Seuraa 
Viestejä2

Tuli tässä yön pimeinä tunteina mieleen, että kuinka suuren takaa tulevan voiman nykyaikaisen auton penkki kestää, jos esimerkiksi kolaritilanteessa takapenkillä matkustava syöksyy päin etupenkkiä? Yritin löytää vastausta tähän jo, mutta google ei osannut auttaa.

Kommentit (6)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä62842

Turvavöille löytyy tällaista.

"49 CFR 571.209 - Standard No. 209; Seat belt assemblies.

(b) Breaking strength. The webbing in a seat belt assembly shall have not less than the following breaking strength when tested by the procedures specified in S5.1(b): Type 1 seat belt assembly—26,689 N; Type 2 seat belt assembly—22,241 N for webbing in pelvic restraint and 17,793 N for webbing in upper torso restraint."

https://www.law.cornell.edu/cfr/text/49/571.209

jussipussi
Seuraa 
Viestejä62842

11100 kirjoitti:
Tuli tässä yön pimeinä tunteina mieleen, että kuinka suuren takaa tulevan voiman nykyaikaisen auton penkki kestää, jos esimerkiksi kolaritilanteessa takapenkillä matkustava syöksyy päin etupenkkiä? Yritin löytää vastausta tähän jo, mutta google ei osannut auttaa.
Oletus on ettei syöksy koska käyttää takana myös turvavyötä. Jos ei käytä niin ei ole penkistä turvaa kyllä.

http://www.howsafeisyourcar.com.au/Safety-Features/Crash-Protection-Feat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä62842

jussipussi kirjoitti:
11100 kirjoitti:
Tuli tässä yön pimeinä tunteina mieleen, että kuinka suuren takaa tulevan voiman nykyaikaisen auton penkki kestää, jos esimerkiksi kolaritilanteessa takapenkillä matkustava syöksyy päin etupenkkiä? Yritin löytää vastausta tähän jo, mutta google ei osannut auttaa.
Oletus on ettei syöksy koska käyttää takana myös turvavyötä. Jos ei käytä niin ei ole penkistä turvaa kyllä.

http://www.howsafeisyourcar.com.au/Safety-Features/Crash-Protection-Feat... Ja kun ajattelee kolaria käytännössä niin turvavyö ja turvatyynyt on ne joilla on suunniteltun matkustajien kiihtyvyys pysäytettäväksi, mahdollisimman nopeasti. Penkit ei sovellu sellaiseen joten voi olettaa ettei niitä ole edes speksattu turvallisuuteen liittyyvinä osina.

11100
Seuraa 
Viestejä2

Tiedän nämä kaikki asiat, mutta jos kuvitellaan tilanne, jossa autosta on poistettu turvavyöt ja -tyynyt ja muut tälläiset. Takaa lentää esine ja oletetaan, ettei se mene penkistä läpi, vaan voima kohdistuu kokonaan penkin rakenteeseen.

Penkkiä ei ole suunniteltu tälläiseen tapahtumaan, mutta periaatteessa tapahtuma on mahdollinen.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Jos satakiloinen tyyppi istuisi nokalleen käännetyn autonpenkin selkänojan päälle, kestäisikö selkänojan säätömekanismi? Perstuntuma sanoo että kestäisi.
Jos tyyppi painaisi 200 kiloa? Perstuntuma sanoo että ei välttämättä.

Persvastaukseni kysymukseen on 1500-3000 Newtonia.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat