Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt2.3.2016

Heipä hei! Kaipailisin apua. Tässä talousmatematiikan tehtäviä tehdessäni törmäsin käsitteeseen tilavuuspaino. Minun pitäisi pystyä laskemaan se, vaikka kirjassani ei sitä neuvota, Googlekaan ei osannut auttaa. Tehtävä(t) tiivistettynä menee jotakuinkin näin: paketti Viroon painaa 6300 g. Sen tilavuus on a) 15 dm3 b) 70 dm3. Tehtävään liittyy postipakettien postimaksutaulukko painon mukaan, mutta se ei ole tässä oleellista; minun pitäisi laskea paketin tilavuuspaino 250 kg/m3, enkä tajua, miten se toimii. Olen vääntänyt tätä nyt joka suuntaan, mutta oikeaa tulosta en ole vielä onnistunut saamaan. Jos joku viitsisi neuvoa, olisin kiitollinen. =)

Kommentit (5)

jansetti
Seuraa 
Viestejä53
Liittynyt10.9.2011

Pakettien hinta siis perustuu joko painoon, tai jos paketin tilavuus x tilavuuspaino on enemmän kuin paketin paino, maksu lasketaan paketin tilavuus x tilavuuspaino tuloksen mukaan. 

Esimerkissäsi 15 dm² x 250 kg / m³ tulos on 0.015 m³ x 250 kg/m³ = 3,75 kg.

Tällä osannet laskea, paljonko on 70 dm³ tilavuudelle laskettu tilavuuspaino.

PPo
Seuraa 
Viestejä13546
Liittynyt10.12.2008

Götterdämmerungg kirjoitti:
Heipä hei! Kaipailisin apua. Tässä talousmatematiikan tehtäviä tehdessäni törmäsin käsitteeseen tilavuuspaino. Minun pitäisi pystyä laskemaan se, vaikka kirjassani ei sitä neuvota, Googlekaan ei osannut auttaa. Tehtävä(t) tiivistettynä menee jotakuinkin näin: paketti Viroon painaa 6300 g. Sen tilavuus on a) 15 dm3 b) 70 dm3. Tehtävään liittyy postipakettien postimaksutaulukko painon mukaan, mutta se ei ole tässä oleellista; minun pitäisi laskea paketin tilavuuspaino 250 kg/m3, enkä tajua, miten se toimii. Olen vääntänyt tätä nyt joka suuntaan, mutta oikeaa tulosta en ole vielä onnistunut saamaan. Jos joku viitsisi neuvoa, olisin kiitollinen. =)
Arvaan

6300g/15dm^3=420 kg/m^3=1,68*250 kg/m^3—>tilauuspaino on 1,68

6300g/70 dm^3=90 kg/m^3=0,36*250kg/m^3—>tilavuuspaino on 0,36

Götterdämmerungg
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt2.3.2016

Kiitos kauheasti kaikille! Tosiaan, mulla on vastaukset kirjassa, mutta ohjeita ei, ja 3,75 kg on a):han oikein. Tolla Googletetulla tilavuuspainon laskuohjeella tuli vääriä vastauksia. Mutta joka tapauksessa, auttoi paljon, kun viitsitte jelppiä! Tiedän sitten vastedes, miten lasken.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat