Seuraa 
Viestejä11
Liittynyt9.2.2016

Hölmö ajatus mutta miksi polkupyörään ei ole kehitetty tai varmaan onkin.mutten mistään löytänyt lisätehoa esim ylimääräisellä kahvalla ohjaustangossa .tai kaasukahvamaisella pyöritettävällä(esim sähköpyörän akun lataukseen tai teknisillä sovellutuksilla muuten.

Sivut

Kommentit (29)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005

Siksi, että sydän ja hapenottokyky rajoittavat pitkäaikaisen tehon pyöräilyssä. Jalkalihakset riittävät käyttämään kaiken hapen. Käsillä saisi vain hieman lisätehoa lyhyisiin kireihin reippaasti turvallisuutta vaarantaen. Oman kokemuksen mukaan hapenotto rajoittaa menoa myös huonokuntoisella wannabe-harrastajalla. Puhku loppuu ja maitohapot iskevät.

Hanki pyöräilykengät ja lukkopolkimet ja opettele pyörittämään, jos tuntuu että keuhkoissa piisaa virtaa ja jalat väsyvät.

Jakob
Seuraa 
Viestejä943
Liittynyt11.7.2015

ajatus kirjoitti:
Hölmö ajatus mutta miksi polkupyörään ei ole kehitetty tai varmaan onkin.mutten mistään löytänyt lisätehoa esim ylimääräisellä kahvalla ohjaustangossa .tai kaasukahvamaisella pyöritettävällä(esim sähköpyörän akun lataukseen tai teknisillä sovellutuksilla muuten.
Ei kai se nyt sinänsä hölmö ajatus ole. Muistaakseni käytettykin jossan nopeusennätysajoneuvoissa.

Käytännön elämässä harvoin tarvetta tuollaiselle, sillä saadaan vain suurempi hyvin lyhytaikainen huipputeho. Hiemankin pitemmällä matkalla etenemistä rajoittaa hapenottokyky johon käsien pyörittely ei auta (voi jopa haitata).

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Oliko joskus invapyöriä, joissa oli tangon sijasta polkimien tapaiset kammet? Takana oli kaksi pyörää, joten pysyi pystyssä. Tavallinen kaksipyöräinen keikkuisi varmaan melkoisesti, jos kampia pyörittäisi tosissaan.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Vänni
Seuraa 
Viestejä255
Liittynyt27.11.2013

Uolevi Kattun kirjoitti:
Oliko joskus invapyöriä, joissa oli tangon sijasta polkimien tapaiset kammet? Takana oli kaksi pyörää, joten pysyi pystyssä. Tavallinen kaksipyöräinen keikkuisi varmaan melkoisesti, jos kampia pyörittäisi tosissaan.

Kyllä tuo kaksipyöräinenkin hyvin pysyisi pystyssä jos olisi pienet veivit ohjaustankojen päissä ja saisi välityksen pelaamaan. Tosin tehot riitäisi lähinnä tasaisella ajoon. Toisaalta jos jalkoja voi ajoittain lepuuttaa hetkeksi näin niin ei ehkä huono idea osaksi käyttää käsivoimiakin menoon.  

Jakob
Seuraa 
Viestejä943
Liittynyt11.7.2015

Uolevi Kattun kirjoitti:
Oliko joskus invapyöriä, joissa oli tangon sijasta polkimien tapaiset kammet? Takana oli kaksi pyörää, joten pysyi pystyssä. Tavallinen kaksipyöräinen keikkuisi varmaan melkoisesti, jos kampia pyörittäisi tosissaan.

Kyllä pyörätuoli-ihmiset käyttävät noita nykyäänkin.

Veivit on sijoitettu eri tavalla kuin polkupyörässä eli kammet ovat rinnakkain. Liike on aika lähellä soutamista siis.

Soutaja pystyy muuten tuottamaan enemmän tehoa kuin pyöräilijä kaiken mittaisilla matkoilla. Osatehoilla käsien yms. käyttäminen polkemisen apuna lienee silti "hyödytöntä"...? En ole enää 100% varma tästä, ketjun aloittajan idea saattaisi ehkä toimia käytännössäkin.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kyllä mun kokemuksen mukaan käsien ja ohjaustangon välille syntyy kiertoliikettä ja hinkkausta. Ei kai sen talteenottaminen jalkojen ja perseen tekemästä työstä pos olisi?

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Jacob 17.2.2016:

Soutaja pystyy muuten tuottamaan enemmän tehoa kuin pyöräilijä kaiken mittaisilla matkoilla. Osatehoilla käsien yms. käyttäminen polkemisen apuna lienee silti "hyödytöntä"...? En ole enää 100% varma tästä, ketjun aloittajan idea saattaisi ehkä toimia käytännössäkin.

 - - -

Entä jos ohjaustankoa soudettaisiin resiinan tyyliin? Mekanismi ei saisi paljoa painaa, mahdollinen hyöty on äkkiä syöty. Vähän olen epäileväinen, kun jalat väsyvät ei käsistäkään välttämättä enää ole avuksi.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005

Kannattaisi varmaan tehdä ennemmin jonkinlainen kilpasoutuveneen ja nojapyörän yhdistelmä, jossa saisi matalan ja ergonomisen ajoasennon ja pystyisi hyödyntämään paremman hyötysuhteen antavaa liikettä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kevyin ratkaisu varmaan olisi akku ja sähkömoottori -systeemi. Akkuun siis sähköä käsin vemputtamalla.
Hinta ja rakenteluun käytetty effortti olisi ehkä sitä luokkaa että järkevintä olisi tilata taksi jos ei jaksa polkea.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Eyupyörälle voisi tietenkin viritellä jonkin kettinki tai hihna -systeemin. Kettinki olisi mukautuvaisempi.
Askartelisi rattaat niin että ne pyörisivät vain toiseen suuntaan. Väärään suuntaan vemputtaminen menisi tietysti hukkaa.
En ole rattaistojen asiantuntija, mutta olen varma että on olemassa järkevä ratkaisu ottaa talteen molempiin suuntiin kulkeva pyöriminen siten että lopputulos pyörii vain yhteen suuntaan.

ajatus
Seuraa 
Viestejä11
Liittynyt9.2.2016

Vielä sen verran että käsilihakset saisivat myös aktiviteettia.ainakin itellä tajtoo hartianseutu hieman jumittua,tulisko vähän verenkiertoa lisää yläkroppaankin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat