Anatomiaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kysymys kuuluu: miksi miehellä on rintarauhaset?

Kommentit (9)

Vierailija

Koska kaikki alkiot ovat ensin naaraita ja Y-kromosomi aktivoituu vasta raskausviikolla X (en muista millä viikolla, siitä on niin kauan) ja alkaa tuottaa koiraspuolisia ominaisuuksia.
Maitorauhaset saattavat kuulemma aktivoitua miehillä, jotka tuntevät syvää kiintymystä vastasyntyneitä lapsiaan kohtaan, eli periaatteessa mies voisi tosiaan imettää. Tästä ei kai hirveän laajasti kuitenkaan puhuta, johtuen kulttuuriolosuhteista.
Miehen keho tuottaa myös pieniä määriä estrogeeniä, jos en ole nyt ihan väärin asiaa ymmärtänyt. Riippuu varmaankin ihan perimästä, että miten aktiiviset maitorauhaset miehellä on, joillekin miehillehän alkaa kasvaa puberteetti-iässä rinnat. Muutenkin tuo sekundaaristen sukupuoliominaisuuksien kehittyminen on niin kovin yksilöllistä, joistakin tytäistä kasvaa viiksekkäitä rekkamiehiä ja joistakin pojista tulee ikuisia teiniprinsessoja ja me muut sijoitumme jonnekin muualle akselilla, jonka ääripäitä ovat ideaalinen miehisyys ja ideaalinen naisellisuus (mitä ne sitten käytännössä ovatkaan).

En tiedä johtuuko huonosti nukutusta yöstä vai mistä, mutta tämän ketjun aloittaja taisi tietämättään sohaista mielenkiintoisempaan aiheeseen kuin tarkoittikaan.

Vierailija
Herra Hippi
Koska kaikki alkiot ovat ensin naaraita ja Y-kromosomi aktivoituu vasta raskausviikolla X (en muista millä viikolla, siitä on niin kauan) ja alkaa tuottaa koiraspuolisia ominaisuuksia.
Maitorauhaset saattavat kuulemma aktivoitua miehillä, jotka tuntevät syvää kiintymystä vastasyntyneitä lapsiaan kohtaan, eli periaatteessa mies voisi tosiaan imettää. .

Tuon alkioiden naaraspuolisuus kuullostaa varsin järkeenkäyvältä ja näin varmasti asia myös on. Muttta, mutta tuo uroksen imettäminen...

Jos (osa) miehistä (mahdollisesti) pystyy imettämään fysiologisesti (hiukan skeptinen tuon asian suhteen viellä). Tällöin voisi kuvitella, että ainakin jossakin kulttuurissa (nykyisessä tai menneessä) miehet olisivat tuota ainakin jollakin tasolla harrastaneet. Pikaisella googlettamiselle en tuosta mitään infoa löytänyt. Tietääkö kukaan tuosta enemmän?

Entä jos mennään ajassa paljon taaksepäin, tietääkö kukaan onko miehellä ollut silloin aktiivisemmat maitorauhaset? Entä jos lapselle vain annetaan miehen rintaa voiko maitorauhaset aktivoitua imemisestä? Entä serkkumme apinat, ei ainakaan minun korviin ole koskaan kantautunut, että uros olisi imettänyt...

Vierailija

En oikein usko, että miespuolisen rintarauhasten maito riittäisi lapsen imetykseen.
Embryonaalisesti kehittyvät samoin naisella kuin miehellä, mutta miehen rintojen kehitys ei johda varsinaisten rintarauhasten kasvuun, yksittäisten rauhasglobulusten kasvuun joskus.
Sellaisia aina näkee säännöllisin välein.
Tavallisin ajankohta, jolloin pojan rinta, nännipiha yleensä surenee, on murrosikä, kun hormonitoiminta alkaa.
Häviävät yleensä ajan myötä.
Miehellä voi myös esiintyä rintasyöpä, joka pitää huomioida, jos miehen rintaan kasvaa rauhaskudosta, ylimääräistä, tuntuu möykky.

Breast

From Wikipedia, the free encyclopedia

The term breast, also known by the Latin mamma in anatomy, refers to the upper ventral region of an animal's torso, particularly that of mammals, including human beings. In addition, the breasts are parts of a female mammal's body which contain the organs that secrete milk used to feed infants.

This article focuses on human female breasts, but it should be noted that male humans also have breasts (although usually less prominent) that are structurally identical and homologous to the female, as they develop embryologically from the same tissues. While the mammary glands that produce milk are present in the male, they normally remain undeveloped. In some situations male breast development does occur, a condition called gynecomastia. Milk production can also occur in both men and women as an adverse effect of some medicinal drugs (such as some antipsychotic medication) or in endocrine disorders.

http://en.wikipedia.org/wiki/Breast

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Olin joskus 70 luvulla Nuorisoliiton liittokokouksessa Kulttiksella tappelemassa stallareiden kanssa. Päällä oli venäläisestä puuvillasta ommeltu punapaita merkkeineen, se ärsytti minun nännejäni niin, että tuotti kipua. Löysin sitten Kulttuuritalon ensiavusta laastarit jotka auttoi asiaa. Taistolaisilla oli siniset paidat, edistyksellisimmillä DDR:n nuorisoliiton, olikohan se SED. Tuosta SED, en ole varma mielikuva vain. Olisi pitänyt varmaan vaihtaa paitaa eriväriseksi.

Aika pian alkoi kuitenkin kyllästyttämään sekin touhu, vaikka siellä oli hirveästi ulkomaalaisia tovereita ja poliiseja kanssa. Hainkin sitten meidän tytöltä shekin, oli aluejärjestön edustaja ja lähdettiin jonkun Ylivieskalaisen kanssa Linnanmäelle juomaan keskaria ja ajeleen härveleillä. Niissäkin kuiteissa oli selittelemistä tilintarkastajalle. Olin rahastonhoitaja, siksi en viitsinyt shekkiä itse kirjoittaa.Vihreäsilmäisen tytön kanssa suudeltiin Kallioilla kiihkeästi. Meinasin myöhästyä linja-autosta, ne olivat kuulemma odotelleet jo tunnin ja äänestäneet, lähetäänkö meneen. Tytön kanssa sovittiin, että tavataan Työläisnuorisopäivillä Tampereella. Silloinen akka löysi lapun, niin en kehdannut sinne kuitenkaan lähteä. Vihreäsilmäinen tyttö, jos luet tämän ota yhteyttä.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Mun käsittääkseni miehet ei yleensä imetä siksi, että niillä on niin paljon vähemmän kudosta, jossa maitoaa muodostuu. tuotettu maitomäärä olisi siis tästä syystä kovin vähäinen. Mutta järjestelmä on kuitenkin hyvä olla olemassa, mikäli vauvan äidille sattuisi jotakin ikävää, kuten pään irtoaminen tai muu kuolo.

Vierailija

Aka-pygmiheimon miehet imettävät lapsiaan kun naiset käyvät metsällä. Selityksenä enemmänkin intiimin isä-lapsisuhteen luominen kuin ruokailu.
Löytyy googlella monestakin paikasta, tässä Guardianin artikkeli asiasta:

http://www.guardian.co.uk/parents/story ... 43,00.html

Mielenkiintoista asiassa mm. länsimaisen yleisön reaktio, miehiä syytettiin mm. lapsen hyväksikäytöstä.

Vierailija

Enpä kyllä itsekään ole kuullut, että kukaan mies olisi onnistuneesti rintaruokkinut lapsiaan, mutta kuulemma ennen muinoin kun lapsia tehtiin enemmän niin "rinnanlta pudonneet" vanhemmat lapset saattoivat käydä koettamassa, että olisiko isästä apua akuutissa näläntunteen tyydyttämisessä.

Kaiketi miehen anatomiasta voi päätellä että elämä on alkanut naaraspuolisena alkiona, mutta sikiökauden jälkeinen kehitys etenee toiseen suuntaan. Tähän voisi puoliväkisin vääntää tasa-arvo näkökulman, mutta juuri nyt ei irtoa. MD otti jo kantaa, joten mitäpä minä tästä enää viisastelen.

edit: typo
ja sitten sellainen huomio, että täällä kotosuomessahan on esitetty hyväksikäyttösyytäksiä myös naisille, jotka rintaruokkivat lapsiaan kauemman kuin katsotaan sopivaksi. Virallisia syytteitä tuskin on nostettu ja tämäkin asia taitaa olla sellaista massojen nurinaa, josta ihmisluonto niin kovasti nauttii.

Vierailija
lierik
Olin joskus 70 luvulla Nuorisoliiton liittokokouksessa Kulttiksella tappelemassa stallareiden kanssa. Päällä oli venäläisestä puuvillasta ommeltu punapaita merkkeineen, se ärsytti minun nännejäni niin, että tuotti kipua. Löysin sitten Kulttuuritalon ensiavusta laastarit jotka auttoi asiaa. Taistolaisilla oli siniset paidat, edistyksellisimmillä DDR:n nuorisoliiton, olikohan se SED. Tuosta SED, en ole varma mielikuva vain. Olisi pitänyt varmaan vaihtaa paitaa eriväriseksi.

Aika pian alkoi kuitenkin kyllästyttämään sekin touhu, vaikka siellä oli hirveästi ulkomaalaisia tovereita ja poliiseja kanssa. Hainkin sitten meidän tytöltä shekin, oli aluejärjestön edustaja ja lähdettiin jonkun Ylivieskalaisen kanssa Linnanmäelle juomaan keskaria ja ajeleen härveleillä. Niissäkin kuiteissa oli selittelemistä tilintarkastajalle. Olin rahastonhoitaja, siksi en viitsinyt shekkiä itse kirjoittaa.Vihreäsilmäisen tytön kanssa suudeltiin Kallioilla kiihkeästi. Meinasin myöhästyä linja-autosta, ne olivat kuulemma odotelleet jo tunnin ja äänestäneet, lähetäänkö meneen. Tytön kanssa sovittiin, että tavataan Työläisnuorisopäivillä Tampereella. Silloinen akka löysi lapun, niin en kehdannut sinne kuitenkaan lähteä. Vihreäsilmäinen tyttö, jos luet tämän ota yhteyttä.

Suurukko Lierik!

Uusimmat

Suosituimmat