Seuraa 
Viestejä11

Hölmö ajatus mutta miksi polkupyörään ei ole kehitetty tai varmaan onkin.mutten mistään löytänyt lisätehoa esim ylimääräisellä kahvalla ohjaustangossa .tai kaasukahvamaisella pyöritettävällä(esim sähköpyörän akun lataukseen tai teknisillä sovellutuksilla muuten.

Sivut

Kommentit (29)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35428

Siksi, että sydän ja hapenottokyky rajoittavat pitkäaikaisen tehon pyöräilyssä. Jalkalihakset riittävät käyttämään kaiken hapen. Käsillä saisi vain hieman lisätehoa lyhyisiin kireihin reippaasti turvallisuutta vaarantaen. Oman kokemuksen mukaan hapenotto rajoittaa menoa myös huonokuntoisella wannabe-harrastajalla. Puhku loppuu ja maitohapot iskevät.

Hanki pyöräilykengät ja lukkopolkimet ja opettele pyörittämään, jos tuntuu että keuhkoissa piisaa virtaa ja jalat väsyvät.

Jakob
Seuraa 
Viestejä2218

ajatus kirjoitti:
Hölmö ajatus mutta miksi polkupyörään ei ole kehitetty tai varmaan onkin.mutten mistään löytänyt lisätehoa esim ylimääräisellä kahvalla ohjaustangossa .tai kaasukahvamaisella pyöritettävällä(esim sähköpyörän akun lataukseen tai teknisillä sovellutuksilla muuten.
Ei kai se nyt sinänsä hölmö ajatus ole. Muistaakseni käytettykin jossan nopeusennätysajoneuvoissa.

Käytännön elämässä harvoin tarvetta tuollaiselle, sillä saadaan vain suurempi hyvin lyhytaikainen huipputeho. Hiemankin pitemmällä matkalla etenemistä rajoittaa hapenottokyky johon käsien pyörittely ei auta (voi jopa haitata).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88

Oliko joskus invapyöriä, joissa oli tangon sijasta polkimien tapaiset kammet? Takana oli kaksi pyörää, joten pysyi pystyssä. Tavallinen kaksipyöräinen keikkuisi varmaan melkoisesti, jos kampia pyörittäisi tosissaan.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Vänni
Seuraa 
Viestejä371

Uolevi Kattun kirjoitti:
Oliko joskus invapyöriä, joissa oli tangon sijasta polkimien tapaiset kammet? Takana oli kaksi pyörää, joten pysyi pystyssä. Tavallinen kaksipyöräinen keikkuisi varmaan melkoisesti, jos kampia pyörittäisi tosissaan.

Kyllä tuo kaksipyöräinenkin hyvin pysyisi pystyssä jos olisi pienet veivit ohjaustankojen päissä ja saisi välityksen pelaamaan. Tosin tehot riitäisi lähinnä tasaisella ajoon. Toisaalta jos jalkoja voi ajoittain lepuuttaa hetkeksi näin niin ei ehkä huono idea osaksi käyttää käsivoimiakin menoon.  

Jakob
Seuraa 
Viestejä2218

Uolevi Kattun kirjoitti:
Oliko joskus invapyöriä, joissa oli tangon sijasta polkimien tapaiset kammet? Takana oli kaksi pyörää, joten pysyi pystyssä. Tavallinen kaksipyöräinen keikkuisi varmaan melkoisesti, jos kampia pyörittäisi tosissaan.

Kyllä pyörätuoli-ihmiset käyttävät noita nykyäänkin.

Veivit on sijoitettu eri tavalla kuin polkupyörässä eli kammet ovat rinnakkain. Liike on aika lähellä soutamista siis.

Soutaja pystyy muuten tuottamaan enemmän tehoa kuin pyöräilijä kaiken mittaisilla matkoilla. Osatehoilla käsien yms. käyttäminen polkemisen apuna lienee silti "hyödytöntä"...? En ole enää 100% varma tästä, ketjun aloittajan idea saattaisi ehkä toimia käytännössäkin.

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88

Jacob 17.2.2016:

Soutaja pystyy muuten tuottamaan enemmän tehoa kuin pyöräilijä kaiken mittaisilla matkoilla. Osatehoilla käsien yms. käyttäminen polkemisen apuna lienee silti "hyödytöntä"...? En ole enää 100% varma tästä, ketjun aloittajan idea saattaisi ehkä toimia käytännössäkin.

 - - -

Entä jos ohjaustankoa soudettaisiin resiinan tyyliin? Mekanismi ei saisi paljoa painaa, mahdollinen hyöty on äkkiä syöty. Vähän olen epäileväinen, kun jalat väsyvät ei käsistäkään välttämättä enää ole avuksi.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35428

Kannattaisi varmaan tehdä ennemmin jonkinlainen kilpasoutuveneen ja nojapyörän yhdistelmä, jossa saisi matalan ja ergonomisen ajoasennon ja pystyisi hyödyntämään paremman hyötysuhteen antavaa liikettä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Kevyin ratkaisu varmaan olisi akku ja sähkömoottori -systeemi. Akkuun siis sähköä käsin vemputtamalla.
Hinta ja rakenteluun käytetty effortti olisi ehkä sitä luokkaa että järkevintä olisi tilata taksi jos ei jaksa polkea.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Eyupyörälle voisi tietenkin viritellä jonkin kettinki tai hihna -systeemin. Kettinki olisi mukautuvaisempi.
Askartelisi rattaat niin että ne pyörisivät vain toiseen suuntaan. Väärään suuntaan vemputtaminen menisi tietysti hukkaa.
En ole rattaistojen asiantuntija, mutta olen varma että on olemassa järkevä ratkaisu ottaa talteen molempiin suuntiin kulkeva pyöriminen siten että lopputulos pyörii vain yhteen suuntaan.

ajatus
Seuraa 
Viestejä11

Kun pyöräilijä indegroituu polkimiin.ajatus että hän indegroituis myös yläkroppaan.

itse haluaisin sellaisen pyörän johon .esim:istuisin pyöräpukuun jossa jokainen yläruummiinkin lihas osallistuis työhön.

tarkoitan että kääntämällä kehoa voisin edesauttaa liikettä.

ajatus
Seuraa 
Viestejä11

Ajatuksena vaan pyörähäily on vasta uusi keksintö.tai vanha historiallisesti.Minun ajatukset tulevat niinkuin sanoin(käytännön kokemuksista) Pyöräily on vasta murrosvaiheessa)uusien teknolodien myötä ihmiset käyttävät pyöräilyä
ja itseään paremmin hyödyksi(tulette huomaamaan)

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265

Esitetyssä videossa näkyy, kuinka käsien käyttö pyörän liikkeellä pitämiseksi sotkee ja/tai estää jalkojen tehokkaan käytön. Pyörän polkeminen jaloilla vaatii myös käsien käyttöä tukivoimien tuottamiseksi tehokkaalle polkemiselle. Useimmat ovat kaiketi kokeilleet ilman käsiä ajamista? Se onnistuu etenkin polkematta ajaen ja käy kyllä polkienkin, mutta mitään tehospurtteja ei ilman käsien tukea saa aikaan. Lisäksi kädet huolehtivat pitkälti pyörän ohjauksesta ja tasapainosta jatkuvin korjausliikkein.
Neutronin kuvaus nojapyörän ja soutuveneen tekniikoiden yhdistämisestä sopisi ehkä suoralla ja tasaisella radalla kovaa ajamiseen, mutta arkikäytössä liikenteen seassa voisi tulla ongelmia laitteen kömpelyyden takia...? 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat