Seuraa 
Viestejä1422
Liittynyt15.1.2014

Sivut

Kommentit (70)

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3203
Liittynyt30.5.2010

Silloin ammoin markka-aikana uskalsin minäkin opinto- yms. velkoja rätkiä.

Tiesin, että kunhan koroista selviää, niin pääoman voi sitten aikanaan kuitata pennillä.

Eläköön inflaatio!

Se vain ei euroissa toimi.

Opiskelijat ovat kumminkin fiksuja. Tämä on eräänlainen pääsykoe tämä opintotukileikkauskin.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011

Kummaa vellihousuporukkaa nämä nykyiset opiskelijat - ei silloin kuin itse opiskeli (1980-90 -lukujen vaihteen tienoilla) opintoraha ja asumistuki riittänyt mihinkään vaan lainaa oli otettava se kaikki mitä sai. Kun opintojen aikana puhkesi se eräs kiva lama, niin harjoittelupaikat (lue: kesätyötulot) olivat todella kiven alla - ja lopulta kun sai paperit kouraan, niin huomasi valmistuneensa pahimaan lama-aikaan sitten 1930-luvun...

Onhan ne opintolainat toki nyt maksettu jo moneen kertaan, mutta kyllä silloin vastavalmistuneena, nälkäpalkalla palkattuna ja omaa kotia nollasta perustaneena olisi toki voinut unelmoida mahdollisuudesta opiskella ilman penninkään lainanottotarvetta.

zz

Spanish Inquisitor Jr
Seuraa 
Viestejä1920
Liittynyt24.1.2014

NieVei3a kirjoitti:
Kummaa vellihousuporukkaa nämä nykyiset opiskelijat - ei silloin kuin itse opiskeli (1980-90 -lukujen vaihteen tienoilla) opintoraha ja asumistuki riittänyt mihinkään vaan lainaa oli otettava se kaikki mitä sai. Kun opintojen aikana puhkesi se eräs kiva lama, niin harjoittelupaikat (lue: kesätyötulot) olivat todella kiven alla - ja lopulta kun sai paperit kouraan, niin huomasi valmistuneensa pahimaan lama-aikaan sitten 1930-luvun...

Onhan ne opintolainat toki nyt maksettu jo moneen kertaan, mutta kyllä silloin vastavalmistuneena, nälkäpalkalla palkattuna ja omaa kotia nollasta perustaneena olisi toki voinut unelmoida mahdollisuudesta opiskella ilman penninkään lainanottotarvetta.

Silloin kun minä olin nuori, sai töitä kun vain viitsi hakea. Opintolainaakin kannatti ottaa, koska työpaikka oli lähes varma.

Ajat ovat muuttuneet, nykyaikana ei kannata ottaa lainaa, kun sitä työtäkään ei tulevaisuudessa ihan välttämättä saa. Työttömyyskortistot ovat pullollaan koulutettuja ihmisiä.

Monesti se vanhemman väen argumentti on: Silloin, kun minä olin nuori jne..  

Vanha nimimerkki Spanish Inquisitor uudelleensyntyneenä.

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011

Spanish Inquisitor Jr kirjoitti:
NieVei3a kirjoitti:

Silloin kun minä olin nuori, sai töitä kun vain viitsi hakea. Opintolainaakin kannatti ottaa, koska työpaikka oli lähes varma.

Ajat ovat muuttuneet, nykyaikana ei kannata ottaa lainaa, kun sitä työtäkään ei tulevaisuudessa ihan välttämättä saa. Työttömyyskortistot ovat pullollaan koulutettuja ihmisiä.

Jotenkin tolkullisen alan koulutus takaa kuitenkin edelleen paremman työllistymisen kuin paska koulutus. Lisäksi suomalaisille korkeakoulutetuille on nyt aikalailla enemmän imua kuin joskus kekkoslovakian aikoihin. Tietysti, jos on pölöpäänä lukenut itsensä jonkun suomalaisen kansantanssin maisteriksi, niin sittenhän homma voi ehkä hieman vatuttaa - tosin... näin sivusta voisi neuvoa, että sen alan olisi voinut ävhän paremmin ehkä valita...

Lainaus:
Monesti se vanhemman väen argumentti on: Silloin, kun minä olin nuori jne..  

Pölö. pölö - tuo on aivan idioottin argumentti - toki pidän itseäni "timminä selviytyjänä", mutta moni ikätoveri jäi hyvästä koulutuksesta huolimatta pätkätöiden kierteeseen ilman kunnon urakehitystä. Pahimmillaan homma oli paska, että talouden alkaessa 1990-luvun laman jälkeen, uraputkeen pääsivät silloin juuri valmistuneet - ja lamapolvi sai edelleen tyytyä hanttihommiin. Hattumaiseksi näiden kaveriden kannalta homman teki se, että niskassa oli kunnon opintolainamälli - toisin kuin nykyisillä itkuiiikoilla.

zz

Näinonnäreet
Seuraa 
Viestejä940
Liittynyt27.5.2013

Nyt puhutaan leikkauksesta joka viiden vuoden opiskeluajalla toisi noin neljä tonnia lisää lainaa. Ja korot ovat tosi alhaalla, joskus aiemmin ovat olleet toistakymmentä prosenttia. Samat ihmiset ovat sitten valmiit ottamaan muutama sata tonnia asuntolainaa.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Ongelmana on liian pienet tuloerot. Ennen vanhaan monilla aloilla pitkään opiskelleet sijoittuivat aloille, jossa oli kunnon palkkaus ja opintolaina oli helppo maksaa pois.

Nyt kun palkkaerot ovat pieniä, ei pitkä opiskelu kovin paljoa kannusta kun jollain aloilla lyhyelläkin koulutuksella päätyy lähes samaan palkkkatasoon.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9053
Liittynyt13.7.2015

Investoinnit on tapana ja järkevää rahoittaa lainalla. Jos opiskelu on investointi tulevaisuuteen, miksei sama pätisi siihenkin. Asia toki on eri, jos opiskelu koetaan keinona lorvia mukavasti muutamia vuosia. Tai jos opiskelu on puhtaasti oman mielihalun toteuttamista johonkin eksoottiseen perehtymällä ilman aikomustakaan muuttaa opittua tietotaitoa joskus esim. ansiotuloiksi. Hyödyttömiin (talousmielessä) asioihin perehtyminen pitääkin maksaa itse kokonaan omasta pussista. Opintoraha tulee tällaisissa korvata kokonaan lainarahoituksella ja lisätä opiskelijoille lukukausimaksut. En missään nimessä vastusta näiden alojen olemassaoloa jopa julkisessa koulu-/yliopistolaitoksessa, koska arvostan tiedettä, sivistystä ja tietoa suuresti, mutta en toisaalta myöskään näe erityistä perustetta siihen, että pitäisi täysin julkisin varoin kouluttaa tolkuttomia määriä tohtoreita, maistereita, kandidaatteja ja kaiken maailman -nomeja kortistoon aloille joilla ei ole realistisia työmahdollisuuksia kuin yksittäisille ihmisille.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9053
Liittynyt13.7.2015

Isommassa mittakaavassa kansalaispalkka/perustulo korvaa opintorahan asumislisineen. Sen päälle voidaan tietysti mahdollistaa opintolainan valtiontakaus koska täysipäiväinen ja aktiivinen opiskelu ei mahdollista välttämättä lisäansiotuloja työnteolla. Opiskelu voi aiheuttaa kuluja joihin normi perustulo ei riitä tavanomaisten elinkustannusten päälle laskettuna. Opintolainaa tarvitaan myös kun siirrytään kaikissa korkeakouluopinnoissa lukukausimaksumalliin. 

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

NieVei3a] </p> <p>Jotenkin tolkullisen alan koulutus takaa kuitenkin edelleen paremman työllistymisen kuin paska koulutus. Lisäksi suomalaisille korkeakoulutetuille on nyt aikalailla enemmän imua kuin joskus kekkoslovakian aikoihin. Tietysti, jos on pölöpäänä lukenut itsensä jonkun suomalaisen kansantanssin maisteriksi, niin sittenhän homma voi ehkä hieman vatuttaa - tosin... näin sivusta voisi neuvoa, että sen alan olisi voinut ävhän paremmin ehkä valita... </p> <p>Se koulutus ei "takaa" työllistymistä useimmilla aloilla. Tietysti sinä varmaan et laske tolkullisiksi aloiksi useimpia tekniikan IT;n ja luonnontieteiden aloja, jotka takasivat vielä 10 vuotta sitten melko varman työllistymisen. </p> <p>[quote kirjoitti:
Pölö. pölö - tuo on aivan idioottin argumentti - toki pidän itseäni "timminä selviytyjänä", mutta moni ikätoveri jäi hyvästä koulutuksesta huolimatta pätkätöiden kierteeseen ilman kunnon urakehitystä. Pahimmillaan homma oli paska, että talouden alkaessa 1990-luvun laman jälkeen, uraputkeen pääsivät silloin juuri valmistuneet - ja lamapolvi sai edelleen tyytyä hanttihommiin. Hattumaiseksi näiden kaveriden kannalta homman teki se, että niskassa oli kunnon opintolainamälli - toisin kuin nykyisillä itkuiiikoilla.

Tilanne ei taida poiketa paljoakaan nyt niistä ajoista, paitsi ettei silloiset rautaiset lainan ottajat osanneet varoa lainan ottoa. Nämä nykyiset "itkuiikat" pääosin välttelevät lainan ottoa tekemällä iltatöitä. Pääkaupukiseudun vuokrilla opintoraha ei ole riittänyt elämiseen ainakaan minun tuntemina aikoina. Eli sinun aikoina asiasta ei sitten kukaan itkenyt, ja nykyiset työn ja opiskelun kanssa ahtaalla olevat työttömäksi valmistuvat/opiskeluaikaisiin paskatöihin juuttuvat opiskelijat  ovat turhan valittajia?  Ja nämä nykyiset matalapalkka-alat joissa opiskelijat pääosin tienaavat elantoaan, ovat tällä hetkellä todella ahtaalla, Asumiskustannukset nousevat entisestään vauhdilla, mutta palkat eivät. On niin itkuiikkoja kun kehtaavat valittaa olojen edelleen merkittävästi huonontuessa.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27433
Liittynyt13.5.2005

Ab Surd Oy kirjoitti:
Investoinnit on tapana ja järkevää rahoittaa lainalla. Jos opiskelu on investointi tulevaisuuteen, miksei sama pätisi siihenkin. Asia toki on eri, jos opiskelu koetaan keinona lorvia mukavasti muutamia vuosia. Tai jos opiskelu on puhtaasti oman mielihalun toteuttamista johonkin eksoottiseen perehtymällä ilman aikomustakaan muuttaa opittua tietotaitoa joskus esim. ansiotuloiksi. Hyödyttömiin (talousmielessä) asioihin perehtyminen pitääkin maksaa itse kokonaan omasta pussista. Opintoraha tulee tällaisissa korvata kokonaan lainarahoituksella ja lisätä opiskelijoille lukukausimaksut. En missään nimessä vastusta näiden alojen olemassaoloa jopa julkisessa koulu-/yliopistolaitoksessa, koska arvostan tiedettä, sivistystä ja tietoa suuresti, mutta en toisaalta myöskään näe erityistä perustetta siihen, että pitäisi täysin julkisin varoin kouluttaa tolkuttomia määriä tohtoreita, maistereita, kandidaatteja ja kaiken maailman -nomeja kortistoon aloille joilla ei ole realistisia työmahdollisuuksia kuin yksittäisille ihmisille.

Oletko siis sitä mieltä, että opiskeltavien alojen hyödyllisyys yhteiskunnan prosessien pyörittämiselle voidaan mitata suoraan siitä, kuinka paljon kyseisellä ammattitaidolla valmistunut keskimäärin tulee tienaamaan rahaa?

Riittoisampi keskustelukumppani.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat