Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt9.3.2016

Olen tyhmä. Minulla ei ole loogista ajattelukykyä, mutta en myöskään osaa hahmottaa yksinkertaisia asioita.

En osaa keskittyä, ja vaikka kuinka keskittyisin, asiat menevät ohi korvieni. Pienetkin äänet häiritsevät keskittymistäni. Olen kömpelö, esim. en osaa käyttää ompelukonetta, vaikka sen käyttö on näytetty minulle monta kertaa. Nuorempana en tajunnut, miten pesäpalloa pelataan. Kävin kuntosalilla kauan, ja vaikka sain siellä paljon apua, mutta tein kaikki liikkeet silti väärin. En ole osannut mm. kasata pahvilaatikkoa, vaikka kyljessä oli ohje. En osaa selittää asioita. Motorinen kehitykseni on 5-vuotiaan tasolla, ja olen erittäin vähä-älyinen.

En osaa keskustella ihmisten kanssa. En tiedä mitään ja minua ei oikeastaan kiinnostakaan mikään. Minulla on takana pelkkä peruskoulu ja olen 20-vuotias. Miten voisin kehittää älykkyyttäni, siis toisin sanoen olla vähemmän tyhmä niin, että ymmärtäisin yksinkertaisia asioita hieman helpommin, ja niin, että osaisin myös keskustella jostakin?

Sivut

Kommentit (43)

dreamydreams
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt9.3.2016

Millä muulla sitten voisit selittää kömpelyyden, asioiden hitaan oppimisen tai jopa oppimattomuuden, sekä olemattoman kyvyn hahmottaa vaikkapa juurikin pahvilaatikon kokoamista?

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27429
Liittynyt13.5.2005

Ihminen oppii keräämällä tilastollista tietoa ympäristöstään. Aivot kehittävät käsityksen ympäristöstään vetelemällä samaan aikaan tapahtuvien kahden tai useamman tapahtuman (korrelaation) välille syy-seuraus -suhteita. Ne syy-seuraus -suhteet, jotka vaikuttavat toistuvan jonkun korrelaation välillä, muodostuvat opituiksi asioiksi ja vieläpä sillä tavalla opituiksi asioiksi, että niiden mieleen palauttaminen tilanteissa, joissa tapahtumilla on samankaltainen "matriisi" ei vaadi tietoista aivotyöskentelyä lainkaan. Kutsumme tällä tavalla havaitsemiemme asioiden ymmärtämistä intuitioksi eli perstuntumaksi tai tilanteesta riippuen maalaisjärjeksi tms.

1. Tätä taustaa vasten jonkin taidon oppimiseksi ensisijaista on asian toisto, jotta aivot saavat riittävästi tilastollista dataa kyseisen taidon hallitsemiseksi.

2. Jotta toistoista olisi maksimaalista hyötyä, on vähintään yhtä keskeistä toteuttaa toistot luovasti. Tämä tarkoittaa sitä, että kannattaa harjoitella opittavan taidon kannalta hieman toisistaan poikeavia mutta samankaltaisia asioita toistoina. Eli kannattaa varmistaa, että harjoittelu on riittävän monipuolista. Tämä mahdollistaa usein motivaation ja sen, että aivot ensinnäkin rasittuvat rutinoitumisensa sijaan kun pitää kokoajan miettiä mitä tekee ja sen, että aivot oppivat opeteltavan taidon kannalta hyödyllisiä muita taitoja, mikä on yleensä keskeistä jonkun taidon hallinnassa ja näin oppiminen opeteltavan taidon osalta nopeutuu.

2.1. Joidenkin taitojen opettelussa voi olla vaikea itse arvioida osaamistaan, joten kannattaa pyytää tällöin myös ulkopuolista apua arvioimaan sitä, missä olisi mahdollisesti parantamisen varaa.

2.2. Opitun asian opettaminen, jolle kulle toiselle parantaa sekin kyseisen asian mieleen painamista ja oppimista. Opetettaessaan asiaa joutuu tietoisesti käsittelemään sellaisiakin asioita opitun taidon ympäriltä, joita ei itse taitoa opeteltaessa tule välttämättä ollenkaan ajatelleeksi, mutta joiden ymmärtäminen tietoisesti mahdollistaa joskus omankin oppimisen kannalta merkittävät ahaa-elämykset. Kun asian oikein oivaltaa, voi usein ymmärtää paremmin sen, mihin asioihin kannattaa keskittyä ja mihin ei ja näin taito muuttuu entistä paremmin hallituksi asiaksi.

2.3. Monimutkaisten taitojen opettelussa on varmasti perusteltua pilkkoa taito pienempiin osakokonaisuuksiin. Opetella sitten jokaista osaa erikseen ja yrittää kokonaisuutta vasta sitten kun osakokonaisuudet ovat riittävän hyvin hallinnassa.

2.4. Mahdollisesti korvatulpat voivat harjoittelun alussa parantaa kyykyä keskittyä tekemiseen jos vähäisetkin äänet helposti häiritsevät keskittymiskykyä.

Riittoisampi keskustelukumppani.

dreamydreams
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt9.3.2016

Millä muulla sitten voisit selittää kömpelyyden, asioiden hitaan oppimisen tai jopa oppimattomuuden, sekä olemattoman kyvyn hahmottaa vaikkapa juurikin pahvilaatikon kokoamista?

Goswell
Seuraa 
Viestejä11005
Liittynyt8.3.2010

dreamydreams kirjoitti:

Pahvilaation voi koota joku kuka osaa, sinulla on 100% varmasti joku vahvuus, jos et sitä ole vielä löytänyt, odotas vaan, yhtenä kauniina päivänä se löytyy...

Minun mielestä noin.

offmind
Seuraa 
Viestejä15254
Liittynyt19.8.2008

dreamydreams kirjoitti:

Jos kyseessä on hahmotushäiriö, niin älykkyyden tai sen puutteen kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/mika_on_hahmot... 

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Kannattanee hylätä ajatus/vaatimus siitä, että hahmotat maailmaa samalla tavoin kuin toiset.

Yritä kehitellä omaa tapoja tehdä ja ymmärtää asioita itsenäisesti. Sinulla taitaa kuitenkin olla aikaa käytössäsi?

Voin sanoa, että en itsekään ole mikään mestari olemaan synkassa ulkopuolisen maailman ja kehoni kanssa. Ajatusmaailmani on ollut aina kovin erilainen. Monet asiat voi oppia, kun hylkää enemmistön ajattelutavat ehdottomana ohjenuorana.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

offmind
Seuraa 
Viestejä15254
Liittynyt19.8.2008

idiotus kirjoitti:
Kannattanee hylätä ajatus/vaatimus siitä, että hahmotat maailmaa samalla tavoin kuin toiset.

Yritä kehitellä omaa tapoja tehdä ja ymmärtää asioita itsenäisesti. Sinulla taitaa kuitenkin olla aikaa käytössäsi?

Voin sanoa, että en itsekään ole mikään mestari olemaan synkassa ulkopuolisen maailman ja kehoni kanssa. Ajatusmaailmani on ollut aina kovin erilainen. Monet asiat voi oppia, kun hylkää enemmistön ajattelutavat ehdottomana ohjenuorana.

Yleisin (?) hahmotushäiriö taitaa olla dysleksia mutta avaruudellisen hahmottamisen vaikeus ei sekään taida olla kovin epätavallista.

Dysleksia johtuu hermoratojen "oikosulusta" (ja varmaan myös muutkin hahmotusvaikeudet) ja sitä ei kai voi varsinaisesti parantaa vaikka aivot ovatkin hyvin plastinen värkki. Tohtori Tolonen tietenkin suosittelee ravintolisiä mutta ehkä on myös arkisempiakin keinoja siihen miten pärjätä ongelman kanssa :-)

Aloituksessa mainittu vaikeus laatikon kokoamisessa voisi liittyä avaruudellisen hahmottamisen vaikeuteen.

http://www.oppimisvaikeus.fi/teemat/hahmottaminen/artikkeli

Avaruudellisen hahmottamisen vaikeudet vaikuttavat suoriutumisen hyvin eri tavalla. Ne tuottavat ongelmia tilanteissa, joissa edellytetään koon, etäisyyden, muodon tai suunnan arviointia tai tuottamista. Käytännön esimerkkinä voisi olla vaikkapa mallista piirtämisen kyky, suunnistustaito vieraammassa ympäristössä tai pallopelit.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36454
Liittynyt6.12.2009

-:)lauri kirjoitti:

2.4. Mahdollisesti korvatulpat voivat harjoittelun alussa parantaa kyykyä keskittyä tekemiseen jos vähäisetkin äänet helposti häiritsevät keskittymiskykyä.

Ihan käyttökelpoinen idea kokeilla.

"Moni meistä huokailee, ettei pysty keskittymään töihinsä hälyisessä toimistossa. Asia voi kuitenkin kertoa myös siitä, että henkilö voi olla työtovereitaan älykkäämpi, väittää uusi tutkimus, josta brittiläinen Telegraph kirjoittaa.

Älykkään ihmisen voi olla vaikea keskittyä, sillä kaikki hienot ideat risteilevät pitkin ”neron” aivoja. Hänen päässään kimpoilevat ideat johtavat ”tunteeseen riittämättömyydestä ja kyvyttömyydestä käsitellä koko työmäärää”, sanoo tutkimuksessa mukana ollut psykiatri, tohtori Ned Hallowell.

Tämä voi johtaa jopa siihen, että ihminen alisuoriutuu tehtävistään sekä omilla mittareillaan että esimiehen odotuksissa.

”Työnantajat hakevat aina älykkäimpiä ihmisiä, mutta vaikeus kestää useita tehtäviä ja häiriötekijöitä toimistossa vaikuttaa älykkäisiin ihmisiin samalla tavalla kuin kaikkiin muihin, ehkä jopa enemmän”, sanoo tutkimuksen julkaisseen Steelcasen varatoimitusjohtaja Bostjan Ljubic.

Työn tekemisen tavat ovat hänen mukaansa suuremmassa murroksessa kuin milloinkaan.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkimus-tuottavuus-ja-aly-eivat-kulje...

Frogitopic
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt10.3.2016

Luin koko palstan ja huomasin sinussa vähän samoija piirteitä kun minussa, minulla ei ole niinkään loogisessä älyssä mitään ongelmaa tai muutenkaan älyssä, mutta tuo että pienikin ääni häiritsee ja et pysty keskittyyn. itselläni on lukihäiriö, mutta kun rupesin tajuamaan sen että kun minulle se on annettu olen käyttänyt sitä ns. suoja kilpenä kun olen kertonut miksi en pärjää koulussa..

-Keskittymisvaikeuksia

-luki häiriö

-ja jonkun asteen ADHD/ADD,

lapsena olen ollut kaikissa testeissä mutta mitään ei diagnosoitu, olen sinänsä iloinen siittä koska jos minulle lyötäisiin otsaan leima että olen tämmönen niin voisin ajatella että olen sen takia muita "huonompi". 

Kaikesta tästä huolimatta kun täytin 18v ja kärsin masennuksesta tajusin että kaikki se mitä mietin päässä luulen olevan totta, rupesin lukemaan kirjoja, ehkä luen hitaasti mutta ehkä se on vain etu ja opin paremmin sen takia ja ymmärrän mitä luen, ehkä se ei ole "vika" vaan lahja minulle.

Albert Einstein oppi puhumaan vasta 4-vuotiaana, joka johti siihen, että hänen opettajansa sanoi hänelle "sinusta ei tule mitään". miten kävi? jos tämä kaikki olisi tapahtunut nyky päivänä, albert einsteinille olisi diagnosoitu joku "vika" ja se olisi vaikuttanut häneen psyykkisesti eikä hän olisi välttämättä uskonut itseensä.

-Jos sanot kalalle että hän ei voi kiivetä puuhun, hän ui koko elämänsä järvessä ajatellen että hän ei voisi tehdä sitä, -Albert einstein

luulen että voisit samaistua tähän videoon:

https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity

suomalainen teksti asetuksista.

Keijona
Seuraa 
Viestejä8879
Liittynyt13.3.2015

Keijona kirjoitti:
Voihan ajatella että olet vain kehityksen kärjessä:

https://vaestotiede.wordpress.com/2014/12/23/alykkyys-lahti-laskuun/

http://yle.fi/uutiset/alykkyystason_kasvu_tyssasi_monissa_lansimaissa__s...

http://yle.fi/uutiset/tutkimus_ihmiset_tyhmentyneet_sitten_1800-luvun/66...

Kun useat tutkimukset osoittavat, että väestön kehityksen suunta on tyhmempään, niin yksilön älykyyden säilymisen voi huomata poikkeamisena valtavirrasta.  

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

^ĵoku voisi sanoa tuohon, että luonnonvalinnan vaikutus on pienentynyt.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Spanish Inquisitor Jr
Seuraa 
Viestejä1919
Liittynyt24.1.2014

dreamydreams kirjoitti:
Olen tyhmä. Minulla ei ole loogista ajattelukykyä, mutta en myöskään osaa hahmottaa yksinkertaisia asioita.

En osaa keskittyä, ja vaikka kuinka keskittyisin, asiat menevät ohi korvieni. Pienetkin äänet häiritsevät keskittymistäni. Olen kömpelö, esim. en osaa käyttää ompelukonetta, vaikka sen käyttö on näytetty minulle monta kertaa. Nuorempana en tajunnut, miten pesäpalloa pelataan. Kävin kuntosalilla kauan, ja vaikka sain siellä paljon apua, mutta tein kaikki liikkeet silti väärin. En ole osannut mm. kasata pahvilaatikkoa, vaikka kyljessä oli ohje. En osaa selittää asioita. Motorinen kehitykseni on 5-vuotiaan tasolla, ja olen erittäin vähä-älyinen.

En osaa keskustella ihmisten kanssa. En tiedä mitään ja minua ei oikeastaan kiinnostakaan mikään. Minulla on takana pelkkä peruskoulu ja olen 20-vuotias. Miten voisin kehittää älykkyyttäni, siis toisin sanoen olla vähemmän tyhmä niin, että ymmärtäisin yksinkertaisia asioita hieman helpommin, ja niin, että osaisin myös keskustella jostakin?

Et ole tyhmä, olet vain liian itsekriittinen. Jo tuo sinun viestisi kertoo, että et ole mitenkään vajaaälyinen ym., koska osaat hyvin kertoa ongelmistasi, ainakaan ilmaisutaidossa sinulla ei ole mitään vikaa ja lisäksi kieliopillisesti pilkut ja pisteet ovat kohdallaan, olet siis ollut hereillä äidinkielen tunneilla. Olet myös hyvin osannut analysoida omaa tilannettasi ja kertoa siitä meille. Ethän kuitenkaan ole trolli.

Vanha nimimerkki Spanish Inquisitor uudelleensyntyneenä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat