhden pöntön talvella tarkistin ja siinä näytti olevan pari kerrosta pesätarpeita päällekkäin.

Kommentit (4)

John Carter
Seuraa 
Viestejä9893
Liittynyt17.2.2006

Lyde19 kirjoitti:
Milloin talitinttien pöntöt pitäisi puhdistaa ja miten? Pitäisikö desinfioida jotenkin?
Mökin pihaympäristössä näkyi talvehtivan kymmenkunta talitinttiä kun olen talveksi laittanut ruokaa automaattiin.
Ja kun on pönttöjäkin yöpymistä varten niin tuntuvat selvinneen pakkasista.
Yhden pöntön talvella tarkistin ja siinä näytti olevan pari kerrosta pesätarpeita päällekkäin.

Linnunpöntöt kannattaa puhdistaa ennen, kuin linnut aloittavat pesintänsä. Soidinmenojen alettua se saattaa olla jo myöhäistä. Joskus nuorempana tuli isoisän kanssa puhdistettua mökillä linnunpönttöjä ja se tapahtui yleensä aina ennen lumien tuloa syystalvella. Isoisä yleensä puhdisti linnunpöntöt vedellä ja juuriharjalla, telkän pönttöön laitettiin puhdistuksen yhteydessä aina samalla kuivaa sammalta ja jäkälää. Tästä on tosin aikaa jo yli 30 vuotta, joten linnunpönttöjen puhdistuksessa on saattaneet metodit jo muuttua paremmiksi tekniikan kehityksen myötä.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Jossain luonto-ohjelmassa suositeltiin puhdistamaan vasta pakkasten mentyä. Vanhat täytteet ovat lämmikkeenä pöntöissä yöpyville.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Vänni
Seuraa 
Viestejä288
Liittynyt27.11.2013

SamBody kirjoitti:
Hankikantokelien aikaanhan tuo kätevimmin hoituu, eli pauttiarallaa näillä näppylöillä. Samoin kuin uusien laitto.

Juu hanki kantaa joskus keväällä hyvin. Kun lauhan kelin jälkeen tulee pakkasyö. Tuo edellisen vastaajan sana pauttiarallaa on itselle aivan uusi sana.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat