Seuraa 
Viestejä6
Liittynyt29.2.2016

Hei! Olisiko kenelläkään tietoa hyvistä LED valoista itselläni ollut nyt pari eri vaihtoehtoa mutta jostain syystä ne eivät tunnu kestävät kauaa. Missä voisi olla vika?

Sivut

Kommentit (35)

Goswell
Seuraa 
Viestejä11327
Liittynyt8.3.2010

Käyttäjä1824 kirjoitti:
Hei! Olisiko kenelläkään tietoa hyvistä LED valoista itselläni ollut nyt pari eri vaihtoehtoa mutta jostain syystä ne eivät tunnu kestävät kauaa. Missä voisi olla vika?

Vika on systeemissä, ei lampuissa, ne toimii juuri kuten niiden on suunnteltu toimivan.

Minun mielestä noin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28927
Liittynyt16.3.2005

Hyvä LED-valaisin on tehty ledvalaisimeksi. Siinä on huomioitu alusta pitäen ledien jäähdytys. Muille valonlähteille suunnitelluille valaisimille tarkoitetut LED-polttimot eivät ole eikä niistä koskaan tule hyviä, koska se rakenne on ennemminkin tarkoitettu eristämään polttimon tuottama lämpö valaisimesta.
Valitettavasti hyvät ledivalaisimet ovat järkyttävän kalliita. Jos ei sellaista halua sisustus- tai statussyistä, kannattaa pitäytyä kaasupurkauslampuissa.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Neutroni kirjoitti:
Hyvä LED-valaisin on tehty ledvalaisimeksi. Siinä on huomioitu alusta pitäen ledien jäähdytys. Muille valonlähteille suunnitelluille valaisimille tarkoitetut LED-polttimot eivät ole eikä niistä koskaan tule hyviä, koska se rakenne on ennemminkin tarkoitettu eristämään polttimon tuottama lämpö valaisimesta.
Valitettavasti hyvät ledivalaisimet ovat järkyttävän kalliita. Jos ei sellaista halua sisustus- tai statussyistä, kannattaa pitäytyä kaasupurkauslampuissa.

Kynttilälampun päälle laiettavien kangasvarjostimien kanssa (jotka ovat auki sekä alhaalta että ylhäältä), pitäisi LED lampun pärjätä hyvin, siinä kun virtaa ilmaa ihan kiitettävästi.

Pienet umpinaiset laskuvut ovat kaikkein pahimpia. Vaikka ahdas kupu olisi toisesta päästä avoin, ei sekään tunnu auttavan.

Kannattaa kokeilla kädellä valaisimen lasikupua, jos se on haalea, LED lampulla tuntuu olevan selviytymismahdollisuuksia, mutta jos valaisimen kupu on lämmin tai peräti kuuma, ei LED lampulle voi ennustaa pitkää ikää.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3385
Liittynyt7.7.2013

Led nauha käy erinomaisesti hyllyjen, komeroiden ja keittiötasojen valaisuun. Se ei vie tilaa eikä lämpene merkittävästi. Hommasin juuri halvan led nauhan jonka kiinnitän keittiön kaapin alareunaan niin että tasot saavat valoa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Lyde19 kirjoitti:
Led nauha käy erinomaisesti hyllyjen, komeroiden ja keittiötasojen valaisuun. Se ei vie tilaa eikä lämpene merkittävästi. Hommasin juuri halvan led nauhan jonka kiinnitän keittiön kaapin alareunaan niin että tasot saavat valoa.

Mun kokemuksen mukaan järkevintä on ostaa keittiötason valaisemiseen ja kaapin alareunaan kiinnitettäväksi ihan vaan perinteinen loisteputkivalaisin. Led-nauhat ovat tunnelmavaloja ja sisustuksen koristeita.

Yhdessä synkän ahtaassa ja umpinaisessa spottivalaisimessa mulla on kyllä toiminut gu10-kantaisen halogeenilampun korvikkeena ledilamppu jo vuosikausia. Se ei lämpene, mutta ei sen valossa kyllä mitään nää tehdäkään...

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3385
Liittynyt7.7.2013

Led nauhoja saa nykyään teholed versioina jolloin max valoteho on ainakin tuplat ja säädettävissä sopivaksi. Jos tarvitsee oikeaa työvaloa niin nuo voisi olla hyvä vaihtoehto, hinnakas tosin. Normaalit led nauhat varmaan halpenee juuri näiden teholednauhojen osittain syrjäyttäminä.

Mutta itse vertailin 13w loisteputken ja led nauhan valoja keittiössä niin minusta led nauha oli parempi kun ei ollut yhtä valopistettä vaan valon sai tasaisesti kakille tasoille ja liedelle. Motonettiin hinta led nauhalle oli noin tuon 13w putkivalaisimen verran.

Minulla on myös noita gu10 halogeenispotteja ja led spotteja. En vaan tykkää led spotin väristä joten käytän halogeenejä katossa. Työvalona led spot on hyvä kun ei hajoa vaikka valaisinta vähän kolistelee.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9313
Liittynyt13.3.2015

Lyde19 kirjoitti:

Omassa talossani lähes kaikki valaistus ledeillä, tuo  nauha on varmiten toimivaa, muuntajia kun on helppo vaihtaa uusiin tai laadukaimpiin, huonolaatuiset nauhat tosin himmenevät ajan kuluessa. Ja nuo kierrekantaiset E14 ja E27 eivät mitkään tahdo toimia vaan räpsyvät kovalla  pakkasella. On tullu muutamalla tehtaallakin vierailua tuotantolinjoja tarkistamassa, robotein valmistettujen väitetään kestävän paremmin nopeamman tinauksen takia. Isoja on laatuerot, mutta kuumuus vahingoittaa kaikkia ledejä, jotkut kiinasta tilatut halppikset toimivat suosikymmenen hyvin jotkut kalliit suomalaiset merkit voivat hajota muutamassa kuukaudessa. Yhtä muita parempaa merkkiä ei vastaa ole tullut.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Tuuskaaja2
Seuraa 
Viestejä15
Liittynyt4.6.2014

Keijona kirjoitti:
Ja nuo kierrekantaiset E14 ja E27 eivät mitkään tahdo toimia vaan räpsyvät kovalla  pakkasella.

Oon ostanut varmaan vääriä, kun en ole vielä löytänyt pakkasella räpsyvää mallia...

Ihan edullisia, Airamin tekstillä re-brändättyjä E27 polttimoita olen ulkona käyttänyt. Tosin ovat olleen vasta 2v siellä... Sisällä on samoja ollut vuoden kauemmin.

Lämpenevät toki mutta ei ole ollut toiminnassa vielä moittimista.

Pesutiloissa ja vessassa on ollut pyöreitä, pinta/uppoasennettavia maitolasilla himmennettyjä, joissa LED-nauha kiertää alumiinista ulkokehän runkoa pitkin.

Ihmeesti ovat toiminnassa yhä vaikka ovat upotettuna kattoon todella huonossa paikassa, ihan falskaavan saunan lasioven vieressä. Mielenkiinnolla odotan, kauanko kestävät, 2v niillä ikää nyt.

Tiskijukka
Seuraa 
Viestejä148
Liittynyt29.11.2013

Kannatttaisikohan valojen / valaistuksen suunnittelu jättää ammattilaisille, siis palstan ulkopuolisille ammattimiehille, vaikka täällä onkin jokaisen alan osaavimmat taitajat, he ei jostain syystä ole töissä, sekin herätää ihmetystä?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28927
Liittynyt16.3.2005

Se riippuu. Ei valaistuksessa mitään ihmeellistä ole. Ammattilaisilla on yleensä tietyt keskivertomieltymyksiin perustuvat kaavat ja jos omat yksilölliset mielipiteet poikkeavat niistä, itse tekemällä saa paremman.

Esimerkiksi minulla on selvästi kirkkaampi ja kylmäsävyisempi valaistus kuin ammattilaiset tekevät. Minusta ammattilaisten valaisemat kämpät ovat yleensä kuin jotain vanhan ajan kaivoskuiluja, joissa soihdut luovat himmeän punaisen valaistuksen. En käsitä miksi niin monet voivat kokea sellaisen jotenkin kodikkaaksi ja mukavaksi, vaikka se sopisi elokuvalavastukseen helvetin esikartanosta.

Verkkosähkötöissä on lakipykälänsä, mutta ledinauhoja voi vedellä kuka vain. Tietyt sähkötekniikan perusteet pitää silti osata. Pienjännitteelläkin on helppo polttaa murjunsa, vaikka siitä on vaikea saada sähköiskuja.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat